![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Litt konstruktiv kritikk;
1. Rett opp bildene. Tilting er fy-fy. 2. Ikke over-komprimer JPEG. Da får du sånne stygge områder som du har på bildene dine. Tråden startet egentlig i denne tråden, og bilder som refereres til er der Last edited by Jens W; 27-12-2009 at 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
|
![]()
Angående dette. Jeg ser i tillegg til overkomprimering, at bildene hans får vignettering ala jeg har sett på en del av mine og andres bilder. Den er veldig pixelert i overgansfasene. Dette får jeg ikke på min MacBook Pro, kun på den gamle windowspc'n min. Har det med skjermkvalitet å gjøre og/eller finnes det noe man kan gjøre for at det ikke oppstår slik på andres skjermer? Bildene blir også mye lysere/blassere på denne skjermen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg bruker heldig vis ikke noe kompakt kamera. MEn noe har ødlagt bildene og det ser litt ut som jeg har brukt det og. Men bildene har tatt med mitt Nikon D3000 55-200 ml.
Last edited by svgspotter; 27-12-2009 at 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Free Luigi
|
![]()
tilting, definert som: (v) lean, tilt, tip, slant, angle (to incline or bend from a vertical position) "She leaned over the banister"
Oversatt til Norsk: skjevhet. Bildene dine er skjeve, dvs at rullebanen går i oppover eller nedoverbakke. Kommer av at man ikke tar nok hensyn til omgivelsene når man tar flybilder, spesielt hvis flyet er på vei opp/ned i lufta. Ikke uvanlig at slik skjer, jeg er selv kronisk dårlig til dette ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Det er ikke nødvendigvis feil at rullebanen går opp eller ned. Det er svært få rullebaner som er 100% vannrette... Men derimot skal alle vertikale ting i bildet stå vertikalt. Kort sagt; kameraet bør være vannrett når bildet taes, evt kan oppretting gjøres på PC/Mac i ettertid, men ta da utgangspunkt i objekter i midten av bildet for å ikke rette opp bilder basert på linjer i kantene som er påvirket av fortegning...
Quote:
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Men nå slutter dere før Mederatorene stenger nokk en tråd!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
|
![]()
Neish, du har jo lagt ut bra bilder her! Det du har fått, er tips gitt med beste vilje (også kalt konstruktiv kritikk, men det høres jo så negativt ut) for at bildene kan bli ENDA bedre til neste gang. Hvis du nå skulle ha lyst å utvikle dine fotoferdigheter
![]() ----- Om "tilting" (skjev horisont) i bildet: ![]() Her ser du hvordan flyet og horisonten er vinklet i nedoverbakke - og en strek som er "rett" i forhold til hvordan horisonten sånn omtrentlig burde vært ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Polaris: du burde lage et bilde med utgangspunkt i hangaren i bakgrunnen da hangaren er vertikal (veggen) og rullebanen på ENZV ikke nødvendigvis trenger å være rett. (ikke vet jeg men svæææææært få rullebaner er vannrette - medunnta av sjøflyhavner i vindstille forhold)
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Spørs hvor godt Kompakt kameraet er. EN kan ikke alltid bare redigere. Det er en av fordelen med å ha speilrefleks. Det er ikke alltid nødvendig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
[QUOTE=Novair;457196]Ble bildene skjeve av redigeringprogrammet? Enten så bruker du et fryktelig dårlig program, eller så må du plassere en vater på dataskjermen din.[/QUOV
Vet ikke konkret hva grunnen er men bilde var bedere før det ble redigert o0g mye skarpere. SKal prøve å finne ut av det.! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Det kommer helt an på hva du skal bruke bildene til. Ikke alle kompaktkameraer tar fine bilder. Det er mange eksempler på billig ræl som tar like dårlige bilder som iPhone v2.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Har du sett hvor gode nådagens kompakt kamera er? 12 megapixel er ikke så veldig lite. Bare fordi speilrefleks kameraer tar gode bilder, betyr ikke det at et bilde fra et kompakt kamera ikke kan bli bedre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Foto redigering | sk931 | Bilder & foto | 1 | 16-04-2014 20:44 |
Mimring og redigering | inger | Bilder & foto | 2 | 04-08-2012 22:37 |
Redigering | sk931 | Bilder & foto | 3 | 22-01-2010 14:16 |
Redigering av bilder - BILDETEKST | LN-DAG | Bilder & foto | 13 | 12-01-2010 21:06 |