![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En SMS ble sendt ut i dag fra SAS N, som tibød alle i permisjon å komme tilbake i arbeid asap. Det er kun noen uker siden NKF og SAS ble enige om tiltak for å unngå oppsigelser. Pakker for 55+, tilbud om permisjoner, resurspoolen ble parkert etc etc.
Enten er det umulig å se noen uker inn i fremtiden eller så er det rett og slett ren udugelighet. NKF advarte om bemanningen i sommer. Det gjorde de allerede i vinter. Fridager blir solgt over en lav sko:-)) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå er det vel ferietid hos SAS også bør man vite.
Det er lettere for kjøpmannen på hjørnet å få tak i ekstrahjelp enn det er for et flyselskap. Når det er sagt har de ressurspoolen som flyr i sommermånedene og hvis jeg har hørt riktig i forb med denne sms så er det en tidsbegrenset periode på ca 3 uker som er litt short. Derfor gjaldt ikke sms'n bare de som ønsker å komme tilbake tidligere fra permisjon men også prosentøkning i en begrenset tidsperiode for de som flyr redusert stilling. Ser ingenting "rart" i det på denne årstiden |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er greit og forståelig at en kommer opp med perioder som er vanskelige. ---Salg/Kjøp av F dager er da helt OK, men dette er en gjentagende greie hvert år. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Javel? Så det du sier er at det kommer totalt overraskende på SAS at det er ferietid?... Dette burde vel ha blitt tatt høyde for da man ga ut permisjon/deltid, eller hva?
Dette er som vanlig et eksempel på talentløs ressursplanlegging fra SAS side, hvor man i iveren etter å kutte og å vise seg flink for GM og bankene går bananas med kuttekniven - for så å sitte i saksa når produksjonen faktisk skal avvikles. Det er kabinen nå, pilotene kommer. Bare vent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hvordan man kan lave en så stor regnefejl er mig uforstående når man netop har afskediget crew, som man nemt kunne have beholdt sommeren over. Og fagforeningerne i både DK og NO har kontaktet SAS i god tid for tjekke om der er resourcer nok. Det er dog primært 2 weekender i juli som er et alvorligt problem, men hele juli er der mangler.
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Pilotene er kommet allerede! Iallefall vi i IC. Har mottatt flere mail om juliroster og forklaringer fra de ansvarlige i CPH. Mange har klaget over flere avvik fra inngåtte avtaler, men det viser seg at at avtalene faktisk tillater så tett schedulering som den som nå foreligger. Etter at 15 FP'er er fjernet fra IC, så er det så stramt at mange kun kan fly i "en" retning, enten bare vestover eller bare østover. Med to fridager mellom øktene. Jeg får bare fly vestover i juli. ARN-ORD-ARN, ARN-EWR-ARN, ARN-ORD-ARN, ARN-EWR-ARN, ARN-ORD-ARN. Og med vinterprogrammet kommer LN-RKF i produksjon igjen uten, så vidt jeg vet, tilskoling av nye piloter på A340.
![]()
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det er kuttet for mye resurser, også i Danmark. At Norge blir trukket frem alene er FEIL. Ikke at det er noen pissekonkuranse, men her har flere ledd i flere land sviktet, også i Danmark. Hadde det kun vært Norge, så hadde dette ikke vært noe problem, da det ikke er spesielt mange igjen i Norge som flyr IC. Så årsaken er som SAS selv har sagt flere ganger problemer i alle tre land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
I DK oplever man bl.a. også at der faktisk er en del vikarer som gerne vil flyve ekstra, men at der ikke er nogen særlig manko på MD, som er de fleste vikarers eneste type og så hjælper det jo ikke meget ![]() Ingen tvivl om at netop på schedulering/planlægning kan SAS hente store besparelser hjem, hvis man strammer op - men det lader ikke til at man har lært noget af tidligere års fejltagelser - desværre.
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Forøvrig virker det på en outsider som at dette er et gjennomgående problem i SAS. Jeg kan huske å ha sett slike diskusjoner en rekke ganger tidligere. Husker jeg dårlig, eller er det riktig oppfattet at SAS har mye å hente på å lære seg å planlegge optimal utnyttelse av sine ressurser, samt å planlegge for fremtidig drift...? Last edited by TOS; 01-07-2010 at 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dette er ikke helt uvanlig i bransjen. Det kuttes, og plutselig mangler man crew. Så ansettes det, man vokser, og plutselig har man for mye crew. Det har skjedd før, og det vil skje igjen. Dessuten er det en ganske stor kabal som skal gå opp. En liten feil kan ha store konsekvenser. De fleste selskaper opplever liknende planleggingsproblemer fra tid til annen, også andre norske selskaper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Og når det er sagt, så er man vel allerede godt igang med at løse disse "lande-problemer" ved at samle scheduleringen i STO. Når den er samlet bliver det ihvertfald svært at påstå at fejlen er sket i et andet land.
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå vet jeg ikke hvordan slik schedulering foregår i praksis, men jeg regner med at det er et relativt fast forhold mellom hvor mange fly man skal ha i drift og hvor mange crew/FD man trenger (avhengig av utnyttelsen av flyene). Så er det vel restriksjoner på hvor mye en person kan fly på en gitt dag/periode, men med godt dataverktøy bør det vel være mulig å håndtere slike restriksjoner. Jeg vet ikke - jeg er bare en akademiker.... ![]() Edit: Men hvis det er slik som FlyHi indikerer, med nasjonal schedulering, så er det vel ikke så vanskelig å forstå at det kan bli kaos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er flere problemer i denne saken. Desverre så er juli problematisk, men SAS sier også at fra midten av august er antall crew optimalt.
Dette er vel og bra, men i alle fall de fleste i kabinen flyr maks av hva man kan, og dermed er det vanskelig å fly på fridag, uansett hvor mye man selv ønsker. Jeg for min del flyr såpass mye at det er maksimalt av hva jeg kan de fleste måneder, så ikke spesielt mye å bidra med. Desverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Det å utnytte riktig kompetanse til riktig tid er nok en profesjon i seg selv - et godt dataverktøy er nok til god hjelp, men ikke nok alene. Her virker det som SAS har mye å hente. (Selv har jeg bare erfaring fra å bemanne ting som ikke har noe i flybransjen å gjøre)
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Uansett så er det vel ikke slik at det sitter noen på Gardermoen og fryser ned crew for å sende til København. Om SAS sine systemer og rutiner har sviktet, så har de vel sviktet litt uavhengig av hvilken base det er gjort en regnefeil på? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er ingen "nye" fra NO inn på langruten , men de som var langrute skolert får fortsette , men det tynnes i rekkene fra NO.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
SAS N har tydligvis kjøpt data tjenester på Epa. Problemstillingen er IKKE ny, men er blitt værre etter Her Lindegaards oppsplitting til tre baser. Mye kompetanse tapt. Last edited by LN-MOW; 01-07-2010 at 22:46. Reason: fikset quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Upålitelige Widerøe. Mangel på crew - Når vet selskapet at dette blir et problem? | OttoL | Småprat | 2 | 17-10-2015 01:41 |
Mangel på SAS A343 , SK943 | scanhorse | Småprat | 1 | 17-05-2011 19:25 |
SAS' brug af crew på IC | FlyHi | Flyforum | 65 | 18-01-2011 14:14 |
SAS' mangel på service får gjennomgå | AirbusTrond | Flyforum | 25 | 27-04-2007 05:21 |
Syk Fokker eller crew mangel...? | enml | Flyforum | 5 | 18-09-2006 22:00 |