Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-04-2012, 13:22   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
SAS Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Jepp da tipper jeg lite kritisk teknisk. Hadde det vært syk pax eller krtisk ville de vel gått ned på Færøyene. Men jeg bare spekulerer.
Der er det vel ikke lang nok stripe ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2012, 13:22   #2
wizard
Radar man
 
wizard's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Jepp da tipper jeg lite kritisk teknisk. Hadde det vært syk pax eller krtisk ville de vel gått ned på Færøyene. Men jeg bare spekulerer.
A330 på 1800 m bana?
__________________
Flightradar24
wizard is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2012, 13:23   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Jepp da tipper jeg lite kritisk teknisk. Hadde det vært syk pax eller krtisk ville de vel gått ned på Færøyene. Men jeg bare spekulerer.
A330 kan vel ikke lande på Færøyene? Det er nok en syk passasjer eller en eller annen indikator i cockpit på at noe er teknisk feil. Finnes det et webkamera for Flesland? Ser at Bergens Tidende sitt er i ustand.
__________________

Last edited by FlightDeck; 22-04-2012 at 13:25.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2012, 13:27   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Quote:
Originally Posted by Magnus View Post
Flesland tar i mot airbus A340-300 fra Japan om sommeren, så stripen er lang nok. Aight!
Det var rullebanen på Færøyene det var snakk om, ikke Flesland. Hadde banen på Færøyene vært lang nok ville den nok fått besøk av diverse amerikafarere fra tid til annen.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2012, 16:12   #5
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Hvordan er det med en A330 som i dette tilfellet i forhold til tyngde ved landing ? Måtte den dumpe eller brenne fuel før landing ?
apeks is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 00:47   #6
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,528
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Quote:
Originally Posted by wizard View Post
A330 på 1800 m bana?
Går greit med landingen, sikkert værre med takeoff. Var med 907 til EWR for noen uker siden, og landet på RWY 29. Den er bare 2 km, og vi hadde mye å gå på
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 08:32   #7
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Basert på min erfaring (Les: sett på Mayday/Air Crash Invetigations) så slår pilotene av den trøblete motoren, så fort det er tegn til noe galt. Dette for å unngå eventuell brann eller noe annet som gjør situasjonen verre. Så jeg tror den fløy på en motor.

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Går greit med landingen, sikkert værre med takeoff. Var med 907 til EWR for noen uker siden, og landet på RWY 29. Den er bare 2 km, og vi hadde mye å gå på
Det er jo betryggende å vite at det hadde gått greit å få landet på FAE om det var en mer prekær nødsituasjon.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 12:22   #8
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Frå bt.no om ord og uttrykk: (litt OT, kanskje, men interessant sidan det står i artikkelen som omhandlar saka.)

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Nodl...l#.T5UsYNWbEvg

Quote:
Redaksjonell kommentar: For ordens skyld nevner vi at luftfartsbransjen sjelden bruker ordet «nødlanding», men heller benytter uttrykk som «kontrollert sikkerhetslanding». I bt.no forsøker vi å bruke ord som er vanlige i dagligtalen, som «nødlanding».
Forresten: Ikkje at det kan ha noko påverknad til om sånnt skjer eller ikkje skjer; men kva kostar ein slik feil med konsekvensar at folk og fly hamnar i feil by?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 13:08   #9
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Quote:
Redaksjonell kommentar: For ordens skyld nevner vi at luftfartsbransjen sjelden bruker ordet «nødlanding», men heller benytter uttrykk som «kontrollert sikkerhetslanding». I bt.no forsøker vi å bruke ord som er vanlige i dagligtalen, som «nødlanding».
Og ord som "nødlanding" forblir vanlig i dagligtalen siden mediene konsekvent velger å bruke feil ord

Jeg minnes en histore med en høne og noen egg eller.no
eggs is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 15:09   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

''I bt.no forsøker vi å bruke ord som er vanlige i tabloidverdenen dagligtalen, som «nødlanding». ''

Dagligtale, my ass ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 19:58   #11
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,528
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
At man kommer ned på xx meter en dag betyr ikke at man gjør det en annen dag. Alt dette er veldig avhengig av vind, baneforhold, om begge motorer snurrer (og dermed kan hjelpe til med oppbremsing) osv osv. (i tillegg til vekt som er nevnt).
Jeg er fullstendig klar over det. Ville bare poengtere det Tror faktisk de hadde klart å lande på FAE hvis det hadde vært veldig alvorlig
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 20:01   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Med bare en motor fungerende, tror jeg de hadde hatt svæææært store problemer med å stoppe på den korte banen, så tunge som de var ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 20:35   #13
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Du har et godt poeng der. Er det noen som vet prosentvis fordeling av bremsekrefter på motoren vs luftbremsene på vingen?

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Jeg er fullstendig klar over det. Ville bare poengtere det Tror faktisk de hadde klart å lande på FAE hvis det hadde vært veldig alvorlig
Jepp, må mann, så må mann.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 22:23   #14
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Etter litt leting kom jeg over dette:

Figures for the A330/A340, the amount of landing distance reduction based upon using 2/4 reverses operative with different runway conditions. Generally the less friction available from the runway surface, the greater the contribution of the reverse.

A330

Dry 2%
Wet 5%
1/4" water 8%
1/2" water 7%
1/4" slush 8%
1/2" slush 7%
Compacted snow 7%
Ice 19%

A340

Dry 3%
Wet 8%
1/4" water 13%
1/2" water 11%
1/4" slush 13%
1/2" slush 11%
Compacted snow 10%
Ice 27%

Sitert fra http://www.airliners.net/aviation-fo...d.main/249447/

Når det gjelder luftbremsen eller spoilers, så er vel disse i hovedsak for å drepe løft fra vingen for å få mer trykk ned på hjulene så tidlig så mulig. Jo mer trykk på hjula, jo mer kan mann utnytte hjulbremsene.

