Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-07-2010, 23:59   #1
PH-BXA
ScanFlyer Blue

KLM SVG-AMS-SXM-CUR-AUA

Her kommer en liten trip-report fra årets første "sommerslige" begivenhet!
Etter mye frem og tilbake, endte vi opp med og ta turen til Aruba og Curacao, i de nederlandske antillene. I fjor sommer var vi på Bahamas, og var særdeles fornøyd med hva karibien hadde og by på! Turen ble bestilt i slutten av april, og den 30 mai var det klart for avreise. Vi bestilte i to omganger, med KLM til og fra Curacao, og med Insel Air (7I) mellom CUR og AUA.

Beklager at det er lite og nesten ingen bilder på utreisen, har et kamera som virkelig trenger og byttes ut.. Men utrolig nok klarte deg seg fint på hjemturen, så når den kommer, er det flust med bilder!

KL1196 /30.mai 2010. - SVG-AMS B733 Leifur Eriksson. Sete 2 EF. (PH-BDW)

Vi ankom Sola en god time før avgang, og det var særdeles lite kø på innsjekk. Søtmomsen Lise sjekket oss inn, og bagasjen var merket til vår endelige destinasjon; Aruba. Jeg var litt usikker på om vi måtte toll-klarere bagasjen på Curacao, men gadd ikke spørre. =P Etter og ha kommet oss igjennom sikkerthetskontrollen, bar det til utland, der frua som skulle fly oss til Schiphol, stod parkert på gate 12. (For og unngå forvirring; for meg er alle fly ei/ho/hun..)
Boarding startet 0615 som normalt, og vi pushet fra gate et par min før rute, og etter takeoff hadde vi 1t og 10min igjen, så etter min beregning skulle vi lande i Amsterdam klokken 0805. Foran gardinen var vi vel en 12-13 mann totalt, og i den bakre delen var det vel en 60 pax. Ikke helt fullt, med andre ord! Purseren var en hyggelig herremann i 40års alderen, og han jobbet sammen med to freshe, yngre jenter. "Frokosten" ble servert, og den bestod av følgende:

Smoked beef rolls and Old Amsterdam cheese on a cream of Reypenaer cheese.
Berliners, a German doughnut with apricot filling served on semolina and topped with pistachios.

Jeg valgte appelsinjuice og vann til drikke, og avsluttet det hele med svart kaffe og en stroopwaffel. (Uttalen av den kjente nederlandske kjeksen er kanskje ikke rett, nei..:P)
Vi nærmet oss Schiphol, og under innflyvningen fikk jeg ikke sett en DRITT... Bummer! Tåkete, regn og jævlig! Flaks at vi skulle til varmere strøk. Husker ikke helt hvilken RWY vi landet på, men etter gode fem min med råkjøring var vi parkert på gate. Purseren smilte, takket for turen og ønsket oss god tur til tropevarmen(!!) Jøss tenkte jeg, han har faktisk sett på kabinpapirene og satt seg litt inn i hvem som skal videre til hvor.
Vel fremme i Amsterdam, der morgenrushet var som antatt.. Vi trasket oss inn i loungen, der jeg rakk og hive i meg en kald en, samt sjekke litt mail og FACEEEEEBOOK Haha ,ikke en dag uten! Vi satt i loungen fra litt før halv ni, til 0905. Vi visste at gaten til CUR ikke var langt unna, så hadde nok av tid, trodde vi hvertfall.. Da vi kom til gaten, var vi nesten de siste som pre-boarda inn i "venterommet", der folk gikk ombord når de følte for det. Etter et par bilder, gikk vi ombord og var klar for heisa-heisa tur!

KL785 /30.mai 2010. AMS-(SXM)-CUR B747 City of Atlanta. Sete 3 AB. (PH-BFA)

Vel ombord! Etter og ha kommet oss på plass, tok det ikke mange minuttene før det kom en blid vertinne og ønsket oss velkommen. Hun bød på juice, vann og champis, jeg endte opp med sistevalget. (Selv om jeg ikke er så glad i syrlige bobler, gikk det nå ned på høykant...)
Boarding completed, og vi pushet et par minutter etter rute. Original rutetid var 09.35. Kapteinen kom over PA'en, og ønsket oss velkommen ombord, først på morsmålet, deretter engelsk. Han informerte at vi skulle fly mot St.Maarten som normalt, men slik som været var pr. nå gjorde det ikke mulig og lande. Var kraftige regnbyger, og ikke de beste landingsforholdene. Jeg hadde motet med meg, og satset på det beste. Hadde vært på SXM før, men bare med båt.. Litt av guttedrømmen var jo faktisk og få lande der også! Vi tok av 09.50 og så var vi på vei vestover. Flytiden til St.Maarten var beregnet til 8t og 55min.
Vi fikk utdelt personal kits, menyer og vannflasker. Puter og pledd lå allerede klart når vi kom ombord. Custom cards ble også utlevert, både for de som skulle av på St.Maarten, og også de som skulle til Curacao. Jeg skrev feil sånn ca 100 ganger, stakkars gamle purseren.. Tror han ble litt oppgitt over at jeg gang etter gang spurte om nye kort :-) Menyen var såklart VM-inspirert, med et fotballkart over Sør-Afrika, og de forskjellige arenaene.
Etter en liten stund kom de rundt og tok bestillinger, på hva èn ville ha til hovedrett. Min bedre halvdel valgte slow-cooked chicken, presented with pomegante jus, couscous and apricot tajine. Jeg derimot, hadde ved en "feil" bestilt spesialmat... Eller, var vel egentlig ingen feil! For og gjøre en lang historie kort; Jeg hadde fått beskjed av legen min om og kutt ned på salt, tydeligvis dårlige gener i familien.. Så jeg prøvde meg på low sodium meal - noe som overhodet IKKE falt i smak.. *ler* Første dagen i ferien sendte jeg mail til KLM og avbestilte driten til returen, sånn jeg kunne spise som andre dødelige!
Uansett, tilbake til maten: Til forrett fikk vi servert Aspargues panna-cotta med røkelaks.. (laks,laks,laks, faaen, laks serveres jo av alt og alle!) tilsammans med creamy dill-sauce and sea-salted crostini.

Da hovedretten kom, fikk min kjære noe som luktet helt fantastisk godt, mens jeg satt og knasket på mine kik-erter uten smak (dvs, uten salt.. haha..) ble servert sammen med indisk inspirert biff-greier som faktisk ikke var så ille!
Til dessert var det et bredt utvalg av diverse søtsaker; hvit sjokoladekake, lime og sitron-ostekake, karamell mousse med pasjonsfrukt, ostetallerken (gouda, bresse blå-ost og noen andre sære oster..) og fersk frukt. Det hele avsluttet jeg med kaffe og baileys, samt nederlandsk sjokolade. Da hele serveringen var overstått, var det litt over to timer siden vi tok av fra AMS. Fremover brukte jeg tiden på en god bok, musikk, en film og to samt iskrem, sjokolade, brus, kaffe og vin. Ble en del turer på toalettet, ja!

Vi nærmet oss sakte men sikkert St.Maarten, og det var på høy tid for en serveringsrunde igjen. Det skulle serveres et "light meal", og etter skrekk-opplevelsen med mitt såkalte spesialmåltid, må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt så frem til dette.. :P Satt bare og tenkte på at jeg skulle avbestille LSML da jeg landet på Aruba, og heller glede meg til hjemturen Samboeren min fikk servert et Indonesisk måltid, bestående av følgende:
Perkedel with orak-arik (Indonesian frikadel served with marinated cabbage and carrot)
Chicken besengek (Mildy-seasoned chicken offered with white rice and sweet and sour vegetables)
Eller
Tempeh basah (Fried tempeth in a spicy sauce with coconut rice and marinated vegetables)

Jeg var faktisk ikke så sulten, så valgte og stå over maten og heller la meg bli fristet av det alle de andre spiste!
Kapteinen ønsket oss en "god morgen" og var klar for og oppdatere oss på en event landing på SXM. Været hadde forbedret seg kraftig på SXM siden vi tok av fra AMS, så de informerte oss om at vi gikk innom på St.Maarten som normalt. Tok ikke lange tiden før vi la nesa fremover, og kabinen ble klargjort for landing.
Vel fremme på St.Maarten etter en fantastisk landing. Har stått på Maho Beach før, og hatt fly dundrende over meg. Så ja, var ganske så fornøyd med at jeg endelig hadde vært ombord i ei feit kjerring som satte hjulene i bakken

Vi parkerte på gate etter et par min, og det var ikke mange gjestene som skulle av. Vil anslå en 100 mann totalt, kanskje. Kapteinen kom tilbake og informerte oss om at bakkestoppet på St.Maarten ville være en god time. (I henhold til rutetabell var bakkestoppet planlagt til 1t og 20 min.) Cleaning kom ombord, og for et leven! Haha, purseren måtte ta i et tak selv, var kanskje ikke bedre at to uvitsomme nordmenn som oss begynte og vandre rundt i kabinen da vi tydeligvis hadde fått beskjed om og sitte i setet mens cleaning var ombord. Den beskjeden fikk jeg da aldri? :P

Etter en god halvtime kom de påstigende gjestene ombord. De som kom ombord på SXM, skulle da tilbake til Amsterdam, men måtte også gå av på Curacao, for full cleaning/catering osv.. Vi pushet fra gate en time og ti min etter vi parkerte, men der ble vi jaggu stående.. Hørte et heihundrande brak, og det var AF sin A340 fra CDG som satte hjulene i bakken. Den taxet inn på gaten ved siden av, mens vi fremdeles stod bom stille. Tenkte først at det kanskje var slot eller noe som gjorde det, grunnet mye trafikk og bare en rullebane. Men neida, det dukket da selvfølgelig opp et lite problem.. Fikk aldri med meg hva det var, men teknisk var det hvertfall. Mener og huske det var noe galt med air-condition'et. Anyhow, etter en liten halvtime var problemet fikset og vi gjorde oss klare for nok en take-off. Vet ikke om det kom en tekniker ut til flyet, men vi taxet hvertfall aldri inn til gate igjen. Antar vel at gutta i cockpit tok en CTRL ALT DELETE!
PH-BXA is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 00:00   #2
PH-BXA
ScanFlyer Blue

Default Re: SVG-AMS-SXM-CUR-AUA

Vi nærmet oss Maho Beach, og der stod turistene slik de alltid gjør. Vi prøvde og vinke ut, men siden vi satt på venstre side i kabinen, var det heller liten sjangs at de så oss.. Den eldre damen som satt på 3K, overførte mitt vink, og videre ut vinduet :-)
Vi tok av i heidundrande fart (haha, hvilke ord er det jeg egentlig bruker her??), klatret over fjellene og tok en skarp sving til høyre. Flytiden til Curacao var 1 time og 10 min. På denne strekningen fikk vi en enkel servering, brus/vann/juice og et enkelt smørbrød. Jeg stod over maten, og tok meg litt kålsyre-vatn.
Landingen på Curacao var en behagelig landing, med langt mindre bremse-effekter enn på SXM. Vi taxet inn til gate, og det første som slo meg da vi gikk ut var en inteeeens varme, herrejesus sier jeg bare. Ja forresten, de blå KLM husene fikk vi like før landing på St.Maarten. Vi har et par av de fra før av, men overhodet ingen oversikt over hvilke vi hadde fra før.. Så, vi bare tok en råsjangs! Ble hus nummer 12 og 48.

Purseren, som var en hyggelig gammel mann, typ 50+, stod og personlig håndhilste på alle c-cls gjestene idet vi gikk ut. Hyggelig det! :-)
Neste på programmet var customs. "Ah, you are in transit, ay?" Virket litt som de ikke var vant med at folk brukte CUR som en transit-flyplass.. Fullt forståelig, sier bare jeg! Vi kom oss vel gjennom, så bar det til Insel Air sin innsjekk-skranke, da de ikke hadde transit skranke. Her fikk vi sjekket oss inn på flighten som skulle ta oss til Aruba. Bagasjen var jo allerede sjekket inn til AUA, så det var bare for henne og legge inn tag-nr. Så bar det til sikkerhetskontrollen, med et kjapt stopp innom "airport tax office", der vi måtte betale transit-fee på 5 USD pr hode. Ikke så ille egentlig ,da vi trodde det var 30 USD.
Sikkerhetskontrollen gikk smooth, og det var fremdeles en time til flighten vår skulle gå. Var heller dårlig med serverings-steder, så jeg endte opp med og kjøpe en flaske med vann og en is på "The cheese stand". Vi hadde jaggu ikke forlatt Nederland helt enda, nei!

