Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-12-2009, 18:27   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
SAS Der SAS sviktet?

Nesten OT, men ikke helt ...

Interessant artikkel om omstillinger i arbeidslivet. SAS har gjort mye riktig opp igjennom årene, selv om det de siste årene har vært mer bob-bob ...

Men jeg bet meg spesielt merke i dette avsnittet:

Quote:
En spennende mulighet – eller en troverdig trussel. Der medarbeiderne er innforstått med at virksomheten er i krise, er de villige til å ta marsjordre fra toppen, uten at man har mobilisert mellomlederne.

De er til gjengjeld helt avgjørende for å få fart på sakene, hvis en ny mulighet ligger bak organisasjonsendring, mener Lokken. Ved slike omstillingsprosesser er det helt sentralt at mellomlederne gjør jobben som «oversettere» av strategien; fra ledelsen til fotfolket. Og selve oversettelsen må handle om hvordan endringen er relevant nettopp for den enkelte medarbeider.
http://www.aftenposten.no/jobb/article3432127.ece
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 19:33   #2
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Der SAS sviktet?

Tja, husker du rabalderet når SAS tok over bakkehandling fra BU? 3 rettsinstanser måtte gjennomgå virksomhetsoverdragelsen før BU-ansatte fikk medhold. Det var ingen ryddig prosess og håper dette ikke skjer igjen i SGS.

Tror SAS gjør seg en bjørnetjeneste hvis de velger å selge SGS. Da er siste rest av luftfartsmiljøet helt smuldret opp i Norge, og det må ikke skje.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 21:45   #3
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Der SAS sviktet?

Blir situasjonen alvorlig nok i en organisasjon (som f.eks SAS nå) - så er fotfolket absolutt mer lydhøre for en marsjordre fra toppen. Logisk nok.
Man sager ikke over den grenen man sitter på.

Mellomledere og fagforeninger må kunne kommunisere dette tydelig, dersom det likevel er noen nede på grasrota som ikke ser tegningen.

Slik er det i alle organisasjoner som sliter, og der medarbeiderne ser alvoret.
Derfor tror jeg SAS er i ferd med å snu skuta. Bedre sent enn aldri!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 21:54   #4
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Der SAS sviktet?

Selv i nedgangstider søker SAS etter ansatte, dette fra sas.no

http://www.sas.no/no/Om-SAS-Norge/Jobb-i-SAS/
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 09:52   #5
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 888
Default Re: Der SAS sviktet?

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Selv i nedgangstider søker SAS etter ansatte, dette fra sas.no

http://www.sas.no/no/Om-SAS-Norge/Jobb-i-SAS/
Men ingen av de stillingene er i Norge da....
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 10:18   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Der SAS sviktet?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Man sager ikke over den grenen man sitter på.
Problemet i flybransjen i dag, er det at passasjerene presser fra den ene siden mens ledelsen presser fra den andre siden av grenen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 10:28   #7
iceman
ScanFlyer Blue
 
iceman's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
Default Re: Der SAS sviktet?

"Da er siste rest av luftfartsmiljøet helt smuldret opp i Norge, og det må ikke skje."

Den skjønner jeg ikke helt?????
iceman is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 10:54   #8
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Der SAS sviktet?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Problemet i flybransjen i dag, er det at passasjerene presser fra den ene siden mens ledelsen presser fra den andre siden av grenen.
----
Jepp. det er en helt korrekt analyse.
Lavprisselskapene har lagt seg på et nivå som gjør at pax'en (kundene) tror de snart skal få betalt for å fly, og dette kan jo ikke fortsette.

Gamle, etablerte selskaper, med greie avtaler for de ansatte, blør først, så kommer hverdagen også til de ekspanderende LCC'ene. Et sted må dødsspiralen stoppe, før impact!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 11:07   #9
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
Default Re: Der SAS sviktet?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Problemet i flybransjen i dag, er det at passasjerene presser fra den ene siden mens ledelsen presser fra den andre siden av grenen.
Dette gjelder mange bransjer og er resultat av det vi kaller ;konkuranse.
Når en monpolbedrift går fra en beskyttet tilværelse over til knallhard konkuranse så skjer ikke dette uten at det oppstår vanskligheter i omstillingsprosessen.
De av oss som jobbet med Norway Airlines allerede i perioden 1987-92 så dette komme for SAS uten å være spesielt utrustet til å være spåmenn.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 11:16   #10
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Der SAS sviktet?

Quote:
Originally Posted by iceman View Post
"Da er siste rest av luftfartsmiljøet helt smuldret opp i Norge, og det må ikke skje."

Den skjønner jeg ikke helt?????
Personell ansatt i flyselskap settes på dør til fordel for handlingselskaper.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 11:22   #11
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Der SAS sviktet?

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Dette gjelder mange bransjer og er resultat av det vi kaller ;konkuranse.
Når en monpolbedrift går fra en beskyttet tilværelse over til knallhard konkuranse så skjer ikke dette uten at det oppstår vanskligheter i omstillingsprosessen.
De av oss som jobbet med Norway Airlines allerede i perioden 1987-92 så dette komme for SAS uten å være spesielt utrustet til å være spåmenn.
---

I utgangspunktet er all konkurranse godt. Jeg hadde intet i mot at SAS fikk "monopolet" ødelagt, og er særdeles liberalistisk anlagt.

