![]() |
|
![]() |
#1 | |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
|
![]()
Det jobbes for å få en frakterute fra Haugesund til Boston for fisk.
Quote:
http://www.h-avis.no/article/2009090...1/1058/AKTUELT
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
2160 meter ..... halloooooooooo!!!!!!! Hva har man glemt å regne inn? Last eller fuel?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Har'ke du hørt om frysetørket laks da MOW - lett som en fjær, og så er det bare å tilsette vann ved ankomst. Med det unngår en også straffetollen, siden en da må videreforedle den i Statene (enkel prosess med å tilsette vann - og luksus utgaven tilsettes det norske designervannet Voss)
![]() ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Trygve Seglem gir ikke opp drømmen om å drive i luften
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Og så skal flyet gå på tørket drivstoff har jeg hørt!
Det er nesten det samme som tørr-vann! Man tar en pose tørr-vann, blander det med en liter væske, og plutselig har man en liter vann!! Gennialt? ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
For å være fair .. man snakker 757 og dermed muligens Iceair Cargo ... FBU var 2200 meter til sammenligning. Men å operere med mellomlanding fordyrer jo endel ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
|
![]()
I tillegg er det ofte motvind vestover så rekkevidden blir redusert noe - på kanten rangemessig hvertfall.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Kvalifisert gjetting 26-2700m under optimale forhold. (tørr bane, ingen crossvind osv).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Er dette samme fyren som ville fly fisk ut fra Lista med Anotnov?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
|
![]()
ehm, sola ligger ikke akkurat så fryktelig lengre unna heller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Slowbird
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo
Posts: 83
|
![]() ![]() En annen utfordring er det faktum at det er fortsatt billig å transportere fisk i trailere til dagens mest brukte eksportflyplasser, for eksempel Gardermoen og Malmö. Det kommer det til å være i fremtiden også gitt.... Men de skal ha for entusiasmen da... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Sola kan snart legges ned, e derfor ingen nevner at Sola kan ta imot litt større fraktere
enn det HAU kan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() Quote:
http://www.landrum-brown.com/masterp...Rwy-Length.pdf Så det kan vel bli litt i knappeste laget ja... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Nope, men det viker sånn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 86
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Hau 72velle, den var under beltespennen
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Med bare noen "meter" fra Haugesund til Stavanger, er det nok ikke noe stort operativt hinder å ta av fra HAU med nok fuel til å hoppe ned til Stavanger eller opp til Bergen, tanke opp, og så dra ut i den store verden.
Som med alle fraktoperasjoner, er det returfrakten som ofte er utfordringen. Finner man noe som kan bruke SVG eller BGO som importflyplass til Norge, er det lettere. Til slutt; er det nok produksjon av fisk rundt Karmøy til å opprettholde et omfattende eksportprorgram med fly, og er tanken evt å bygge et slakteanlegg ved flyplassen for å ha kortest mulig kjede fra oppdrettsanlegget til flyet? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bergen til Boston via CPH, FRA og JFK | Islending | TripReports | 12 | 14-06-2013 02:13 |
Transport til/fra Haugesund flyplass? | robertaas | Reiseforum | 5 | 11-04-2013 18:00 |
Wizz-ruter fra Torp (splittet fra Haugesund-Gdansk) | Stoarn | Flyforum | 6 | 04-12-2011 10:56 |
Tips til Boston? | T.A.K | Reiseforum | 9 | 09-11-2010 18:56 |
Cargofly OSL - Ankomst | Tændis | NSFF-forum | 12 | 30-07-2010 17:50 |