Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2010, 00:24   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Mulig slutt på adgang til flyside uten boardingkort.

Høringsforslag om "forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftarten" er ute. Ser ut som det blir slutt på adgang til flyside på flplassene (slik det er i andre land) om ikke lenge

http://www.luftfartstilsynet.no/rege...ticle21947.ece

Quote:
Adgang til sikkerhetsbegrenset område
...
Adgang til sikkerhetsbegrenset område forutsetter gyldig boardingkort el., id-kort til lufthavn, id-kort for crew eller id-kort for visse statlige myndigheter...
Og svarene lar ikke vente på seg:

Quote:
Flere av hørigsinstansene hadde merknader til forordnig 185/2010 vedleggets pun 1.2.2.2 bokstav a som gjelder krav om gyldig boarding kort eller liknende for inpassering til sikkerhetsbegrenset område (SRA) på en lufthavn. Avinor legger til gr at bestemmelsen kan gjennomføres uten store økonomiske og administrative kostnader, men gjør oppmerksom på at bestemmelsen kan medføre helt eller delvis bortfall av inntektsgrnnag for serveringssteder som ligger innenfor SRA, da spesielt på regionale og mellomstore lufthavner. Oslo Lufthavn AS viser til at krav om å vise boardingkort eL. L. for adgang til SRA vil føre til økt ressursbruk dersom det skal håndheves bokstavelig. Scandinavian Airlines System forutsetter at kravet til boardingkort innebærer at sikkerhetskontrollene på relevante norske lufthavner utstyres med kortleserelutstyr som kan lese 2D barcodes. SAS viser til at de har en stor andel passasjerer som reiser bilettløst og at det vil være et tilbakeskritt om dette endres. Widerøes Flyveselskap opplyser at de jobber med å inøre elektronisk baserte tjenester for passasjerer slik at det ikke skal være behov for papirbaserte løsniger ved reise med Widerøes.
Widerøes ber Luftfarstilsynet klar definere hvilke form for bevis som passasj erene kan legge fram for å få adgang til SRA.

Old 15-07-2010, 00:41   #2
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Default Re: Mulig slutt på adgang til flyside uten boardingkort.

Spørsmålet blir som følger, hva har dette med sikkerhet å gjøre så lenge alle må passere sikkerhetskontroll for å komme til SRA?
Old 15-07-2010, 01:27   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Vet i hvert en flyplass dette vil få stor innvirkning for og det Haugesund Lufthavn. Det er der nå en pågående ombygging og som en del av dette er alle kafeteriafasilitetene flyttet innenfor SRA med ikke noe på yttersiden. Regner med det blir en stor reduksjon i omsetningen for de som drifter dette hvis dette innføres.
Old 15-07-2010, 02:44   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette ble jo også sett på som et problem her etter 9/11, og mange serverings- og utsalgssteder opplevde stor salgssvikt. I de siste årene er imidlertid trafikken steget så mye at problemet nok heller hadde vært andre veien hadde det fortsatt vært fri adgang til innsiden.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 06:54   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Leste forøvrig i går en herlig historie i siste Airways av LN-MOW som jo på en måte omhandler dette...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 07:05   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Dette har vel ligget i luften en stund?

http://forum.flyprat.no/showthread.p...ighlight=Vigra
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 08:38   #7
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Spørsmålet blir som følger, hva har dette med sikkerhet å gjøre så lenge alle må passere sikkerhetskontroll for å komme til SRA?
En helt relevant kommentar.
Nå må det bli slutt på overdrevne sikkerhets vurderinger.
Det er for mange folk i i blant annet i Avinor og andre myndighetsorganisasjoner som bruker tiden sin sette unødvendige sikkerhetsbegrensninger.
Dette kan kvele flyindustrien på sikt i visse markedsområder.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 08:46   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Det er for mange folk i i blant annet i Avinor og andre myndighetsorganisasjoner som bruker tiden sin sette unødvendige sikkerhetsbegrensninger.
La oss her fremheve "andre myndighetsorganer" og droppe Avinor, de er bare en uskyldig part i saken som antagelig ikke ønsker dette. Forskriftsendringen er resultat av et EU-driektiv, og det er Luftfartstilsynet og evt. andre jurister i embedsverket som evt. skal tas. Regelen er vel allerede innført mange steder.