Er man ung og sulten i luftfarten, så tar man det man får. Norway Airlines var et friskt pust i norsk luftfart, men de som var der drømte selvfølgelig om SAS og andre ledende selskapers avtaleforhold for de ansatte. Helt naturlig.

Men man kan ikke leve evig på knapper og glansbilder, og kanskje være kontraktsansatt med usikker varighet på arbeidet sitt - for ever. Kanskje har man ingen pensjonsrettigheter og ingen sertifikatstapsforsikring (for piloter).

Hele bransjen er i press nå, og den er i ferd med å ga fra et høytlønnsnivå til et lavtlønnsnivå. Bra for lavpriskundene, og bra for de unge og sultne, men ikke så bra for de etablerte som ønsker forutsigbarhet og som ønsker å stå i jobben sin karrieren ut.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 12:39   #12
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
Default Re: Der SAS sviktet?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---



Hele bransjen er i press nå, og den er i ferd med å ga fra et høytlønnsnivå til et lavtlønnsnivå. Bra for lavpriskundene, og bra for de unge og sultne, men ikke så bra for de etablerte som ønsker forutsigbarhet og som ønsker å stå i jobben sin karrieren ut.

Tally-Ho
Det kan jeg forstå , men det vil likevel kreve at man justerer seg etter den virkelige verden i et forsøk på å skape forutsigbarheten man ønsker seg.
Noen innser dette og aksepterer dette , andre ikke.
CAU er et eksempel der man hverken innser eller aksepterer med det resultatet dette vil gi for eiere, selskapet og ansatte.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 12:53   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Der SAS sviktet?

Sa brutalt det lyder, forutsigbarhet kan ikke gis eller garanteres.

Det eneste man kan si til de ansatte i SAS er dette. Enten gar du veien ledelsen tenker seg - og dersom CoreSAS endelig fylles med liv og motiverer kundene a betaler mer for sitt flyreise - du har en jobb i fremtida

eller

SAS kan ikke omstille seg og forblir i de strukturer og kostnader , sa vil man kunne si helt klart at det er forutsigbart at SAS vil ikke overleve dette og alle ansatte mister jobber.


Jeg tror noen ansatte har ikke skjönnet alvor av dette - likesom ledelsen har ikke forstatt god nok at CoreSAS ma innebaere langt större produktforbedringer enn som dette hva man har sa langt presentert. Det er flott av SAS at de flyr OSL-AGP igjen, men jeg har anelse at OSL-LHR med en fullverdig (!!!) business-class ville har gitt mere kroner i kassa.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 15:40   #14
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,637
Default Re: Der SAS sviktet?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Blir situasjonen alvorlig nok i en organisasjon (som f.eks SAS nå) - så er fotfolket absolutt mer lydhøre for en marsjordre fra toppen. Logisk nok.

Mellomledere og fagforeninger må kunne kommunisere dette tydelig, dersom det likevel er noen nede på grasrota som ikke ser tegningen.

Slik er det i alle organisasjoner som sliter, og der medarbeiderne ser alvoret.
Derfor tror jeg SAS er i ferd med å snu skuta. Bedre sent enn aldri!

Tally-Ho
Dette er jeg ikke helt enig i. Og jeg er heller ikke enig i at endel i SAS ikke har insett alvoret. Jeg tror faktisk de aller fleste har det. At selskapet er i krise har selv de utenfor nordens grenser med et snev av flyinteresse fått med seg. Det er jo overhodet ikke noe nytt for medarbeiderne. Problemet blir at man på et eller annet tidspunkt resignerer og sier: "ok so what!" heller ned med flagget til topps enn å sakte men sikkert kuttes ned til alt er borte.

Jeg har inntrykk av at omtrent alt blir framstillt som negativt, man skal gjøre kutt og innskjæringer hele tiden, uten at det blir fremlagt noe troverdig perspektiv for framtiden. Det er ingen virkelig bedring i sikte den neste årene.

Det blir mye ris på bak speilet og lite gulerot virker det som. Det er ikke akkurat den beste motivasjonen at du "antagelig får beholde jobben".

Og jeg vil tro at de fleste ansatte i SAS ikke ser på lønnen og vilkårene de har som hovedgrunnen til at selskapet sliter.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 04:01   #15
Ek_Osl
Newcomer
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 47
Default Re: Der SAS sviktet?

Hmmm står ingen ting på sas.no at de søker etter kabinansatte ?
Ek_Osl is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 04:31   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: Der SAS sviktet?

Det er det da heller ingen som har sagt. Men de som nylig ble oppsagt vil trolig få tilbud om om å bli.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Da var februar-tallene for SAS der LN-KGL Flyforum 13 06-03-2010 12:22
Norwegian tar over der SAS kutter tiemand Flyforum 12 16-03-2009 18:47
Passasjerbro sviktet på SVG Hurum Flyforum 21 22-02-2007 14:26
Helikopterlås sviktet, falt 25 meter Trety Flyforum 0 16-11-2005 13:10
Continental tjener der SAS taper... EB Flyforum 17 10-01-2005 14:30


All times are GMT +2. The time now is 21:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.