Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-11-2009, 13:34   #1
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default KLM i Norge, og tollbehandling på OSL

Jeg fortrekker å fly via AMS uansett om det kommer en terminal til eller ikke på OSL.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 13:39   #2
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Avinorkonferansen og T2

Ja vel? Syns ikke det var så veldig off-topic. Artikkelen omhandlet jo KLM sin posisjon i Norge.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 14:26   #3
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Avinorkonferansen og T2

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Nei, den handler om Avinorkonferansen, OSL og byggingen av T2.
Ja det gjør den men også KLM:

Hollandsk koloni

For de 42 avinorflyplassene som ikke tjener penger kan det dessuten bli dramatisk dersom OSL tjener mindre penger og Avinor får mindre handlingsrom til kryssubsidiering.

Lien ser tegn til at for eksempel Amsterdam lufthavn Schiphol er i ferd med å ta opp konkurransen med OSL om å være hub for norske utenlandsreisende.

– KLM har vært smarte og har hver natt seks fly på overnatting i seks norske byer som flyr første bølge inn til Nederland hver morgen. Litt humoristisk kan vi se på dette som et forsøk på rekolonisering av Norge, sa Lian.

Hentet fra: http://www.tu.no/bygg/article229920.ece
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 15:41   #4
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
Default Re: KLM i Norge

Det som er så forbaska irriterande med OSL som hub, er at om du har ein annan norsk destinasjon som siste stopp, må du ut av sikker sone og gå gjennom den forbaska sikkerhetskontrollen igjen. Dette er så tragisk, at det er laaaangt bedre å bruka ein utanlandsk hub. Kvifor kan ikkje OSL sette opp toll på sikker sone??
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 15:54   #5
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: KLM i Norge

Fordi du kan ha hatt en kniv i kofferten som du tok ut før du leverte kofferten igjen... Bare et eksempel, men det forklarer ihvertfall det med tollklarering innforbi sikker sone på OSL.

Men det kunne vel vært mulig å hatt tollklarering på endestasjon?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 15:56   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by zico77 View Post
Det som er så forbaska irriterande med OSL som hub, er at om du har ein annan norsk destinasjon som siste stopp, må du ut av sikker sone og gå gjennom den forbaska sikkerhetskontrollen igjen. Dette er så tragisk, at det er laaaangt bedre å bruka ein utanlandsk hub. Kvifor kan ikkje OSL sette opp toll på sikker sone??
Toll på sikker sone blir vanskelig, fordi du må identifisere bagasjen din - og da er du jo plutselig mulig uren igjen.

Men utover det er jeg helt enig, i at man bør kunne finne en løsning ala den svenske(forbeholdt SAS-SAS connections) hvor tollklarering fortsatt skjer på første destinasjon, men uten at du må finne bagasjen din. Jeg ser at det kan bli problematisk om man må ha tollere på vakt på alle norske kortbanelufthavner, slik man i teorien må dersom man skal kunne tollklarere på final destination.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 17:48   #7
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Toll på sikker sone blir vanskelig, fordi du må identifisere bagasjen din - og da er du jo plutselig mulig uren igjen.
Eg vil jo påstå at dette er det som er kilden til problemet. Eg MÅ jo identifisera bagasjen slik det er no -eg vil feks reise FRA-OSL-TRD, sidan FRA-TRD ikkje er oppretta. Når eg då MÅ gjennom toll/bagasje-klarering fordi det ikkje er toll på sikker sone, så er det jo tåpelig. Og kva dersom eg reiser utan bagasje -feks bare håndbagasje -då har eg jo ikkje noko behov for å absolutt gå gjennom bagasjeklarering. Då vil eg bare handle tollfrie varer og gå på transfer til domestic gate. Men, slik det er no, må eg gjennom security på nytt. Slik kan jo i verstefall ta 1 time ekstra.
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 17:57   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: KLM i Norge

Enig med deg om at det er en dårlig løsning, men om dette tar deg én time ekstra, vel da har du tatt deg en grundig sightseeingtur på veien.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 18:08   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: KLM i Norge

Tollproblematikken er vel godt debatert her inne allerede, og diverse byråkrater og politikere jobber (etter sigende) mot en løsning.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 19:32   #10
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Tollproblematikken er vel godt debatert her inne allerede, og diverse byråkrater og politikere jobber (etter sigende) mot en løsning.
Håper de snart finner ut av dette. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å innføre en slik ordning, siden dette jo har fungert rundt omkring i Europa i lang tid.
Jeg er blant dem som gjerne benytter KLM, eller evt. SK via CPH for å unngå OSL på hjemturen. Det er et mareritt når du kommer hjem og har en time på deg til å ta ut bags og gjennom hele den lange prosessen en gang til.
Er rimelig overbevist om at den nye ordningen vil gi en merkbar positiv effekt for OSL og norske selskaper!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 19:36   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Håper de snart finner ut av dette. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å innføre en slik ordning, siden dette jo har fungert rundt omkring i Europa i lang tid.
I Europa finner man smidige løsninger på problematiske regler, her hjemme leter man etter regler som kan stoppe smidige løsninger
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 22:47   #12
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Enig med deg om at det er en dårlig løsning, men om dette tar deg én time ekstra, vel da har du tatt deg en grundig sightseeingtur på veien.
Eg skal ikkje blåse på ein godt debattert sak, sightseeing på OSL er ok første gongen, men når du er innom OSL 2 gonger i veka, så er nok ikkje den ekstra timen noko særlig.
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2009, 23:13   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by zico77 View Post
Eg skal ikkje blåse på ein godt debattert sak, sightseeing på OSL er ok første gongen, men når du er innom OSL 2 gonger i veka, så er nok ikkje den ekstra timen noko særlig.
En halvtime burde vel være nok...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 12:37   #14
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,230
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
En halvtime burde vel være nok...
Tja. Det er jo tre ting man skal gjøre med mulighet for kø og venting for alle tre:

1. Hente egen bagasje.
2. Levere bagasjen på bagdrop i etasjen over.
3. Sikkerhetskontroll.

En halvtime bare i sikkerhetskontrollen på Gardermoen har jeg jo opplevd, selv om dette sikkert er utenom det vanlige. Uansett blir dette en stressfaktor som man helst unngår hvis man kan. Særlig etter en allerede lang reise.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 12:51   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: KLM i Norge

KLM har ihvertfall et servicekrav om at first bag on belt skal være der 10 minutter etter landing. Gi bagen 15 minutter. SAS bagdrop mener jeg skal gå på max 5 minutter om bemanning etc er riktig. 20. G4S har vel også et servicekrav om max 10 minutter ventetid i sikkerhetskontrollen, og får vel endog bøter om ventetiden overstiger 15 min. Så bag(15)+bagdrop(5)+security(10)= 30 minutter. Det forutsetter naturlig nok at alt klaffer, men det er faktisk ikke umulig - selv uten stress. Det betyr ikke at jeg ville anbefale en 30 minutter connection utland-innland.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 12:58   #16
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
selv uten stress.
Hvor mange ganger har du gjort dette uten at du opplevde det som stress?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 13:05   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: KLM i Norge

Bag har jeg opplevd at har tatt 45 min på OSL i ekstreme tilfeller. 15-20 min i kø på bagdrop er heller ikke unormalt enkelte tider på dagen. Dette kombinert med 15-20min i sikkerhetskontroll, så holder det med en slik tur før en skyr OSL som pesten i fremtiden.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 13:09   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Hvor mange ganger har du gjort dette uten at du opplevde det som stress?
Jeg bor jo ved OSL, så jeg har kun gjort det to ganger selv. Hvis du kun har 30 minutter på deg, er det klart det blir "stress" - da har du ingen marginer - den ser jeg. Men alt over 30 minutter blir sånn sett marginen du kan gå på. Mener jeg har hatt hhv 45 og det som ble til 35 grunnet sent innkommende fly. Sistnevnte gir noe høyere puls enn normalt, det opplever jeg også.

Mener minimum connection time fra utland-innland ble justert opp tidligere i år? Noen som kan sjekke Amadeus - er det 40 minutter?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 13:11   #19
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
Default Re: KLM i Norge

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
KLM har ihvertfall et servicekrav om at first bag on belt skal være der 10 minutter etter landing. Gi bagen 15 minutter. SAS bagdrop mener jeg skal gå på max 5 minutter om bemanning etc er riktig. 20. G4S har vel også et servicekrav om max 10 minutter ventetid i sikkerhetskontrollen, og får vel endog bøter om ventetiden overstiger 15 min. Så bag(15)+bagdrop(5)+security(10)= 30 minutter. Det forutsetter naturlig nok at alt klaffer, men det er faktisk ikke umulig - selv uten stress. Det betyr ikke at jeg ville anbefale en 30 minutter connection utland-innland.
Det er forskjell på teori og praksis ift leveransetider -men utan stress kan eg ikkje sei meg samd i. Bare elementet at eg MÅ ta ut bagasjen og droppe på nytt er rett og slett tull og tøys, den kunne like godt vore sendt på transfer til neste destinasjon. TRD-OSL-FRA funker jo fint, og det bare fordi tollen ikkje har betydning for utreise.
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2009, 13:16   #20
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: KLM i Norge

Jeg er helt enig i at det er slitsomt å tollklarere bag på første destinasjon - men alternativet som de fleste andre land benytter er jo toll på samtlige flyplasser. Kortbaneflyplassene våre er vel ikke alle klare for tollbehandling. Sverige har en annen løsning fortsatt på teststadiet, og kun med SAS, som virker å passe det norske flyplassnettet bedre. I tillegg gjør jo den tollfrie EU-sonen det hakket enklere, da det er snakk om færre bag som skal tollklareres i Sverige.
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS?) Trdfly Småprat 20 08-06-2013 02:59
Om tollbehandling ved transfer Andre1980 Reiseforum 6 07-09-2009 17:26
KLM DC3 i Norge Discus Flyhistorisk forum 3 08-08-2009 18:26
KLM DC-2 i Norge Olebno Flyhistorisk forum 8 04-09-2008 19:40
KLM i Norge! MartinL Flyforum 20 05-10-2005 19:38


All times are GMT +2. The time now is 16:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.