Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2009, 13:36   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Flyselskaber som hæver priserne til dem der søger meget

Er der nogen der har hørt om dette før - og evt. hvilke flyselskaber der gør det...

Quote:
Højere priser på flybillet
Et eksempel på sådan en cookie er, at nogle flyselskabers hjemmesider lægger en cookie ind på din computer der registrerer, hvor mange gange du er inde og søge på, hvad en bestemt billet koster.
Hjemmesiden er så programmeret til at sætte prisen op, hver gang man går ind og søger på billetten. Fordi den stigende interesse tyder på, at man kan få kunden til at betale mere i pris, eller få kunden til at tænke, at man hellere slå til, før prisen stiger igen. Men hvis man så slår cookien fra, så falder prisen igen til udgangspunktet.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/11/19/163128.htm
Old 20-11-2009, 14:24   #2
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Default Re: Flyselskaber som hæver priserne til dem der søger meget

Har vært et program på TV2, utklipp:

http://74.125.77.132/search?q=cache:...&ct=clnk&gl=no
Old 20-11-2009, 14:50   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Takker :-)

jeg hører også meget gerne mere via PM, hvis der er nogen der ligger inde med viden som de ikke vil have offentligt....
Old 20-11-2009, 15:09   #4
Isbamse
ScanFlyer Molded

Godt man har jobbens reisebyrå...ellers er det jo bare å fjerne kjeksene når man søker.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2009, 15:16   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Godt man har jobbens reisebyrå...ellers er det jo bare å fjerne kjeksene når man søker.
ja, må indrømme jeg blev lidt overrasket over den taktik, hvis det er rigtigt. Heldigvis kan man på vores prissammenligning undgå disse cookies da vi får priserne primært via API/XML....
Old 20-11-2009, 18:34   #6
O_K_
ScanFlyer Silver

hehe, http://matrix.itasoftware.com/ ... Jeg skjekker alltid om jeg får en pris som kan sammenliknes. Dog ikke når jeg reiser med jobben, da er det reisebyrå og avtaler som gjelder, og man må bare godta det man får.
Old 20-11-2009, 18:41   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Litt på kanten av tema: Generelt vet jeg at enkelte store hotell-kjeder justerer prisen (generelt, ikke mot en enkelt bruker) basert på tilgjengelighet og forventet salg, og også på forespørsler og hvor mange som fører til salg vs. hvor mange som hopper av i prosessen. Ganske komplekse saker, men eks. hvis et hotell i et område får lavt utbytte av bookinger ifht andre hoteller sett ifht søk/salg-parametre kan det føre til at prisen går opp eller ned på de forskjellige stedene. Typisk er steder i USofA der mange hoteller fra samme kjede er lokalisert i samme geografiske område.

Old 21-11-2009, 12:27   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Litt på kanten av tema: Generelt vet jeg at enkelte store hotell-kjeder justerer prisen (generelt, ikke mot en enkelt bruker) basert på tilgjengelighet og forventet salg, og også på forespørsler og hvor mange som fører til salg vs. hvor mange som hopper av i prosessen. Ganske komplekse saker, men eks. hvis et hotell i et område får lavt utbytte av bookinger ifht andre hoteller sett ifht søk/salg-parametre kan det føre til at prisen går opp eller ned på de forskjellige stedene. Typisk er steder i USofA der mange hoteller fra samme kjede er lokalisert i samme geografiske område.
men det er vel også fair nok og ikke langt fra den måde man prissætter flybilletter på, men der hvor jeg synes man går over stregen det er når man hæver prisen overfor den enkelte bruger, mens man sælger billigere til andre, som måske ikke søger så meget på hjemmesiden.

Det er efter min mening noget der grænser til snyd og svindel
Old 21-11-2009, 13:24   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Etter hva jeg vet er det ingen som har en slik cookie som påvirker prisene som det antydes her. Icelandair sin beskrivelse er i og for seg ganske korrekt, da tilgjengeligheten på de billigste setene kan påvirkes i kortere perioder om de som søker etter seter går så langt at de begynner en bookingprosess. Det som skjer da er at setene "holdes" i en kort tidsperiode ( timeout etter ca 5 min) slik at bestillingen skal kunne ferdigstilles. Er det inne mange samtidig vil da dette naturlig nok kunne påvirke prisbildet for øyeblikket. Avbrytes bookingforsøket vil prisbildet kunne endre seg igjen. Dette har altså ikke noe med Cookie å gjøre, men er rett og slett et systemoppsett som skal sikre at de som har påbegynt en bestilling skal kunne ferdigstille denne.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2009, 14:49   #10
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Da skal jeg slette cookies før jeg søker etter billetter bare for å være sikker.
Old 23-11-2009, 17:06   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Vi er nu nogle der har gravet lidt mere ned i den her sag og skræmmende nok lader det til at det er det danske "Forbrugerrådet", som har forsøgt at opfinde en historie, som ikke har hold i virkeligheden.

I et interview med en journalist har Forbrugerrådet åbenbart udttalt at flyselskaber bruger cookies til at hæve priserne med, så journalisten har citeret korrekt, mens det er Forbrugerrådet der i deres ivrighed efter at komme i medierne og jagte virksomheder lagt fra har holdt sig til sandheden.

Det har Forbrugerrådet idag via telefon indrømmet, selvom de i første omgang forsøgte at holde historien i live - selvom de vidste det var direkte løgn. De har INGEN eksempler på flyselskaber, der har gjort dette. Men de forsøgte faktisk så sent som idag at indirekte påstå at det f.eks. kunne være SAS der gjorde sådan. Helt uden grund og uden at have noget som helst at bygge påstanden på.

Hårdt presset indrømmede de dog også at SAS ikke gjorde sådan og at det var en udtalelse de aldrig skulle have kommet med.

Skræmmende at et såkaldt "Forbrugerråd" kan komme med sådanne direkte løgnagtige udtalelser omkring en branche - blot for at gøre sig selv interessante og komme i medierne.

Nu overvejer vi lige hvordan vi skal gøre omverdenen opmærksomme på, at Forbrugerrådet har et meget afslappet forhold til sandheden.

Der er mange ting i flybranchen som forbrugerorganisationer burde tage sat i, men det kan ikke være rigtigt at de ikke kan holde sig til sandheden og det underminerer f.eks. vores kamp for gennemskuelige priser - når sådanne selvudråbte forbrugerorganisationer direkte lyver for at gøre sig selv interessante.

Posting Rules