![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]()
Nesten OT, men ikke helt ...
Interessant artikkel om omstillinger i arbeidslivet. SAS har gjort mye riktig opp igjennom årene, selv om det de siste årene har vært mer bob-bob ... Men jeg bet meg spesielt merke i dette avsnittet: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Tja, husker du rabalderet når SAS tok over bakkehandling fra BU? 3 rettsinstanser måtte gjennomgå virksomhetsoverdragelsen før BU-ansatte fikk medhold. Det var ingen ryddig prosess og håper dette ikke skjer igjen i SGS.
Tror SAS gjør seg en bjørnetjeneste hvis de velger å selge SGS. Da er siste rest av luftfartsmiljøet helt smuldret opp i Norge, og det må ikke skje.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Blir situasjonen alvorlig nok i en organisasjon (som f.eks SAS nå) - så er fotfolket absolutt mer lydhøre for en marsjordre fra toppen. Logisk nok.
Man sager ikke over den grenen man sitter på. Mellomledere og fagforeninger må kunne kommunisere dette tydelig, dersom det likevel er noen nede på grasrota som ikke ser tegningen. Slik er det i alle organisasjoner som sliter, og der medarbeiderne ser alvoret. Derfor tror jeg SAS er i ferd med å snu skuta. Bedre sent enn aldri! Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Selv i nedgangstider søker SAS etter ansatte, dette fra sas.no
http://www.sas.no/no/Om-SAS-Norge/Jobb-i-SAS/
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
Posts: 888
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Problemet i flybransjen i dag, er det at passasjerene presser fra den ene siden mens ledelsen presser fra den andre siden av grenen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
|
![]()
"Da er siste rest av luftfartsmiljøet helt smuldret opp i Norge, og det må ikke skje."
Den skjønner jeg ikke helt????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Jepp. det er en helt korrekt analyse. Lavprisselskapene har lagt seg på et nivå som gjør at pax'en (kundene) tror de snart skal få betalt for å fly, og dette kan jo ikke fortsette. Gamle, etablerte selskaper, med greie avtaler for de ansatte, blør først, så kommer hverdagen også til de ekspanderende LCC'ene. Et sted må dødsspiralen stoppe, før impact! Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
|
![]() Quote:
Når en monpolbedrift går fra en beskyttet tilværelse over til knallhard konkuranse så skjer ikke dette uten at det oppstår vanskligheter i omstillingsprosessen. De av oss som jobbet med Norway Airlines allerede i perioden 1987-92 så dette komme for SAS uten å være spesielt utrustet til å være spåmenn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Personell ansatt i flyselskap settes på dør til fordel for handlingselskaper.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
I utgangspunktet er all konkurranse godt. Jeg hadde intet i mot at SAS fikk "monopolet" ødelagt, og er særdeles liberalistisk anlagt. Er man ung og sulten i luftfarten, så tar man det man får. Norway Airlines var et friskt pust i norsk luftfart, men de som var der drømte selvfølgelig om SAS og andre ledende selskapers avtaleforhold for de ansatte. Helt naturlig. Men man kan ikke leve evig på knapper og glansbilder, og kanskje være kontraktsansatt med usikker varighet på arbeidet sitt - for ever. Kanskje har man ingen pensjonsrettigheter og ingen sertifikatstapsforsikring (for piloter). Hele bransjen er i press nå, og den er i ferd med å ga fra et høytlønnsnivå til et lavtlønnsnivå. Bra for lavpriskundene, og bra for de unge og sultne, men ikke så bra for de etablerte som ønsker forutsigbarhet og som ønsker å stå i jobben sin karrieren ut. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
|
![]() Quote:
Noen innser dette og aksepterer dette , andre ikke. CAU er et eksempel der man hverken innser eller aksepterer med det resultatet dette vil gi for eiere, selskapet og ansatte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Sa brutalt det lyder, forutsigbarhet kan ikke gis eller garanteres.
Det eneste man kan si til de ansatte i SAS er dette. Enten gar du veien ledelsen tenker seg - og dersom CoreSAS endelig fylles med liv og motiverer kundene a betaler mer for sitt flyreise - du har en jobb i fremtida eller SAS kan ikke omstille seg og forblir i de strukturer og kostnader , sa vil man kunne si helt klart at det er forutsigbart at SAS vil ikke overleve dette og alle ansatte mister jobber. Jeg tror noen ansatte har ikke skjönnet alvor av dette - likesom ledelsen har ikke forstatt god nok at CoreSAS ma innebaere langt större produktforbedringer enn som dette hva man har sa langt presentert. Det er flott av SAS at de flyr OSL-AGP igjen, men jeg har anelse at OSL-LHR med en fullverdig (!!!) business-class ville har gitt mere kroner i kassa.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,637
|
![]() Quote:
Jeg har inntrykk av at omtrent alt blir framstillt som negativt, man skal gjøre kutt og innskjæringer hele tiden, uten at det blir fremlagt noe troverdig perspektiv for framtiden. Det er ingen virkelig bedring i sikte den neste årene. Det blir mye ris på bak speilet og lite gulerot virker det som. Det er ikke akkurat den beste motivasjonen at du "antagelig får beholde jobben". Og jeg vil tro at de fleste ansatte i SAS ikke ser på lønnen og vilkårene de har som hovedgrunnen til at selskapet sliter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Aug 2009
Posts: 47
|
![]()
Hmmm står ingen ting på sas.no at de søker etter kabinansatte ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]()
Det er det da heller ingen som har sagt. Men de som nylig ble oppsagt vil trolig få tilbud om om å bli.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Da var februar-tallene for SAS der | LN-KGL | Flyforum | 13 | 06-03-2010 12:22 |
Norwegian tar over der SAS kutter | tiemand | Flyforum | 12 | 16-03-2009 18:47 |
Passasjerbro sviktet på SVG | Hurum | Flyforum | 21 | 22-02-2007 14:26 |
Helikopterlås sviktet, falt 25 meter | Trety | Flyforum | 0 | 16-11-2005 13:10 |
Continental tjener der SAS taper... | EB | Flyforum | 17 | 10-01-2005 14:30 |