Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-11-2009, 19:00   #1
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,796
Default AF incident

takk og lov at det "kun" ble med oppkaldet

Quote:
Incident: Air France A332 over Atlantic on Nov 30th 2009, Mayday call due to severe turbulence
http://www.avherald.com/h?article=42380873&opt=0
krølle is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 19:47   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: AF incident

Ut i fra de fakta som var tilgjengelig så var dette skremmende like omstendigheter som AF445 gikk ned med?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 20:11   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: AF incident

Tipper det var mange ombord i den kjerra som satte drinken i vranghalsen...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 20:18   #4
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: AF incident

Sikkert en skremmende opplevelse for de ombord. Visse kilder sier mer og kraftigere turbulens i tiden fremover ettersom atmosfæren blir varmere. Men dette kan kanskje de med mer kunnskap her inne fortelle mer om.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 20:33   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
Default Re: AF incident

Flyet var forresten på vei fra GIG til CDG, samme rute som sommerens krasj
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 30-11-2009 at 20:37.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 20:34   #6
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: AF incident

Nei, motsatt.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 20:37   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: AF incident

Quote:
An Air France Airbus A330-200, registration F-GZCK performing flight AF-445 from Rio de Janeiro Galeao,RJ (Brazil) to Paris Charles de Gaulle (France),
Den som krasjet i sommer fløy vel også den veien?

Kan ikke ha vært særlig moro ombord. Samme selskap, samme flytype, samme rute, samme sted..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 20:42   #8
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
Default Re: AF incident

Er det noen som vet hvordan turbulens som dette vil oppleves i en widebody?
Jeg har lest at man kan høre strukturen i flyet lage lyder når det er som værst, er det slik?
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 20:42   #9
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: AF incident

Beklager, jeg så feil på kartet..
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 21:00   #10
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver
 
Aleksander Maaland's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
Default Re: AF incident

Skremmende:O!

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Sikkert en skremmende opplevelse for de ombord. Visse kilder sier mer og kraftigere turbulens i tiden fremover ettersom atmosfæren blir varmere. Men dette kan kanskje de med mer kunnskap her inne fortelle mer om.
Off. !Ikke si det engang!
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 21:00   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: AF incident

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Er det noen som vet hvordan turbulens som dette vil oppleves i en widebody?
Jeg har lest at man kan høre strukturen i flyet lage lyder når det er som værst, er det slik?
Ja, jeg har vært i kraftig turbulens i widebody. Det er riktig nok mange år siden, men det satt en støkk i meg. Det er litt mer naturlig når en Dash 8 hiver seg opp og ned. Så vidt jeg husker så var det en del lyder ja, og sitter man langt bak med sikt langt fremover, så kan man jo faktisk se at hele flyet er elastisk og "bøyer seg".

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 21:03   #12
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: AF incident

JA! Sträckan PBM-AMS 1999 i en 747Combi från KLM. Satt på upper deck och precis efter serveringen får vi den värsta turbulensen jag har varit med om med mat och dryck i famnen på många! Crew fick slut på dry-cleaning vouchers och vi fick dessa när vi kom fram till AMS. Folk var ganska så vita i ansiktet efter den turen. Har inte upplevt någonting liknande varken före eller efter som tur är.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 21:34   #13
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,289
Default Re: AF incident

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Sikkert en skremmende opplevelse for de ombord. Visse kilder sier mer og kraftigere turbulens i tiden fremover ettersom atmosfæren blir varmere. Men dette kan kanskje de med mer kunnskap her inne fortelle mer om.
Turbulens kommer naturlig nok når luftmassene blir varmere, og været blir "villere". Jo mer varme luftstrømmene får, jo mer energi får de og jo mer livlig blir de. Dette gjelder spesielt for de mest utsatte sonene i nærheten av ekvator - nå husker jeg ikke helt i farta - er noe med disse lavtrykkssonene.

