Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-09-2009, 18:06   #1
B777ER
ScanFlyer Blue

Norwegian Dyrere billetter til hjemreisen

Norwegian selger billige billetter til utreisen, men dyre billetter hjem

http://e24.no/boers-og-finans/article3260777.ece
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 18:18   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Dyrere billetter til hjemreisen

Etter hva jeg kan lese av artikkelen er basisprisen den samme, men avgiftene høyere ute. Etetrsom DY er forpliktet til å avertere prisene inkl avgifter, blir det slik ... Nok en avisand.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 19:22   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Dette er ikke bare avgifter sin "skyld." Stort sett alle ganger jeg har sett på reiser på kampanjer, så har alltid retur vært tilnærmet dobbelt så dyr som utreisen som det reklameres med. Dette gjelder ikke bare DY, men de er nok "værstinger" her.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 19:38   #4
Eirik
Livsnyter

Jepp, har lagt merke til det samme, fx. til Antalya og andre Europa-destinasjoner i sommer; til tider råbillig utreise, og tilsvarende overpriset retur ukene etter. Om det handler om fulle fly på returen eller at de gambler på at folk gjerne vil fly hjemover med samme selskap vites ikke .
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 19:40   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Dette er ikke bare avgifter sin "skyld." Stort sett alle ganger jeg har sett på reiser på kampanjer, så har alltid retur vært tilnærmet dobbelt så dyr som utreisen som det reklameres med. Dette gjelder ikke bare DY, men de er nok "værstinger" her.
Det er vel muligens ikke så enkelt heller (selv om jeg har observert likende tendenser)? Om mange kjøper billetter ut av Norge på kampanje (og DYs kampanjepriser er ofte svært gunstige) så øker det naturlig nok etterspørselen etter returbilletter, slik at det blir vanskelig å få tak i de billigste returbillettene. Kanskje er effekten du (og jeg) har sett delvis en konsekvens av dette?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 19:47   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

På enkelte destinasjoner er det faktisk billigere returreise enn utreise, f.eks. på ruter fra Wroclaw til Oslo. Utreisen fra Oslo koster 249 kr., hjemreisen 200 kr på grunn av lave skatter og avgifter. Men høyere priser for returreiser skyldes ikke bare høyere skatter og avgifter. Tilbudet av lavprisbilletter er generelt sett dårligere for hjemreise enn for utreise.
Old 10-09-2009, 19:54   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det spørs vel hvilken vei du reiser også ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 20:30   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg tar utgangspunkt i reiser fra Norge.
Old 10-09-2009, 20:51   #9
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Reis hjem på mandag eller tirsdag, så blir det andre boller.
Tenker man litt anderledes kan man jo også ta en langhelg hvor avreisen er fredag eller lørdag med hjemkomst tirs/ons. Da skal du nok finne billige billetter
Old 10-09-2009, 21:13   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er vel muligens ikke så enkelt heller (selv om jeg har observert likende tendenser)? Om mange kjøper billetter ut av Norge på kampanje (og DYs kampanjepriser er ofte svært gunstige) så øker det naturlig nok etterspørselen etter returbilletter, slik at det blir vanskelig å få tak i de billigste returbillettene. Kanskje er effekten du (og jeg) har sett delvis en konsekvens av dette?
Skjønner ikke helt logikken. Etterspørselen etter returbilletter bør ikke bli noe særlig større enn etterspørselen etter billetter ut av Norge. Sånn sett skulle det ikke være noen stor forskjell i prisbildet. Men selvfølgelig, velger man å reise til litt ODDE-tider så er det enklere å finne billigere billetter også. Reis hjem mandag i stedet for søndag.

Og selvfølgelig er DY smarte nok til å legge ut færre billige billetter på returreiser som foregår på populære dager. De vet selvsagt at folk skal hjem igjen, og da kan også prisene presses. Enhver som vil drive business ville vel utnyttet en slik mulighet?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 21:22   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Skjønner ikke helt logikken. Etterspørselen etter returbilletter bør ikke bli noe særlig større enn etterspørselen etter billetter ut av Norge. Sånn sett skulle det ikke være noen stor forskjell i prisbildet. Men selvfølgelig, velger man å reise til litt ODDE-tider så er det enklere å finne billigere billetter også. Reis hjem mandag i stedet for søndag.

Og selvfølgelig er DY smarte nok til å legge ut færre billige billetter på returreiser som foregår på populære dager. De vet selvsagt at folk skal hjem igjen, og da kan også prisene presses. Enhver som vil drive business ville vel utnyttet en slik mulighet?
Nei, jeg burde nok nevnt det jeg hadde i bakhodet også - nemlig det du skriver om at det ikke nødvendigvis legges ut like mange billige billetter på retur som på utreise. Men nå har jeg nå sjekket 2-3 destinasjoner, og jeg kan vel ikke akkurat si at det er et helt klart bilde som sier at utreise er så mye billigere enn hjemreise (ikke veldig vitenskaplig gjennomført, men ...).

Et par, tre tilfeldige datoer på Lavpriskalenderen til DY for OSL-LGW viser f.eks. at utreise kan gjennomføres til 249,-, mens returen kan fås til 355,- 2-3 dager senere. Av dette er 119kr skatt/avgift på utreise og 225kr skatt/avgift på returen. Igjen, ikke en vitenskaplig undersøkelse, men ment som en illustrasjon.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2009, 23:17   #12
Flopp
ScanFlyer Blue

Sjekket for morro skyld OSL til Alicante/Murcia.

Så godt som alle retur priser var lavere enn utreise i september,oktober,november og desember.

Nok et utrolig teit forsøk på å sverte Norwegian.
Selvfølgelig skjer det at retur er dyrere,akkurat som utreise, man kan ikke forvente å få samme pris begge veier.
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2009, 00:13   #13
OJB
ScanFlyer Rusty

Nå gjelder ikke dette bare DY.
Også andre selskaper , blant dem SK , har dyrere hjemreiser , så medieomtalen burde jo dekke andre selskaper og.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2009, 14:15   #14
Dag-Yngve
ScanFlyer Blue

Latterlig artikkel.
Dag-Yngve is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2009, 15:06   #15
Isbamse
ScanFlyer Molded

Flyselskapene ville jo være dumme om de ikke prøvde seg med å lure kundene litt på å skvise noen ekstra kroner ut på hjemreisen. Og den lille mediestormen kan jo lett ris over og bortforklares.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules