Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2005, 01:37   #1
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Prøvde å åpne flydør i lufta

En 52 år gammel kvinne fra Florida er arrestert etter at hun prøvde å åpne døra på en Boeing 737 fra United Airlines.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/04/439305.html
Old 05-08-2005, 06:45   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: Prøvde å åpne flydør i lufta

Håper hun må gå landeveien tilbake...så kan hun tenke over det som hendte og livet generelt!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2005, 07:26   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

bra det ikke er mulig å åpne døren in-flight - det er nok av gale mennesker!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2005, 08:04   #4
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Quote:
Ingen av passasjerene grep inn da kvinnen begynte å tukle med døra. De hadde nok med å dobbeltsjekke at setebeltene var skikkelig fastspent.
yeah, right!
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2005, 09:26   #5
LN-TAL
ScanFlyer Silver

SK: hva er så galt med det ? Jeg hadde nok også forsøkt å stramme setebeltet litt ekstra dersom en person fikler med døra i lufta. Er ihvertfall dumt å sitte uten setebeltet om døra mot formodning skulle gå opp (noen aviser skriver 4000 meter, andre skriver 4000 fot, er det snakk om 4000 fot er det ikke sikkert overtrykket er noe særlig og man kan muligens klare å åpne døra, uten at jeg vet det).

Nå er heldigvis 737 laget slik at de fleste dørene (med unntak av noen cargo dører kanskje ?) ikke kan åpnes dersom det er endel overtrykk i kabinen, desverre er ikke alle flydører laget på denne måten.

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2005, 10:25   #6
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Uten trykk i kabinen kan døra i et jetfly kun åpnes på gløtt, for luftpresset utenfra pga flyhastigheten hindrer full åpning! Med bare minimalt kabintrykk får du ikke engang rikket den (må først litt inn før den kan gå ut). Alt sånt er testet. Har selv hørt disse fakta fra teknisk på DC-8 som laget prosedyrer for airborne smoke evac.

Ikke engang på et saktegående småfly klarer et menneske å komme seg ut gjennom den lille åpningen, derfor må fallskjermfly ha dør som felles opp under vingen, eller ingen dør. Prøv å åpne en småflydør i lufta og se selv! Helst nær flyplassen, for man får ikke svingt den langt nok ut til å smekke den i lås igjen, og da blir det trekkfullt inne...

Enda en seiglivet myte og ubegrunnet redsel. Noe for Mythbusters på Discovery?

Old 05-08-2005, 11:12   #7
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Tror nok du kommer med noen myter selv

Som jeg sa så vet jeg ikke hvor mye overtrykk det må være for at døra ikke lar seg åpne, jeg har aldri testet, og aldri tenkt å teste det heller

Dog har jeg opplevd at døra i småfly og helikopter åpner seg under flyging, og du har ikke sjans til å smelle den igjen, men det blir ikke trekkfullt av den grunn, du merker igrunn ingenting til det (før du har landet da selvsagt).

På vårt fly kan dog, desverre, døren åpnes selv med kabintrykk. Nå er det riktignok ikke et rent jetfly, men turboprop.

Men det jeg ville frem til var at det er ikke så unormalt at du strammer setebeltet litt ekstra dersom noen fikler med døra, jeg ville selv gjort det, uansett om jeg satt i en 737 eller et annet fly som jeg vet at døra lar seg åpne i. Det blir fort trekkfult i kabinen dersom døra åpnes for full telling, og et stramt setebelte kan fort være det som gjør at du ble sittende inne i flyet.

Old 05-08-2005, 11:23   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

men det Mythbusters HAR sjekket - og BUSTED - er at du blir sugd ut av flykroppen om det blir et hull - selv et veldig stort hull (gutta liker jo å leke med sprengstoff).

VOLARE NECESSE EST
Old 05-08-2005, 11:28   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Har du ikke setebeltet på vil jeg nok tro at du blir sugd ut, det har jo skjedd (selv noen stoler har jo blitt røsket opp og gulvet og dradd ut, mulig det var noe kollaps i gulvet også). Men sitter du med et strammet setebeltet er nok sjansen stor for at du forblir i flyet og ser rett inn i tåken som dannes ved hurtig trykkfall.

Old 05-08-2005, 12:01   #10
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Mythbusters avslørte at å skyte skarpt mot vindu eller skrog ikke førte til explosive decompression. La dog merke til at da de satte kabinen under trykk spratt et cockpitvindu ut og en setepute havnet langt unna flyet.

Her var det jo snakk om å åpne en DØR under flyvning (som krever liten eller ingen trykkforskjell), og jeg relaterer til vanlige forhengslede dører. Dekompression (åpent HULL) ved stor trykkforskjell er noe HELT annet. Alt i nærheten blir sugd ut. Nytter ikke å blande epler og appelsiner i et regnestykke.

Jeg har opplevd åpne dører i forskjellige småfly (gamle dårlige låser) - man må "sideslippe" kraftig i lav hastighet med døra ned og i le, og endog legge seg mot den og bruke tyngdekraften, dersom man skal falle ut.

Old 05-08-2005, 12:24   #11
OJB
ScanFlyer Rusty

kanskje dama rett og slett ville ha frisk luft!?....
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2005, 12:56   #12
LN-TAL
ScanFlyer Silver

ANX: jaha, så flyene vi flyr, og mange andre operatører med fly i den mindre turbopropklasen har uvanlige dører da ? (dører som åpnes enten oppe eller nede og som kan åpnes selv med fullt kabintrykk).

Jeg snakker også om å åpne en DØR, og jeg er nok ikke tilbøyelig til å si at slike dører er uvanlig, og resultatet blir rapid decompression. Tror det er du som blander epler og appelsiner i regnestykket nå

Riktignok er jeg klar over at 737 ikke har denne typen dører, men likevell har endel fly som daglig flyr med passasjerer denne typen dører.

Old 05-08-2005, 13:28   #13
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Har oppfattet et forum som et sted der man utveksler synspunkter, erfaringer og fakta.

Slik at man kan ”utvide sin horisont” og få kunnskap man ellers ikke finner frem til selv.

Ser ikke noe sted at det skal være en konkurranse om hvem som har helt rett på alle områder.

OJB: Meget sannsynlig. Eller kanskje hun kom til å huske at hun hadde klaustrofobi?

Old 05-08-2005, 13:35   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

så vi er enige om at exit-døren på en 737 i marsjhøyde er det ikke mulig å åpne, men i lavere høyder og på andre fly er det mulig (om enn litt tungt?) å åpne døren in-flight.

VOLARE NECESSE EST
Reply

Posting Rules