![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei
Da var tida kommet for å prøve seg på min første triprepport. Og det fra min aller lengste reise noen gang, ja faktisk min første longhaul reise. Denne involverer hele 10 flighter med 4 forskjellige flyselskap (2 nye for meg) og 7 forskjellige flytyper (5 nye for meg)! Reisemålet var Brisbane, Australia. Anledningen min søsters bryllup (hun bor der). Reisefølget bestod av meg, min kone, min sønn på 12 samt min mor. Etter mye søking og prissammenligning ble billetter ble bestilt på Qantas.com allerede i oktober i fjor. Vi hadde lyst til å se et par plasser på veien også, og med et stopp hver vei, som ikke skulle være på samme plass var det Qantas som kunne tilby best pris. At de i tillegg flyr A380 på to av flightene var ikke akkurat noen bakdel! Tilslutningsbilett SVG-LHR ble bestilt hos SAS noen måneder senere. Beklager men det ble ikke så voldsomt mange bilder fra flygingene, bare noen få, og kvaliteten er vel heller så som så. Tok desto flere på reisemålene så jeg tar med noen av dem også, og litt info om hva vi opplevde der. Rutingen var som følger: SVG-LHR-SIN-SYD-BNE, OOL-SYD/SYD-BNE, BNE-HKG-LHR-SVG. I tillegg hadde jeg en kort flytur i et svært lite fly, hvor jeg ikke var med lenger da det landet... Men mer om det senere. Tirsdag 29. juni startet vi. Da reisefølget egentlig skulle bestått av en til, og hun er bosatt i Stavanger, hadde vi valgt å kjøre dit for å parkere bilen hos henne og starte flyturen fra SVG. Hun kunne desverre ikke være med p.g.a. sykdom i familien, men da var jo bilettene bestilt. Dermed satte vi oss i bilen om morgenen og kjørte den ca. 4 timer lange turen fra Grimstad til Stavanger, eller rettere sagt Klepp. Bilturen forløp uten noen spesielle hendelser og vel fremme spiste vi lunsj og slappet av litt før vi ble kjørt ut til SVG. Leg 1: Scandinavian Airlines SK4627 SVG-LHR 29.06.10 Avgang: 17:50 Ankomst: 18:50 Boeing 737-600 LN-RCU Sete 17A Economy Class. Ankomm SVG ca. 1,5 time før avgang. Hadde allerede sjekket inn på nett og valgt seter, så nå gikk vi til en automat for å skrive ut bagtags for så å avlevere baggasjen. Vårt neste flyselskap har 23kg som grense, mens SAS jo har 20. Vi valgte å ta sjansen på å få godtatt 23 også på SAS, og det gikk helt uten problemer. Gikk gjennom security, det pep selvfølgelig på meg og jeg måtte beføles litt uten at han fant noe skummelt. Beveget oss deretter gjennom passkontroll og ut til gaten. Her ble det litt venting før LN-RCU Sigfrid Viking takset inn fra OSL. Omsider ble det tid for boarding og vi fant våre seter 17 ABCD. Jeg som flygal fikk lov å beholde vindussetet på flighten over til LHR. Ikke altfor god plass og knyttnevetest såvidt bestått med litt godvilje for meg på 185cm. Bortimot 100% belegg i economy. Fikk ikke sett i Business og Economy extra, men det satt hverfall pax i begge disse klassene også. Avgang ca. 20min sent. Bestemte meg for å feire starten på ferien med en øl, men det varte og rakk før endelig serveringsvognen kom til rad 17. Men ølen smakte da fortreffelig, som den pleier i luften! Det var regn og grått på SVG, men det klarnet opp over Nordsjøen og vi hadde fin utsikt over diverse oljerigger og båter. Fikk en strafferunde over London og hadde da utmerket utsikt til bl.a. London Bridge og LCY. Landet på tida i strålende sol på LHR. Taxet forbi div. snadder fra bl.a. Oman, Qatar, Thai, Qantas, JAL og AA før vi pakerte på Gate 11 på terminal 3. Gikk gjennom passkomtroll, fikk bagasjen, gjennom tolla og ut i friluft i ca. 25 varmegrader og sol. ![]() Qatar A340-600 på LHR Vi skulle fortsette reisen neste formiddag, og hadde booket hotell i nærheten av LHR. Siden denne reisen gjorde et ganske stort innhogg i reisekassen, bestemte vi oss for å spare der vi kunne, og hadde dermed booket et av de billigste hotellene rundt Heathrow. Rosemount Hotel Heathrow hette det og kan på ingen måter anbefales! Vi hev oss i en taxi av den klassiske britiske typen og måtte sitte med kofferter på fanget for å få plass. Jeg gav sjåføren hotellbookingen, men han hadde aldri hørt om hotellet og ble nesten hissig for at vi hadde booket et så ukjent hotell. Han begynnte å ramse opp div. andre hoteller som han kunne kjøre oss til, men siden vårt ikke kunne avbestlles etter 24 timer før ankomst takket vi nei til dette. Han måtte tilslutt ringe hotellet og få de til å forklare ham veien, likevel klarte han å kjøre for langt, og det var tilslutt vi som oppdaget hotellet og ledet ham på rett vei!. Så fryktelig langt fra terminalen var det ikke, og turen endte på 23£. Da vi hadde sjekket inn og fått rommene våre begynte vi derimot å angre. Noe av de minste hotellrom jeg har vært på, og uten A/C i 25 grader. Det var også forrholdsvis mye støy da vi måtte ha oppe vinduene for å i det hele tatt kunne være der. Badet var et kapittel for seg selv og var av typen helstøpt i plast, lignet altså mest på en campingvogndass, og knyttnevetest når man satt på dassen ble på ingen måte bestått! Toalettene på de påfølgende flyvingene var uten å overdrive mye større! Det var derimot ok plass i dusjen som var inn en dør bak badet. Det ble til at vi gikk ut en tur og spaserte rundt litt i Hounslow som området heter. Spiste Fish & Chips på en lokal pub som hadde et svært skilt på utsiden hvor de reklamerte for Englands beste Fish & Chips. Var absolutt ingen klasse over puben, som hadde en "drikke" avdeling hvor det var full trøkk og fotball VM på storskjerm, samt en spiseavdeling hvor vi satt. Men maten var god, selv om Englands beste tviler jeg på. Gikk en liten vending etter maten også før vi returnerte til hotellet for å prøve å sove. Veldig mye søvn ble det ikke. først og fremst p.g.a. varmen og jeg våkent i 5 tida neste morgen da flyene begynte å komme lavt over taket. Det ble dermed heller til at jeg satt i senga et par timer og kikket på/ forograferte flyene. Er jo ikke å forakte det heller akkurat, selv om man var noe trøtt og burde ha sovet ut, da man jo hadde en lang reise forran seg! Gikk etterhvert ned og spiste frokost som kostet 6,5£ ekstra. Hotellet kostet forøvrig 49£ pr. rom. Etter å så ha pakket sammen igjen fikk vi resepsjonen til å bestille en taxi, og denne gangen kom en flott romslig Chrysler Voyager med A/C, og vi hadde en svært behagelig tur tilbake til terminal 3. Fortsettelse følger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fortsettes her...
Leg 2: Qantas Airways QF32 LHR-SIN 30.06.10 Avgang: 12:05 Ankomst: 08:00 (+1) Airbus A380-800 (!) VH-OQB Sete 86D Economy Class. Vi var tidlig ute, men jeg hadde hvertfal ikke noe i mot å tilbringe litt ekstra tid på LHR. Da taxien nærmet seg skimtet jeg kjempen vi skulle fly med som allerede stod på Gate. En enorm rød hale med en hvit kenguru på raget høyere enn alle andre fly som var på LHR denne onsdagsmorgenen. Hadde sjekket inn på nett dagen før, men jeg hadde ikke fulgt med og det viste seg at hos Qantas kan man velge seter allerede 7 dager før avreise. Det kom derimot ingen mail om dette, så da jeg sjekket inn dagen før var bortimot alt tatt. Det ble derfor 86DEFG på oss. En fireseter i midten på 3. bakerste rekke (bakerste vindu nede når man ser A380en utenfra). Var litt skuffet over dette da jeg gjerne ville hatt vindusseter. Vi måtte gå i vanlig insjekkingsskranke likevel (Fant hvertfall ikke noen bag-drop skranke eller automater) og spurte om det var mulig å få 4 seter i nærheten av hverandre med hvertfall et vindussete, men flyet var helt fullbooket så det gikk ikke. Etter å ha kvittet oss med baggasjen var det gjennom security, hvor det igjen pep på meg og jeg fikk en virkelig grundig sjekk. Det var noe som slo ut og etter å ha grav dypt i lommen fant jeg et stykke tyggispapir som det tydeligvis var metall i. Beklagte til kontrolløren og slapp igjennom. Etter litt kikking i taxfree var jeg klar for å finne gaten og ta kjempen i nærmere ettersyn! Det stod foreløpig ikke noe gate på skjermen, men det var ikke så vanskelig å lokalisere den der den stod på Gate 1. De andre i reisefølget hadde gått for å kikke i butikkene. I det jeg nærmet med svingte enda en kjempe inn rett forran nesen på meg på gate 2 eller 3. Denne tilhørte Singapore Airlines og skulle returnere til Singapore bare 5 min før vår flight til samme plass. Ble stående å kikke på da denne parkerte og alt som skjedde rundt, før jeg beveget meg helt ut i gate 1 og beundret "vår" kjempe, VH-OQB Hudson Fysh. ![]() Vårt fly, A380-800 VH-OQB. ![]() Singapore Airlines med sin A380 skulle samme plass som oss bare 5min før. ![]() Det er store dimensjoner over A380! Det var veldig stille og rolig i gangene og gatene på denne piren som inneholdt gate 1-5. Fant etterhvert resten av reisefølget og vi satte oss likegodt tilrette innenfor skranken på gate 1. Det var ingen andre i nærheten og flott utsikt over taksebanene, så her slappet vi av frem til det nærmet seg avgang. Da de første gatepersonalet ankom spurte de om vi skulle fly med QF32 og da vi skulle det måtte vi bare bli sittende. Litt etter begynte det å komme flere pax og etterhvert også crew. Litt under timen før avgang ble boarding annonsert og de som reiste med barn fikk gå ombord først. Regnet ikke med at vår sønn på 12 ble regnet som barn, han måtte hvertfall ha full voksenbillett, men en av gatepersonalet kom bort til oss og sa at vi kunne bare gå ombord. var derfor blandt de aller første ombord i economy class. Og visst var flyet stort også innvendig! Hadde ikke så mye å sammenligne med da, da det eneste widebody fly jeg hadde flydd før var Braathens SAFE 767-200 en gang på tidlig 80-tall og det husker jeg svært lite av. Veldig fresht og fint var det hvertfall og svært behagelige stoler til tross for 3+4+3 config. Vi satt i orange sone bakerst, de to sonene foran var grønn og rød. D.v.s. tøyet i alle stolene var i den aktuelle fargen. Baksiden av stolene var i en ganske mørk hardplast med carbonfiber-look. Qantas har alle economy setene i 1. etg. Oppe er det business og economy extra, også er det first helt fremme i 1.etg. Hyggelig crew ønsket oss velkommen og spurte litt om hvor vi skulle og om det var første gang vi fløy så langt. De ble svært positive da vi fortalte at vi skulle videre til Australia neste dag (Boaringkortet viste jo kun SIN selv om denne maskinen jo fortsatte til SYD). Stolene var av typen som slider i stedet for at man bare justerer ryggen. Det er mye mer behagelig for den som sitter bak. Det hadde også forhvilenett istedet for fothviler. Dette ble jo helt borte når det ikke var i bruk, og var ikke i veien som ofte fothviler er når den ikke er i bruk. Klarte derimot ikke helt å bestemme meg for om jeg likte nettet i bruk eller ikke. Det var festet med noen slags strikk, slik at tyngden fra føttene gjorde at det sank så å si helt ned i gulvet. Det ble derfor ikke så mye effekt i det syntes jeg, men noe støtte gav det jo. Stolene var utformet slik at man kunne strekke benene helt ut i disse nettene, men ved kneet var det ikke for mye plass, og knyttnevetest også her bare så vidt bestått, selv om det var bedre enn på SAS. Det lå et kit i hver stol som inneholdt: pute, pledd, øyemaske, tannbørste og tannkrem samt hodetelefoner. Ettersom vi ikke hadde bruk for det meste av dette ennå, ble det forholdsvis trangt da dette ble lagt i lommen i setet foran. Det ble i stedet til at jeg oppbevarte det jeg ikke brukte under mitt sete. Kunne selvfølgelig også ha lagt det i hattehyllen, men det var så mye folk i mittganga at når jeg først hadde satt meg valgte jeg å bli sittende. Var jo ikke så lett å se noe særlig ut vinduet, men flyet var utstyrt med Skycam plassert på toppen av halefinnen. Noe dårlig oppløsning, men gøy å følge med. Ellers var AVOD systemet her virkelig i toppklasse. God skjerm og fjerkontroll. Et hav av filmer, spill, tv-serier musikk og div. infoprogrammer om alle Qantas destinasjoner samt språkkurs og selvfølgelig Skycam og moving maps. Ble virkelig imponert over dette, og selv om jeg ikke hadde så mye å sammenligne med slo det også alt annet vi hadde senere på reisen. Ca. 30 min etter skjema begynte kjempen å bevege seg og etter en lang tur langs rullebanen satte den omsider snuten i været! Det var noe turbulens under climb, men ikke for mye. Lydnivået var svært behagelig. Testet ut div. spill på AVODen før maten kom. Vi fikk utdelt meny, hvor det også stod en fin "timeplan" over hva som ble servert når. Her stod det også et utvalg av sterkere drinker som congac og whiskey, men det var aldri noen som tilbydde oss dette. Da det var klart for servering valgte jeg en kylling og potetrett. Husker ikke hva det andre valget var, men den jeg tok smakte hvertfall godt sammen med en Australsk Shiraz. En liten stund etterpå delte de ut en pinneis til dessert. Etter maten så jeg en film og et par episoder av tv serien Californication før jeg ville prøve å sove litt. Lyset hadde blitt dimmet i kabinen og alle ved vindu spurt om å trekke ned gardinene. Tok på meg både øyemasken og ørepropper, men klarte likevel ikke å sove. Det var nok mer p.g.a. tida på døgnet (var vel 5-6 tida i forhold til avgangstida) enn p.g.a. dårlig comfort, og selv om det hadde blitt forholdsvis lite søvn natta før var dette for tidlig for meg å sove. Dermed ble det enda noen flere episoder av Californication, litt spilling, lesing og videre utforsking av AVODen. Det var en self-service bar bakerst i flyet og dette var jo like ved der vi satt, så hadde noen turer dit, selv om utvalget kun bestod av vann, cola, sitronbrus, en slags muffins, en type kjeks og bananer. Det var også forholdsvis romslig rundt denne slik at man kunne strekke litt på bena. Spurte crewet om det var lov å gå opp trappen til 2. etg. men det var det desverre ikke. Ellers var det svært romslige toaletter, hvertfall de som lå ut mot sidene av flyet, og som tidligere nevnt, mye større enn på hotellet vi hadde på Heathrow! Stilte etterhvert klokken over på Singapore tid, og da den ble rundt 6 var det tid for frokost som bestod av en egg og pølsesak med en hel masse kokt spinat til. Egget og pølsene var ok, men er ikke noen kjempefan av spinat, hvertfall ikke i de mengdene. Hadde appelsinjus og kaffe til, og hadde gjerne tatt opptil flere kopper kaffe, men fikk aldri spørsål om påfyll. Det ble også delt ut imigrasjonskort, som vi fylte ut. På baksiden stod det med store røde bokstaver: "WELCOME TO SINGAPORE, DEATH FOR DRUG TRAFFICERS BY SINGAPORE LAW" Hadde nå ikkeakkurat tenkt å starte med noe smugling, men det sier jo litt om hvor strenge lover det er i dette landet! Begynte så nedstigninga og prøvde å kikke ut av vinduene som best jeg kunne for å få sett litt av Østen for første gang. Landet ganske tungt noen minutter før rute på Singapore Changi Airport om morgenen torsdag 1. juli. Fortsettelse følger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fortsettes her...
Singapore var varmt og fuktig, grønt og frodig og en flott by. Vi hadde kun et døgn her (skulle videre med samme flight som vi kom med dagen etter), så det er jo begrenset hvor mye man kan få med seg. Ettersom vi landet tidlig hadde vi noen timer før vi kunne sjekke inn på hotellet. Vi tok likevel taxi (måtte ha 2 stk for å få med all bagasjen) til hotellet og fikk lov å oppbevare bagasjen der. Dette hotellet så mye flottere ut en det vi hadde hatt i London, og lå også svært sentralt plassert. Hotellet hette Fort Canning Lodge, og var tydelivis drevet av YWCA. Vi fikk greie veibeskrivelser for å spasere inn til sentrum, som ikke var langt i det hele tatt, og etter å ha skiftet til shorts og freshet oss opp litt på et toalett i lobbyen la vi ut på gåtur i Singapore. Alle var jo noe trøtte og slitne etter å ikke ha sovet den natten, og med ca. 35 grader og luftfuktighet på minst 90% var vel ikke formen helt på topp. Etter å ha gått rundt å kikket en stund, samt intatt noe italiensk til lunsj kom det noen tropiske regnbyger som gjorde oss svært våte! Vi gikk litt i noen av de mange Mall's i Singapore, før vi satte kursen tilbake til hotellet og ble sittende i lobbyen og vente på at rommene skulle bli ferdige. Da vi endelig kunne gå opp var det deilig å ta seg en dusj og legge seg ned litt og slappe av. Etter å ha sovet litt var det noen av oss som fant ut at vi ville ta en Sightsing buss, og vi følte dette var en grei måte å se byen på. Det sluttet etterhvert å regne og ble strålende sol igjen, og da beveget vi oss ned til der bussen skulle gå fra. Etter litt om og men fant vi busstoppet, og bussen kom bare minutter senere. Det var en fin tur rundt i byen, og vi fikk sett mange av de spesielle bygningene, Raffles hotell, China town, India town m.m. Hadde jo selvfølgelig vært gøyere å gått rundt selv, men da hadde vi ikke rukket å se en brøkdel. Da bussturen var ferdig gikk vi tilbake til hotellet, og i 5 tida var det tid for å spise middag, da alle hadde lyst å legge seg tidlig. Vi orket ikke gå så langt, og gikk inn i en Mall som lå nesten vegg i vegg med hotellet. Der hadde de en Mongolsk resturant, med buffet og spis så mye du vil for ca. 30$. Maten var her meget god og variert! Alt fra utallige sjødyr, kyllingretter, Mongolsk grill, der du selv plukket hva du ville ha og gav til en kokk som stekte det, og Sushi. det eneste som skuffet var at de kun hadde Carlsberg. Hadde lyst til å smake lokalt øl. Spiste oss veldig gode og mette, og satte så kursen rett tilbake til hotellet. Fant sengene og sovnet fort, selv om klokka nok ikke var mer enn 8 på kvelden. Hadde stilt vekker klokka på 5 neste dag for å komme oss ut til flyplassen i 7 tida. Noen bilder fra Singapore: ![]() Det er mange utrolige bygninger i Singapore... ![]() Skyskrapene ligger forholdvis tett! ![]() Et fantastisk byggverk! Leg 3: Qantas Airways QF32 SIN-SYD 02.07.10 Avgang: 09:40 Ankomst: 19:15 Airbus A380-800 VH-OQC Sete 88D Economy Class. Denne gang fikk vi plass i èn taxi som ble bestilt i resepsjonen. Hotellet hadde også tilbydt seg å lage 4 frokostmatpakker til oss siden vi skulle sjekke ut før frokosten startet. Svært god service, selv om de kun bestod av 2 loffskiver med ost, en epplejuicepakke og et eple. Ankom flyplassen i god tid og fikk sjekket inn og gått rundt og kikket litt. Var kun en enkel sikkerhetskontoll hvor bagasjen ble scannet, før man kom inn i avgangshallen. Ordentlig sikkerhetskontroll ble utført på gaten. Fant en krok med god utsikt hvor jeg ble stående mens resten av reisefølget kikket i butikkene. Fikk sett når maskinen vår, VH-OQC Paul McGinness, landet og kom taxende inn. ![]() Vår maskin kommer inn fra LHR og lander rett foran der jeg står... ![]() ...og kommer taksende... ![]() ... rett mot meg! Det ble etterhvert tid for boarding, og etter att business/first hadde fått gå inn var det vår tur som satt i bakerste kabin. Også på denne flighten var det kun laaangt bak og i midten det var 4 seter ledig i nærheten av hverandre. Rad 88 er aller bakerste rad og består kun av en 4 seter i midten (ingen på sidene altså, der er toaletter). Dette gjorde at det ble en kanske privat liten krok, i tillegg trengte man ikke tenke på passasjeren bak når man la ned setet. Det var jo også veldig nærme til området rundt toalettene hvor man kunne strekke på bena og ta seg noe å drikke i self-service baren. Trivdes dermed ganske så godt her. Eneste bakdelen var et det ble litt trafikk til og fra toalettene. Flyet i seg selv var helt likt det vi hadde dagen før. Vi ble ca. 40min forsinket p.g.a. at et VIP fly skulle lande og rullebanene ble stengt frem til det hadde kommet seg trygt ned. Vet ikke hvem det var som kom, eller hva slags fly det var. Det var en ganske hendelsesfri flytur. Begynte å glede meg til å komme frem nå og benyttet tiden til å se på Californication episoder og spille litt på AVOD'en. Fikk servert to måltider, men for å være helt ærlig husker jeg ikke hva det var. Skrev det heller ikke ned.. Fy meg! Var en del turbulens over Indonesia og setebelteskiltet var på en god stund. Vi krysset inn over Australia litt Sør-Vest for Darwin og fløy over et nesten skyfritt Outback Australia. Stilte meg i perioder ved bakre utgangsdør hvor det jo er et bittelite rundt vindu og kikket ned på det øde landskapet. Ville kjøpe en modell av flyet som stod til salgs i bladet til Qantas, men de var desverre utsolgt. Også her måtte vi fylle ut imigrasjonskort som var svært omfattende, bl.a. med spørsmål om vi hadde vært i nærheten av dyr eller ferskvann i løpet av de siste 30 dager. Svarte ja på dette da jeg jo hadde badet flere ganger rett før vi reiste, og jeg tenkte jeg like gjerne kunne være ærlig. Det nærmet seg ettehvert landing og også nå var det ganske kraftig turbulens og alle inkludert crewet måtte sette seg før de var ferdige med å klargjøre kabinen. Så rett før landing kom de rundt og sjekket at alle hadde på belte og felt opp stolene osv. Vi hadde en noe myekere landing enn i Singapore i mørket i Sydney, taxet inn og parkerte ved siden av Etihads A340-500. Vi var jo litt forsinket, og hadde bare 1,5 time her før flyet til Brisbane gikk, så jeg håpet at det ikke ville ta for lang tid i imigrasjonen. Hadde jo sett på Border Control Australia på tv... Men alt gikk fort og greit. Noen minutter kø i passkontrooll, og det samme i imigrasjon. Bagasjen ble scannet og jeg ble spurt om hva det var jeg hadde krysset av for på kortet hvor jeg svarte "I've been swimming in a lake in Norway". Fikk bare et smil til svar og spørsmål om jeg kunne vise undersiden av skoene for at han kunne se om jeg hadde noe jord der. Da han ikke fant noe slapp jeg igjennom. Det var godt skiltet med "Qantas transfer Domestic", og etter å ha gått en bra bit kom vi til en buss som kjørte oss tvers over flyplassen til innlandsdelen og terminal 3. Leg 4: Qantas Airways QF556 SYD-BNE 02.07.10 Avgang: 21:05 Ankomst: 22:35 Boeing 767-300ER VH-OGM Sete 52A Economy Class. Vi kom oss inn i terminal 3, og fant raskt gaten til flyet vårt hvor det allerede var endel folk. Qantas har avganger stort sett en gang i timen mellom Sydney og Brisbane og bruker en blanding av B737-400/800 og B767-300. Dette hadde endret seg flere ganger mellom 737 og 767 i bookingen vår, men endte til slutt opp på 767-300ER, og det var også en slik som stod på gate til min store glede da jeg ikke hadde flydd med den heller før. 737 er jo ikke så veldig eksotisk... Kom oss raskt ombord og også her ble det sete langt bak, rad 52. Setene var behagelige og benplassen veldig ok. Var faktisk mere plass ved knærne enn på A380, men ikke like lett å strekke ut bena under setet foran. Kabinen så derimot noe slitt ut, med gulnede paneler og blå tøystoler. Da boarding var completed, og kabinbesetningen tok runden for å sjekke at alt var som det skulle og lukke alle bagasjelukene, fikk de ikke til å lukke den rett over der vi satt. En annen ble tilkalt, men heller ikke han fikk det til. Etter litt kom kapteinen på høytalerne og annonserte at de hadde tekniske problemer med en bagasjehylle, og hadde tilkaldt en "engineer" for å fikse det. Etter noen minutter dukket det opp en i refleksjakke, og like etter annonserte kapteinen igjen at "engineeren" var ankommet og vi ville komme oss avgårde så fort som mulig. Mannen i refleksjakke smilte og ristet på hodet da han ble kalt engineer... Fiksingen bestod da også av å tømme hyllen for så å tape den igjen med mange lag gaffatape, og skrive "out of order, do not open" på. Det virket som han fikk litt prestasjonsangst da alle kikket på ham, for han måtte begynne på nytt flere ganger før han klarte å stave denne setningen riktig, hvorpå han smilte og lo og tøyset det bort. Kom oss omsider avsted og og opp i luften. Fikk servert en slags baguett og øl/vin/mineralvann. Valgte en lokal øl til. Var ganske trøtt, og leste litt på den ca. 1,5 timer lange flyturen opp til Brisbane. Var ellers ganske hendelsesløst, og vi landet noen minutter etter skjema i ganske kraftig regn i Brisbane hvor vi skulle tilbringe de neste 3 ukene. Fortsettelse følger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fortsettes her...
Jeg skal ikke ta med altfor mye fra ferien i Brisbane, men vi hadde det utmerket. Vi fikk sett oss rundt, og hadde turer både opp og ned langs kysten, samt inn i landet. Bl.a. til Glass House Mountains, Sunshine Coast, Gold Coast, Morton island osv. Det var jo midt på "vinteren" i Australia, ja faktisk de kaldeste ukene av året, men ganske behagelige temeraturer likevel, selv om kveldene, nettene og morgenene kunne være kjølige. Legger ved noen bilder fra oppholdet i Brisbane også. Noen bilder fra oppholdet: ![]() Liker når man kan plukke sine egne sitroner fra hagen! ![]() Han her stresser ikke. Fra en flott park som heter Lone Pine Koalapark ![]() Også fra koalaparken. ![]() Lokalt dyreliv. Denne bodde i noen busker i hagen til min søster. ![]() En flott papegøye! Disse kom og satte seg på hodet eller hånden din hvis du hadde mat. ![]() Et bortimot obligatorisk bilde å ta i Australia... Vi så da også flere kenguruer langs veiene. Et av mine høydepunkter var tirsdag 13. juli. Da hadde jeg nemlig booket fallskjermhopp. Noe jeg lenge har hatt lyst til, og siden det kostet litt under halvparten for et tandemhopp i Australia i forhold til hjemme på Kjevik, bestemte jeg meg får å realisere denne drømmen. Ettersom også dette involverte en flytur tar jeg med den som en egen leg: Leg 5: Brisbane Skydivers - YWIN-YWIN (En liten gresstripe ved plassen Willowbank ca. 1 times kjøretur vest for Brisbane) 13.07.10 Avgang ![]() Ankomst: 15:57 Cessna 182 VH-COF Sete: nei satt på gulvet Etter å ha ankommet "Drop Zone", som var en gresstripe med noen tilhørendede bygninger ved en plass som heter Willowbank ca. 1 times kjøring vest for Brisbane, i god tid før min oppsatte hopptid som var 12:00 fikk jeg utlevert en hel bunke med ark jeg måtte fylle ut. Måtte signere opptil flere plasser på at "Skydiving is dangerous and you can die" eller noe i den duren, og måtte også ha vitne som signerte sammen med meg. Fikk levert inn skjemaene og veid meg og var 1 kg under å måtte betale "overvekt". Fikk så beskjed om at det ville bli en "liten" forsinkelse på ca. 3 timer p.g.a. air trafic control. Kunne ikke helt skjønne det da det ikke var et annet fly i nærheten og flyplassen lå øde langt ute i bushen men men.. Kjørte derfor inn til nærmeste tettsted som var Ipsvitch og spiste lunsj for å få tida til å gå. Kjørte etterhvert tilbake og fikk opplæring i hvordan jeg skulle holde armer og ben, landing osv. Etter enda litt venting ble det tid for å ta på seg utstyret og komme seg i flyet. ![]() VH-COF det minste fly jeg har vært oppe i, og eneste flytur hvor jeg ikke var med på landingen lenger... Det var i tilegg til meg og instruktøren to stk fra det Australske skydivinglandslaget med i flyet, som drev og øvde til VM som skulle være i Russland uka etter. Vi hadde en fin flytur i sirkler oppover. Var forholdsvis trangt og tett i flyet, men fantastisk utsikt, både innover mot "Outbacken" og utover mot byen og kysten. Det var enkelte skyer, men stort sett god sikt. Da vi kom til ca. 7000 fot ble jeg hektet fast i instruktøren og døren åpnet, og ut forsvant de to fra landslaget. Fikk ønsket de lykke til i VM før de svingte seg ut i intet. Døren ble lukket igjen, og vi fortsatte opp mot 14000 for som var vår hopphøyde. Hele flyturen tok ca. 20 minutter. Da vi var nesten oppe ble alle seler sjekket og strammet, og jeg måtte nærmest sitte på fanget til instruktøren (som forøvrig kalte seg Fully Sick). Så var det tida, og døra ble åpnet. Måtte svinge ut beina, og satt og dinglet med dem en stund før instruktøren dyttet fra og vi for ut. Og for en følelse! Helt fantastisk! Hadde fått beskjed om at hvis jeg fikk problemer med å puste måtte jeg skrike alt jeg kunne for å åpne luftveiene, noe jeg også gjorde uten at man hørte et pip. Det var totalt ca. 1 minutts fritt fall før instruktøren løste ut skjermen. Noe av det tøffeste var da vi for gjennom en sky. Plutselig så man ingenting, og så kom man ut på andre sida, og jorda kom mot en i full fart. Så ble skjermen løst ut, og man kunne puste lettet ut, ta av seg brillene, og nyte den ca. 5 min. lange turen ned. Fikk også lov å styre skjermen litt og ta noen krappe svinger, før vi landet på gresstripen rett ved siden av rullebanen. Dette var en helt fantastisk opplevelse og kan anbefales på det sterkeste! Absolutt verdt å vente ca. 3,5 time på, men er ikke sikker på om resten av familien som ventet nede og ikke skulle hoppe følte det samme. ![]() Here I come... En fantastisk oppleveslse som virkelig anbefales! Ettersom vi den siste uka ble alene i huset da min søster og mannen (bryllupet var veldig fint og alt gikk som det skulle) måtte begynne på jobb igjen. Vi hadde diskutert litt hva vi skulle finne på, og etter litt nettsurfing fant vi ut at 2 dager i Sydney hadde gjort seg. Sjekket priser hos både Qantas, Virgin Blue og Jetstar, samt Tiger Airways Australia. Kom plutselig på den lyse ideen om å sjekke hvor mye poeng vi hadde fått hos Qantas på reisen ned, og det var akkurat nok til å gi gratis tur en vei. Da vi i tillegg fant biletter hos Tiger Airways Australia for AUD 27,- pr. pers (ca. kr. 149,-), ble dette valgt. Totalt kom denne turen på ca. kr. 858,- for 4 personer og et kolli bagasje inkl. avgifter. Returen ble betalt i sin helhet med Qantas frequent flyer poeng og gikk med Qantas og kostet kr. 0,- da det var nok poeng til også å dekke avgiftene. Tiger Airways flyr derimot ikke fra Brisbane, men fra Gold Coast, og det ble derfor til at vi tok toget/buss dit dagen før (ca. 1,5 time), og fikk sett oss litt om der også. En fin, men veldig turistpreget plass. Bodde på et Motell med to roms leilighet like ved Surfers Paradise, og fikk sjekket badetemeraturen der også som de eneste uten våtdrakt og surfebrett på hele stranda! Morgenen etter spiste vi frokost på en hyggelig kafe like ved motellet, før vi tok flybussen ut til Gold Coast Airport. Fortsettelse følger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fortsettes her...
Leg 6: Tiger Airways Australia TT9762 OOL-SYD 20.07.10 Avgang: 11:25 Ankomst: 12:50 Airbus A320-200 VH-VNK Sete: 1F Tiger Airways flyr, som eneste selskap, fra terminal 2 på Gold Coast Airport. Litt rart at denne lille flyplassen, som stort sett brukes av selskapene Virgin Blue, Jetstar, Tiger Airways, Air New Zealand og Air Aisa X har to terminaler. Spurte flybussjåføren om han kjørte dit, men det gjorde han ikke. Kun til terminal 1. Da vi hoppet av viste det seg å ikke være langt i det hele tatt til terminal 2, som så mest ut som en gammel garasje eller liten hangar. Måtte gå kanskje 300m langs flyplassgjerdet for å komme dit, og det var hele tiden skiltet med tiger Airways, og gule tigerpoter på asfalten. Gikk bl.a. forbi en Jetstar A330-200 som nok skulle til Japan. Terminalen var like enkel innvendig som den så ut fra utsiden, med betonggulv, åpent opp til kanaler og ledninger i taket osv. Betjeningen i innsjekkingsskaranken var derimot veldig hyggelig. Vi hadde valgt å kun ha 1 innsjekket bag på deling i tillegg til hver vår håndbagasje. Denne ble satt på meg, og dermed kunne ikke jeg sjekke inn på nett. Innsjekking i skranke var med i prisen når man hadde bagasje, men for de tre andre måtte de betale ekstra for dette. Jeg hadde dermed sjekket dem inn på nett dagen før, og valgt setene 15 ABC. Den unge mannen i skranken hadde desverre ingen ledig sete til meg i nærheten av rad 15, men tilbydde å flytte alle så vi kunne sitte sammen, men da ville ingen av oss få vindussete. Takket dermed nei til det, og bad heller om et vindussete til meg en annen plass i flyet. Fikk dermed sete 1F og beskjed om at det var "Best seat in the plane mate". Etter security kom vi inn i et like enkelt innredet gateområde med 2 gater, en skjerm som viste hvilken gate som vi skulle fra, samt en kiosk. Her solgte de faktisk Qantas modeller, men kun B747-400, så da sto jeg over. Ble sittende og lese mens vi ventet på flyet, VH-VNK som kom inn til gate ca. 25min før oppsatt avgangsstid. Så fort det var tømt, ble det boarding, og jeg skilte lag med resten av reisefølget som ble henvist til bakerste dør. Et meget ungt crew bestående av en manlig, men svært feminin purser, og ei asiatisk jente ønsket velkommen Mr. Strand, da jeg viste dem boardingkortet. Var ingenting å klage på benplassen på 1F, og flyet forøvrig virket fresht og fint. Fikk en familie ved siden av meg som så spansk/sør-amerikansk ut, som opptok resten av rad 1 på begge sider av midtgangen. Boardingen gikk fort, og ca. 1 minutt etter oppsatt avgangstid pushet vi og takset det korte stykket ut til rullebanen. Var nå nesten ikke andre fly å se på flyplassen. Under taksingen ble vi ønsket velkommen av den unge purseren, som ønsket velkommen ombord i denne flyvingen til Melbourne, oops Sydney, Noe som ble etterfulgt av latter fra hele flyet. Tror belegget på flyvingen var bortimot 100%. Resten av den ca. 1 time og 20 min lange turen forløp uten særlige hendelser. Foruten spørsmål om vi ville kjøpe mat eller drikke, var det ingen mas om det ene og det andre, slik det pleier å være på et visst annet selskap som opprerer med liknende priser i Europa. Jeg kjøpte meg en øl av typen VB (Victoria Bitter) for AUD 5 (ca. kr. 27,50), som måtte betales med kredittkort. Fikk så vidt skimte operanen og Harbour Bridge under innflyvingen(satt på feil side), før vi landet på rutetid på Sydney, og takset inn til terminal 2. Denne terminalen brukes av alle innlandsfly som ikke er Qantas. Konklusjon av Tiger Airways: Absolutt valutta for pengene. Skjønner ikke helt at de solgte billettene så billig bare ca. 2 uker før avreise, når belegget var bortimot 100%. Service, benplass og flyopplevelsen totalt var minst like god, om ikke bedre enn på f.eks. SAS. I Sydney var det mere vinter enn i Brisbane, med ca. 10-15 grader. Det var full sol når vi landet, men ellers litt vekslende vær resten av oppholdet der. Tok flytoget (to etasjers) inn til byen, noe som var en forholdsvis dyr afære, men det stoppet bare få meter fra vårt hotell. Men det hadde likevel vært billigere med taxi. Fikk sett og gjort de fleste av de typiske turist tingene; Operaen, Harbour Bridge, Sydney Aquarium, Sydney Wildlifesenter (som ikke var noe særlig i forhold til en koalapark vi hadde vært i i Brisbane som stort sett hadde de samme dyrene, bare i mye større områder), fergetur til Manley, opp i Sydney Tower, samt en liten spaser tur i China town, Hyde park og ellers i byen. Vi bodde forøvrig på Park Regis City Hotel, som var helt ok. Svært god beliggenhet mitt i sentrum, nærmeste nabo til Hyde Park. Betalte AUD 99 pr natt her. (Ca. 550kr). Hotellet lå i en 45 etasjes bygning, men jeg tror ikke alle etasjene hørte til hotellet. På taket var det uansett fin utsikt og svømmebaseng, som vi ikke testet ut p.g.a. temperaturen. Legger ved noen bilder fra Sydney også: ![]() Sydney Harbour bridge! ![]() Et forholdsvis velkjent operahus! Ble litt overasket over at overflaten består av 10x10cm fliser. (Noe jeg legger merke til siden jeg driver flisebutikk!) Leg 7: Qantas Airways QF548 SYD-BNE 22.07.10 Avgang:19:05 Ankomst: 20:35 Boeing 767-300ER VH-ZXG Sete: 54J Etter å ha tatt en taxi ut til flyplassen igjen, denne gang til terminal 3, var det straks klart for å fly Qantas igjen. Vi var ganske tidlig ute, og jeg satte meg i en kafe med god utsikt og tok et par pils, og så på flyene, mens resten av reisefølget gikk rundt og kikket i butikkene. Jeg fant ut at Qantas hadde en slags utstilling man kunne komme inn til, med bl.a. takterasse, men den stengte selfølgelig 5 min. før jeg oppdaget den. Så ble det etterhvert klart for boarding igjen, og igjen var det en 767-300ER som stod på gate. Hadde jo forsåvidt skjønt det allerede da vi fikk utdelt rad 54... Denne var en ex British Airways maskin, Qantas har en liten flåte av dem som alle er utstyrt med Rolls Royce motorer istedet for GE motorer som det er på de som er kjøpt nye fra Boeing. Flyet virket også freshere og nyere innvendig, enn den forrige 767'en vi fløy. Tror derimot begge var fra 1992 om jeg ikke tar helt feil. Dette hadde grå seter i stedet for blå og panelene var hvite og fine. Havnet på bakerste rekke av siderekkene, mens resten av reisefølget havnet enda et hakk lenger bak i midten. Ble ca. 15 minutt sene av ukjent grunn, men kom oss så i luften i mørket. Også her var det svært bra belegg, hvertfall i economy. Servering kom igang, og vi fikk masala beef som ikke var det helt store. Valgte igjen en VB øl til. Selv om jeg var svært fornøyd med servicen hos Tiger Airways, er det jo selvfølgelig alltid hyggelig når mat og drikke er gratis. Heller ikke på denne flyvningen skjedde det så mye. Det ble vist en konsert på skjermer i taket, men jeg hadde ikke tatt headsett (kunne tas fra en binge ved gaten), så jeg ble sittende og lese mesteparten av den 1,5 time lange flyturen. Landet ca. 15min sene i Brisbane, og ble hentet av min søster, for å være de gjenværende 3 dagene av ferien hos dem. Fortsettelse følger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fortsettes her...
