Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2010, 03:37   #1
Hewitt
Newcomer

Default Hvor lang transfertid på Heathrow?

Heisann, min første post her. Starter med et spørsmål:

Har aldri vært på Heathrow før, og lurer på hva dere mener om transfertid på denne flyplassen. Planen er en reise i juni, hvor jeg må bytte fly og flyselskap på Heathrow. Det betyr altså at jeg må gjennom passkontroller, hente bagasjen, gjennom tollen, sende bagasje på nytt og gå gjennom sikkerhetskontrollen og alt det innebærer.

Det eneste alternativet mitt er et fly fra mitt hjemsted med SAS som (etter planen) lander på Heathrow tre timer før neste fly går. Går det greit med tre timers transfertid for å få unnagjort alt som må gjøres? Det er snakk om at flyene lander og letter fra samme terminal, Terminal 3.

Takk.
Old 23-02-2010, 03:44   #2
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Hvor lang transfertid på Heathrow?

3 timer på Heathow om sommeren er nesten i knappeste laget. Det Burde(tm) gå, men det skal ikke mye til før ting ikke klaffer der om sommeren.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 09:14   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Hewitt View Post
Heisann, min første post her. Starter med et spørsmål:

Har aldri vært på Heathrow før, og lurer på hva dere mener om transfertid på denne flyplassen. Planen er en reise i juni, hvor jeg må bytte fly og flyselskap på Heathrow. Det betyr altså at jeg må gjennom passkontroller, hente bagasjen, gjennom tollen, sende bagasje på nytt og gå gjennom sikkerhetskontrollen og alt det innebærer.

Det eneste alternativet mitt er et fly fra mitt hjemsted med SAS som (etter planen) lander på Heathrow tre timer før neste fly går. Går det greit med tre timers transfertid for å få unnagjort alt som må gjøres? Det er snakk om at flyene lander og letter fra samme terminal, Terminal 3.

Takk.
Hvis du drar på en sammenhengende billett, så slipper du alt dette. Evt. hvis du sørger for separate billetter innenfor samme allianse (Star med SAS), så får du også, som oftest, sjekket alt helt frem direkte.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 22:09   #4
Hewitt
Newcomer

Det er jeg klar over ja, men på denne ruten så går ikke det dessverre. Spørsmålet nå er bare om jeg skal booke den billetten som gjør at jeg har tre timer på Heathrow, ellers er neste alternativ å booke et fly som går to dager før og dermed sørger for at jeg må bo på hotell i London i to netter.

Si at flyet inn til Heathrow er litt forsinka og jeg ikke rekker flyet på Heathrow, da ryker hele reisen? Flyselskapet jeg skal videre med (for øvrig Virgin Atlantic) vil ikke flytte deg til neste ledige flight?
Old 23-02-2010, 22:13   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Si at flyet inn til Heathrow er litt forsinka og jeg ikke rekker flyet på Heathrow, da ryker hele reisen? Flyselskapet jeg skal videre med (for øvrig Virgin Atlantic) vil ikke flytte deg til neste ledige flight?
Så lenge det er to separate bookinger så har VS ikke noe ansvar for å få deg videre hvis du ikke møter tidsnok til innsjekk, så ja, da ryker de resterende legs av VS-billetten.

Old 23-02-2010, 22:22   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty

En god reiseforsikring får deg videre om du har lagt inn tre timer i transfer, men det er jo mye pes om du mister flyet.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 22:36   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
En god reiseforsikring får deg videre om du har lagt inn tre timer i transfer, men det er jo mye pes om du mister flyet.
Hva er minimum connection-time på LHR T3 + minimum checkin-time på aktuelt fly/klasse? Det kan være veldig nærme tre timer. Mulig man bør ha mer enn det hvis man skal satse på forsikring.

EDIT: Ser ut som det er 1:00t som gjelder T3->T3 for en del selskaper/allianser. Med minimum innsjekk på 1:00t blir det fort snaut med tid når man skal vente på bag, stå i innsjekkkø o.l.

Last edited by Discus; 23-02-2010 at 22:41.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 22:37   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

går det ikke an å få dette i samme booking? Vet jeg har fått opp SK og VS på samme booking når jeg har søkt på wideroe.no tidligere.

Har du forsøkt å søke der? Direkte fra der du flyr fra, og til dit du skal med Virgin?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 00:17   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Vis begge billettene ved innsjekk, så sjekker de bagasjen igjennom. SAS og Virgin har interlineavtale, så det går greit.

