Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2009, 21:53   #1
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Norwegian Vil fly – men får ikke lov

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.6756388
"Næringslivet i Finnmark mener flytilbudet internt i fylket er så dårlig at det hindrer for næringsutvikling.
Dette ønsker flyselskapet Norwegian å gjøre noe med.

Men flyselskapet får ikke lov fordi staten har gitt flyselskapet Widerøe monopol på all flyging internt i fylket."
apron is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 22:05   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

WF har ikke monopol på all flyging i flyket, vil ikke DY gå inn der. Står heller ikke noe om hvor de vil inn så saken er vel bare for å skape noe blest? Hvis DY mener de kan gjøre det bedre/billigere enn WF på anbudsrutene bure de lagt inn anbud selv.

Anbudet gir en aktør monopol på ruten ifht. en del kriterier. Brytes monopolet er avtalen brutt og i teorien kan eks. WF da legge ned flygingen - det er ikke sikkert det sikrer flytrafikken.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 22:11   #3
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Hmmm... hadde ikke NAS et par anbudsruter der for 7 år siden?

Men uh... hvor er resten av artikkelen? 3 linjer er for dårlig det er ikke journalistik. Hvor ønsker Norwegian å fly? Mener de virkelig at det kan være lønnsomt med 737 i et fylke som har omtrent like mye innbyggere som Sarpsborg?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 22:13   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Forøvrig mener jeg at denne var oppe tidligere en gang også - i omrent samme drak, fant den ikke i farta.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 22:44   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Forøvrig mener jeg at denne var oppe tidligere en gang også - i omrent samme drak, fant den ikke i farta.
Her

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37866

Nok en gang, dette er ren furting fra Norwegian sin side som ønsker å undergrave hele systemet med anbudsruter.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 23:00   #6
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Årsaken til at DY tidligere har furtet over at de ikke får lov å fly mellom KKN og ALF er ene å alene at de ønsker å slå sammen rutene fra nevnte steder til OSL. De har en forpliktelse i anbudet til Forsvaret om et gitt antall avganger, og utenfor sesongen vil det vært veldig lønnsomt for de å kunne slå disse sammen.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 23:07   #7
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Årsaken til at DY tidligere har furtet over at de ikke får lov å fly mellom KKN og ALF er ene å alene at de ønsker å slå sammen rutene fra nevnte steder til OSL. De har en forpliktelse i anbudet til Forsvaret om et gitt antall avganger, og utenfor sesongen vil det vært veldig lønnsomt for de å kunne slå disse sammen.
Dem får lov til å fly mellom KKN og ALF da, mener at dem gjorde så i vinter. Men det dem ikke får lov til er å ta med seg passasjerer, alstå selge billetter for passasjerer, som kun skal til ALF pga konsesjonen til WF på FOT-rutene
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 23:08   #8
MD80
Newcomer
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 27
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Hvor skulle Norwegian fly i så fall? De har jo riktignok ruter fra Oslo til Alta og Kirkenes, men er vel kun Lakselv som har lang nok rullebane til å ta imot 737-fly av de andre flyplassene i Finnmark. Ang. en rute fra Kirkenes til Alta med Norwegian, så spørs det om den er lønnsom å fly med 737-fly?
MD80 is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 23:20   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by LCH78 View Post
Dem får lov til å fly mellom KKN og ALF da, mener at dem gjorde så i vinter. Men det dem ikke får lov til er å ta med seg passasjerer, alstå selge billetter for passasjerer, som kun skal til ALF pga konsesjonen til WF på FOT-rutene
Det går vel for det samme. Herr Kjos får ikke dollarglis når han ikke får selge billetter. Men du har rett i at de fløy. Det han klaget på var at han ikke kunne selge billetter.

Poenget mitt var at det er bakgrunnen. Det vil aldri i min levetid være grunnlag for å fly med 737 mellom Alta og Kirkenes som isolert rute.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 00:08   #10
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

sleipe-kjos prøver seg igjen!

Beklager å si det på den måten, men å prøve å opptre som den nye samferdselministeren i landet blir litt snodig, hvertfall når det er for å tyne mest mulig penger ut av produksjonen i nord. Han kan jo legge inn anbud på rutene i Finnmark som andre kortbaneaktører har gjort i årevis.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 00:18   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
sleipe-kjos prøver seg igjen!
Nå er jo artikkelen så tynn denne gangen at det kan være at næringslivet legger ordene i munnen på Norwegian også. Står ikke eksplisitt hvem som har sagt hva om saken.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 00:26   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nå er jo artikkelen så tynn denne gangen at det kan være at næringslivet legger ordene i munnen på Norwegian også. Står ikke eksplisitt hvem som har sagt hva om saken.
Jeg så intervjuet, og det kan nok i denne gangen stemme at det var mer spørsmål som han besvarte på et mer generelt grunnlag.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 10:22   #13
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
sleipe-kjos prøver seg igjen!

Beklager å si det på den måten, men å prøve å opptre som den nye samferdselministeren i landet blir litt snodig, hvertfall når det er for å tyne mest mulig penger ut av produksjonen i nord. Han kan jo legge inn anbud på rutene i Finnmark som andre kortbaneaktører har gjort i årevis.
Og så klager vi på dårlig journalistik.

Jeg leser ingen sted at Kjos prøver å leke samferdselminister.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 10:35   #14
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by MD80 View Post
Hvor skulle Norwegian fly i så fall? De har jo riktignok ruter fra Oslo til Alta og Kirkenes, men er vel kun Lakselv som har lang nok rullebane til å ta imot 737-fly av de andre flyplassene i Finnmark. Ang. en rute fra Kirkenes til Alta med Norwegian, så spørs det om den er lønnsom å fly med 737-fly?
Heisann, min første post på forumet

Jeg vet at det også ligger planer fra Norwegian om å trafikere OSL-LKL i første omgang på sommerstid (muligens fra sommeren 2010). SAS gjorde dette for et par år siden, med stor suksess. Om jeg ikke husker feil hadde de vel gjennomsnittlig et belegg på 90% i sommer månedene. Grunnen til at denne ruten opphørte var at de angivelig "konkurrerte" med seg selv på ruten OSL-ALF (noen SAS-ansatte antydet dette).

Widerøe lukter visst nok også på denne ruten, med sine Q400 fly.
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 10:54   #15
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Heisann, min første post på forumet
Velkommen!


Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Jeg vet at det også ligger planer fra Norwegian om å trafikere OSL-LKL i første omgang på sommerstid (muligens fra sommeren 2010). SAS gjorde dette for et par år siden, med stor suksess. Om jeg ikke husker feil hadde de vel gjennomsnittlig et belegg på 90% i sommer månedene. Grunnen til at denne ruten opphørte var at de angivelig "konkurrerte" med seg selv på ruten OSL-ALF (noen SAS-ansatte antydet dette).

Widerøe lukter visst nok også på denne ruten, med sine Q400 fly.
Det er vel egentlig bare å prøve seg. Nå vet jeg ikke hvilket belegg SAS hadde men om det var så mye som 90% så er dumt at ruten er lagt, selv om den skulle ta noe av trafikken til Alta.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 11:16   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Jeg tror lokalpolitikerne i Finnmark skal vokte seg vel for hva de önsker seg. En ren kommersiell operasjon vil ikke lønne seg, og om man begynner å undergave FOT-regimet med å tillate f.eks. DY (eller SK) å frakte passasjerer på KKN-ALF eller andre "add-ons" innen fylket. Da faller hele korthuset sammen og tilbudet blir kanskje billigere - men dårligere og helt uten den firutsigbarheten for næringslivet som ligger i FOT-regimet. Om DY tror de kan gi et bedre tilbud enn andre aktører på FOT-nettet, får de levere inn anbudssøknad nesten gang ruteområdet legges ut - og om de skulle vinne, ikke stikke av etter halvgjort jobb som sist.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 12:05   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Er vel anbudsrunde for bl.a. Finnmark nå i høst mener jeg å huske. DY får legge inn et tilbud da.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 12:33   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Er vel anbudsrunde for bl.a. Finnmark nå i høst mener jeg å huske. DY får legge inn et tilbud da.
Utfordringen med å legge inn andbud er jo at dette også gir en plikt til å operere x antall avganger pr uke innen strenge rammer, slik at dette kan som CK nevner lenger opp gi dem betydelige utfordringer...
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 14:31   #19
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Utfordringen med å legge inn andbud er jo at dette også gir en plikt til å operere x antall avganger pr uke innen strenge rammer, slik at dette kan som CK nevner lenger opp gi dem betydelige utfordringer...
Nettopp, og derfor bør Kjos slutte å sympatisutre først som sist
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 14:34   #20
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Vil fly – men får ikke lov

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Nettopp, og derfor bør Kjos slutte å sympatisutre først som sist
Jeg har ikke sett at han gjør det...
laurenz is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom Dash Småprat 8 04-12-2012 11:41
Motorsag er lov/ikke lov i innsjekket baggasje Utflyttet Småprat 35 04-07-2012 22:38
Vil du reservere? Ok, men ikke mulig AirbusTrond Reiseforum 4 25-03-2010 19:57
Dette får kabin-ansatte ikke lov til Concorde Flyforum 11 25-03-2010 13:47
Kvinner vil, men får det ikke til... LN-KOG General Aviation og sjøfly 4 06-11-2008 16:51


All times are GMT +2. The time now is 06:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.