7I455 / 30.mai 2010. MD80 - Husker ikke navnet på flyet.. Sete 26 AC. (PJ-MBA)
Da var vi klare for vårt siste leg! Hup hup! Boarding på denne frua ble iverksatt ti min før avgang. Så ut som den hadde tech, men ingenting ble sagt.. Så bare en bil som drev og kjørte frem og tilbake til flyet, med en som sprang inn og ut av cockpit med skrutrekker og en form for jernstang. Men ingenting ble annonsert under boarding, pytt pytt. Maskinen stod parkert 100 m fra der vi ble boardet, men ingen buss som ville hente oss, så det var fritt fram på tarmac! Helt greit for meg, liksom. Da vi nærmet oss maskinen, kunne jeg godt forstå at den event hadde tech både før og under avgang. For et fly, sier bare jeg! Nå skal det sies at jeg overhodet ikke har flyskrekk, og det skal mer enn kraftig turbulens til for og skremme meg. Men ja, en smuuule nervøs var jeg kanskje da jeg gikk ombord, så såvidt inni cockpit der over halvparten av alle knappene hadde røde "INOP" klistermerker over seg.
Var dødelig vamt ombord, men veldig hyggelig kabinbesetning, som ønsket oss velkommen ombord på nederlandsk. Her gjelder det bare og smile, tenkte jeg! Skrøpelig belegg ombord, tipper en 30-35 gjester, maks.. Vi pushet fra gate, og flytiden fra Curacao til Aruba var 15 min. Behagelig flytur, selv om jeg var en smule svett i håndflatene.. Fæle seter, spygrønne.. Det luktet innsvetta gammel kjerring ombord, og vertinnene ombord satte seg like så godt ned på nødutgang, og hun ene satt faktisk der under landing! Jaja, godt de tar sikkerheten på alvor - greit og ha ei som kjenner nødrutinene godt på sin rette plass :P

Returen (AUA-CUR-AMS-SVG) kommer om ikke så lenge.. Med en god del flere bilder!
Old 12-07-2010, 00:12   #3
pgaa
ScanFlyer Molded

Flott rapport så langt...
Old 12-07-2010, 00:45   #4
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Enig med han over. Og som nevnt i en annen TR her, jege ser gjerne bilder fra destinasjonen også, Karibien er et herlig sted.

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 16:07   #5
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Spennende... Men hva er dette med husene.... :
Quote:
Ja forresten, de blå KLM husene fikk vi like før landing på St.Maarten. Vi har et par av de fra før av, men overhodet ingen oversikt over hvilke vi hadde fra før.. Så, vi bare tok en råsjangs! Ble hus nummer 12 og 48.
?

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 16:56   #6
PH-BXA
ScanFlyer Blue

For de som ikke vet det; KLM har en tradisjon på buisness og dele ut en liten nederlandsk gave, et lite hus laget av keramikk (?) som inneholder rom eller gin, litt usikker på hva den faktisk inneholder.. det finnes over 90 forskjellige, og ingen av de er like. Bak hvert "hus" står det et nr (fra 1 til 90), og de som reiser en del på biz med kl får utlevert en liten bok som viser en oversikt over alle husene, hvilket nr de har osv.. og etterhvert som du begynner og samle deg opp en del hus, kan du etterhvert krysse av i den lille personlige boken hvilke du allerede har fått, slik du slipper og ende opp med to like hus! :-) Ganske kjekt og samle på, egentlig :-)

En liten link her; http://www.klmdutchhouses.com/
Old 12-07-2010, 18:21   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for flott rapport, ser ut som ankomstmåltidet var det samme som vi fikk midt i juni (AMS-ATL), mens hovedretten var noe annet. Husene stod vi over da vi skulle videre med fly (kun håndbagasje, security og væskehysteri...)

Quote:
Originally Posted by PH-BXA View Post
...som inneholder rom eller gin, litt usikker på hva den faktisk inneholder..
...
En liten link her; http://www.klmdutchhouses.com/
Som har svaret
Quote:
The miniatures contain the famous Dutch young jenever, distilled by Bols Distilleries.

Old 13-07-2010, 00:16   #8
PH-BXA
ScanFlyer Blue

Hehe, takk Viser bare hvor nøye jeg studerte den linken, ja...
Old 13-07-2010, 11:24   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for flott rapport med fine bilder! Ser frem til å lese om returen.

Posting Rules