Hvis du ikke får opp noen alternativer på reiseruten din, prøv chatten på Wideroe.no - det er mulig man kan sy sammen noe brukbart.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 00:54   #10
Hewitt
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
går det ikke an å få dette i samme booking? Vet jeg har fått opp SK og VS på samme booking når jeg har søkt på wideroe.no tidligere.

Har du forsøkt å søke der? Direkte fra der du flyr fra, og til dit du skal med Virgin?
Jeg søkte der nå for å se, men fant ikke noe. Det ville uansett ikke hjulpet meg i denne situasjonen, da turen med Virgin er allerede bestilt (var kanskje litt kjapt ute, men måtte rekke det innen januarsalget deres gikk ut). Så det eneste jeg trenger nå er turen til Heathrow, men der var det få alternativer. Det står mellom dette SAS-flyet med tre timers transfertid, eller et Norwegian-fly to dager før som medfører to netter på hotell. Skulle jo gjerne sluppet dette, men hvis jeg må så gjør jeg det jo. Vil ikke risikere hele ferien heller.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Vis begge billettene ved innsjekk, så sjekker de bagasjen igjennom. SAS og Virgin har interlineavtale, så det går greit.
Wow, det er helt sikkert? Hvis det stemmer så er jo det fantastisk, da bør tre timers transfer går veldig fint. Hvis bagasjen blir sjekket inn hele veien og jeg sjekker inn online hos Virgin på forhånd, så vil vel det si at jeg omtrent bare kan gå fra ankomstgate til avgangsgate? Eller tar jeg feil nå?

Takk for all hjelp så langt.
Old 24-02-2010, 07:22   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hva er minimum connection-time på LHR T3 + minimum checkin-time på aktuelt fly/klasse? Det kan være veldig nærme tre timer. Mulig man bør ha mer enn det hvis man skal satse på forsikring.

EDIT: Ser ut som det er 1:00t som gjelder T3->T3 for en del selskaper/allianser. Med minimum innsjekk på 1:00t blir det fort snaut med tid når man skal vente på bag, stå i innsjekkkø o.l.
I følge skadeavdelingen hos Gjensidige er det minimum 90 min connection som gjelder. Det spiller ingen rolle om det er OSL, FRA, BGO eller LHR fikk jeg beskjed om. Da bør tre timer være godt nok rent juridisk.

Hadde jeg reist uten barn ville jeg tatt kjangsen på en slik connection. Og husk det er fullt mulig å reise med kun håndbagasje om barn ikke er med.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 08:06   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Det står mellom dette SAS-flyet med tre timers transfertid, eller et Norwegian-fly to dager før som medfører to netter på hotell. Skulle jo gjerne sluppet dette, men hvis jeg må så gjør jeg det jo. Vil ikke risikere hele ferien heller.
Den skjønner jeg ikke. Skal du reise på en "stengt" dag ala 1. juledag eller noe slikt siden du ikke har flere alternativer? Med tanke på at det daglig går 9 fly mellom OSL og LHR så bør du jo ha endel flere alternativer å velge mellom?
Old 24-02-2010, 11:21   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Den skjønner jeg ikke. Skal du reise på en "stengt" dag ala 1. juledag eller noe slikt siden du ikke har flere alternativer? Med tanke på at det daglig går 9 fly mellom OSL og LHR så bør du jo ha endel flere alternativer å velge mellom?
Han skriver strengt tatt ikke at det er OSL han reiser fra. Men allikevel: Finnes det flyplasser i Norge som har flyforbindelse til London med både SK og DY, men ikke daglig? Evt. kan jeg gjette på at han skal reise ifm. påsken?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 12:18   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
I følge skadeavdelingen hos Gjensidige er det minimum 90 min connection som gjelder. Det spiller ingen rolle om det er OSL, FRA, BGO eller LHR fikk jeg beskjed om. Da bør tre timer være godt nok rent juridisk.
Interessant, da mange av flyselskapene har 90 min minimum hvis du har transfer mellom forskjellige terminaler på LHR.

Quote:
Hvis bagasjen blir sjekket inn hele veien og jeg sjekker inn online hos Virgin på forhånd, så vil vel det si at jeg omtrent bare kan gå fra ankomstgate til avgangsgate? Eller tar jeg feil nå?
Er bagasjen sjekket inn hele veien må du gjennom "Flight connections", der er det transfer-desker hvor du kan få BP (hvis du ikke har dette). Du må også gjennom security, og erfaringsmessig kan det ta fra 2 min til lang tid på T3. (Vet ikke om det gjelder på T3 enda, men på T5 slipper man ikke gjennom security dersom avgangen er mindre enn 35 min frem i tid)

Last edited by Discus; 24-02-2010 at 12:21.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 12:56   #15
Happyflyer
ScanFlyer Silver

3 timer på LHR, T3 til T3, er da normalt ikke noe problem. Har du i tillegg fått sendt bagasjen gjennom er det ett mindre problem. Er det i påsken som antydet over, kan det jo by på uønsket trim.
Jeg ville nok tatt sjansen, spesielt grunnet ett alternativ som er lite attraktivt og sikkert ganske dyrt.
Jeg har heller aldri opplevd å ikke bli ombooka de gangene jeg har forsovet meg. Dog ikke erfaring med det på IC.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 12:58   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Wow, det er helt sikkert? Hvis det stemmer så er jo det fantastisk, da bør tre timers transfer går veldig fint. Hvis bagasjen blir sjekket inn hele veien og jeg sjekker inn online hos Virgin på forhånd, så vil vel det si at jeg omtrent bare kan gå fra ankomstgate til avgangsgate? Eller tar jeg feil nå?
Skal være helt sikkert, men er desverre noe avhengig av den du treffer på. Det magiske ordet interlineavtale hjelper, og du risikerer å måtte være noe bestemt, men det er ingen problemer utover menneskelige problemer hos ckin-agenten...

Ang. forsikring husker jeg jeg ble veldig overrasket over lite de faktisk krever; Europeiske, min leverandør, sier at man skal beregne to timer, men jeg vet ikke om de så regner to timer til innsjekk åpner. Likevel synes jeg nesten det er i overkant gode vilkår. Jeg vet bare at etter at jeg ble oppmerksom på det har jeg tatt flere sjanser... (Moral hazard, hvis jeg husker min mikroøkonomi rett!).
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:35   #17
Hewitt
Newcomer

Quote:
Hadde jeg reist uten barn ville jeg tatt kjangsen på en slik connection. Og husk det er fullt mulig å reise med kun håndbagasje om barn ikke er med.
Ingen barn med nei, men jeg sliter litt med kun håndbagasje da det totalt sett er snakk om en treukers ferie. :P

Quote:
Det er en delvis stengt dag, og det er ikke OSL. Norwegian flyr ikke denne dagen, og SAS flyr to ganger, men prisene på disse flyvningene er hinsides og ikke aktuelle, da er det langt billigere å fly Norwegian kvelden før og ta inn på hotell.

For å være sikker sendte jeg et spørsmål inn til SAS Kundeservice og fikk følgende svar:

Quote:
Hei og takk for din henvendelse.

Når du sjekker inn kan du be om å få bagasjen merket helt frem til New York ved å vise frem billetten med Virgin Atlantic, men du må allikevel sjekke inn på nytt når du kommer til Heathrow.
Dette betyr da at LN-MOW hadde rett og det er mulig. Sjekker jeg inn hos Virgin online på forhånd er det vel egentlig bare til å gå gjennom Flight Connections og hente boarding pass der, slik Discus sier. Jeg antar derfor at tre timer skal holde i massevis siden jeg slipper å stresse med bagasje, gjennom toll, sjekke inn helt på ny, osv. Så da blir det nok til at jeg bestiller den flighten med mindre noen har heftige protester her? :P

Takk for all hjelp!
Old 24-02-2010, 14:54   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg vet bare at etter at jeg ble oppmerksom på det har jeg tatt flere sjanser... (Moral hazard, hvis jeg husker min mikroøkonomi rett!).
Du husker helt rett!
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 15:34   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS og Virgin bruker samme terminal, og da går det sikkert helt fint. Du kan spørre ved innsjekk om du kan få sendt bagasjen hele veien, ta med reisebekreftelse og si at selskapene bruker samme terminal. Så kan du gjerne sjekke inn over nettet med Virgin, slik at du bare kan gå rett på transit og ikke sjekke inn på nytt når du lander.

Last edited by FlightDeck; 24-02-2010 at 15:37.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 20:35   #20
Hewitt
Newcomer

Hvis jeg sender bagasjen helt gjennom og sjekker inn på nettet på forhånd, må jeg innom transitdesken og hente boarding pass eller slipper jeg det (f. eks om jeg får printet det ut ved check-in?)? Uansett, så burde vel tre timer holde.

Posting Rules