Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-12-2009, 15:07   #1
Jens W
ScanFlyer Crusty

Lightbulb Redigering av bilder

Litt konstruktiv kritikk;
1. Rett opp bildene. Tilting er fy-fy.
2. Ikke over-komprimer JPEG. Da får du sånne stygge områder som du har på bildene dine.

Tråden startet egentlig i denne tråden, og bilder som refereres til er der

Last edited by Jens W; 27-12-2009 at 21:25.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 15:14   #2
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Default Re: Desemberbilder med snø. ENZV

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
2. Ikke over-komprimer JPEG. Da får du sånne stygge områder som du har på bildene dine.
Skal huske det til neste gang! hvilke annbefaler du da?
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 17:00   #3
Polaris
Free Luigi

Quote:
Angående dette. Jeg ser i tillegg til overkomprimering, at bildene hans får vignettering ala jeg har sett på en del av mine og andres bilder. Den er veldig pixelert i overgansfasene. Dette får jeg ikke på min MacBook Pro, kun på den gamle windowspc'n min. Har det med skjermkvalitet å gjøre og/eller finnes det noe man kan gjøre for at det ikke oppstår slik på andres skjermer? Bildene blir også mye lysere/blassere på denne skjermen.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 17:06   #4
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Jeg bruker heldig vis ikke noe kompakt kamera. MEn noe har ødlagt bildene og det ser litt ut som jeg har brukt det og. Men bildene har tatt med mitt Nikon D3000 55-200 ml.

Last edited by svgspotter; 27-12-2009 at 20:17.
Old 27-12-2009, 19:52   #5
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Quote:

Hva snakker du om? det er ingen tillagte ting her!
Old 27-12-2009, 20:05   #6
Polaris
Free Luigi

tilting, definert som: (v) lean, tilt, tip, slant, angle (to incline or bend from a vertical position) "She leaned over the banister"

Oversatt til Norsk: skjevhet. Bildene dine er skjeve, dvs at rullebanen går i oppover eller nedoverbakke. Kommer av at man ikke tar nok hensyn til omgivelsene når man tar flybilder, spesielt hvis flyet er på vei opp/ned i lufta. Ikke uvanlig at slik skjer, jeg er selv kronisk dårlig til dette
Old 27-12-2009, 20:12   #7
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det er ikke nødvendigvis feil at rullebanen går opp eller ned. Det er svært få rullebaner som er 100% vannrette... Men derimot skal alle vertikale ting i bildet stå vertikalt. Kort sagt; kameraet bør være vannrett når bildet taes, evt kan oppretting gjøres på PC/Mac i ettertid, men ta da utgangspunkt i objekter i midten av bildet for å ikke rette opp bilder basert på linjer i kantene som er påvirket av fortegning...

Quote:
1 Linsefeil som får linjer i bildets ytterkanter å se buet ut, enten innover (puteformet fortegning) eller utover (tønneformet fortegning). 2. Unaturlig perspektiv i bilder fotografert med kraftig vidvinkel- eller teleobjektiv.
http://www.fotografi.no/wip4/leksiko...4&q=fortegning

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 20:19   #8
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
tilting, definert som: (v) lean, tilt, tip, slant, angle (to incline or bend from a vertical position) "She leaned over the banister"

Oversatt til Norsk: skjevhet. Bildene dine er skjeve, dvs at rullebanen går i oppover eller nedoverbakke. Kommer av at man ikke tar nok hensyn til omgivelsene når man tar flybilder, spesielt hvis flyet er på vei opp/ned i lufta. Ikke uvanlig at slik skjer, jeg er selv kronisk dårlig til dette
Ja vell... jeg ser ingen ting. Bildene er egentlig ikke sånn har jeg sakt. De har blitt dårligere.
Old 27-12-2009, 20:20   #9
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Men nå slutter dere før Mederatorene stenger nokk en tråd!
Old 27-12-2009, 20:21   #10
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Det er ikke nødvendigvis feil at rullebanen går opp eller ned. Det er svært få rullebaner som er 100% vannrette... Men derimot skal alle vertikale ting i bildet stå vertikalt. Kort sagt; kameraet bør være vannrett når bildet taes, evt kan oppretting gjøres på PC/Mac i ettertid, men ta da utgangspunkt i objekter i midten av bildet for å ikke rette opp bilder basert på linjer i kantene som er påvirket av fortegning...

