Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2009, 16:31   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Gøy på Vigra

Jeg ventet selv seks timer søndag. SAS hadde også forsinkelser, men ikke mer enn 1,5 t mellom Trondheim-Ålesund-Bergen såvid jeg fikk med meg. Og nå snør det igjen:

Quote:
Resultatet var at Norwegian-flyet fra Ålesund til Oslo som skulle gått klokka 09.05 ble innstilt. Siste informasjonen fra Vigra tyder på at passasjerene først kommer seg avgårde i 21-tiden onsdag kveld
http://www.smp.no/article/20091230/N...912309997/1002

Tipper det ikke skal så veldig mange flere episoder til før DY får er dårlig rykte. Innenriks-venting på 10 timer er vanvittig når andre selskaper faktisk klarer å avvike trafikken?

Kan også nevnes at kafeen, som nå er ved gatene er for liten til å håndtere kork. Søndag måtte de etter hvert åpne annen etasje, beregnet for utenlandstrafikk for at alle skulle få sitte. Men dit var det ikke lov å ta med rødvinen. Ikke imponerende anlegg dette nye på Vigra!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 17:07   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Gøy på Vigra

NRK lokalen også på saken:

"Norwegian står - SAS går"

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/m...sdal/1.6927041

Men hva i all verden er det pressetalsmannen sier??!

Quote:
Karl Peter Gombrii seier at Norwegian sine fly er større enn SAS sine.

- Det er kapteinen som avgjer om vi kan lande eller ikkje, dessutan flyg vi med større fly enn det SAS gjer.
Old 30-12-2009, 17:18   #3
NAX-RAMP
ScanFlyer Blue

Det hele bunner jo ut i at SAS har operert med mindre maskiner enn Norwegian i dag. Gjennom hele dagen har friksjonen på RWY blitt vurdert av TWR som for lav til at -800 maskiner kan lande. DY kjører tight på AC og crew, så det er ikke så lett å trylle frem for eks to -300 maskiner for å flyve passasjerene. Så jeg ser ikke helt hva pressetalsmannen sier som er galt her, AirbusTrond.
NAX-RAMP is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 17:30   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ok, hvis det dreier seg om 800-maskiner så har han selvsagt rett. Jeg bare antok at det var 300-maskiner. Men da tok jeg altså feil. Beklager.
Old 30-12-2009, 17:42   #5
roy
ScanFlyer Blue

Synest det er rart at SAS også går jeg. Det snør mye for å være på Vigra å sikten har siden 12 i dag vært svært begrenset. Så brøytemannskapene har hatt å gjøre på. Ikke hverdagskost dette for oss som bor kysten. Håper passasjerne kommer seg nedover i kveld, men det er da så fint på Vigra etter det ble oppgradert så de får kose seg der borte !
roy is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 17:57   #6
NAX-RAMP
ScanFlyer Blue

Stengt rullebane igjen. Nå nettopp diverta både SAS og NAS til MOL.
Old 30-12-2009, 17:59   #7
roy
ScanFlyer Blue

hører de kommer over huset nå ja. . Kjekk dag for de reisende.
Old 30-12-2009, 18:01   #8
roy
ScanFlyer Blue

Når de divera er det da valgfritt å gå av flyet og bli med til oslo igjen eller må alle av? Det er en lang reise fra Molde til Søre Sunnmøre på dette føret.
Old 30-12-2009, 20:02   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

I tillegg til en rekke nettmedier kjører nå også NRK Dagsnytt saken.
Old 30-12-2009, 20:54   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Hvor stor forskjell er det egentlig på -800 og de mindre grisene siden det gjør slike utslag?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 22:09   #11
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Siste informasjonen fra Vigra tyder på at passasjerene først kommer seg avgårde i 21-tiden onsdag kveld
Siste informasjon fra Avinor tyder på at de blir busset til Molde og satt på fly der enten ved midnatt eller 20 minutter senere.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 22:23   #12
rampen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by roy View Post
Når de divera er det da valgfritt å gå av flyet og bli med til oslo igjen eller må alle av? Det er en lang reise fra Molde til Søre Sunnmøre på dette føret.
Tja..omtrent like langt som fra Oslo lufthavn, Gardermoen til Drammen, men på Møre kan man nyte en fergetur med en kopp kaffe og ei svele, og drite i føret ute;-) Er vel ikke verre for dere på møre å reise noen mil til en flyplass,enn for oss som bor sørpå vel??
rampen is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 22:26   #13
NAX-RAMP
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Siste informasjon fra Avinor tyder på at de blir busset til Molde og satt på fly der enten ved midnatt eller 20 minutter senere.
Dette stemmer. Nå på kvelden så var det ikke bare -800 maskinene som ikke fikk lande, heller ikke -300 fikk gå ned. En av -300 maskinene fra Oslo gikk til og med ned i MOL for å slippe av passasjerer og load, for å så dra ferry (tomt) til AES for nytt forsøk på landing, men heller ikke dette gikk, så det ble til slutt buss kl 21:00 for passasjerer både på DY 4407 (opprinnelig avgang 09:05) og DY 409 (opprinnelig avgang 17:45).

