Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2009, 21:53   #1
apron
ScanFlyer Blue

Norwegian Vil fly – men får ikke lov

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.6756388
"Næringslivet i Finnmark mener flytilbudet internt i fylket er så dårlig at det hindrer for næringsutvikling.
Dette ønsker flyselskapet Norwegian å gjøre noe med.

Men flyselskapet får ikke lov fordi staten har gitt flyselskapet Widerøe monopol på all flyging internt i fylket."
apron is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 22:05   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Vil fly – men får ikke lov

WF har ikke monopol på all flyging i flyket, vil ikke DY gå inn der. Står heller ikke noe om hvor de vil inn så saken er vel bare for å skape noe blest? Hvis DY mener de kan gjøre det bedre/billigere enn WF på anbudsrutene bure de lagt inn anbud selv.

Anbudet gir en aktør monopol på ruten ifht. en del kriterier. Brytes monopolet er avtalen brutt og i teorien kan eks. WF da legge ned flygingen - det er ikke sikkert det sikrer flytrafikken.

Old 01-09-2009, 22:11   #3
laurenz
ScanFlyer Molded

Hmmm... hadde ikke NAS et par anbudsruter der for 7 år siden?

Men uh... hvor er resten av artikkelen? 3 linjer er for dårlig det er ikke journalistik. Hvor ønsker Norwegian å fly? Mener de virkelig at det kan være lønnsomt med 737 i et fylke som har omtrent like mye innbyggere som Sarpsborg?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 22:13   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Forøvrig mener jeg at denne var oppe tidligere en gang også - i omrent samme drak, fant den ikke i farta.

Old 01-09-2009, 22:44   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Forøvrig mener jeg at denne var oppe tidligere en gang også - i omrent samme drak, fant den ikke i farta.
Her

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37866

Nok en gang, dette er ren furting fra Norwegian sin side som ønsker å undergrave hele systemet med anbudsruter.
Old 01-09-2009, 23:00   #6
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Årsaken til at DY tidligere har furtet over at de ikke får lov å fly mellom KKN og ALF er ene å alene at de ønsker å slå sammen rutene fra nevnte steder til OSL. De har en forpliktelse i anbudet til Forsvaret om et gitt antall avganger, og utenfor sesongen vil det vært veldig lønnsomt for de å kunne slå disse sammen.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 23:07   #7
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Årsaken til at DY tidligere har furtet over at de ikke får lov å fly mellom KKN og ALF er ene å alene at de ønsker å slå sammen rutene fra nevnte steder til OSL. De har en forpliktelse i anbudet til Forsvaret om et gitt antall avganger, og utenfor sesongen vil det vært veldig lønnsomt for de å kunne slå disse sammen.
Dem får lov til å fly mellom KKN og ALF da, mener at dem gjorde så i vinter. Men det dem ikke får lov til er å ta med seg passasjerer, alstå selge billetter for passasjerer, som kun skal til ALF pga konsesjonen til WF på FOT-rutene
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 23:08   #8
MD80
Newcomer

Hvor skulle Norwegian fly i så fall? De har jo riktignok ruter fra Oslo til Alta og Kirkenes, men er vel kun Lakselv som har lang nok rullebane til å ta imot 737-fly av de andre flyplassene i Finnmark. Ang. en rute fra Kirkenes til Alta med Norwegian, så spørs det om den er lønnsom å fly med 737-fly?
MD80 is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 23:20   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LCH78 View Post
Dem får lov til å fly mellom KKN og ALF da, mener at dem gjorde så i vinter. Men det dem ikke får lov til er å ta med seg passasjerer, alstå selge billetter for passasjerer, som kun skal til ALF pga konsesjonen til WF på FOT-rutene
Det går vel for det samme. Herr Kjos får ikke dollarglis når han ikke får selge billetter. Men du har rett i at de fløy. Det han klaget på var at han ikke kunne selge billetter.

Poenget mitt var at det er bakgrunnen. Det vil aldri i min levetid være grunnlag for å fly med 737 mellom Alta og Kirkenes som isolert rute.
Old 02-09-2009, 00:08   #10
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

sleipe-kjos prøver seg igjen!

Beklager å si det på den måten, men å prøve å opptre som den nye samferdselministeren i landet blir litt snodig, hvertfall når det er for å tyne mest mulig penger ut av produksjonen i nord. Han kan jo legge inn anbud på rutene i Finnmark som andre kortbaneaktører har gjort i årevis.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 00:18   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Nå er jo artikkelen så tynn denne gangen at det kan være at næringslivet legger ordene i munnen på Norwegian også. Står ikke eksplisitt hvem som har sagt hva om saken.