http://www.fotografi.no/wip4/leksiko...4&q=fortegning
Ja bare se på BGO sin!
Old 27-12-2009, 20:35   #11
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by svgspotter View Post
Men nå slutter dere før Mederatorene stenger nokk en tråd!
Neish, du har jo lagt ut bra bilder her! Det du har fått, er tips gitt med beste vilje (også kalt konstruktiv kritikk, men det høres jo så negativt ut) for at bildene kan bli ENDA bedre til neste gang. Hvis du nå skulle ha lyst å utvikle dine fotoferdigheter

-----
Om "tilting" (skjev horisont) i bildet:

Her ser du hvordan flyet og horisonten er vinklet i nedoverbakke - og en strek som er "rett" i forhold til hvordan horisonten sånn omtrentlig burde vært
Old 27-12-2009, 20:38   #12
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Polaris: du burde lage et bilde med utgangspunkt i hangaren i bakgrunnen da hangaren er vertikal (veggen) og rullebanen på ENZV ikke nødvendigvis trenger å være rett. (ikke vet jeg men svæææææært få rullebaner er vannrette - medunnta av sjøflyhavner i vindstille forhold)

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

Old 27-12-2009, 20:39   #13
Iberworld
ScanFlyer Blue

Iberworld's Avatar

Quote:
Jeg bruker heldig vis ikke noe kompakt kamera.
Det har nesten INGENTING å si om du bruker kompakt eller speilrefleks. Bildet kan bli like bra hvis du klarer å redigere det skikkelig ..
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 20:40   #14
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

Quote:
Ja vell... jeg ser ingen ting. Bildene er egentlig ikke sånn har jeg sakt. De har blitt dårligere.
Ble bildene skjeve av redigeringprogrammet? Enten så bruker du et fryktelig dårlig program, eller så må du plassere en vater på dataskjermen din.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 20:46   #15
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by Iberworld View Post
Det har nesten INGENTING å si om du bruker kompakt eller speilrefleks. Bildet kan bli like bra hvis du klarer å redigere det skikkelig ..
Spørs hvor godt Kompakt kameraet er. EN kan ikke alltid bare redigere. Det er en av fordelen med å ha speilrefleks. Det er ikke alltid nødvendig.
Old 27-12-2009, 20:48   #16
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

[QUOTE=Novair;457196]Ble bildene skjeve av redigeringprogrammet? Enten så bruker du et fryktelig dårlig program, eller så må du plassere en vater på dataskjermen din.[/QUOV

Vet ikke konkret hva grunnen er men bilde var bedere før det ble redigert o0g mye skarpere. SKal prøve å finne ut av det.!
Old 27-12-2009, 20:50   #17
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det kommer helt an på hva du skal bruke bildene til. Ikke alle kompaktkameraer tar fine bilder. Det er mange eksempler på billig ræl som tar like dårlige bilder som iPhone v2.

Old 27-12-2009, 20:51   #18
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Det kommer helt an på hva du skal bruke bildene til. Ikke alle kompaktkameraer tar fine bilder. Det er mange eksempler på billig ræl som tar like dårlige bilder som iPhone v2.
Ja det har du rett i Seilfly!
Old 27-12-2009, 20:52   #19
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Quote:
Vet ikke konkret hva grunnen er men bilde var bedere før det ble redigert o0g mye skarpere. SKal prøve å finne ut av det.!
Se etter valg når du skal lagre via "Lagre Som"/"Save As...". Ganske sikker på at det er kompresjon/compression-nivået som har ødelagt det meste av morroa for deg når det gjelder skarphet. At bildene er litt skråstilt har ikke noe med programvaren å gjøre; det får de aller fleste når de tar bilder likevel, mendet er fort gjort å gjøre noe med det.

Old 27-12-2009, 20:53   #20
Iberworld
ScanFlyer Blue

Iberworld's Avatar

Quote:
Spørs hvor godt Kompakt kameraet er. EN kan ikke alltid bare redigere. Det er en av fordelen med å ha speilrefleks. Det er ikke alltid nødvendig.
Ikke det? Hvor mye har du redigert bildene dine? Tror de fleste her inne redigerer bildene sine før de legger dem ut.
Har du sett hvor gode nådagens kompakt kamera er? 12 megapixel er ikke så veldig lite. Bare fordi speilrefleks kameraer tar gode bilder, betyr ikke det at et bilde fra et kompakt kamera ikke kan bli bedre.
Iberworld is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules