![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Dette kan ikke selskapet leve med: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1096596.ece
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Her drar selvfølgelig Aftenposten frem flere episoder som ikke skyldes selskapet, bl.a. kollisjon med fugler og lynnedslag. Men hvis de andre hendelsene er tilfellet var nok denne ulykken spikeren i kista for Helios ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
At ikke MANNSKAPET vil gå ombord er rimlig spesiellt ja......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
|
![]()
Selskapet kan helt klart ikke leve med at det stilles så kritiske spørsmål om sikkerheten. Når også mannskapet tviler..da er det nok slutt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
Man skjønner etterhvert mer hvorfor pårørende etter ulykken kaller ledelsen i Helios Airways for mordere, og at de bør henges. Er tydeligvis velkjent at Helios har hatt sand i smøreolja i lengre tid, og er dette riktig så kan erstatningskrav alene knekke dem økonomisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
|
![]()
Nå er det jo utrolig mye følelser involvert her - og grekerne er jo ganske dramatiske av seg. Tror det er alt for tidlig for å si noe om hvordan Helios faktisk er/var. Likevel henger nok kanskje dette selskapets fremtid i en tynn tråd nå...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Du er inne på noe, Andrev - grekere er jo ikke akkuratt kjent for å være kalde og rolige... Dessuten har vi jo kun skandinaviske media p støtte oss til.... grøss....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Synes å huske at det var noe turbulens med Helios Airways det siste året - eierskifte (hostile takeover?) og var det ikke en forbindelse til Hellas Jet også der (la ned driften 10. mai 2005)?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det var andre veien (mener jeg) - Helios var en av de mulige kjøperne av Cyprus Airways
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Ulykken i Hellas er intet mindre enn tragisk, uansett årsak.
Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
|
![]()
NRK Dagsrevyen var skikkelige "krigsreportere" før kveldens avgang med Helios fra Bergen... Sjefen i MyTravel fikk sagt at det ikke var samme flytype de benytter som den som styrtet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
"Krigsreportere" i Dagsrevyen, EB? En eneste reporter var på Flesland og snakket i 1 minutt og 30 sekunder med en som skulle hente søsteren som kom med Helios-flyet. Du ser vel ikke Spøkelseskladden på flatmark?
![]() CK, du grøsser fordi vi "bare har skandinavisk media å støtte oss til". Hadde det vært bedre med f.eks. tyske eller engelske medier? Med tanke på dramatikk- og overdrivelsesfaktor, kommer nok norske medier et godt stykke ned på lista. Heia steinrøysa! ![]() Det er påfallende hvordan enkelte kjapt er på banen for å ta rotta på mediene. I denne saken er det ikke bare påfallende, men litt på kanten etter min mening, med tanke på at det dreier seg om en flyulykke der 121 mennesker har mistet livet. Hadde det enda vært grove feil eller alvorlige misforståelser, men ingen av eksemplene som har vært nevnt her, kommer inn under den kategorien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Fly High - med unntak av TV2 er jeg enig med deg .. det er et stykke til Sun og Mirror, heldigvis .... Fox News sidestiller jeg med TV2 saann kredibilitetsmessig sett .... Naar kommer Murdoch og kjoeper dem opp??
![]() ![]() ![]() Men jeg vil vaere forsiktig med aa sidestille pris og flysikkerhet .. Ryanair, Norwegian og Sterling (for aa ta tre tilfeldige bi-bi-billigeksempler) er jo alle fortsatt ulykkesfrie. Men det er klart at Luftfartstilsynet kanskje maa vaere mer paa pletten naar faresignaler oppstaar .. Flash er et godt eksempel der. Helios er muligens et annet - men det faar man avgjoere naar man har undersoekt. 'Alle' har ulykker, uansett 'driftskvalitet' - hvis man kan kalle det det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
For ulykken i Hellas er det jo klinkende likegyldig hvem som skal hente en søster eller ikke på Flesland, eller alle andre steder for den sakens skyld. Om det skulle bli godt å se søsteren igjen??? KLART DET SKULLE DET!!! Nå driver journalistene og smører ting utover igjen.....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]() Quote:
Kort, konsist og korrekt...og en rett høyre til mediehaterne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Ikke helt i følge tråden, men det gjelder flysikkerhet
Har noen tenkt på denne? Hva er dine overlevelsessjanser når ulykken er ute? Jeg har foretatt beregninger for jetflyene til de tre store produsentene Boeing, McDonnell Douglas og Airbus (alle ulykker i sivil bruk med write-offs som resultat er med i beregningene). Jeg vil si at resultatet er nedslående for Boeing, men merkelig nok er det 757/767 av deres fly som kommer klart dårligst ut når det gjelder overlevelse. Her er resultatene: Boeing Andel overlevende: 51,8 % Antall ulykker: 465 Antall døde: 15.875 Gjennomsnitlig antall døde per ulykke: 34 Andel write-offs av total antall bygget: 4,0 % Verste flytype: 767 (bare 27,7 % overlevde ulykkene) Store forskjeller mellom de forskjellige flytypene, av de eldre typene peker 727 seg ut som en versting, mens hele 737-flåten er helt klart i det positive enden både på overlevelse og andel write-offs. McDonnell Douglas Andel overlevende: 60,7 % Antall ulykker: 233 Antall døde: 6.831 Gjennomsnitlig antall døde per ulykke: 29 Andel write-offs av total antall bygget: 6,7 % Verste flytype: DC-8 (51,3 % overlevde ulykkene) Overraskende nok peker DC-10 seg ut i positiv retning når det gjelder overlevelse, selv etter de mange stygge ulykkene den opplevde tidlig i sin livstid. En annen overraskelse at derivatet MD-11 nesten er nede på nivå med DC-8en. Ellers ser en helt klart at DC-9 og MD-80 er i slekt når det gjelder overlevelse. Airbus Andel overlevende: 63,2 % Antall ulykker: 54 Antall døde: 2.275 Gjennomsnitlig antall døde per ulykke: 42 Andel write-offs av total antall bygget: 1,4 % Verste flytype: A310 (bare 28.4 % overlevde ulykkene) Hvis en tar vekk verstingene (oldingene) fra Airbus - A300/A310 - så stiger overlevelsessjansen til 82,4 %. A32X, A330 og A340 er alle relativt nye flytyper, men hvis ulykken er ute er disse helt klart de beste å sitte i - med andre ord utfallet av Toronto-ulykken var ikke tilfeldig. Kilder: http://aviation-safety.net/ http://airlinerlist.com/ http://airlinerlist.com/
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
|
![]()
Interessant statistikk KGL, men hva om du i stedet bryter det ned på flytyper? Forskjellene i produksjonsår og typer fly de har produsert blir en alt for stor feilkilde til at det er interessant å sammenligne produsentene på denne måten. Et viktig moment er også om ulykkene har kommet tidlig eller sent i flytypens levetid; etterhvert som verdien faller er det jo større sjanse for at de flyene opereres av selskaper med dårligere sikkerhet/rutiner. Hvor flyene har vært operert er heller ikke uvesentlig. En vanskelig øvelse dette, gitt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Andrev, det er derfor jeg har konsentrert meg om overlevelsesjanse ved ulykke siden dette i mange tilfeller er en god pekepin på hvor sikker byggekvaliteten til produsenten er - balanse mellom styrke og absorbsjon av krefter slik at de innsatte har størst mulig sjanse for å kunne evakuere flyet etter ulykken.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bye Bye Bonus Miles – Hello comfy seat | Utenbys | TripReports | 12 | 23-07-2015 08:03 |
Alitalia Bye Bye Mad Dog happening | jefi99 | Flyforum | 6 | 18-12-2012 14:57 |
HAU-BGO-SVG - Bye bye F50. | Twin Otter | TripReports | 14 | 23-10-2010 19:50 |
1,5 årig sa "Bye bye plane" og ble kastet av! | Bizflyer | Flyforum | 9 | 12-07-2007 23:40 |
bye-bye BWIA - hello Caribbean Airlines | CK | Flyforum | 0 | 14-09-2006 10:41 |