Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-08-2005, 12:49   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Bye-bye Helios???

Dette kan ikke selskapet leve med: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1096596.ece
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 12:52   #2
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Bye-bye Helios???

Her drar selvfølgelig Aftenposten frem flere episoder som ikke skyldes selskapet, bl.a. kollisjon med fugler og lynnedslag. Men hvis de andre hendelsene er tilfellet var nok denne ulykken spikeren i kista for Helios ja.
THS is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 13:01   #3
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Bye-bye Helios???

At ikke MANNSKAPET vil gå ombord er rimlig spesiellt ja......
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 13:04   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
Default Re: Bye-bye Helios???

Selskapet kan helt klart ikke leve med at det stilles så kritiske spørsmål om sikkerheten. Når også mannskapet tviler..da er det nok slutt!
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 13:14   #5
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Re: Bye-bye Helios???

Man skjønner etterhvert mer hvorfor pårørende etter ulykken kaller ledelsen i Helios Airways for mordere, og at de bør henges. Er tydeligvis velkjent at Helios har hatt sand i smøreolja i lengre tid, og er dette riktig så kan erstatningskrav alene knekke dem økonomisk.
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 13:19   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Bye-bye Helios???

Quote:
Originally posted by Airwolf
Man skjønner etterhvert mer hvorfor pårørende etter ulykken kaller ledelsen i Helios Airways for mordere, og at de bør henges. Er tydeligvis velkjent at Helios har hatt sand i smøreolja i lengre tid, og er dette riktig så kan erstatningskrav alene knekke dem økonomisk.
Men dette tenker ikke folk på når de bestiller billetter, bare det er billig nok.....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 14:00   #7
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Bye-bye Helios???

Quote:
Først nektet mannskapet å gå ombord, så passasjerene
Jeg er ikke spesielt skvetten når det gjelder å fly, men jeg tror jeg også hadde tenkt meg om to ganger hvis MANNSKAPET neket å gå ombord!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 14:22   #8
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
Default Re: Bye-bye Helios???

Nå er det jo utrolig mye følelser involvert her - og grekerne er jo ganske dramatiske av seg. Tror det er alt for tidlig for å si noe om hvordan Helios faktisk er/var. Likevel henger nok kanskje dette selskapets fremtid i en tynn tråd nå...
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 14:23   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Bye-bye Helios???

Du er inne på noe, Andrev - grekere er jo ikke akkuratt kjent for å være kalde og rolige... Dessuten har vi jo kun skandinaviske media p støtte oss til.... grøss....
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 14:31   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Bye-bye Helios???

Synes å huske at det var noe turbulens med Helios Airways det siste året - eierskifte (hostile takeover?) og var det ikke en forbindelse til Hellas Jet også der (la ned driften 10. mai 2005)?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 15:14   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Bye-bye Helios???

det var andre veien (mener jeg) - Helios var en av de mulige kjøperne av Cyprus Airways
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 18:31   #12
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Bye-bye Helios???

Ulykken i Hellas er intet mindre enn tragisk, uansett årsak.

Quote:
Men dette tenker ikke folk på når de bestiller billetter, bare det er billig nok.....
Ellers hadde jeg egentlig bare lyst til å gi en til P.A. VIKING...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 19:29   #13
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
Default Re: Bye-bye Helios???

NRK Dagsrevyen var skikkelige "krigsreportere" før kveldens avgang med Helios fra Bergen... Sjefen i MyTravel fikk sagt at det ikke var samme flytype de benytter som den som styrtet...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 21:00   #14
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Bye-bye Helios???

"Krigsreportere" i Dagsrevyen, EB? En eneste reporter var på Flesland og snakket i 1 minutt og 30 sekunder med en som skulle hente søsteren som kom med Helios-flyet. Du ser vel ikke Spøkelseskladden på flatmark?

CK, du grøsser fordi vi "bare har skandinavisk media å støtte oss til". Hadde det vært bedre med f.eks. tyske eller engelske medier? Med tanke på dramatikk- og overdrivelsesfaktor, kommer nok norske medier et godt stykke ned på lista. Heia steinrøysa!

Det er påfallende hvordan enkelte kjapt er på banen for å ta rotta på mediene. I denne saken er det ikke bare påfallende, men litt på kanten etter min mening, med tanke på at det dreier seg om en flyulykke der 121 mennesker har mistet livet. Hadde det enda vært grove feil eller alvorlige misforståelser, men ingen av eksemplene som har vært nevnt her, kommer inn under den kategorien.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 21:12   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
Default Re: Bye-bye Helios???

Fly High - med unntak av TV2 er jeg enig med deg .. det er et stykke til Sun og Mirror, heldigvis .... Fox News sidestiller jeg med TV2 saann kredibilitetsmessig sett .... Naar kommer Murdoch og kjoeper dem opp??

Men jeg vil vaere forsiktig med aa sidestille pris og flysikkerhet .. Ryanair, Norwegian og Sterling (for aa ta tre tilfeldige bi-bi-billigeksempler) er jo alle fortsatt ulykkesfrie. Men det er klart at Luftfartstilsynet kanskje maa vaere mer paa pletten naar faresignaler oppstaar .. Flash er et godt eksempel der. Helios er muligens et annet - men det faar man avgjoere naar man har undersoekt.
'Alle' har ulykker, uansett 'driftskvalitet' - hvis man kan kalle det det.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 21:13   #16
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Bye-bye Helios???

Quote:
En eneste reporter var på Flesland og snakket i 1 minutt og 30 sekunder med en som skulle hente søsteren som kom med Helios-flyet.
Og det må jo ha vært de mest bortkastede 1 min. og 30 sek. på norsk TV i kveld. Hva i hærrans navn var relevansen til ulykken i Hellas her, annet enn Helios-navnet?
For ulykken i Hellas er det jo klinkende likegyldig hvem som skal hente en søster eller ikke på Flesland, eller alle andre steder for den sakens skyld.
Om det skulle bli godt å se søsteren igjen??? KLART DET SKULLE DET!!!

Nå driver journalistene og smører ting utover igjen.....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 21:56   #17
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Re: Bye-bye Helios???

Quote:
Originally posted by Fly high
"Krigsreportere" i Dagsrevyen, EB? En eneste reporter var på Flesland og snakket i 1 minutt og 30 sekunder med en som skulle hente søsteren som kom med Helios-flyet. Du ser vel ikke Spøkelseskladden på flatmark?

CK, du grøsser fordi vi "bare har skandinavisk media å støtte oss til". Hadde det vært bedre med f.eks. tyske eller engelske medier? Med tanke på dramatikk- og overdrivelsesfaktor, kommer nok norske medier et godt stykke ned på lista. Heia steinrøysa!

Det er påfallende hvordan enkelte kjapt er på banen for å ta rotta på mediene. I denne saken er det ikke bare påfallende, men litt på kanten etter min mening, med tanke på at det dreier seg om en flyulykke der 121 mennesker har mistet livet. Hadde det enda vært grove feil eller alvorlige misforståelser, men ingen av eksemplene som har vært nevnt her, kommer inn under den kategorien.
Glimrende innlegg!

Kort, konsist og korrekt...og en rett høyre til mediehaterne
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 22:10   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Bye-bye Helios???

Ikke helt i følge tråden, men det gjelder flysikkerhet

Har noen tenkt på denne?
Hva er dine overlevelsessjanser når ulykken er ute?
Jeg har foretatt beregninger for jetflyene til de tre store produsentene Boeing, McDonnell Douglas og Airbus (alle ulykker i sivil bruk med write-offs som resultat er med i beregningene). Jeg vil si at resultatet er nedslående for Boeing, men merkelig nok er det 757/767 av deres fly som kommer klart dårligst ut når det gjelder overlevelse.
Her er resultatene:

Boeing
Andel overlevende: 51,8 %
Antall ulykker: 465
Antall døde: 15.875
Gjennomsnitlig antall døde per ulykke: 34
Andel write-offs av total antall bygget: 4,0 %
Verste flytype: 767 (bare 27,7 % overlevde ulykkene)
Store forskjeller mellom de forskjellige flytypene, av de eldre typene peker 727 seg ut som en versting, mens hele 737-flåten er helt klart i det positive enden både på overlevelse og andel write-offs.

McDonnell Douglas
Andel overlevende: 60,7 %
Antall ulykker: 233
Antall døde: 6.831
Gjennomsnitlig antall døde per ulykke: 29
Andel write-offs av total antall bygget: 6,7 %
Verste flytype: DC-8 (51,3 % overlevde ulykkene)
Overraskende nok peker DC-10 seg ut i positiv retning når det gjelder overlevelse, selv etter de mange stygge ulykkene den opplevde tidlig i sin livstid. En annen overraskelse at derivatet MD-11 nesten er nede på nivå med DC-8en. Ellers ser en helt klart at DC-9 og MD-80 er i slekt når det gjelder overlevelse.

Airbus
Andel overlevende: 63,2 %
Antall ulykker: 54
Antall døde: 2.275
Gjennomsnitlig antall døde per ulykke: 42
Andel write-offs av total antall bygget: 1,4 %
Verste flytype: A310 (bare 28.4 % overlevde ulykkene)
Hvis en tar vekk verstingene (oldingene) fra Airbus - A300/A310 - så stiger overlevelsessjansen til 82,4 %. A32X, A330 og A340 er alle relativt nye flytyper, men hvis ulykken er ute er disse helt klart de beste å sitte i - med andre ord utfallet av Toronto-ulykken var ikke tilfeldig.

Kilder:
http://aviation-safety.net/
http://airlinerlist.com/
http://airlinerlist.com/
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 23:00   #19
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
Default Re: Bye-bye Helios???

Interessant statistikk KGL, men hva om du i stedet bryter det ned på flytyper? Forskjellene i produksjonsår og typer fly de har produsert blir en alt for stor feilkilde til at det er interessant å sammenligne produsentene på denne måten. Et viktig moment er også om ulykkene har kommet tidlig eller sent i flytypens levetid; etterhvert som verdien faller er det jo større sjanse for at de flyene opereres av selskaper med dårligere sikkerhet/rutiner. Hvor flyene har vært operert er heller ikke uvesentlig. En vanskelig øvelse dette, gitt
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 23:12   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Bye-bye Helios???

Andrev, det er derfor jeg har konsentrert meg om overlevelsesjanse ved ulykke siden dette i mange tilfeller er en god pekepin på hvor sikker byggekvaliteten til produsenten er - balanse mellom styrke og absorbsjon av krefter slik at de innsatte har størst mulig sjanse for å kunne evakuere flyet etter ulykken.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bye Bye Bonus Miles – Hello comfy seat Utenbys TripReports 12 23-07-2015 08:03
Alitalia Bye Bye Mad Dog happening jefi99 Flyforum 6 18-12-2012 14:57
HAU-BGO-SVG - Bye bye F50. Twin Otter TripReports 14 23-10-2010 19:50
1,5 årig sa "Bye bye plane" og ble kastet av! Bizflyer Flyforum 9 12-07-2007 23:40
bye-bye BWIA - hello Caribbean Airlines CK Flyforum 0 14-09-2006 10:41


All times are GMT +2. The time now is 21:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.