![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det ser ut som om jeg har fått støv på bildebrikka på kameraet mitt, og lurer på om det er noen grei måte å få bukt med problemet på egen hånd. Huset er et Nikon D50, og har neppe høy nok verdi til at det er noe vits i å investere penger i at det skal på verksted for å renses, ergo vil jeg gjerne finne utav dette selv om mulig. Noen som har noen tips?
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vær veldig forsiktig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Canonskytter
|
![]()
Du får kjøpt sånne sett til rensing av bildebrikka. Søk etter "Dust Aid". Fungerer veldig bra, har et slikt selv.
Noen ganger må man også trå til med tyngre skyts som q-tips. Pust forsiktig på bildebrikka så den får et tynt duggbelegg og så tørker du forsiktig av med q-tippen, vær nøye og se etter i lyset så det ikke er noe som helst støv eller tråder igjen på brikka. VÆR VELDIG FORSIKTIG! ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette var et dårlig råd gilera.
Fuktighet (vanndamp) og/eller Q-tips må ALDRI brukes til dette formålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sensor swab er det beste
Det finnes komplette kit på ebay som ikke koster så dyrt faktisk 80 % billigere enn i Norge |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg lurer også på hvordan jeg skal få fjernet støv, men tror kanskje jeg skal la noen profesjonelle ta hånd om min 50D. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() Men til rens anbefaler jeg sensorswabs ja ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takk for svar, ser ut som om sensorswab er det beste tipset
![]()
![]() |
#9 |
Canonskytter
|
![]()
Det fungerer veldig fint det. Du trenger selvfølgelig ikke fylle kameraet med vann .p
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg brukte en sånn blåsebelg fra Hama som blåste vekk det meste av støvet.
Fungerte ganske bra for meg, og så er det jo greit at man aldri har direkte kontakt med bildebrikka. Du kan jo prøve ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Personlig bruker jeg blåsebelg, har ikke hatt behov for noe annet på min D200 i løpet av nesten 4 år - men så skifter jeg sjelden objektiv, slik at veldig lite støv finner veien til brikka. Får jeg behov for grundigere rens kommer jeg til å kontakte en seriøs kameraforhandler (ikke Elkjøp, Expert eller lignende - de har ikke nødvendig kompetanse, og vil bare selge fancy utstyr). Last edited by 72velle; 06-09-2010 at 18:52. Reason: utfyllende svar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Jeg kan gjerne anbefale å prøve å kjøpe swabs og gjøre jobben selv. Swabs'ene fuktes med dertil laget væske (tror det bare er destilert vann). Det er snakk om en eller to dråper pr swab tror jeg, men det står i bruksanvisningen.
Jeg kan like fullt anbefale å sende inn til service. En advarsel og et tips Advarsel: Går batteriet tomt for strøm og speilet klapper sammen imens du holder på inne i hjertet av kameraet, så ... gratulerer jeg på forhånd med det nye kameraet du må kjøpe deg ![]() Tips: Etter at du er ferdig, ta bilde av en helt jevn, lys flate, og bruk høyeste f-nummer (minste blender) slik at lyset du får igjennom objektivet er syltynnt. Da vil skyggen fra støvet på brikken bli mye skarpere og du vil se om du har fått med alt!
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så vidt jeg har forstått er videoene under Nikon's offisielle(i Japan) oppskrift for rensing av sensoren på Nikon's gamle D100.
Har selv et slikt kamera,men har aldri behøvd å "dyprense" det på denne måten. Normalt holder det å blåse bort støvet. Fungerer ikke det, må man følgelig gå litt hardere til verks i form av en noe fuktigere fremgangsmåte. Dette er forøvrig ikke "rocket science" noe damen på videoene illustrerer ved å bruke spisepinner, linsepapir og for alt det jeg vet ,Sake ![]() Det som kanskje gjør ting litt vanskelig for oss vanlige dødelige er skremselspropagandaen som ofte dukker opp fra kameraleverandører og andre som ønsker å sko seg på andres usikkerhet og uvitenhet. Jo da, er du uforsiktig, kan det følgelig gå deg ille, men tar du først en dusj for deretter å kle på deg litt vett og forsiktighet må nok de fleste bunnies finne alternativ overnattingsplass. Antar de fleste rådene som har kommet er basert på egne erfaringer.Hvis da disse fungerer godt, er det vel opp til hver enkelt hvorvidt de ønsker å følge dem? D50 er vel også utstyrt med en mekanisme for å riste løs støv fra filteret? I så fall bør denne aktiveres og benyttes når du slår på/av kameraet. Videoene er kanskje litt gamle, men prinsippet er like gyldig den dag i dag ![]() (i rekkefølge) http://www.youtube.com/watch?v=IixytRQxwh4
http://www.youtube.com/watch?v=fPcva...eature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=h2yfZ...eature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=rDsLU...eature=channel
PS, sjekk forøvrig størrelsen på LCD'n. Var STOR den gang ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan fjerne støv på linsa? | Bizflyer | Bilder & foto | 7 | 27-02-2012 18:49 |
NASA pusser støv av gammelt prosjekt. | jameson82 | Flyforum | 0 | 20-11-2010 11:33 |
Støv på linsa | Lennart | Flyforum | 14 | 24-03-2006 20:08 |