![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Heisan
Skal snart reise til Donetsk, Ukraina. Ser at Tyrkish har veldig billige billetter OSL-IST-DOK t/r. I den forbindelse lurer jeg på en del ting: Noen som vet hvordan transit fungerer i Istanbul når man reiser med Tyrkish? Da lurer jeg på om det er vanskelig å finne frem, om man må gjennom tollen, må man kjøpe transitvisum, finnes det røykerom der, om det holder med 1 time fra flyet fra Oslo kommer dit til flyet til Donetsk går osv osv. Takker for svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Du trenger ihvertfall ikke visum til Tyrkia, siden du går opp før pass/tollkontrollen, der finner du også transfer-sjekkinn (du må ha boarding pass for å komme til avgang).
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg reiste nylig via IST tur/retur, og syntes det gikk effektivt. Hadde imidlertid god tid begge veier, så tenkte ikke noe særlig over avstander og tidsbruk. De eneste køene vi opplevde var da vi dro innom Istanbul by på veien tilbake, der det var 15-20 min kø i passkontrollen og 10-15 minutters kø ved sikkerheten for å komme inn igjen i terminalen. Men du slipper begge deler ved ren transfer.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Det går greitt å finne frem i Istanbul. Oslo-flyet bilr gjerne henvist til fjernparkering/bussgate. Kan være litt avstander til transfer, men det er godt skiltet. Du greier deg fint med en time, og da rekker du kanskje en tur på røykerommet også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Null problem i Istanbul. Du trenger ikke visum ved transfer. Du maa igjennom sikkerhetskontroll, men du faar sannsynligvis boardingkort hele veien. Ataturk er en bra flyplass. Oslo-flyet parkeres som det nevnes ofte ved bussgate, men jeg har opplevet at det parkeres ved bro ogsaa.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
De har visst såvidt jeg har fått med meg installert sentralisert sikkerhetskontroll der siden jeg var der i 2010. Før så foregikk det der ved gaten, da skjermen plutselig blinket boarding og jeg satt på Burger King med en burger gikk den burgeren fort ned...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Jeg skal gjennom Istanbul snart selv. Hvilke fordeler er det å hente med EBG når man flyr economy med Turkish? Går ut i fra at jeg kan ta med meg +1 i loungen? Hva med fast-track gjennom sikkerhetskontrollen i transit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det var ikke fast track i den transit-kontrollen jeg var i, i hvert fall. Men det var heller ikke antydning til kø. Den var ganske liten, og relativt nærme gate-en, så tipper at de har ganske mange slike.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
OK skal ta Iraqi Airways fra erbil til istanbul IA229.
Så tar jeg Turkish Airlines 1753 til Oslo. Må jeg bytte terminal? Hvordan kommer jeg til gaten? På wikipedia står det at det er 4 terminaler. 1-domestic 2-international +++ Men her står det at Erbil til Istanbul er Terminal I Svar fort, flyet lander... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg gjorde en dummy-bestilling på sas.no og fikk opp avgang fra Ataturk med THY til Oslo fra Terminal 1. Så da slipper du tydeligvis å bytte terminal hvis Iraqi lander på Terminal 1, som du skriver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Meg bekjent er det kun en terminal for internasjonale fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva med å ha en litt annen tone når du skriver?
Om du allerede har kjøpt billett, så regner jeg nesten med at du har gjort det grunnleggende selv, å vite hvilken terminal du lander/reiser fra, men som JALIG skriver, alt internasjonalt går fra samme terminal!
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Noe spesifikt spørsmål men vi prøver:
Fruen reiser med Turkish i morgen og gleder seg ikke alt for mye til transit på Ataturk med tre barn (baby, to åring og en rolig fire åring). Jeg har sett om de har noen transit service, men det så litt tynt ut. Er det noen som av en eller annen grunn vet om de har barnevogner til utlån der som de har på en del andre flyplasser? Er flyplassen noenlunde barnevennlig? De har så langt ingen adgang til lounge. På forhånd takk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Husker bare at flyplassen er stor. Ville tatt en tur på Mothercare og kjøpt en trille om dere ikke har det med, det gjorde vi sist fra Dubai. Samt få kona til å legge forfengeligheten til side og reise med ryggsekk.
Så ikke noe transfer service innen flyplassen på prislisten på linken over, men ville ringt og prøvd å fikse det dersom du skal være velkommen etter til Norge dersom kona er alene med tre barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Da er jo problemet løst De to kommer seg hjem med barna, men blir så grinete på hverandre at konen din kommer til å lengte etter at du skal komme etter:-).
Last edited by Chriscross; 04-07-2014 at 18:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sud, var det noe transferservice å oppdrive i Ist? Det må jo ha gått rimelig greit siden du fikk komme etter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fant ingen slik service. Hadde tilgang på Premium Lounge via et Visa Infinite kort. Faktisk en hyggelig lounge med 4-5 varmretter osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Noen som har erfaring med transfer domestic til international på IST?
Takket være en ørebetennelse og god reiseforsikring skal vil fly GZP-IST-OSL i mårrå, har 1:15 transfertid, men slitne ben til en fireåring setter litt begrensninger på snitthastigheten i terminalen!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyplassen i Istanbul stengt - statskupp -> Etterfølgene for tyrkisk luftfart | imm | Flyforum | 92 | 29-11-2016 19:08 |
Brann på flyplassen i Roma (FCO), flyplassen stengt | Someone | Småprat | 5 | 03-07-2015 17:28 |
Istanbul-tråden (Hvor i Istanbul bør man bo?) | robertaas | Reiseforum | 18 | 05-10-2012 09:21 |
Visa på flyplassen i Istanbul | Chriscross | Reiseforum | 5 | 04-11-2009 13:05 |
Oslo-Stockholm-Istanbul-Izmir-Istanbul-London-Oslo | FlightDeck | TripReports | 24 | 13-10-2009 15:26 |