Blir mer "ekstremvær" i kystsonene - mer regn, mer vind - og mer turbulens. Grunn til å videreutvikle flysikkerheten, vil jeg påstå
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 22:07   #14
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: AF incident

Et varmere klima som gir bredere grunnlag for større og kraftigere lokale celler bør jo være en bekymring for de områdene det gjelder og for de som flyr der. I tropiske strøk ser jo man jo den dag i dag CB'er som topper 50 000 fot, skulle man ha meget utur og møte på et større system med slike vil man enten få en potensiell meget lang omvei eller måtte velge retur. For ikke å tenke på om man skulle bli låst inne i midten av et system.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 22:17   #15
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: AF incident

Må ha vært en lite behagelig opplevelse for både crew og passasjerer
Mitt inntrykk, etter å ha jobbet i kabinen i omtrent 7 år, er at det blir mer og mer turbulens for hvert år. Spesielt de to siste årene har det blitt verre. Jeg har alltid hatt respekt for turbulens og satt meg ned når det har blitt ille. Men jeg vil anslå at antallet flyvninger hvor man ikke får på fasten seatbelt-skiltet i marsjhøyde nå hører til unntakene.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 22:28   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: AF incident

Nå er 7 år en promp i denne sammenhengen, så den kjøper jeg ikke helt ... forøvrig hadde jeg mine verste turbulensopplevelser på åttitallet ... kan ikke si jeg har merket noen forverring ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 22:41   #17
Lystige Laura
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
Default Re: AF incident

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Må ha vært en lite behagelig opplevelse for både crew og passasjerer
Mitt inntrykk, etter å ha jobbet i kabinen i omtrent 7 år, er at det blir mer og mer turbulens for hvert år. Spesielt de to siste årene har det blitt verre. Jeg har alltid hatt respekt for turbulens og satt meg ned når det har blitt ille. Men jeg vil anslå at antallet flyvninger hvor man ikke får på fasten seatbelt-skiltet i marsjhøyde nå hører til unntakene.
Da tenker jeg at du jobber i Widerøe og flyr både mer gjennom været pga lavere marsjhøyde og mellom fjellene i nordnorge.

Hvis du hadde jobbet ombord i en maskin som flyr høyere og ellers i Europa vil jeg påstå at setebelteskiltet settes på en liten stund på grunn av turbulens i maks 1 av kanskje 30 turer.
Lystige Laura is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 22:44   #18
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,289
Default Re: AF incident

Her er forresten en tråd om temaet "mer turbulens i framtiden..?" som jeg startet for litt siden; http://forum.flyprat.no/showthread.p...ight=turbulens - så kan den diskusjonen eventuelt tas der
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 23:06   #19
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: AF incident

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er 7 år en promp i denne sammenhengen, så den kjøper jeg ikke helt ... forøvrig hadde jeg mine verste turbulensopplevelser på åttitallet ... kan ikke si jeg har merket noen forverring ..
Det er sant, det er ikke lange stunden. Det er som skrevet kun mitt inntrykk og statistikker beskriver kanskje noe helt annet. Trolig har jeg bare vært uheldig med blant annet to ganske heftige opplevelser på kort tid.

Skulle gjerne likt å se en oversikt/statistikk over lignende hendelser på disse rutene over Atlanteren der dette inntraff. Noen som vet om dette finnes?
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2009, 07:14   #20
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
Default Re: AF incident

Og AF445 er det nye rutenumeret til AF447... Huff, bra at det gikk bra denne gangen da!
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hop ATR-42 incident CFM Flyforum 0 27-03-2018 10:56
Incident på AAL flyplats Ludde Flyforum 0 14-12-2017 12:52
Air Asia X incident SQ 777 Flyforum 5 26-06-2017 13:10
GOT-PMI Incident jefi99 Småprat 7 04-05-2011 21:07
Ramp-incident på GOT Blubird Flyforum 7 10-10-2005 18:23


All times are GMT +2. The time now is 08:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.