Old 02-09-2009, 00:26   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nå er jo artikkelen så tynn denne gangen at det kan være at næringslivet legger ordene i munnen på Norwegian også. Står ikke eksplisitt hvem som har sagt hva om saken.
Jeg så intervjuet, og det kan nok i denne gangen stemme at det var mer spørsmål som han besvarte på et mer generelt grunnlag.
Old 02-09-2009, 10:22   #13
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post

Beklager å si det på den måten, men å prøve å opptre som den nye samferdselministeren i landet blir litt snodig, hvertfall når det er for å tyne mest mulig penger ut av produksjonen i nord. Han kan jo legge inn anbud på rutene i Finnmark som andre kortbaneaktører har gjort i årevis.
Og så klager vi på dårlig journalistik.

Jeg leser ingen sted at Kjos prøver å leke samferdselminister.
Old 02-09-2009, 10:35   #14
LN-BEF
ScanFlyer Blue

LN-BEF's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD80 View Post
Hvor skulle Norwegian fly i så fall? De har jo riktignok ruter fra Oslo til Alta og Kirkenes, men er vel kun Lakselv som har lang nok rullebane til å ta imot 737-fly av de andre flyplassene i Finnmark. Ang. en rute fra Kirkenes til Alta med Norwegian, så spørs det om den er lønnsom å fly med 737-fly?
Heisann, min første post på forumet

Jeg vet at det også ligger planer fra Norwegian om å trafikere OSL-LKL i første omgang på sommerstid (muligens fra sommeren 2010). SAS gjorde dette for et par år siden, med stor suksess. Om jeg ikke husker feil hadde de vel gjennomsnittlig et belegg på 90% i sommer månedene. Grunnen til at denne ruten opphørte var at de angivelig "konkurrerte" med seg selv på ruten OSL-ALF (noen SAS-ansatte antydet dette).

Widerøe lukter visst nok også på denne ruten, med sine Q400 fly.
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 10:54   #15
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Heisann, min første post på forumet
Velkommen!

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Jeg vet at det også ligger planer fra Norwegian om å trafikere OSL-LKL i første omgang på sommerstid (muligens fra sommeren 2010). SAS gjorde dette for et par år siden, med stor suksess. Om jeg ikke husker feil hadde de vel gjennomsnittlig et belegg på 90% i sommer månedene. Grunnen til at denne ruten opphørte var at de angivelig "konkurrerte" med seg selv på ruten OSL-ALF (noen SAS-ansatte antydet dette).

Widerøe lukter visst nok også på denne ruten, med sine Q400 fly.
Det er vel egentlig bare å prøve seg. Nå vet jeg ikke hvilket belegg SAS hadde men om det var så mye som 90% så er dumt at ruten er lagt, selv om den skulle ta noe av trafikken til Alta.
Old 02-09-2009, 11:16   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Jeg tror lokalpolitikerne i Finnmark skal vokte seg vel for hva de önsker seg. En ren kommersiell operasjon vil ikke lønne seg, og om man begynner å undergave FOT-regimet med å tillate f.eks. DY (eller SK) å frakte passasjerer på KKN-ALF eller andre "add-ons" innen fylket. Da faller hele korthuset sammen og tilbudet blir kanskje billigere - men dårligere og helt uten den firutsigbarheten for næringslivet som ligger i FOT-regimet. Om DY tror de kan gi et bedre tilbud enn andre aktører på FOT-nettet, får de levere inn anbudssøknad nesten gang ruteområdet legges ut - og om de skulle vinne, ikke stikke av etter halvgjort jobb som sist.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 12:05   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Er vel anbudsrunde for bl.a. Finnmark nå i høst mener jeg å huske. DY får legge inn et tilbud da.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 12:33   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Er vel anbudsrunde for bl.a. Finnmark nå i høst mener jeg å huske. DY får legge inn et tilbud da.
Utfordringen med å legge inn andbud er jo at dette også gir en plikt til å operere x antall avganger pr uke innen strenge rammer, slik at dette kan som CK nevner lenger opp gi dem betydelige utfordringer...

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 14:31   #19
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Utfordringen med å legge inn andbud er jo at dette også gir en plikt til å operere x antall avganger pr uke innen strenge rammer, slik at dette kan som CK nevner lenger opp gi dem betydelige utfordringer...
Nettopp, og derfor bør Kjos slutte å sympatisutre først som sist
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 14:34   #20
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Nettopp, og derfor bør Kjos slutte å sympatisutre først som sist
Jeg har ikke sett at han gjør det...
Reply