![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Samferdselsdepartementet har i dag publisert det nye avgiftsregulativet for 2011 for Avinor under tittelen "Ingen realvekst i lufthamnavgiftene for 2011"
Det er gjort vesenlige omlegginger i avgiftsregulativet og for selskaper med mindre fly innebærer dette kraftige økninger. En gjennomgang viser at Widerøe med utgangspunkt i Dash 8-100 vil få en årlig økning på 1300 pr. avgang i 2011 sammenlignet med 2010. I tillegg kommer en økning på 2 kr pr passasjer. Nå er jeg usikker på antall avganger hos Widerøe, men med vil tro at dette vil utgjøre betydelig antall millioner på årsbasis. Forøvrig kan det nevnes at ennå mindre fly av feks typen Jetstream J-32 vil få en økning på nesten 1700 kroner pr avgang og på høyde med Dash 8.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Widerøe har ca 380 avganger daglig, men det er mange mjølkeruter, og det er ikke sikkert alle avgangene vil telles med sånn sett. Ser også at andre avgifter går ned, og det står også skrevet: "Alt i alt vil ikkje flyselskapa få auke i avgiftene.". Så utslaget vil kanskje ikke bli så ekstremt som 1300,- pr. avgang når alt kommer til alt.
Last edited by TCAS; 16-11-2010 at 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dette skyldes at departementet ser alle selskaper som ett. Jo større MTOW jo mer reduksjon i forhold til 2010 slik jeg tolker dokumentene som er lagt ut. Bakgrunnen for dette er at de har innført Terminal Navigation Charge fra 2010 som er en fast sum uavhengig av vekt og pax.
Min beregning under tar utgangspunkt i Dash 8-100 og 30% rabatt på startavgift som gjelder for de fleste ruter den trafikkerer. Om du mener FOT rutene når du sikter til "mjølkeruter" så mener jeg bestemt at de er underlagt samme avgiftsregulativ som kommersielle flygninger.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det som kanskje er mest interessant er siste avsnitt og rabatten på 80% på startavgiften som blir gjeldene for fly på over 150 tonn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det kan bli færre ruter i Finnmark fra neste år grunnet økning i lufthavnavgifter.
http://www.finnmarken.no/lokale_nyhe...cle5388869.ece Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er det noen med detaljinnsikt her som kan forklare hvordan dette nå er. Skjønner etterhvert at det har vært betalt en annen type avgift som nå er innbakt i TNC fra 2011. Hva er dette og hvordan blir den beregnet?
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg har ikke det nye takstregulativet foran meg, men mener at forslaget var slik: TNC = (MTOW/50) opphøyd i 0,9 ganger 1912 Eksponenten (0,9) og satsen (1912) kan varieres etter de faktiske kostnadene. Last edited by Toffen; 20-11-2010 at 22:14. Reason: Korrekt sats, jfr. LN-TIB. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Okey. Da skjønner jeg mere her. Den sto som en avgift på 1912 flatt i dokumentene uten henvisning til formelen. Takk for avklaring.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er jo slik at EU/Eurocontrol har blitt strengere med at underveisavgiften skal dekke kostnadene til å drive underveistjenesten(svenskene må øke underveisavgiften med 14% i 2011). De ulike tjenestene(avgiftene) deles opp slik at man om noen få år vil konkurranseutsette tjenestene, målet er lavere avgifter.
Man kan se hva tårntjeneste koster ved å se på TNC, kanskje noen andre enn Avinor driver tårnet på feks Torp om 5 år?? Noen mindre tårn i Sverige tas over av et privat selskap om ikke lenge, det blir spennende å følge utviklingen. Jeg tipper innflygningskontroll blir registrert som egen avgift etter hvert..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det ser ut til at Distriktsnorge får ta regningen ... beklagelig!
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7393907 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg har laget en ny beregning basert på 27 pax pr tur samt ny info om TNC. Ut i fra det er jo økningen marginal?! For en tur/retur til Skagen, som Nrk har besøk, vil økningen netto være på 34 kr. Det vil si 63 øre pr pax. Det er vel ikke all verden. Forutsetter da at WF ikke har rabatter ut over 30% i dag på startavgifter på kortbane.
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det varierer fra rute til rute, ettersom f.eks. Bodø har fått nedsatt avgiftene. Uten at jeg har satt meg så grundig inn i det, så er det vel rutene som går imellom kortbaneplassene som får svi mest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by Toffen; 23-11-2010 at 23:43. Reason: Grammatikk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Flyklapper
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
|
![]()
Ettersom kryssubsidiering er ulovlig, er det nå slik at hver rute står på egne ben ... Derfor blir 'hele rutenettet' irrelevant. Problemet oppstår på de rutene hvor avgiftene stiger så mye at reisevolumet synker. Det er jo ikke så at man velter seg i passasjerer på en del av disse rutene.
Last edited by LN-MOW; 24-11-2010 at 00:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg mener ingenting, men iflg beregninger som det vises til høyere opp, blir det 8-10% dyrere å operere rutene mellom Tromsø og Finnmark. Følgelig må jo prisene opp tilsvarende og med et så stort tillegg risikerer man å miste passasjerer. Og mister man pax, må tilbudet reduseres... Og da er man inne i en ond sirkel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvordan de likevel kan mene at en rute blir 8-10% dyrere å produsere er likevel en gåte. Som vist tidligere så blir økningen med 70% belegg på 144 kr pr vei til Hammerfest. Dette er vel ca 10% av 1600 kr. Jeg nekter å tro at det koster 1600 i produksjonskostnad. Enten er det noe annet særfordeler WF har på Finnmark som ikke fremkommer, eller så er dette ren propaganda. Derfor er jeg enig med Toffen om at det kunne vært greit å fått sett "tallene bak tallene"
Last edited by LN-TIB; 24-11-2010 at 03:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Icelandair lanserer Philadelphia og Tampa - Samt andre 2017 økninger | Someone | Flyforum | 6 | 08-10-2016 06:00 |
Nye Europaruter og økninger for Finnair i 2017 | Someone | Flyforum | 2 | 19-08-2016 09:31 |
Widerøe utvidar med ny sommarrute frå 2011 | wf145 | Flyforum | 2 | 04-10-2010 20:33 |
Widerøe med ny sommerrute 2011 | TCAS | Flyforum | 1 | 04-10-2010 12:16 |
Planer om økninger til Norge og Sverige | DY | Flyforum | 31 | 03-10-2005 15:26 |