Det er alltid lett å være etterpåklok, men realiteten er at det er ekstremt vanskelig å planlegge noe som helst under slike forhold som man har hatt på Vigra i dag. Jeg mener selv at det er urimelig å klandre Norwegian i særlig grad for dette, selv om jeg selvfølgelig forstår passasjerene sin frustrasjon.
Old 30-12-2009, 22:28   #14
roy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Tja..omtrent like langt som fra Oslo lufthavn, Gardermoen til Drammen, men på Møre kan man nyte en fergetur med en kopp kaffe og ei svele, og drite i føret ute;-) Er vel ikke verre for dere på møre å reise noen mil til en flyplass,enn for oss som bor sørpå vel??
Jeg ordla meg litt feil. Men f.eks for en som skal til Ulstein som kommer fra Oslo, skal til AES, men lander i MOL kan han bli med flyet tilbake til Oslo eller må han gå av. Hva er vanlig praksis? Noen kan f.eks miste møte noe som gjør at poenget med å reise til ankomstedet er unødvendig.

avstandene er alltid lange når jeg må ta ferger som går 1 min før jeg kommer på fergekaien..
Old 30-12-2009, 22:29   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Han skriver Søre Sunnmøre. Det betyr minst to ferger fra Molde. Og med ferger følger alltid ventetid i tillegg til selve turen. Finnes bedre måte å skaffe seg svele på enn kansellerte fly.

Huff, jeg innser at min sekstimers på søndag var barnemat mot dette. Det verste er nesten når de kommer til OSL og det ikke går Flytog. Ikke for det - kommer et fullt flytog inn kl 0100 på en slik dag, er det heller ikke mange drosjer å oppdrive...
Old 30-12-2009, 22:32   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Huff, jeg innser at min sekstimers på søndag var barnemat mot dette. Det verste er nesten når de kommer til OSL og det ikke går Flytog.
Jernbaneverket, NSB og Flytoget har ikke akkurat hatt sin glansperiode denne romjula heller.

Old 30-12-2009, 22:35   #17
roy
ScanFlyer Blue

Nå var det ikke meningen min å lage en diskusjon om avstader på Østlandet versa Nordvestlandet.

Gva er prakis når det gjelder passasjerer ombord. Får de velge om de går av på feil flyplass eller får de retunere sammen med flyet om der er ledige seter?
Old 30-12-2009, 22:38   #18
rampen
ScanFlyer Silver

Tja, skal man på Søre Sunnmøre, da har man altrenativt å reise med Widerøe til andre flyplasser. Men en ferge/busstur tror jeg neppe skader noen, og tror de fleste har forståelse for det når man ser været på mørebyene i dag. Det er slått stort opp i annet innlegg at over 300 pax ikke kom seg avgårde til Thailand på rute i går, det er vel værre at over 1000 mennesker står værfaste ute på Haltenbanken og har problem å komme hjem til nyttår?? Se linken:

http://www.brunsvika.net/startside/a...ttformer-igang

Så til dere som har problem med at flyene ikke kommer ned, eller må gå til alternativ flyplass, vær glad dere kommer dere hjem iallefall. God nytt år!
Old 30-12-2009, 22:41   #19
rampen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by roy View Post
Nå var det ikke meningen min å lage en diskusjon om avstader på Østlandet versa Nordvestlandet.

Gva er prakis når det gjelder passasjerer ombord. Får de velge om de går av på feil flyplass eller får de retunere sammen med flyet om der er ledige seter?
Blir et fly omdirigert til annen flyplass, må samtlige forlate flyet da det er oppsatt alternativ transport fra flyplassen dette måtte gjelde. Det samme gjelder passasjerer fra den andre flyplassen. Hvis dette ikke lar seg gjøre, gjør flyet vendereis med samtlige passasjerer ombord.
Old 30-12-2009, 22:42   #20
roy
ScanFlyer Blue

Quote:
Blir et fly omdirigert til annen flyplass, må samtlige forlate flyet da det er oppsatt alternativ transport fra flyplassen dette måtte gjelde. Det samme gjelder passasjerer fra den andre flyplassen. Hvis dette ikke lar seg gjøre, gjør flyet vendereis med samtlige passasjerer ombord.
Takk der fikk jeg svaret jeg ønsket. .
Reply

Posting Rules