At dagens sikkerhetskontroll er et teater uten sidestykke er jeg ikke uenig i.

Old 15-07-2010, 08:50   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
En helt relevant kommentar.
Nå må det bli slutt på overdrevne sikkerhets vurderinger.
Dette kan kvele flyindustrien på sikt i visse markedsområder.
Hvorfor skylder du på Avinor? Avinor er ikke en myndighetsorganisasjon. Det fremgår klart i første innlegg at utspillet kommer fra Luftfartstilsynet, og høringsbrevet inneholder Luftfartstilsynets begrunnelse:

Quote:
"På grunnlag av de erfaringene som er gjort siden forordning 232012002 trådte i kraft, har EU sett
behovet for å revidere regelverket. Målsettingen med revisjonen har i hovedsak vært å forenke
regelverket, å sørge for ytterligere harmonisering på tvers av landegrensene samt å klargjøre
eksisterende regler."
Høringsuttalelsene i første innlegg viser også at OSL, altså Avinor, også har motforestillinger.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 09:06   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Jeg ser ikke problemet. På ARN og CPH er det kontroll av boardingkort i sikkerhetskontrollen, og når du ser på hva folk holder i hendene i køen på sikkerhetskontrollen på OSL (sine boardingkort og pass), så er det en forventning om at det skal sjekkes. Allerede er det kontroll av boardingpass i FastTrack og i tax-free, så dette burde ikke være noe stort problem. Jeg regner dog med at sikkerhetskontrollene utstyres med utstyr for å lese elektroniske boardingkort, det være seg 2D barcodes på mobil eller kortlesere slik at vi ikke trenger å printe ut boardingkort på papir (soooo last century).

Regner også med at i harmoniseringens navn slutter norske myndigheter med ID-kontroll på samme måte som EU. (boader du i OSL må du vise ID, på returen fra STO må du ikke)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 09:08   #11
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

RYG praktiserer også sjekk av boardingkort i security, sånn apropos...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 09:25   #12
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Det er flere enn forretningsfolk og mennesker med tax-freeposer som reiser. I mange tilfeller synes reisende det er hyggelig å ta seg et måltid med familien på flypassen før de reiser fra dem, og for manges del er det ok å kunne si farvel ved gaten istedetfor å sitte alene og vente på flyet. Selv om det sikkert er tenkt på en måte hvor foresatte kan følge UM til gaten (de er jo allikevel pliktig til å vente på flyplassen til flyet er gått), fremgår ikke dette umiddelbart her.

Vil det ikke være like (u)naturlig å innføre krav til gyldig togbillett eller bussbillett for å slippe inn på en togstasjon eller en busstasjon? Og er virkelig en som (i overført tilfelle) kjøper billetten fra konduktøren ombord mellom Bergen og Arna en større fare for "security" enn en som har kjøpt den på nettet, eller har klippekort?

Argumentet for sikkerhet er noe svakt - man vil anta at Al Quaida kan budsjettere med kr 299,- for å kjøpe seg en billigbillett med Widerøe, selv om de i ondskapens navn bare har tenkt å sitte på flyplassrestauranten og slipe kniver?

Tilsvarende må man tillate seg å lure på om "billettkontrollen" undersøkes visuelt eller elektronisk for mulige forfalskninger, om det sjekkes om billetten er bestilt og senere kansellert, og ikke minst om navn og billettnummer holdes opp mot passasjerlister på de aktuelle flyvningene, og ikke minst om alarmen vil gå og terminalen (og alle fly på flyplassen) tømmes dersom passasjeren ikke møter ved gaten og stiger ombord i flyet.

Dette ser jeg dessverre som et trekk som gjør livet vanskeligere for ærlige mennesker, men som på ingen måte vil hindre mennesker som ønsker å gjøre et anslag mot luftfarten i å utføre sitt verk. Dessverre ser jeg også at siden EU har funnet på det, vil det ha lite å si hva norske eller utenlandske høringsmottakere har å spille inn. Bestemmelsen blir nok innført uansett, og de som ikke vil være med på leken må sikkerhetskontrolleres på nytt når de ankommer utenlandske flyplasser fra Norge. Happy days...

Last edited by Jumper G5; 15-07-2010 at 09:28.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 09:31   #13
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
La oss her fremheve "andre myndighetsorganer" og droppe Avinor, de er bare en uskyldig part i saken som antagelig ikke ønsker dette. Forskriftsendringen er resultat av et EU-driektiv, og det er Luftfartstilsynet og evt. andre jurister i embedsverket som evt. skal tas. Regelen er vel allerede innført mange steder.

At dagens sikkerhetskontroll er et teater uten sidestykke er jeg ikke uenig i.
Avinor har en rekke folk ansatt på mange flyplasser rundt om landet som jobber med sikkerhetsrelaterte oppgaver.
Det bør ikke nødvendigvis være slik at det skal være "sikkerhetssjefer" i det antall det er i dag på alle store og mellomstore lufthavner.
Her må man kunne samarbeide lufthavnene imellom om ressursene.
At LT har håndhever myndighetsrelaterte sikkerhets oppgaver er slik det skal være , men derfra bør driftssjefene på de ulike lufthavnene ta den utførende del av sikkerhetsoppgavene.
Avinor er ingen "uskyldig" part i så måte der det etter min oppfatning blir generert mer sikkerhetsbegrensninger enn nøden krever.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 09:54   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Vil det ikke være like (u)naturlig å innføre krav til gyldig togbillett eller bussbillett for å slippe inn på en togstasjon eller en busstasjon?
Det er faktisk slik på Nationaltetret og Oslo S, samt t-banestasjoner - ingen adgang uten billett. Men det er nok ikke sikkerhetsrelatert

En annen analogi man kunne brukt var at bare de som skal reise handle slipper inn på et kjøpesenter

Quote:
Tilsvarende må man tillate seg å lure på om "billettkontrollen" undersøkes visuelt eller elektronisk for mulige forfalskninger, om det sjekkes om billetten er bestilt og senere kansellert, og ikke minst om navn og billettnummer holdes opp mot passasjerlister på de aktuelle flyvningene, og ikke minst om alarmen vil gå og terminalen (og alle fly på flyplassen) tømmes dersom passasjeren ikke møter ved gaten og stiger ombord i flyet.
At det er et sikkerhetsteater er helt på det rene, hvis man ser på USA så sjekker de BP og ID i hytt og pine ved security, men det har vært bevist av flere journalister at det ikke er kontroll på om dokumentene er gyldige eller ekte.

Quote:
At LT har håndhever myndighetsrelaterte sikkerhets oppgaver er slik det skal være , men derfra bør driftssjefene på de ulike lufthavnene ta den utførende del av sikkerhetsoppgavene.
Avinor er ingen "uskyldig" part i så måte der det etter min oppfatning blir generert mer sikkerhetsbegrensninger enn nøden krever.
Det jeg mente med Avinor vs LT er at LT ofte "hjelper til med å tolke alt i verste mening", og ikke ser på hvordan ting kan løses praktisk når det kommer til regler og forordninger. Avinor er med på dette sikkerhetssirkuset, så lenge det passer dem. I dette konkrete tilfelle tror jeg de stritter i mot pga. mulighet for tapt omsetning og ekstra kostnader til sikkerhetskontroll.

Old 15-07-2010, 09:59   #15
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Avinor har en rekke folk ansatt på mange flyplasser rundt om landet som jobber med sikkerhetsrelaterte oppgaver.
Det bør ikke nødvendigvis være slik at det skal være "sikkerhetssjefer" i det antall det er i dag på alle store og mellomstore lufthavner.
Her må man kunne samarbeide lufthavnene imellom om ressursene.
Dette er med all respekt å melde, bare tullprat.

Alle lufthavner er pålagt å ha en security-ansvarlig og det skal ikke rare lufthavnen til før det er en heltidsbeskjeftigelse på grunn av det rigorøse (overdrevne?) regimet. Også Rygge og Torp og andre ikke-Avinor-lufthavner har dette. Om man skulle finne på å beskylde Avinor for å hive penger ut av vinduet ved å ha for mange folk i arbeid, tror jeg en slik påstand ville falle på sin egen urimelighet hva angår Rygge og Torp.

Luftfartstilsynet gjør egentlig ikke annet enn å sørge for at EU-direktiver overholdes i Norge, og det er den enkelte lufthavn som selvfølgelig må iverksette dette.

Både Luftfartstilsynet og EASA kommer på forhåndsvarslede og uanmeldte inspeksjoner, så da er det opp til lufthavnen å bevise at de lever opp til regelverket.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 10:33   #16
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Quote:
Det er faktisk slik på Nationaltetret og Oslo S, samt t-banestasjoner - ingen adgang uten billett. Men det er nok ikke sikkerhetsrelatert
Humre humre - sist jeg var på Oslo S kunne jeg bevege meg fritt både i butikker, i venteområder, i hallene til både flytog, lokaltog og langdistansetog, uten billett. Og sist jeg tok meg inn på Bergen jernbanestasjon var jeg kommet langt avgårde i retning Voss før noen kontrollerte billetten. Og om jeg ikke hadde hatt billett kunne jeg bare ha kjøpt en av konkuktøren, trolig mot et lite ekstragebyr, men dog.

Og Nasjonalteateret har jeg aldri vært på, men om man sammenlikner med en mer moderne anstalt som Fram Kino i Bodø, lot det seg faktisk gjøre å gå forbi billettluken, handle både godteri, popcorn og brus på flaske, uten kontroll av billetten eller andre nevneverdige hindringer om man ser bort fra en haug med ungdommer. Det var en billettkontroll for å slippe inn i selve kinosalen, men det er jo billettkontroll på flyplassene også, når man skal ned i gaten og ombord i flyet.
Old 15-07-2010, 11:28   #17
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Hadde man brukt penger på safety fremfor security hadde det vært atskillig færre dødsfall som følge av flytrafikken i denne verden.

(Væskeforbudet over 100ml/1 l er forøvrig det dummeste, tåpeligste verden har kommet opp med siden.. ja.. ikke vet jeg. Aldri?)
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 11:42   #18
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Hadde man brukt penger på safety fremfor security hadde det vært atskillig færre dødsfall som følge av flytrafikken i denne verden.

(Væskeforbudet over 100ml/1 l er forøvrig det dummeste, tåpeligste verden har kommet opp med siden.. ja.. ikke vet jeg. Aldri?)
Er ikke med på at safety er underprioritert i luftfarten, så langt derifra.
Old 15-07-2010, 11:47   #19
Polaris
Free Luigi

Quote:
Argumentet for sikkerhet er noe svakt - man vil anta at Al Quaida kan budsjettere med kr 299,- for å kjøpe seg en billigbillett med Widerøe, selv om de i ondskapens navn bare har tenkt å sitte på flyplassrestauranten og slipe kniver?

Quote:
Det er faktisk slik på Nationaltetret og Oslo S, samt t-banestasjoner - ingen adgang uten billett.
(dette er kanskje litt OT men...) Er det det...? Sist jeg vaset forskremt rundt på Oslo S brukte jeg ikke billetten til flytoget før jeg var ankommet Gardermoen. Samme gangen gikk jeg av/på t-banen ved Nationalteateret - absolutt ingen billettsjekk på hverken automat eller manuell. Det er kanskje andre "unntaksområder" jeg ikke var på?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 11:51   #20
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Må indrømme at jeg ikke ser problemet med dette heller - boardingkort har man jo på sig uanset når man skal igennem sikkerhedskontrollen. Det fungerer fint alle andre steder i verden og kort sagt, så har man vel ikke noget at gøre air-side hvis man ikke har et boarding-kort eller id-kort.

At butikkerne mister omsætning, synes jeg i virkeligheden er irrelevant.

Posting Rules