De siste tre dagene i Australia ble tilbrakt i Brisbane, med bl.a. en tur til byen og en tur til en utsiktsplass utenfor byen. Det var deilig å komme tilbake til varmen fra forholdsvis kalde Sydney, og bare nyte de siste dagene av ferien. Så kom dagen for hjemreise. Da vi bestilte bilettene var meninga å ha en overnatting i Hong-Kong også for å dele opp reisen litt. Min mor syntes det ble noe langt å fly i ett, særlig hvis hun ikke fikk sove på flyene. Flyet fra Brisbane til Hong-Kong skulle gå ca. kl. 11:00 på formiddagen, og lande i Hong-Kong ca. kl. 18:00 samme kveld. Så skulle vi fly videre neste kveld. Men rundt nyttår ringte de fra Qantas og informerte om at flyvingen fra Brisbane til Hong-Kong var blitt flyttet. Den gikk nå ikke før kl. 23:05 og ankom Hong-Kong kl. 06:05 neste morgen. Dermed ble det ikke noe overnatting i Hong-Kong, men bare en hel dag. Vi sparte jo forsåvidt en Hotellovernatting, men var litt bekymret for å tilbringe to netter etterhverandre på fly. I tillegg hadde vi jo en hel dag å gå rundt i varmen i Hong-Kong, og vi skulle kjøre fra Stavanger til Grimstad når vi kom hjem. Og jeg begynte på jobb kl 08:00 dagen etter der... Men men vi fikk bare ta det som det kom... Leg 8: Qantas Airways QF97 BNE-HKG 25.07.10 Avgang:23:05 Ankomst: 06:05 Airbus A330-300 VH-QPB Sete: 35A Vi ble kjørt den ca. 30min. turen ut til flyplassen i to biler p.g.a. mye bagasje. Ankom ca. 2,5 timer før avgang. Hadde prøvd å sjekke inn på nett, men fikk en feilmelding før jeg kom til der man skriver ut boardingkort. Da jeg prøvde på nytt fikk bare beskjed om at vi allerede var sjekket inn. Da vi fant innsjekkingsområdet til Qantas var det laaang kø, og kun èn åpen skranke. Skulle tro Qantas var dominerende på flyplassen, men ikke på den internasjonale delen, da de kun har flyvinger til Singapore, Hong-Kong og New-Zealand herfra. I kveld var det bare vårt fly igjen, og dermed tydeligvis ikke mye bemanning igjen. Business hadde derimot to åpne skranker for de få som var kommet av dem. Etter å ha stått nesten en time i køen kom det pluteslig 5 nye medarbeidere og åpnet hver sin skranke. Siste del av køen gikk dermed raskt unna. Fikk levert fra oss fire kofferter på tett under 23kg. Fikk sjekket de inn helt til LHR. Fikk også spørsmål om vi skulle videre derfra, noe vi jo skulle, og om vi ville sjekke de inn helt til SVG. Det ville vi jo gjerne, men hun fikk det ikke til likevel siden jeg hadde delvis sjekket inn på nett allerede. Noe annet jeg syntes var litt rart var at flyvingen var code share med Air France. Trodde ikke de hadde noe samarbeid med Qantas, de er jo ikke i samme allianse.. Men code-share avtalene går vel på tvers av aliansene. Kom oss gjennom security og passkontroll uten problemer og ut i avgangshallen. I tillegg til vår A330-300, Freycinet Penisula, var det en A330-300 fra Singapore Airlines, En A340-300 fra Cathay Pacific som også skulle til Hong-Kong, en B777-200 fra Malaysian, en A340-600 fra Thai samt en B777-200 fra Royal Brunei på flyplassen. Den sistnevnte kan ikke være så gammel i dette selskapet. Sist jeg sjekket fløy de kun B767-300, men leste en plass rett før jeg reiste (enten her på forumet, eller i Airliner World, husker ikke helt) at de hadde kjøpt/leaset B772 fra Singapore Airlines. Dette kom til å bli enda en ny flytype på meg, og jeg gledet meg selvfølgelig til å sjekke ut denne også, selv om A330 aldri har vært noen favoritt utseenendemessig for meg. Synes rett og slett de er litt kjedelige. Boarding startet ikke så lenge etter at vi hadde satt oss på gate, og for en gangs skyld hadde vi ikke plasser lengst bak og måtte dermed vente litt med å gå ombord. Etter litt venting ble det vår tur, og vi forlot Australsk jord for denne gang. Fant plassene våre 35ABCD. Også her lå det klart kit med pledd, pute, øyemaske og tannkrem/tannbørste. Flyet var fresht og fint med blå tøystoler med mønster i forskjellige farger. Da boarding var overstått pushet vi og kom oss avgårde noen minutt etter skjema. Fant raskt ut at AVODen her var langt ifra den som var på A380. Mye dårligere utvalg, ingen skycam og utrolig treg i reaksjonen hvis du prøvde å spille spill. Selv kabal var en tålmodighetstest å spille. Begynte i stedet å se en film, men den var ikke noe særlig. Husker ikke hva den heter men det var en eller annen komedie. Kapteinen kom på og beklaget den lille forsinkelsen, men han trodde ikke de klarte å fly det inn p.g.a. serk motvind hele veien opp mot Hong-Kong. Etter ikke altfor lenge begynte serveringen, og vi kunne velge mellom en kylling og ris rett, eller svin m/aprikos og cous-cous. Valgte det siste og det var faktisk svært godt! Valgte en rødvin til, med tanke på at det kunne gjøre det lettere å sove. Også her stod det oppført forskjellige avec i menyen, men vi ble aldri tilbydt annet enn kaffe og te. Crewet bestod forøvrig kun av menn, og det var en gjeng med hyggellige eldre karer. Spurte her etter A380 modellen, og nå hadde de den! Den står nå på hedersplass i glasskap i kjellerstua! Håpet jo å få sove litt på denne flyvingen, så stod over kaffen. Etter maten gikk jeg heller og pusset tennene med den lille tannbørsten fra kittet, og vi la oss til for å sove. Med ørepropper, og øyemaske er det ikke mye man får med seg av omgivelsene rundt, men man merket likevel at det bråkte mer fra motorene i dette flyet enn A380. Vi satt jo også forholdsvis nærme motorene. Det var forsåvidt god plass ved knærne, og knyttnevetesten bestått, men hadde AVOD boks under sete foran, noe som gjorde det ganske trangt. Det var også litt for lang avstand til veggen, slik at det ikke var spesielt godt å lene hodet mot den. Det ble derfor bare litt søvn, vet ikke helt hvor lenge, men vil tippe ca. 3 timer. Ble også vekket en gang i løpet av denne tiden av at kapteinen kom på høytalerne og ba alle feste beltet p.g.a. turbulens. ![]() Eneste bilde av knyttnevestest.. Bestått. ![]() AVOD hadde samme utsenede på A330 som A380, men langt i fra like bra innhold. Var også en god del mindre skjermer på A330. Våknet igjen over Filipinene, og regner med det var Manilla jeg fikk sett. Da var frokostservering igang. Denne var ikke så mye å skryte av, da den kun bestod av corn-flakes og melk. Ikke noen favoritt hos meg, og heller ikke særlig mettende. Litt etter opprydding startet innflyvingen, og vi hadde en myk og fin landing i et disete Hong-Kong. Takset forbi en hel mengde Cathay Pacific og Dragonair fly før vi parkerte ikke langt unna en Qantas B747-400. ![]() Innflyving mot Hong-Kong tidlig om morgenen Etter å ha kommet gjennom passkontroll og feberkontroll var man i Hong-Kong. Fant en minibank og tok ut litt lokal valutta. Fant så oppbevaringsbokser og reduserte håndbagasjen til et minimum. Det hadde blitt vist en informasjonsfilm om Hong-Kong ombord etter frokosten. Det var forsåvidt et bra tiltak, selv om all annen underholding ble avbrutt, og den sikkert er kjedelig for de som har vært der før. Vi hadde dermed funnet ut at det gikk både tog og flybuss (Airbus) og lokalbuss inn til byen. Fant en bussstasjon og spurte i en luke etter buss til sentrum. Fikk til