Om jeg ikke tar feil, så er reverse thrust ikke tatt med i landingsdistanse "kalkuleringer" på tørre baner.

Ingen pilot så korriger meg gjerne om noe er feil
__________________
Jan Tore Elvheim
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 22:33   #15
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

I tillegg vil man vel ved single-engine landing bruke en mye lavere flap-setting, det resulterer jo i høyere speed ved landing samt påfølgende dårligere bremseeffekt fra flap'en etter landing. Begge disse momenter vil jo ha en klar innvirkning på kravet om banelengde, kanskje spesielt det med speed...
For å illustrere med et 737-eksempel har jeg en anelse om at man ofte bruker flap 15 ved single-engine landing i stedet for det normale 30 eller 40.

Men uansett, alle slike tabeller finnes vel dokumentert i flyets bibliotek (eller EFB).
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 00:08   #16
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Takk Stone for god info og spesielt takk til LN-JTE for info og mye interessant i tråden du linker til.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 02:33   #17
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hva skjer med SK907 22.04.12?

Quote:
Originally Posted by LN-JTE View Post
Etter litt leting kom jeg over dette:

Generally the less friction available from the runway surface, the greater the contribution of the reverse.
Veldig interessant.

Har man noe å gå på når det gjelder reversering, eller vil bremselengden uansett øke ved mindre friksjon?
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 09:39   #18
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,288
Default Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Sakset fra et annet forum:

1. Wheel brakes are by far the most effective component.

2. Depending on the specifics of a "type" aircraft, spoilers are probably next in importance because when deployed they transfer the weight from the wings onto the wheels. Without this, wheel brakes are not very effective.

3. Reverse thrust would eventually stop the airplane but they are not really to be considered primary in the effort. You should think of them more as a device to prolong brake life, reduce brake wear, and reduce heat buildup in the wheels and brakes, especially in a short turnaround.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 18:36   #19
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
Default Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Nå får jeg av en eller annen grunn ikke "library viewer" til FCOM/QRH å virke på portalen vår, men fant nå performance manual for A330. For å si det sånn, tror jeg ikke Færøyene noen sinne vil være et alternativ med mindre det virkelig brenner rundt ørene.

Tallene i performance manual er noe mer konservative enn de som er i FCOM/QRH da de inkluderer myndighetspålagte sikkerhetsmarginer for normale operasjoner, men de gir nå et realistisk pekepinn.

Jeg tror ikke A330 er veldig forskjellig til A320 hva bruk av flaps angår og kan nok lande i "config full" uansett hvor mange motorer som fungerer med eneste begrensning hvorvidt der er et "level segment" under siste del av innflygingen. Ved en evt. go-around kan der kanskje være et problem hvis der er terreng. Alternativet er i så fall "config 3". Flaps valgene på Airbus er conig 1, 2, 3 og full.

Hvor mange reversere en har er likegyldig sånnsett da landing performance ikke er basert på bruk av dem alikevel. I tillegg, når en bruker autobrake på Airbus går flyet for en bestemt retardasjon noe som betyr at hvis en bruker masse revers slipper den opp på hjulbremsene da reverserne gjør mer av jobben. Det er en måte å redusere varmeutviklingen i bremsene hvis flyet er tungt etc.

Så, hvis det kun var en motor som stoppet (det virker ikke slik fra det som er skrevet til nå) spiller det ingen rolle for tilgjengelige systemer. Flyet er fortsatt kapabelt til å utføre en CAT IIIA autoland.

Uansett, over til tallene. Nå aner jeg ingenting om vektene til SAS A330, men basert på de tabellene jeg har tilgang til for A330-302 med maksvekter opp til 233 000kg for take-off og 187 000kg for landing kan en jo ta ett rundt tall, 200 000kg som eksempel. Distansene er "landing distance", altså fra 50ft over terskelen for en flyplass ved havflaten med vindstille og standard trykk (1013hPa)

For "config 3" er distansene 1900m for tørr bane og 2180m for våt.
For "config full" er distansene 1840m for tørr bane og 2110 for våt.

Igjen, disse distansene er lenger en hva en vil få hvis en går inn i FCOM/QRH, men de gir et pekepinn. Uansett vil en A330-302 måtte ned i 155 000kg for å klare 1800m våt bane og 190 000kg for tørr bane, så tror nok det er en stund til de ser en A330 på Færøyene, ihvertfall hvis den skal opereres lovlig Kan se om jeg kommer inn og får lest de andre dokumentene senere om der er interesse for det. Håper nå dette virker noe fornuftig, ellers er det bare å spørre så kan jeg prøve å skrive det annerledes...
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 21:24   #20
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)

Super forklaring Turtle, tusen takk
Kanon is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet) Boeing_fan Småprat 80 28-07-2012 20:29
Range på A330-300? (splittet fra SAS ser på 787-10) dc-8-63 Flyforum 32 13-05-2012 17:39
Hva skjer med SK907 22.04.12 og andre SAS IC kanselleringer? orhel Småprat 79 02-05-2012 09:44
LHR vs andre flyplasser (splittet fra BA-salg) robertaas Reiseforum 5 25-12-2010 21:32
Bilder fra Las Palmas, samt litt MYT A330 GFL Flyforum 9 24-03-2005 23:56


All times are GMT +2. The time now is 10:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.