Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2010, 00:38   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Stor test av europeiske selskaper

Ikke uventet, LH er best i test.

Quote:
Den tyske flygiganten Lufthansa har et bunnsolid produkt som overgår konkurrentenes. En sikker vinner.
http://www.aftenposten.no/reise/article3688875.ece
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 07:24   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,331
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Gratulerer - ikke uventet men like fullt fortjent!
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 07:55   #3
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Det er endel mangler i denne testen. F.eks opplyses det at man kun får en pose med 30 gram snacks hos BA. Det opplyses ikke at det er fri bar ombord og at man får frokost på flyvinger før kl. 10.
Mens de i testen av LH dveler veldig ved at man får gratis, både alkoholholdig og alkoholfri drikke. I tillegg er ikke testen representativ, siden de hos LH har testet en mye lenger rute, nemlig til Istanbul, der det selsvagt er naturlig at man får en fyldigere servering. Det ville man også fått hos BA og andre selskaper.
Så på meg virker det som om Aftenposten har en agenda her.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 08:22   #4
Tina C
Newcomer
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 17
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Synes testen er litt rar.
finnair har de testet på HEL-LHR, LH har de testet på OSL-FRA og FRA-IST, AF på CDG-LHR (!) og BA på LHR-OSL.

Burde ikke første bud være å teste på ruter av noenlunde lik lengde? Det er vel ganske naturlig at AF ikke har den helt store servicen på CDG-LHR f.eks?
Og burde de ikke testet på litt andre kriterier enn bare mat og drikke-servering? Det er jo veldig mange andre ting enn servering man bør legge vekt på når det gjelder nettverksselskaper. Hvem har best kundeservice når noe går galt f.eks?

Lavmålet i artikkelen for meg kom da man trakk frem at beviset på at AF bruker eldgamle fly er at det er askebegre i armlenet.
Give me a break Aftenposten
Tina C is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 08:32   #5
Tina C
Newcomer
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 17
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Var visst ikke helt ferdig med å beklage meg over denne møkka-artikkelen.
AF blir også beskylt for å ha trange fly med elendig benplass.
Det er jo bare å ta en titt på Seatguru og andre steder på nettet der disse opplysningene er tilgjengelig, så ser man jo at AF har akkurat like god benplass som det fantastiske Lufthansa som blir skrytt opp i skyene her.
Hva er det Aftenposten prøver på her? Får de penger av LH for å skrive dette?
Håper folk ikke tar denne testen for god fisk.
Tina C is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 08:41   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,331
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

...eller hva hadde skjedd om de hadde testte Luftahnsa via Munchen som jo er en mye bedre transfer flyplass? Ren utklassing...

Service ved f.eks bagasjeforsinkelse er i toppklasse. LH kjører bagasjen etter deg uten ekstra kostnad og ferien/reisen kan fortsette som planlagt - vel vitende om at du ikke må bli igjen for selv å hente bagasjen.

Benplassen kan amn vel også lese om i en triprapport fra LN-MOW - han var vel ikke akkurat fornøyd med AF.
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 08:43   #7
Tina C
Newcomer
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 17
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Service ved f.eks bagasjeforsinkelse er i toppklasse. LH kjører bagasjen etter deg uten ekstra kostnad og ferien/reisen kan fortsette som planlagt - vel vitende om at du ikke må bli igjen for selv å hente bagasjen.
Det gjør vel alle nettverksselskaper?
Tina C is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 08:46   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,331
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Tja...det er en fordel med et godt utbygd rutenett og i Europa er det få som slår LH sitt rutekart og med det stasjoner som kan hjelpe til ved uforutsette hendelser. Derfor er det jo godt at SAS og med det EuroBonus også er med i samme aliianse som LH...
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 08:51   #9
Tina C
Newcomer
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 17
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

De store nettverksselskapene i Europa har vel alle et godt utbygd rutenett.
Jeg opplevde å miste baggasjen med KLM engang (på hjemreisen), og etter å hørt alle slags skrekkhistorier om KLM forventet jeg det verste.
Ble gledelig overrasket da de dagen etterpå kom med begge koffertene mine på døren.
Tina C is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 09:35   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Dette var artig lesing på til frokosten. Som noen never så sammenlignes det litt epler og poteter her, vidt forskjellige reisestrekk og tidspunkter. Når det gjelder ombord-comfort så har jo fly og flytype mye å si også. Det var mye fokus på mat her, og som det skrives var det noe unøyaktig ifht. hva man får hos de forskjellige. BOB blir også brukt som en fordel fordi man da har et valg om hva man kan kjøpe. Nevner ikke ulempen det er med at det kan bli utsolgt og man kan sitte der uten å få kjøpt mat.

Er ikke uenig i at LH kommer høyt - egen erfaring, og alle de TR jeg har lest her så leverer de jo jevnt over et godt produkt. Ellers vil jeg vel personlig putte SK/KL/BA i samme gruppe - de har sine servicekonsepter, særegenheter og varianter, men leverer i snitt det samme.

Man kan jo ikke se dette som en seriøs undersøkelse, men som lørdagslektyre/tripreport holder det. Alt er jo avhengig av personen som skriver/reiser og preferansene.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 10:10   #11
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Det er dessverre mange som tar slike tester seriøst, og som tror at Aftenposten sikkert har gjort en grundig og seriøs undersøkelse. Sannheten er at Aftenposten sine reisesider har blitt markant dårligere de siste årene, med tendensiøse og tabloide reportasjer som sin store spesialitet. Det var en tid da Aftenposten skilte seg ut fra VG og DB, men det er noen år siden.
Her har man altså vurdert kvaliteten på Europas nettverksselskaper, og presterer å kun bable om mat og alkohol (er artikkelen skrevet av en 19-åring?), og konkluderer med at BOB er bra.
Så har man bestemt seg for å vurdere hvor store og romslige flyene er, og kommer til at AF er verstingen her også. Men AF bruker nøyaktig samme flytype som sine argeste konkurrenter, LH og BA, og har nøyaktig lik benplass.
Hvordan kan AF da være mye trangere enn de andre?
Dette er så dårlig at det faktisk er komisk
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 10:16   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Hvordan kan AF da være mye trangere enn de andre?
Fått et sete langt bak hos AF, men langt foran hos LH/SK/BA? I tillegg er det vel litt forskjellig polstring/setetype hos selskapene.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 12-06-2010 at 10:19.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 10:21   #13
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Fått et sete langt bak hos AF, men langt foran hos LH/SK/BA? I tillegg er det vel litt forskjellig polstring/setetype hos selskapene.
Eller kanskje de bare har bestemt seg for at AF er ræva, og så prøver vi å finne så mange negative ting vi kan, og finner vi ikke noe dikter vi opp noe..?
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 10:26   #14
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Den eneste tingen denne reportasjen lærte meg, og som forfatteren av reportasjen gjør et stort nummer utav, er at AY ikke har alkoholservering før kl. 10.
En fornuftig ordning, synes jeg.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 11:09   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Dette er jo mer underholdning enn en seriøs test. Ganske lettvint journalistikk er jo det - og de trips reports som er her inne er jo ofte vel så bra arbeid. Det blir jo litt tilfeldig når så mange forskjellige strekninger er testet. Likevel tror jeg at journalisten er såpass inne i dette med luftfart at han i utgangspunktet har litt peiling på hva han kunne forvente. Vedkommende leser nok kanskje ikke så sjelden her inne, blant annet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 11:32   #16
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Hva forventer man når man kjøper en billigbillett innen Europa?
Det er 40 år siden man opplevde noen form for WOW faktor på economy short haul.
Blir litt frekt å forvente gratis mat og drikke i tillegg til ubegrenset benplass når man har betalt 499,- for en billett til London..
Skal man vurdere hvor bra et flyselskap er, reiser man long haul i en premium kabin. Da har man lov til å forvente seg endel.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 16:21   #17
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Hva forventer man når man kjøper en avis til 25 kroner eller leser gratis på nett?

Er jo ingen vitenskapelig undersøkelse Aftenposten presenterer, men helt grei lørdagsunderholdning hvor de presenterer inntrykket av noen forskjellige flighter med noen utvalgte flyselskaper.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 16:44   #18
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Hva forventer man når man kjøper en avis til 25 kroner eller leser gratis på nett?

Er jo ingen vitenskapelig undersøkelse Aftenposten presenterer, men helt grei lørdagsunderholdning hvor de presenterer inntrykket av noen forskjellige flighter med noen utvalgte flyselskaper.
Det blir presentert som en test, ikke som lørdagsunderholdning eller presentasjon av inntrykk.
Mulig du ikke forventer bedre av en avis som liker å profilere seg selv som seriøs.
Selv hadde jeg forventet at man iallefall opplyste om servicekonseptene til de forskjellige selskapene.
Og at man sier at, f.eks AF har et helt annet servicekonsept på ruter som er lenger enn CDG-AMS.
Folk får faktisk et falskt inntrykk av selskapene ved å lese dette.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 16:58   #19
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Quote:
Originally Posted by Tina C View Post
Var visst ikke helt ferdig med å beklage meg over denne møkka-artikkelen.
AF blir også beskylt for å ha trange fly med elendig benplass.
Det er jo bare å ta en titt på Seatguru og andre steder på nettet der disse opplysningene er tilgjengelig, så ser man jo at AF har akkurat like god benplass som det fantastiske Lufthansa som blir skrytt opp i skyene her.
Hva er det Aftenposten prøver på her? Får de penger av LH for å skrive dette?
Håper folk ikke tar denne testen for god fisk.
Dette med "seat pitch" er så langt jeg har fått med meg en litt villedende ting. Med mindre jeg har husket og forstått ting feil så er det avstanden mellom et gitt punkt på setet og tilsvarende punkt på setet forran. Det gjør jo at faktisk avstand kan variere noe etter hva slags utforming ryggen har, da noen har eldre konstruksjoner med tykkere rygg (ref ex-BU-maskiner) til feks SQ sine nye Y-klasse-seter.

Dette vil jo gjøre at selv om det er angitt 31" så vil det for kunne bety både 30" og 32" alt etter hvilken type seter det faktisk er snakk om?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2010, 17:43   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Stor test av europeiske selskaper

Quote:
Originally Posted by Tina C View Post
Var visst ikke helt ferdig med å beklage meg over denne møkka-artikkelen.
AF blir også beskylt for å ha trange fly med elendig benplass.
Det er jo bare å ta en titt på Seatguru og andre steder på nettet der disse opplysningene er tilgjengelig, så ser man jo at AF har akkurat like god benplass som det fantastiske Lufthansa som blir skrytt opp i skyene her.
Hva er det Aftenposten prøver på her? Får de penger av LH for å skrive dette?
Håper folk ikke tar denne testen for god fisk.
Lighten up , alle tester trenger ikke være videnskaplige.
Aftenposten beskriver hva de fikk og hva de opplevde på de leg's de beskriver thats it.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Serveringskonsept europeiske selskaper (economy) econ Småprat 13 02-12-2016 22:27
Stor test av lavprisfly Concorde Flyforum 2 18-12-2009 08:47
Ålborg har blitt stor, men ikke fult så stor! MartinL Flyforum 10 29-11-2009 17:39
WOW: Stor hangar til stor maskin ENGM RAMP Flyforum 0 05-02-2007 22:28


All times are GMT +2. The time now is 11:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.