svar noe om hvilket sentrum. Visste jo ikke at det var flere, men vi fant til slutt ut at vi skulle til Kowloon. Vi hadde jo ingen spseielle planer for dagen annet enn å gå rundt og kikke. Fikk hvertfall kjøpt billetter, og hoppet på en to etasjers buss. Veien inn til byen gikk gjennom ganske naturskjønne grønne områder før vi kom til alle høyblokkene som lå tett i tett. Når vi kom inn i byen, visste vi jo ikke hvor vi skulle hoppe av, så jeg gikk ned til sjåføren og spurte om dette var sentrum, men han forstod ikke et ord engelsk. Hoppet likevel av på neste stopp en eller annen plass i Nathan Road. Her var det varmt, fuktig, og mange eksotiske lukter. Klokka var vel sånn ca. 8:00 om morgenen så det var ikke mye som var åpent. Fant ganske kjapt en Starbucks og gikk inn der og hadde litt frokost og iskaffe. Fikk vite av ekspeditøren at de fleste butikkene i området ikke åpnet før i 11-12 tida. Vi trasket videre nedover gaten, og fikk etterhvert tak i et kart på et hotell så vi kunne orientere oss litt. Tok sikte på en park, og tenkte vi kunne tilbringe litt tid der. Dette var Kowloon park, og det var en kjempesvær park med mange flotte områder, og dammer med både flamingo, skilpaddder og eksotiske fugler. Var også et stort badeanlegg. Vi ble der i et par timer tenker jeg og hadde diverse is og drikke på noen benker. Trasket så videre ned mot kaia, og nå hadde diverse butikker begynt å åpne. Fant etterhvert et turistbyrå, og bestemte oss for å ta Star ferry over til Hong-Kong øya, og der ta The Peak Tram (et tog opp på en utsiktsplass) samt en sightseeing buss rundt på Hong-Kong øya. Vi fikk sett en del av denne spennede plassen, men var jo forholdsvis trøtte, og ikke helt opplagte. Vil gjerne tilbake hit ved en senere anledning med bedre tid. Timene gikk, og etter å ha fått gjort det vi hadde tenkt, samt spist litt, tok vi fergen tilbake til Kowloon, og fant bussen mot flyplassen igjen. (Hadde kjøpt tur/retur billett, så måtte ta samme bussen). Noen bilder fra Hong-Kong: ![]() Tett i tett med skyskraper. Hong-Kong Island. Ikke mange eneboligene i dette landet. ![]() Flott utsikt fra "The Peak". Hong-Kong Island i forgrunnen og Kowloon i bakgrunnen. ![]() Litt av noen bygninger! Fortsettelse følger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fortsettes her (siste del)...
Leg 9: British Airways BA26 HKG-LHR 26.07.10 Avgang:23:15 Ankomst: 05:05 Boeing 747-400 G-CIVR Sete: 40G Ankom flyplassen i god tid, tror klokka va rundt 19.30 og flyet gikk ikke før 23:15, men vi var alle slitne. Fant igjen bagasjen vår i boksen, og fant oss en plass å spise litt. Etterpå satte resten av reisefølget seg på gaten og leste/slappet av, mens jeg gikk for å kikke meg litt rundt. Denne terminalen (teminal 1) var enorm, og det var voldsomme avstander. Tok meg en pils på en bar for å slappe av litt. Fant ut at i løpet av ca. 1,5 time denne kvelden gikke det hele 5 fly til LHR; 2 fra British Airways (med 30 min mellom) 2 fra Catahy pacific og 1 fra Virgin Atlantic. Synes dette var litt merkelig, særlig siden 2 og 2 av de var fra samme selskap og 4 av de fra samme allianse.... Noen som har en fornuftig forklaring på det? Så b.la.den samme A330'en fra Qantas vi hadde kommet med på morgenen. Denne skulle nå til Perth. Den hadde vel hatt en rundtur en eller annen plass i løpet av dagen også. Fikk etterhvert øye på vår maskin som ble trillet bort til gate, og satte kursen dit jeg også. Etter litt venting ble det tid for boarding. Syntes det var litt rart at bakerste rekke her var 58, mens det på A380 var 88, og lurte på om de hadde sperret av noe av flyet da de begynte med radene 45-58. Men sånn var det ikke. Virket ikke som det var så mye passasjerer, var nesten ikke mer kø på gate enn til en vanlig 737 flight her hjemme. Ble snart vår tur, og vi kom oss ombord. Så jo da hvor mye business-seter BA har og at det var derfor det var forholdsvis få rekker. 2.etg pluss 2 seksjoner i 1. etg. var jo Club World, og kun bakerste seksjon, samt en liten mellomseksjon med tilsammen 177 seter var economy. Ble meget possitivt overasket når vi fant setene våre på rad 40. Bulkhead med masser av benplass ved knærne! Setene var også de absolutt mest behagelige jeg har suttet i ombord i fly (har aldri prøvd business eller first). Eneste minus med bulkhead var jo at man ikke kunne ha noe på gulvet, men ettersom vi satset på å sove mest mulig var det ikke noe stort problem. Det var jo også litt vanskelig å strekke ut bena men siden jeg satt ved midtgang lurte jeg de ut der når jeg skulle sove. Også BA hadde lagt klart et kit med samme innhold som Qantas, men i tillegg også sokker. Vi kom oss avsted på tid. Tror det var ca. 90% belegg i economy, men aner ikke i de finere klassene. Tror det var forholdsvis glissent der. Så ikke ut som det var så veldig mange plasser som hadde vært brukt da vi gikk av. Etter å ha kommet oss i luften kom crewet rundt og tilbød drinker. Valgte en øl, og kunne velge mellom Heniken eller Grolsch. Valgte sistnevnte og det smakte utmerket. AVODen til BA var ok, men langt ifra den på Qantas A380. Ok utvalg av filmer, og noen tvserier. Begynte å se på Fraiser, men det viste seg at det kun var en episode også var det ikke fler.... Det var heller ingen skycam, eller spill. Siden vi var på bulkhead var skjermene brettet ned mellom setene på en stang, og det var veldig lett å justere skjermen til riktig vinkel/avstand. Brettemekanismen var derimot noe slitt og man måtte bruke makt for å få opp skjermen på plassen til en i reisefølget. Min var derimot noe slarkete, og bøyde seg sakte bakover hele tida. Var så vidt blitt ferdig med ølen min da det var tid for å velge middag. Valget var nå mellom kylling og potet "european style", eller biff m/ ris "asian style". Valgte det siste, med en rødvin til. Under måltidet kom de rundt enda en gang og tilbøy en flaske til med rødvin, siden min var tom, og glasset halvfult. Takket ja til den også, da den smakte utmerket, og tenkte at den nok ville hjelpe meg å sove. Etter litt om og men ble maten ryddet vekk, og kabinen gjort klar for natta. Følte det tok sin tid, og resten av reisefølget, som allerede hadde lagt seg til å sove klagde litt på mye bråk. Crewet var hele tiden veldig vennlige og oppmerksomme på småting, og må være noe av det beste og mest serviceinstilte crew jeg har reist med. Testet også her minitannbørsten, før jeg tok på meg øyemasken og ørepropper. Også forsvant man inn i drømmeverdenen... Og ble der helt til frokosten ble servert! Sov utrolig godt, og lenge. Mellom 8 og 9 timer tror jeg og det kan man vel ikke klage på i economy. Til frokost var valget nudler eller full english breakfast. Valgte det siste, og det ble servert over Danmark ett sted. Smakte helt greit. Etter frokost så jeg ferdig den filmen jeg hadde begynt på på BNE-HKG flighten. De hadde den hos BA også. Ble akkurat ferdig før IFE måtte pakkes bort, og vi landet ved daggry på LHR ca. 30 min før rute kl 04.30. Her var det ikke mye aktivitet så tidlig. Takset bort til terminal 5B og kom oss ut. Tok automatisk tog over til hovedterminalen, og etter endel venting (30-40min) kom bagasjen. Fant Heathrow Express toget og etter noen minutters venting kom vi oss også på det med retning terminal 3. Her hadde vi hele 7 timer til SVG flyet skulle gå. Ble sittende en stund på utsiden og drikke kaffe, og nyte friskluft før vi gikk inn. Fant innsjekkingsområdet til SAS og her var det laaang kø. Stilte oss bakerst, men etter bare et par minutt kom en ansatt bort og ledet oss over til business skranken. Hele køa foran oss var en svær gruppe. Amerikanere tror jeg, og det ville ta lang tid. Vet ikke hvor de skulle, men var ikke til SVG hvertfall. Ble sjekket inn, og heller ikke nå ble det stilt spørsmål ved at alle bagene veide så å si 23kg. Jeg hadde ikke noe imot 7 timer på Heathrow, men resten av reisefølget tror jeg kunne vært uten denne ventetiden. Ble sittende på gateområdet (gate 5) med super utsikt en stund, men etterhvert kom en sur vakt og jagde oss siden vi ikke skulle fly fra denne gaten. Qantas stod igjen ute på gate 1 med sin A380 og QF32 til SIN og skulle dra nøyaktig på samme tidspunkt som vi skulle SVG. Var litt rart å tenke på at for nøyaktig 4 uker -1 dag siden var det den veien vi dro. Tida gikk så altfor fort i ferien! Fikk den siste ventetida til å gå med å gå rundt og kikke litt, spise og gå i taxfree. Butikkområdet på terminal 3 er et forferdelig støyende område! Omsider ble gate satt opp og vi beveget oss dit. Leg 10: Scandinavian Airlines SK4630 LHR-SVG 27.07.10 Avgang:12:05 Ankomst: 14:55 Boeing 737-700 LN-TUA Sete: 8A Etter en lang og fantastisk reise var det så tid for siste leg. Var litt godt å høre norsk igjen på gateområdet, men også litt trist at ferien var over. Flighten var satt opp med 737-500, men det var altså en annen ex BU maskin, 737-700 LN-TUA som stod på gate. Jeg hadde min aller første tur i en 737NG i denne maskinen i BU farger mellom ARN og OSL i 1999. Var da en stor opplevelse, men nå virket flyet heller kjedelig i forhold til alt vi hadde fløyet på denne turen. Knyttneve testen bestått. En god del bedre plass enn på 736'en på vei til LHR. Tenker det var ca. 80% belegg i alle klasser. Var ellers en ganske begivenhetsløs flytur. Så lite til crewet, men savnet de ikke heller, da vi ikke skulle handle noe. Landet på rute i halvpent vær på SVG. Fikk bagasjen kjapt, og kom oss ut på Norsk jord igjen! Da var det bare en taxi tur til Klepp for å hente bilen, og en 4 timers kjøretur hjem til Grimstad igjen! Også det gikk uten komplikasjoner, men var forholdsvis slitne da vi kom hjem i 8 tida om kvelden! Konklusjon: En fantasisk fin ferie og tur, som jeg kommer til å huske resten av livet! Håper selvfølgelig på flere turer til Brisbane og Australia, da det ser ut som min søster blir der, men det blir nok noen år til neste gang. Tror nok jeg neste gang heller velger å stoppe flere dager en plass på veien, eller å reise i ett. Å bare ha en overnatting/en dag i en storby som Hong-Kong eller Singapore ble litt mye stress. Fikk jo selvfølgelig sett en masse, men kun overfladisk, og man var trøtt og sliten hele tiden man var der. For å sammenligne flyselskapene litt: Short-Haul: SAS/Qantas/Tiger Airways Australia: 767 med gratis servering og 23kg baggasje på innland gjør at Qantas vinner denne. Tiger airways og SAS stiller for meg i samme klasse. Bedre baggasjeregler hos SAS, langt lavere pris og noe bedre service/hyggeligere crew hos Tiger. Ellers likt med tanke på punktlighet osv. Hvis noe skulle ha skjedd kan det hende SAS hadde skilt seg ut. Men nå er jo ikke akkurat disse to konkurrenter. Long haul: Qantas/British Airways: Å fly A380 var en opplevelse, men tror likevel British Airways trekker det lengste strået her. Servicen hos Qantas var bra på alle måter, og comforten god, men manglet kanskje det lille ekstra jeg opplevde hos British airways. Mulig vi bare var veldig heldig med crewet? Også setene var i en klasse for seg hos BA, men blir jo litt feil å sammenligne benplass siden vi satt på bulkhead der. Ingen hadde forsinkelser av betydnig, eller andre negative hendelser. Takk for meg! Dette ble visst ganske langt, så takk til de som har orket å lese hele rapporten! Kom gjerne med ros og ris og forslag til forbedringer til neste gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flott rapport - tusen takk! Midtseter på A380 frister ikke - men godt at du forteller om muligheten til å velge sete en uke i forveien...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Herlig rapport.. Tusen takk...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Veldig bra rapport..
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Virgin
|
![]()
Helt fantastisk rapport! Tusen takk for den. For en opplevelse det må ha vært!
Det er en stund siden jeg fløy QF nå, men jeg syntes de hadde veldig fin service på økonomi. Husker godt den menyen med "tidsskjema" for når ulike ting ble servert. Utpå kvelden fikk vi en egen snack-bag med Mentos, kjeks, tørket frukt osv og dessuten varm sjokolade med marshmallows som godnatt-drink :-) Igjen, takk for veldig hyggelig lesning på en søndagsettermiddag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Kjempebra rapport - en god balanse mellom de fleste aspekter. Også kjekt at du tar med noen bilder fra destinasjonen.
Quote:
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takker for en lang, innholdsrik og velskrevet rapport + pluss at du har et billedutvalg som illusterer teksten ypperlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Kjempeflott rapport! God lesing og fine bilder. Australia virker som et spennende land å besøke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Takker så mye for rapporten. Godt jobbet
![]() Skal snart østover selv og da frister det veldig med A380 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette var en seriøst bra rapport. Tok litt tid å lese gjennom, men det gjør nada når innholdet er såpass bra. Hadde nok også selv tatt en stop over om jeg skulle flydd til australia. Kjedelig for dere at flyet til Hong Kong fra brisbane gikk så seint. Kunne dere ikke få en alternativ rute, f.eks via sydney til hong kong så dere kunne overnattet?
Gjør vel ikke så mye uansett når du fikk sove såpass lenge på flighten til Heathrow. Nok en gang, kjempe bra lesning :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jo det kan nok hende vi kunne fått en annen routing når flyet ble flyttet med ca. 12 timer, men undersøkte det ikke. Vi fikk jo en dag ekstra i Australia, og slapp unna en hotellovernatting på slutten av ferien når kassen begynte å bli tom... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
|
![]()
Beste rapporten her på en god stund!
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Den lange veien hjem via SFO - First og Business hele veien | 737-405 | TripReports | 25 | 15-01-2015 23:01 |
«Den utrolige reisen» | Speedbird | TripReports | 40 | 29-12-2012 07:37 |
Må kredittkort være med på reisen? | O_K_ | Reiseforum | 14 | 26-01-2009 13:50 |
Du så den ikke før du hørte den. Og da var den vekk, | Desk pilot | Flyforum | 1 | 19-12-2007 16:11 |
Nye bestevenner på reisen | Dag Viking | Flyforum | 3 | 05-11-2006 19:41 |