![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.6756388
"Næringslivet i Finnmark mener flytilbudet internt i fylket er så dårlig at det hindrer for næringsutvikling. Dette ønsker flyselskapet Norwegian å gjøre noe med. Men flyselskapet får ikke lov fordi staten har gitt flyselskapet Widerøe monopol på all flyging internt i fylket." ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
WF har ikke monopol på all flyging i flyket, vil ikke DY gå inn der. Står heller ikke noe om hvor de vil inn så saken er vel bare for å skape noe blest? Hvis DY mener de kan gjøre det bedre/billigere enn WF på anbudsrutene bure de lagt inn anbud selv.
Anbudet gir en aktør monopol på ruten ifht. en del kriterier. Brytes monopolet er avtalen brutt og i teorien kan eks. WF da legge ned flygingen - det er ikke sikkert det sikrer flytrafikken.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Hmmm... hadde ikke NAS et par anbudsruter der for 7 år siden?
Men uh... hvor er resten av artikkelen? 3 linjer er for dårlig det er ikke journalistik. Hvor ønsker Norwegian å fly? Mener de virkelig at det kan være lønnsomt med 737 i et fylke som har omtrent like mye innbyggere som Sarpsborg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Forøvrig mener jeg at denne var oppe tidligere en gang også - i omrent samme drak, fant den ikke i farta.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37866 Nok en gang, dette er ren furting fra Norwegian sin side som ønsker å undergrave hele systemet med anbudsruter. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Årsaken til at DY tidligere har furtet over at de ikke får lov å fly mellom KKN og ALF er ene å alene at de ønsker å slå sammen rutene fra nevnte steder til OSL. De har en forpliktelse i anbudet til Forsvaret om et gitt antall avganger, og utenfor sesongen vil det vært veldig lønnsomt for de å kunne slå disse sammen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
|
![]() Quote:
![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Sep 2009
Posts: 27
|
![]()
Hvor skulle Norwegian fly i så fall? De har jo riktignok ruter fra Oslo til Alta og Kirkenes, men er vel kun Lakselv som har lang nok rullebane til å ta imot 737-fly av de andre flyplassene i Finnmark. Ang. en rute fra Kirkenes til Alta med Norwegian, så spørs det om den er lønnsom å fly med 737-fly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Poenget mitt var at det er bakgrunnen. Det vil aldri i min levetid være grunnlag for å fly med 737 mellom Alta og Kirkenes som isolert rute. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
sleipe-kjos prøver seg igjen!
Beklager å si det på den måten, men å prøve å opptre som den nye samferdselministeren i landet blir litt snodig, hvertfall når det er for å tyne mest mulig penger ut av produksjonen i nord. Han kan jo legge inn anbud på rutene i Finnmark som andre kortbaneaktører har gjort i årevis.
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Nå er jo artikkelen så tynn denne gangen at det kan være at næringslivet legger ordene i munnen på Norwegian også. Står ikke eksplisitt hvem som har sagt hva om saken.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Jeg så intervjuet, og det kan nok i denne gangen stemme at det var mer spørsmål som han besvarte på et mer generelt grunnlag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
![]() Jeg leser ingen sted at Kjos prøver å leke samferdselminister. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
|
![]() Quote:
Jeg vet at det også ligger planer fra Norwegian om å trafikere OSL-LKL i første omgang på sommerstid (muligens fra sommeren 2010). SAS gjorde dette for et par år siden, med stor suksess. Om jeg ikke husker feil hadde de vel gjennomsnittlig et belegg på 90% i sommer månedene. Grunnen til at denne ruten opphørte var at de angivelig "konkurrerte" med seg selv på ruten OSL-ALF (noen SAS-ansatte antydet dette). Widerøe lukter visst nok også på denne ruten, med sine Q400 fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Velkommen!
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Jeg tror lokalpolitikerne i Finnmark skal vokte seg vel for hva de önsker seg. En ren kommersiell operasjon vil ikke lønne seg, og om man begynner å undergave FOT-regimet med å tillate f.eks. DY (eller SK) å frakte passasjerer på KKN-ALF eller andre "add-ons" innen fylket. Da faller hele korthuset sammen og tilbudet blir kanskje billigere - men dårligere og helt uten den firutsigbarheten for næringslivet som ligger i FOT-regimet. Om DY tror de kan gi et bedre tilbud enn andre aktører på FOT-nettet, får de levere inn anbudssøknad nesten gang ruteområdet legges ut - og om de skulle vinne, ikke stikke av etter halvgjort jobb som sist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Er vel anbudsrunde for bl.a. Finnmark nå i høst mener jeg å huske. DY får legge inn et tilbud da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Utfordringen med å legge inn andbud er jo at dette også gir en plikt til å operere x antall avganger pr uke innen strenge rammer, slik at dette kan som CK nevner lenger opp gi dem betydelige utfordringer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Motorsag er lov/ikke lov i innsjekket baggasje | Utflyttet | Småprat | 35 | 04-07-2012 22:38 |
Vil du reservere? Ok, men ikke mulig | AirbusTrond | Reiseforum | 4 | 25-03-2010 19:57 |
Dette får kabin-ansatte ikke lov til | Concorde | Flyforum | 11 | 25-03-2010 13:47 |
Kvinner vil, men får det ikke til... | LN-KOG | General Aviation og sjøfly | 4 | 06-11-2008 16:51 |