Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-11-2010, 12:56   #1
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Noen på forumet her som er kjent med om det noen gang har vært aktuelt politikk å starte nonstop ruter mellom Australia/New Zealand og Europa? De selskapene som fly pr i dag, BA, QF, VS og NZ ruter jo disse via BKK, SIN, HKG og i NZs tilfelle LAX. Ville så lange turer være gjennomførbart med f.eks B777 Long Range eller A345 (hvilket ingen av de nevnte selskapene har i flyparken)? I QF sitt tilfelle er jo SIN en viktig hub for trafikken mellom Australia og Europa da de har feeding flights til SIN fra mange byer i Australia som korresponderer med flightene som kommer fra MEL og SYD og fortsetter videre til LHR og FRA, så nonstop-turer er kanskje ikke så interessant på disse strekningene? Løsningene til som de er i dag gjør jo at andre flyselskap i regionen konkurrer om kundene på disse rutene siden mellomlanding i BKK, SIN, HKG uansett er nødvendig, TG, CX, SQ for å nevne noen... MH er vel også en ikke helt ubetydelig aktør med med turer fra Europa til Oseania via KUL. Utover dette har vel også KL samarbeidsavtale med QF på flyvinger fra SIN til Australia.

Har f.eks. av disse selskapene har kanskje planer om å starte opp non-stop ruter mellom Europa og Aussie med A350 evnt. 787?

Qantas sitter vel pr i dag på verdensrekorden i lengste flight med B744 da de fløy non-stop LHR-SYD i 1989...

Last edited by LN-BLO; 22-11-2010 at 12:59.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 13:03   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,069
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Et vesentlig problem med så lange flygninger er kostnadene. Det er svært dyrt pga alt drivstoffet som man frakte med seg over store avstander. Og jeg ser heller ikke A350 og 787 vil forandre på dette. Australia-Europa er rett og slett så langt at det er vanskelig å gjøre det økonomisk lønnsomt å fly non-stop
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 13:11   #3
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Et vesentlig problem med så lange flygninger er kostnadene. Det er svært dyrt pga alt drivstoffet som man frakte med seg over store avstander. Og jeg ser heller ikke A350 og 787 vil forandre på dette. Australia-Europa er rett og slett så langt at det er vanskelig å gjøre det økonomisk lønnsomt å fly non-stop
Er det dog gjennomførbart med A345/B777LR? Som jeg nevnte innledningsvis så har QF en veldig viktig hub på SIN, og utover dette har inngått codeshare-avtaler med flyselskap som flyr fra Europa til SIN og derfra kan gå videre med QF til Aussie. Dette er avtaler på tvers av Alliansene, AF og KL (som først nevnt) er gode eksempler på dette. Star Alliance selskapene har jo sine aktører i regionen gjennom TG og SQ...
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 13:17   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Noekkelordet er loennsomhet. Saa fort man kan gjennomfoere flyvninger uten payloadrestriksjoner i begge retninger, vil dette bli innfoert. Det har bl.a. Qantas uttalt flere ganger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 13:20   #5
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Er det dog gjennomførbart med A345/B777LR? Som jeg nevnte innledningsvis så har QF en veldig viktig hub på SIN, og utover dette har inngått codeshare-avtaler med flyselskap som flyr fra Europa til SIN og derfra kan gå videre med QF til Aussie. Dette er avtaler på tvers av Alliansene, AF og KL (som først nevnt) er gode eksempler på dette. Star Alliance selskapene har jo sine aktører i regionen gjennom TG og SQ...
A340-500 kan iflg. Wikipedia fly fra LHR til PER non-stop i hvert fall. SYD-FRA og SYD-LHR er lengre enn SIN-EWR som SQ flyr, i tillegg har jo de betydelig færre seter enn hva en non-stop Oz-Europa ville ha hatt.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 14:01   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Dette har det vært diskutert opp og ned på a.net de siste ti årene, og mange forventet at det skulle startes nonstop når 772LR kom i drift. Det skjedde altså ikke, noe som sikkert er flere grunner til.
Det har også vært spekulert i om en rute fra Europa til Perth kan bli lønnsom med f.eks. en 788/789 i business-config, men det er vel ingen som vet noe konkret om noe slikt blir noe av.
Problemet er at man bruker veldig mye drivstoff for å ta med seg det ekstra drivstoffet som en slik langrute krever. Billettene vil fort bli dobbelt så dyre som en 1-stop, og da blir markedet ganske lite. Hadde man hatt en 787 som kunne fly LHR-SYD begge veier med kun business-klasse, så tror jeg at ruta hadde blitt en realitet.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 14:51   #7
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Dette har det vært diskutert opp og ned på a.net de siste ti årene, og mange forventet at det skulle startes nonstop når 772LR kom i drift. Det skjedde altså ikke, noe som sikkert er flere grunner til.
Det har også vært spekulert i om en rute fra Europa til Perth kan bli lønnsom med f.eks. en 788/789 i business-config, men det er vel ingen som vet noe konkret om noe slikt blir noe av.
Problemet er at man bruker veldig mye drivstoff for å ta med seg det ekstra drivstoffet som en slik langrute krever. Billettene vil fort bli dobbelt så dyre som en 1-stop, og da blir markedet ganske lite. Hadde man hatt en 787 som kunne fly LHR-SYD begge veier med kun business-klasse, så tror jeg at ruta hadde blitt en realitet.
Richard Branson og Virgin Atlantic luftet planer om nonstop ruter i 15-16 timers klassen når de la inn ordre på B787, og LHR-PER var ett av de aktuelle alternativ som ble diskutert, se f.eks. link: http://business.timesonline.co.uk/to...cle1701266.ece.

Dette er ren gjetning fra min side, men målet for de fleste flyselskaper som vurderer potensialet i nonstop rurer mellom Europa og Oseania er vel å finne lønnsomme løsninger til fortrinnsvis SYD og MEL, ikke til, satt litt på spissen, "mindre" viktige byer som PER o.l.?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 18:01   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Richard Branson og Virgin Atlantic luftet planer om nonstop ruter i 15-16 timers klassen når de la inn ordre på B787, og LHR-PER var ett av de aktuelle alternativ som ble diskutert, se f.eks. link: http://business.timesonline.co.uk/to...cle1701266.ece.

Dette er ren gjetning fra min side, men målet for de fleste flyselskaper som vurderer potensialet i nonstop rurer mellom Europa og Oseania er vel å finne lønnsomme løsninger til fortrinnsvis SYD og MEL, ikke til, satt litt på spissen, "mindre" viktige byer som PER o.l.?
15-16 timers klassen finnes det haugevis med ruter som flyr i dag, mange med 747. Men Europa til Australia er enda lengre.

EWR-SIN, som jeg flyr en del i jobben, bruker nesten 18 timer og er kun loennsom med all business konfig
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 18:58   #9
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Jepp, men ATL - JNB som vel er ca. 17-18t flys med vanlig config av Delta. Denne flys av B777LR

Tenk reidarklasse i 18t. Grøss og gru!
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 20:39   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Ja, det er den lengste LR-ruta ... Emitrates har nummer to .. Dubai-lax -- halvtimen kortere ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 07:03   #11
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

SIN-EWR klokker inn på 18:40.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 07:06   #12
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,285
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Faktisk så klokker sommerprogrammet på ruta SIN - EWR 18:50 i følge Wikipedia.

Her er masse kjekk info om lange ruter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-stop_flight


Thomas

Last edited by fluxie; 23-11-2010 at 07:14.
fluxie is online now   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 10:42   #13
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
SIN-EWR klokker inn på 18:40.

-A
Stemmer, men det finnes ikke noe kommunist-klasse der. Kun business.

ATL - JNB som er drøye 30min kortere har vanlige seter. Reidarklasse i 18t!
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 20:21   #14
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
15-16 timers klassen finnes det haugevis med ruter som flyr i dag, mange med 747. Men Europa til Australia er enda lengre.

EWR-SIN, som jeg flyr en del i jobben, bruker nesten 18 timer og er kun loennsom med all business konfig
Inneforstått med at flyturer i 15-16 timers klassen ikke er noe nytt, det var vel det for 20-30 år siden men ikke i dag... Men det var vel i dette tilfellet alternativer som pr i dag ikke er lønnsomt som kunne tenkes å bli lønnsomt med 787. Mye av målet med de lengstflyvende variantene av 787 er vel potensialet for langruter som ikke har passasjergrunnlag for å fylle opp de større maskinene ala 747, 777, A340, A380 o.l.?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 20:27   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Nå er det ikke noe mål i seg selv å fly langt, og man må huske at det påkommer ekstra kostnader for denne typen operasjon. Derfor vil nok ultralonghaul i første rekke bli et supplement, mer enn en erstatning for 'normal' ops. Og det på ruter som tåler det, altså tåler bortfall av en del premiumtrafikk men likevel har nok volum og god nok inntjening til å oppretthode et 'normalt' tilbud. Så da snakker vi ruter mellom de største finansielle sentra, som London, Sydney, Hong Kong, Singapore ....... men ikke i samme grad smale ruter som Oslo-Buenos Aires eller Perth-Reykjavik - bare for å ta et par helt tilfeldige citypairs ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 20:53   #16
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er det ikke noe mål i seg selv å fly langt, og man må huske at det påkommer ekstra kostnader for denne typen operasjon. Derfor vil nok ultralonghaul i første rekke bli et supplement, mer enn en erstatning for 'normal' ops. Og det på ruter som tåler det, altså tåler bortfall av en del premiumtrafikk men likevel har nok volum og god nok inntjening til å oppretthode et 'normalt' tilbud. Så da snakker vi ruter mellom de største finansielle sentra, som London, Sydney, Hong Kong, Singapore ....... men ikke i samme grad smale ruter som Oslo-Buenos Aires eller Perth-Reykjavik - bare for å ta et par helt tilfeldige citypairs ...
At slike langruter kommer som supplement til ruter som allerede eksisterer ser vi jo i SQs tilfelle, deres to ultralonghaul ruter , SIN-LAX og SIN-EWR kommer jo i tillegg til SIN-NRT-LAX og SIN-FRA-JFK... Det er kanskje flere lignende eksempler på dette?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 21:06   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

Er temmelig sikker på at vi får se LON-SYD så snart det kommer egnet materiell på markedet. Selv i premium configurasjon blir nok dette i drøeyeste laget selv for 787 .. Men kanskje 777NG?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Visualisering av alle flyvninger i Europa- vakkert stefan Flyforum 3 27-06-2018 15:09
Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop Rudisha Småprat 30 28-04-2015 21:50
Hva selger SAS i Go på Europa-flyvninger på 1:30? Star Flyer Reiseforum 3 30-10-2013 07:01
Vintertur til Australia - New Zealand - Fiji med LH,EK,TG(F) og LH,QF,NZ(C%M) Jamesbond_ppk TripReports 16 07-04-2013 21:53
Australia og New Zealand fra USA på First Class Tommy777 TripReports 44 22-10-2007 06:24


All times are GMT +2. The time now is 08:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.