Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2010, 04:53   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
USA Mer om Allegiant

En svært interessant investorpresentasjon fra november .. Visste dere f.eks. at gjennomsnittskunden til Allegiant er bedre utdannet enn gjennomsnitskunden til Delta, Southwest og US?

De ser til Ryanair, men er veldig bevisste på å ikke gjøre ting som støter vekk kunden. Interessant lesning!

http://www.sec.gov/Archives/edgar/da...29_1ex99d1.htm
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 15:09   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Mer om Allegiant

Her var det generelt mye spennende om kostnader og inntekter for flyselskaper generelt også. Anbefales.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 15:11   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Mer om Allegiant

Allegient er forøvrig verdensmester i ancillary revenue også
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 15:18   #4
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Mer om Allegiant

Veldig spennede lesning...

Men, hva gjør at de velger å HOLDE på 40 stk MD80'er med sååå mye mere høyere kostnader enn dagens flåte? Er det tilgangen på billigere deler osv, som gjør at de heller velge å ha de gamle flyene?

Og har noen på forumet fløyet med dem? Hvordan er de gamle MD'ene innvendig sammenlignet med nyere? Er de freshe og flotte å se på?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 15:20   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Mer om Allegiant

Meget interessant...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 15:26   #6
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Mer om Allegiant

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Veldig spennede lesning...

Men, hva gjør at de velger å HOLDE på 40 stk MD80'er med sååå mye mere høyere kostnader enn dagens flåte? Er det tilgangen på billigere deler osv, som gjør at de heller velge å ha de gamle flyene?

Og har noen på forumet fløyet med dem? Hvordan er de gamle MD'ene innvendig sammenlignet med nyere? Er de freshe og flotte å se på?
Lav utnyttelse og svært lave kapitalkostnader er vel stikkordene deres. Dermed har de tid, og råd, til å holde de vedlike og de tjener penger på de.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 16:01   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: Mer om Allegiant

Og i tillegg gjør de stor business på reservedeler. 5 av flyene de får fra SAS (MD-87'ene) skal kun være delefly og de gjør gode penger på å selge deler over hele verden.

Jeg har aldri fløyet med dem, men de skal være fine inni ifølge øyenviter ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 16:04   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Mer om Allegiant

Quote:
he airline tends to offer lower fares, which requires strict cost control.[6] Part of the airline's lower cost structure includes operation of MD-80 jets, which the airline can purchase and refurbush for as little as $4 million.[11] While the aircraft are less fuel-efficient than newer planes, Allegiant is able to purchase them outright for one-tenth the cost of a new Boeing 737.[10] Given the low cost of ownership, Allegiant is able to fly the planes less (seven hours per day versus 13 hours per day at JetBlue), which helps keep labor costs lower.[10] Overall, Allegiant operates with 35 full-time workers per plane compared to more than 50 at other carriers.[11]

Fra Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Allegiant_Air

Hvordan det skal være en besparelse at have mindre mandskab pr. fly kan jeg ikke rigtig se, når flyet også flyver mindre pr. dag og dermed også tjener mindre - så går det vel lige op.

Jeg kan derimod sagtens se at anskaffelsesprisen kan retfærdiggøre kortere tid i luften pr. dag - men så vil der jo altså også komme færre penge i kassen pr. fly
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 16:11   #9
LN-VGT
ScanFlyer Blue
 
LN-VGT's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 286
Default Re: Mer om Allegiant

Det at de flyr flyene mindre per dag, bør jo gi en besparelse på blant annet vedlikehold. Når de flyr så lite som 7 timer om dagen blir det faktisk 6 timer mer, som en kan bruke til vedlikehold. Da trengs det sikkert ikke like mange mekanikere til vedlikehodet siden hvert fly står på bakken lengre.

Last edited by LN-VGT; 05-01-2010 at 22:06. Reason: Takk til BSSW
LN-VGT is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 16:14   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Mer om Allegiant

Og så kan de holde flyene på bakken i de tidene på døgnet det er lite trafikk, og konsentrere seg om peaktidene.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 16:52   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: Mer om Allegiant

Man slipper å fly halvtomme off-peak og operere tapsruter ...

Tirsdag er forøvrig også 'hviledag' hos Allegiant og det opereres kun et minimum av flighter. For eks. har de bare 8 fly i luften akkurat nå ,,,

http://flightaware.com/live/fleet/AAY

Det bør kanskje også nevnes at de kanskje har bransjens laveste lønninger også ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 17:05   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,355
Default Re: Mer om Allegiant

Det er kanskje ikke alltid at en "grisete" B737-800 er best...
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 17:34   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Mer om Allegiant

Quote:
Originally Posted by LN-VGT View Post
Når de flyr så lite som 7 timer om dagen blir det faktisk 6 timer [mer] som en kan bruke til vedlikehold.
24-7=6
Eller du har kanskje glemt et ord her Som jeg har satt inn i et klammer
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 19:59   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Mer om Allegiant

Det ser også ut som de kan spare mye på å ha C-sjekk hver 18. mnd pga. lav utnyttelse av flyene. De skriver en del om at de kan planlegge sjekkene for flere år fremover siden de går ut på kalendertid og ikke gangtid.


Ja, mye interessant å lese.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 16:24   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: Mer om Allegiant

Og også Delta elsker sine MD'er ....

http://www.flightglobal.com/articles...advantage.html

Quote:
Delta chief executive Richard Anderson has reiterated his bullish view that the carrier's large fleet of ageing Boeing MD-80s retain a cost advantage over newer Boeing 737-800s that is largely driven by lower ownership costs.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 17:10   #16
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Mer om Allegiant

Er ikke helt sikker men jeg tror mange av Allegiant's fly er blitt avbetalt med kontanter.

Vi hadde ett par Charter Allegiant MD-87 her i PHX de siste par dagene (Fiesta Bowl Charters), hvor de kom med Boise State fans. N948MA og N952MA, alltid kjekt med litt variasjon å jobben.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 17:16   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: Mer om Allegiant

Allegiant's maskiner er alle betalt cash. De er svært kontantsterke.

Allegiant har to -87'er og jeg trodde de var parkert. De har ihvertfall ikke lenge igjen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 17:38   #18
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Mer om Allegiant

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Allegiant har to -87'er og jeg trodde de var parkert. De har ihvertfall ikke lenge igjen.
BU767 såg N948MA/N952MA i trafik, N945MA var i trafik i december, hur är det med N949MA ? Står den i MHV/IGM tillsammans med de andra -87 Allegiant har som spare-parts +
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 17:54   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Re: Mer om Allegiant

OK, ser jeg ikke var helt up to date på flåten deres. Trodde de bare hadde de to ex-Ford maskinene (945/948) og da jeg leste for en tid siden at to var parkert, regnet jeg med det at det var de det dreide seg om ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 19:01   #20
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Mer om Allegiant

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
OK, ser jeg ikke var helt up to date på flåten deres. Trodde de bare hadde de to ex-Ford maskinene (945/948) og da jeg leste for en tid siden at to var parkert, regnet jeg med det at det var de det dreide seg om ...
De har ju ett antal -87 som redan står, bl.a. N214AM ex LN-RMX
RolfL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Allegiant Air - status og flåte LN-MOW Flyforum 39 11-02-2025 09:09
Allegiant low on fuel LN-MOW Flyforum 7 16-04-2018 22:53
Allegiant og Delta REG fjasebase Register- og ATC-Forum 2 08-02-2018 16:29
Pittelitt BGO i finværet som ble mer og mer grått Tom McNikon Bilder & foto 14 27-04-2012 06:45


All times are GMT +2. The time now is 06:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.