Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2010, 23:22   #1
Luring
Newcomer

Norge Fly med lys?

Hvorfor har fly forskjellige lys med forskjellige farger når de flyr om nettene ? kan de ikke bare ha en farge?

Last edited by Luring; 13-05-2010 at 23:30.
Luring is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 23:41   #2
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Default Re: Fly med lys?

Rød er for å vise venstre side, grønt for å vise høyre. De andre lysene er jeg ikke helt sikker på altså, men strobe er vell for å vise at noe beveger seg...

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 23:44   #3
Luring
Newcomer

Men Flyet på bilde (som er en boing 747) har bare Rødt og Hvit? ikke grønt så jeg er fortsatt ikke så overbevist :P
Luring is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2010, 23:47   #4
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Grønt på tuppen av vingene. Og det er ingen 747, men en 737

Min flysamling Her

Old 13-05-2010, 23:48   #5
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

For det første er det ikke en Boeing 747, men en 737.

Den har grønt lys. Bare du som har dårlige farger på din pc-skjerm eller bare ikke ser det er grønt lys på den høyre vingen.

De røde (over og under) som blinker heter antikollisjonslys. De hvite på nesehjulet og ved vingeroten er landingslys/taxelys.
Old 14-05-2010, 22:43   #6
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Bak på halen har du logo-lights, som lyser opp eventuell logo på halen.
Blir ofte skrudd av i luften.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 22:58   #7
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Bak på halen har du logo-lights, som lyser opp eventuell logo på halen.
Blir ofte skrudd av i luften.
*Graver langt tilbake til skillmech-timene*
På NGen så slår vel logolysene seg av når en passerer 10000fot. Classicen husker jeg ikke.

Men disse blir like gjerne slått av bevisst også
Old 14-05-2010, 23:06   #8
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Enda en ting Luring, det er lys på dagtid også. Ikke bare nettene

Min flysamling Her

Old 15-05-2010, 09:16   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
På NGen så slår vel logolysene seg av når en passerer 10000fot. Classicen husker jeg ikke.

Hmm, javel ? Har aldri hørt om det, og kan ikke i farta finne noe om det i manualene heller. Har du noe dokumentasjon på det ?

Vi slår dem ihvertfall på i mørket, og av på 10k fot.

På CLen vet jeg ihvertfall at dem ikke slåes av automatisk, men på NG er det litt værre å være sikker siden dem ikke kan sees ifra FD.

edit: forøvrig er det ikke landing lights som står på ved vingerota på flyet på bildet, det er runway turnoff lights såvidt jeg kan se.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 10:57   #10
Lund
ScanFlyer Blue

Nav. lys er på fly som på skibe. Rødt er synlig fra 270 til 360 gr. grønt fra 0 til 90 gr. og hvidt (som på nyere fly sidder i ving tippen) fra 90 til 270 gr. Af andre lys, er der bl.a roterende/flashing rød anticollistion lys, monteret på over og under siden af kroppen. hvidt strobe light, sidder også som regel i ving tippen. Landings lys monteret i ving forkanten eller under vingen (bl.a DC9/MD80 og F70/100), landing/taxi lys monteret på nosegear Turn off lys i vingroden. Motor indtag og ving forkant inspection lys, monteret i kroppen. Samt Logo lys. D jeg i 80'erne fløj med nedover det mørke afrika og vi fik modgåenede trafik, blev alt lys tænd for at blive mere synlig.
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 15:53   #11
ENTO
ScanFlyer Silver

[QUOTE=Lund;510334]Nav. lys er på fly som på skibe. Rødt er synlig fra 270 til 360 gr. grønt fra 0 til 90 gr. og hvidt (som på nyere fly sidder i ving tippen) fra 90 til 270 gr.

Dersom det er samme regler for navlys på fly som på båt, som jeg tror det er, så skal babord(rød) og styrbord(grønn) lanterne vises mer enn 90 grader. De skal nemlig vises 112,5 grader dvs 22,5 grader aktenfor tvers.
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 16:02   #12
Polaris
Free Luigi

Har to lys-kuriositeter jeg har lurt litt på;

1) Nordavia (tidl. Aeroflot Nord) sin AN-26 ser ut som den "bare har røde lys" (meget mulig den høyre vingetuppen er grønn, men den ser jeg ikke ved avgang mot sør). Er det lovlig å ikke ha noen hvit-fargede lys på fly som flyr i Norge?

2) Et eller annet fly i Tromsø har helt særegne "strobe-lys" i hver vingetupp. De er helt sikkert i tillegg til de rød/grønne, men rett etter avgang er alt jeg kan se disse kraftige blinkene som går i intervaller (blinkblinkBLINK....pause....blinkblinkBLINK etc). Kan ikke si noe om flytype da jeg ikke vet hva slags fly det er, men det er lite og privateid iallefall. Hva slags flytype kan det være, og hva slags mening har disse strobelysene på vingetuppene? Hvorfor har dette flyet det, og ikke andre?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 16:31   #13
Lund
ScanFlyer Blue

Quote:
Dersom det er samme regler for navlys på fly som på båt, som jeg tror det er, så skal babord(rød) og styrbord(grønn) lanterne vises mer enn 90 grader. De skal nemlig vises 112,5 grader dvs 22,5 grader aktenfor tvers.
Min fejl, rød og grøn 110 grd og hvid 140 grd
Lund is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 16:53   #14
Gandalf
ScanFlyer Silver

Gandalf's Avatar

ENTO har rett når det gjelder skip, men Lund har rett når det gjelder luftfartøy:

Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 18:57   #15
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Har to lys-kuriositeter jeg har lurt litt på;

1) Nordavia (tidl. Aeroflot Nord) sin AN-26 ser ut som den "bare har røde lys" (meget mulig den høyre vingetuppen er grønn, men den ser jeg ikke ved avgang mot sør). Er det lovlig å ikke ha noen hvit-fargede lys på fly som flyr i Norge?

2) Et eller annet fly i Tromsø har helt særegne "strobe-lys" i hver vingetupp. De er helt sikkert i tillegg til de rød/grønne, men rett etter avgang er alt jeg kan se disse kraftige blinkene som går i intervaller (blinkblinkBLINK....pause....blinkblinkBLINK etc). Kan ikke si noe om flytype da jeg ikke vet hva slags fly det er, men det er lite og privateid iallefall. Hva slags flytype kan det være, og hva slags mening har disse strobelysene på vingetuppene? Hvorfor har dette flyet det, og ikke andre?
Den russeren (An-24RV) har helt vanlig opplegg med navigasjonslysene rød, grønn i hver sin vinge og hvit i stjerten. De har i midlertid to anti kollisjonslys som er rød/orange. Det ene et lite stykke oppi halefinnen og sees bare forfra. Det andre er midt under buken på flyet men er "blendet" med en skjerm slik at det bare sees bakfra. Begge er av den gamle roterende sorten, men det hender rett som det er at det er "stuck" slik at det ser ut som et navigasjonslys...

Det eneste fly som jeg i farten kan huske sett det på av innfødte "Tromsø" fly er på LN-TOS. Den har slike strobelys i vingetippene som du beskriver. Men det er mulig Mooney LN-KLQ også har sånne, og den er jo privateid.
Old 15-05-2010, 21:29   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post

Aldri hørt om noen automatikk her, men derimot at de slåes av og på i forbindelse med sjekk listene ved climb og decend.

Men jeg kan ha feil, hatt det mange ganger før.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 00:17   #17
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Hmm, javel ? Har aldri hørt om det, og kan ikke i farta finne noe om det i manualene heller. Har du noe dokumentasjon på det ?

Vi slår dem ihvertfall på i mørket, og av på 10k fot.

På CLen vet jeg ihvertfall at dem ikke slåes av automatisk, men på NG er det litt værre å være sikker siden dem ikke kan sees ifra FD.
Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Aldri hørt om noen automatikk her, men derimot at de slåes av og på i forbindelse med sjekk listene ved climb og decend.

Men jeg kan ha feil, hatt det mange ganger før.
Sjekket en AMM jeg har liggende, men fant det ikke der...
Lurer på om jeg blander med noe annet her.... Slikt er det gjerne når en graver "langt" tilbake i hukommelsen

Som du sier SAS-Steward så har du tatt feil før, men spørs om det ikke er jeg som tar feil denne gangen

Har tatt feil før jeg og. Neppe siste gang heller.
Old 16-05-2010, 14:22   #18
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

På A330/340 som jeg flyr, har vi to posisjoner for logo light. En posisjon som holder lysene på til vi slår dem av manuelt hvis det skulle bli nødvendig, og en automatisk posisjon som slår lysene av og på ved passering av 10,000 fot under stigning/synking.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 19:38   #19
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
En posisjon som holder lysene på til vi slår dem av manuelt hvis det skulle bli nødvendig...
I hvilke tilfeller skulle det være nødvendig å skru av lyset da?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 12:28   #20
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Hvis det ikke går av automatisk?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules