Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2010, 09:02   #1
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

SAS SAS/SGS

Er netop blevet ringet op med nyheden om at SAS beholder Linestations...jamen kan dagen starte bedre, næppe

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 09:07   #2
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Default Re: SAS/SGS

Det var godt å høre at vår arbeidsgiver noen ganger tar til fornuften ,
det blir nok en fin dag i dag
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 09:35   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Rigtig, rigtig gode nyheder, Ole

Det er absolut en af SAS' styrker i konkurrencen med andre selskaber og det ville være synd hvis de skulle forsvinde - både for SAS, ansatte og pax...

Jeg har gang på gang haft fantastisk gode oplevelser med disse stationer og der er ingen tvivl om at det gør en stor forskel for pax ift. de selskaber der har outsourced - Serviceniveauet er langt højere
Old 02-06-2010, 10:04   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Hva er linjestasjoner?
Old 02-06-2010, 10:55   #5
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

I mitt synspunkt, BOO, KRS, BDU, CDG, LHR osv, som er f.eks endestasjoner, småstasjoner fremfor hovedbasene OSL, CPH, ARN.

Mulig jeg tar feil...? Men, jaja, god nyhet ihvertfall. Beviser at SAS står for kvalitet, ikke griskhet (pengene..., onkel skrue, +++).

Gjelder dette alle stasjoner som SK flyr til, eller der SGS er nesten iferd med å bli outsourcet?

Tenkte også på BDU, der er det vel RFLY som er handlingagent?

Skulle ikke forundre meg om ARN og CPH ser på OSL som en linjestasjon heller... ;-)
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 11:08   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wishmaster View Post
I mitt synspunkt, BOO, KRS, BDU, CDG, LHR osv, som er f.eks endestasjoner, småstasjoner fremfor hovedbasene OSL, CPH, ARN.

Mulig jeg tar feil...? Men, jaja, god nyhet ihvertfall. Beviser at SAS står for kvalitet, ikke griskhet (pengene..., onkel skrue, +++).

Gjelder dette alle stasjoner som SK flyr til, eller der SGS er nesten iferd med å bli outsourcet?

Tenkte også på BDU, der er det vel RFLY som er handlingagent?

Skulle ikke forundre meg om ARN og CPH ser på OSL som en linjestasjon heller... ;-)
Det er vel eventuelt snakk om å beholde flere stasjoner enn OSL, ARN og CPH? BDU, som du nevner, handles av Røros flyservice - og det er jo ikke noe poeng å ha egne handlingtjenester når man har en daglige avgang i sommermånedene ... Så her må det vel være snakk om store stasjoner som BGO, SVG, TRD, GOT, TOS, BOO, MMX, etc.

Har SAS har stengt stasjonene utenfor Skandinavia nå?

Jeg vet ikke hva som har skjedd med SAS Ground Services i Storbritannia, da jeg var der for to uker siden var det i alle fall SAS Ground Services som hadde handling for SAS, Malaysia Airlines, Thai, Turkish Airlines og Emirates. I Aberdeen har de vel også KLM og Air France, i tillegg til SAS og Widerøe.

I fjor var det ellers streik i SAS Ground Services i Frankrike da SAS ville selge selskapet, som bl.a. handler SAS, Blue1 og Icelandair på CDG - hva skjer der?

Last edited by FlightDeck; 02-06-2010 at 11:23.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 11:10   #7
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Gledelig for våre kollegaer i SGS. Gratulerer!

Noen som vet når dette blir offentlig?
Old 02-06-2010, 11:25   #8
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: SAS/SGS

Veldig gledelig dette.
Det lå jo lenge i kortene at SAS kun ville holde "hub'bene" ARN, CPH og OSL tilbake på handlingssiden, og at linjestasjonene måtte nedlegges i SGS-sammenheng. Nå har SAS valgt en fornuftig løsning, spør du meg.

SGS sine linjestasjoner (bl.a. BGO, TRD, SVG..) har jo også "fremmedhandling", og det er der jeg selv har fått oppleve god og effektiv "handling", faktisk oftest langt bedre enn på f.eks ARN og CPH, der jeg dessverre ikke alltid har vært så imponert av SGS'innsatsen. OSL har vært rimelig ok, mens disse linjestasjonene som sagt har imponert meg.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 11:29   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Fra fagforeningen Parat:

Quote:
SAS, skal etter det vi kjenner til, ha bestemt seg for å beholde SGS i SAS konsernet. Avgørelsen skal ha blitt tatt i et møte nå nylig. Selskapet har i lengre tid prøvd å selge SGS, men har nå snudd i saken. Dermed er usikkerheten om fremtiden avklart for de ansatte.
http://paratluftfart.no/Fullstory.aspx?m=31&amid=6183
Old 02-06-2010, 13:31   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post

SGS sine linjestasjoner (bl.a. BGO, TRD, SVG..) har jo også "fremmedhandling", og det er der jeg selv har fått oppleve god og effektiv "handling", faktisk oftest langt bedre enn på f.eks ARN og CPH, der jeg dessverre ikke alltid har vært så imponert av SGS'innsatsen. OSL har vært rimelig ok, mens disse linjestasjonene som sagt har imponert meg.
Det er et typisk hub-fenomen ... du vil - og har sikkert sett - at handling paa smaastasjoner generelt holder hoeyere kvalitet enn paa hub'er. Vet ikke hva det kommer av annet enn at team- og kvalitetsfoelelsen blir sterkere naar det er faerre personer involvert.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 14:20   #11
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Mindre arbeidspress kan muligens være en faktor.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 14:53   #12
LN-GBM
ScanFlyer Silver

LN-GBM's Avatar

Dette må jo være gode nyheter, og muligens en pekepinn på at ting begynner å falle på plass, eller? Har fått følelsen av at SAS igjen er på stigende kurs.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2010, 20:10   #13
kops
ScanFlyer Blue

Eller at det ikke fantes kjøpere.... men gratulerer til alle i SGS, keep up the good work
kops is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2010, 22:14   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Viseadministrerende direktør Henriette Fenger Ellekrog i SAS sier at «SAS må konstatere at det ikke finnes leverandører på det nordiske markedet som kan levere bakketjenester med tilstrekkelig kvalitet og lønnsomhet».
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1910557.ece
Old 03-06-2010, 22:45   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Da kan man vel gratulere de SGS-ansatte som har vist at det er liv laga og at de leverer varene

Old 03-06-2010, 23:55   #16
Barskog
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Wishmaster View Post
Nei - tror ikke det, OSL er faktisk den nest største stasjonen til SAS etter CPH! Husk at OSL-BGO er Europas 6. største flyrute og OSL-TRD er Europas 7.(?) største.
Old 04-06-2010, 00:06   #17
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er et typisk hub-fenomen ... du vil - og har sikkert sett - at handling paa smaastasjoner generelt holder hoeyere kvalitet enn paa hub'er. Vet ikke hva det kommer av annet enn at team- og kvalitetsfoelelsen blir sterkere naar det er faerre personer involvert.
Det er jo forsåvidt riktig , bortsett fra ABZ hvor det er mange "kokker" og mye kaving og rot slik jeg observerer det.
Her er det 3 ganger så mange folk i sving med håndtering av en turnaround som ellers i systemet.
Noen burde ta turen over fra fedrelandet og lært gjengen der over å administrere og organisere handlingen.
Mye penger må det jo også koste å ha så mange folk i sving!?
Men, men , organsisering har jo tradisjonelt ikke vært engelskmenn og skotter sin sterke side....
Har sett flere ganger skipperen som har blitt irritert og tatt turen ut av cockpit for å finne ut hva som foregår med handlinggjengen der borte ved klargjøring for avgang.
En jobb for deg Andreas å lære dem effektiv handling?
OJB is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2010, 01:10   #18
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Kjenner ikke helt igjen din beskrivelse av ABZ, OJB. I 2008 var ABZ WF' s beste stasjon på ground handling. KLM har tildelt ABZ 5-star award. dvs topp karakterer på handling.
Den situasjonen du beskriver sammenfaller med det vi opplevde FØR SGS kom på banen.
Jeg sender deg en PM i morgen slik at du kjenner bakgrunnen for mine ord ovenfor.
Old 04-06-2010, 01:17   #19
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Barskog View Post
Nei - tror ikke det, OSL er faktisk den nest største stasjonen til SAS etter CPH! Husk at OSL-BGO er Europas 6. største flyrute og OSL-TRD er Europas 7.(?) største.
For og flisespikke litt, OSL-TRD passerte OSL-BGO i fjor Hvordan de to ligger an i Europa nå aner jeg ikke men TRD er nå største destinasjon fra OSL i antall pax. Gratulerer til de ansatte i SGS.
Old 08-06-2010, 08:17   #20
Utflyttet
Ute på tur

Denne snek seg forbi meg forrige uke. Man gir litt med ene håndene og tar litt med andre hånden:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1913453.ece

Quote:
Konsernledelsen i SAS vil selge det meste av telefonsalgvirksomheten i flyselskapet. Mellom 300 og 400 arbeidsplasser over hele Skandinavia er i fare om salget gjennomføres.

I Stavanger arbeider 27 medarbeidere med telefonsalg for SAS og Star Alliance-partnerne.

– De fleste av disse risikerer å miste jobben dersom SAS gjør alvor av å selge virksomheten, opplyser tillitsvalgt Laila Ånestad og verneombud Frode Aase Horpestad ved SAS-kontoret i Stavanger, til Stavanger Aftenblad.
-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules