Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-07-2009, 09:40   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Thumbs down BA nedgraderer catering på short-haul?

Ifølge denne tråden på Flyertalk vil BA kutte ut sandwichen på de fleste short-haul flygninger og kun servere kjeks og snacks fra August

http://www.flyertalk.com/forum/briti...g-changes.html

Spennende å se om det faktiskt stemmer
Old 21-07-2009, 09:42   #2
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Default Re: BA nedgraderer på short-haul?

Skal ut og reise i ET (økonomi) med BA den 3. august, så da skal jeg huske å rapportere om det ble servert sandwich eller kjeks

For de som ikke har lest hele tråden på FT, så går altså endringene ut på at man kutter ut sandwich'en på økonomiklasse shorthaul (i band 1, 2 og 3A, samt innenriks) etter at frokostserveringen slutter kl 10.00. Tidligere har man fått servert sandwich, men dette skal nå kuttes ned til kjeks og snacks. Drikkevarer (både alkoholfrie og alkoholholdige) skal fortsatt være gratis.

Nedenfor er en uoffisiell oversikt over hvilke destinasjoner som tilhører hvilket "band". OSL tilhører mest sannsynlig Band 3A, så da skal man kunne se fram til kjeks, snacks og kjØLig drikke når man sitter bak gardinen 3. august

Quote:
Band 1
AMS, BRU, CDG, CGN, DUS

Band 2
BSL, FRA, GVA, HAM, LYS, MUC, STR, TXL, ZRH

Band 3
AGP, ARN, BCN, BEG, BUD, CPH, FCO, GIB, HEL, LIN, LIS, MAD, MXP, NCE, OSL, PRG, VIE

(I imagine that AGP, BEG, FCO, GIB, HEL are 3B, not sure about ARN/LIS - are borderline 2:30)

Band 4
ATH, DME, IST, KBP, LCA, LED, OTP, SOF, TIP

Last edited by jcnorway; 21-07-2009 at 10:02.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 19:23   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default BA med store catering kutt

http://www.flyertalk.com/forum/briti...g-changes.html

Quote:
August will see some massive changes to the catering, mainly effecting the Short Haul operation, but also with some changes to Long Haul offerings.

On Short Haul, after the breakfast service time, that finishes at 10:00AM, the catering on all Domestic, Band 1, 2 and 3A flights will be reduced to biscuits and skybites. From my understanding of the communication, there will be no more sandwich packs offered at lunch and dinner time.
They are also going to review the contents of the alcohol bars, so you may see some drinks being removed.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 20:43   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Betyr dette at de prøver å kopiere SAS sitt suksess konsept? Ikke i et skritt tydeligvis, men de er jo opplagt på vei.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 09:28   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Betyr dette at de prøver å kopiere SAS sitt suksess konsept? Ikke i et skritt tydeligvis, men de er jo opplagt på vei.
Får ikke håpe det. Mener å husket at BA hadde noe lignende en kort periode tidligere (for en del år siden), men det kan være jeg husker feil.

Old 22-07-2009, 09:35   #6
jb1
ScanFlyer Rusty

De serverer da i det minste fortsatt noe. Det viktigste er å slippe å betale for drikke.
Old 22-07-2009, 12:21   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Det er kanskje litt drøyt å kalle det et massivt kutt... På den andre siden gjør jo BA-gjengen på Flyertalk overdrivelse til en kunstform.

Uansett synes jeg ikke den sandwichen er noe stort tap. Den pleier stort sett å bli sendt i retur.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 13:55   #8
OJB
ScanFlyer Rusty

Enig med siste taler. Dette var jo ikke mye å skrive hjem om?
Det må da være mer vesentlige ting som skjer rundt det er verd å omtale?
OJB is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 14:29   #9
matsbg
ScanFlyer Blue

matsbg's Avatar

BA har forøvrig kuttet ut gratis lokale aviser.. Nå er det kun engelske aviser og få
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 18:30   #10
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er kanskje litt drøyt å kalle det et massivt kutt... På den andre siden gjør jo BA-gjengen på Flyertalk overdrivelse til en kunstform.

Uansett synes jeg ikke den sandwichen er noe stort tap. Den pleier stort sett å bli sendt i retur.
Enig, den BA sandwichen er ikke mye å skrive hjem om.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 19:37   #11
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Litt OT, men en ting skal de ha ros for, og det er god kundeservice.

Jeg sendte en e-post til BA Executive Club for å høre om de visste om det var mulig å få kjøpt en modell av deres 747-400. De selger et par modeller i nettbutikken sin (Highlife Shop), men ingen 747. Fikk e-post dagen etter om at henvendelsen var blitt videresendt til kundeservice og at de skulle sjekke.

I dag ringte det en hyggelig britisk dame og fortalte meg at de dessverre ikke har noen 747-modell på lager. Hun beklaget så mye at de ikke hadde den, men tipset meg samtidig om at jeg burde gjøre et søk på nett, fordi slike modeller ble solgt hos mange hobby- og modellbutikker.

Og avslutningsvis så takket hun meg for at jeg velger å reise med BA og ønsket meg samtidig en god tur til New York (med BA) om 2 uker!

Sånt blir man jo litt glad av

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 19:39   #12
Øivind
ScanFlyer Silver

De gangene jeg har reist bak gardinen hos BA synes jeg da sandwichene har vært riktig gode. Men enig i at det er å ta ganske kraftig i å kalle dette "massivt kutt i catringen". De erstatter sandwichen med noen kjeks e.l., så man får da fortsatt noe.
Og heldigvis er drikkevarer, inkl. alkoholholdige fortsatt gratis.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 19:40   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

De tar seg hvertfall råd til å ringe til utlandet
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 19:46   #14
Øivind
ScanFlyer Silver

Forresten er vel overskriften på denne tråden noe misvisende?
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2009, 11:15   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

UK BA dropper gratis mat servering

Det går fort i svingene. BA skal spare penger.

Quote:
Med kort varsel stopper British Airways fra næste uge madservering på turistklasse efter kl. 10 på flyvninger under 2½ time. Dermed sparer BA ca. 200 mio. kr.

BA-flyvningerne indenfor Europa vil stadig have gratis bar-service, hvor passagerer på turistklasse kan få chips til deres drikkevare. Og passagerer på business class får stadig mad på alle flyvninger.
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=21369
Old 30-07-2009, 11:42   #16
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Kjedelig. Håper inderlig ikke favorlitten LH går samme veien. Synes det er stor forskjell på en matbit og noen kjeks. Med en matbit kan man klare seg fra man reiser hjemmefra til man har pakket ut på hotellet (eller kommet hjem) og er klar for å finne en restaurant. Hvorfor er det evt ikke flere som satser på muligheten for å få kjøpt seg noe småvarmt, a la Air Berlin?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 22:53   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default BA reduserer service også foran og på langruter

Danske Ekstrabladet har i dag en interessant artikkel som påstår at til og med BA's eget kabinpersonale er i harnisk over reduksjonen av servicen ombord.

Quote:
Ikke kun måltiderne hos British Airways er forsvundet på 2½-times flyvninger efter kl. 10. Også på BA’s langruter får økonomipassagererne forringet service.

Vandflasken bliver således erstattet med et vandglas på monkeyclass, mens gæsterne på business class får reduceret deres andet måltid.
Jeg har alltid vært av den mening at når flyselskapene reduserer mat og drikketilbudet i biz på langruter, er det like før det blir kroken på døra!

Hvor skal dette ende?

Hele historien her:
http://ekstrabladet.dk/ferie/article1202377.ece

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 23:13   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Virker nesten som extrabladet og kildene har lest Flyertalk og all sutringen der.

Tidligere fikk pax på økonomi en liten vannflaske på matbrettet, nå er det den (velkjente) plastglasset med vann som skal følge med i steden. Ikke akkurat verdens undergang så lenge man får vann og annen drikke i tillegg under hele turen.

Reduksjonen i alkoholservering (dvs. kutter ut sprit fra economy på shorthaul) har versert som rykter, men er ikke bekreftet.

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg har alltid vært av den mening at når flyselskapene reduserer mat og drikketilbudet i biz på langruter, er det like før det blir kroken på døra!
Reduksjon i drikkeservering på longhaul biz har jeg ikke sett noe sted, så det får du ta på egen kappe. Andre måltid på BA biz longhaul har jeg kun hatt til USA, har bestått av trekantsandwicher, varme scones og andre saker. En liten reduksjon her gjør ingen ting for min del, har aldri spist mye av det måltidet allikevel da jeg sjelden er sulten på det tidpunktet (og så vidt jeg har observert har 75% av det de har delt ut i kabinen blitt returnert).

Når det er sagt så håper jeg ikke BA har fått inn folk fra "serviceconseptkontoret" til SAS for å gruble ut smarte servicekonsepter for mat og drikke på shorthaul...

Last edited by Discus; 04-08-2009 at 23:18.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 04:37   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Virker nesten som extrabladet og kildene har lest Flyertalk og all sutringen der.
Det overrasker meg ikke mer hvordan lojalister forsvarer deres elskverdige flyselskap to the bitter end... Det er nettopp det BA haaper paa: At dersom nok mange ikke er sultne paa akkurat dette tidspunktet, kommer de seg kanskje unna med alle kuttene..

Tenk dersom du skulle reise i Traveler fra OSL via LHR til X og kom seint til flyplassen, fikk ikke tid til aa spise, ingen servering ombord, forsinket inn til LHR saa ikke noe tid til aa plukke opp noe der og deretter ombord i neste fly sulten som en ulv paa vei til X. Da hadde det vaert kjekt med en Lufthansa sandwich....

Her gjoer BA en fundamental endring som kommer til aa faa konsekvenser for dem i fremtiden. Se bare paa SAS, de har klart aa fintet seg selv ut av konkurransen fordi de ikke klarer aa differensiere seg selv fra konkurrentene. Og husk at det tok litt tid fra europarutene til SAS gikk fra service til absolutt ingen service.

Ekstrabladet henviser ikke til Flyertalk, de henviser til kabinansatte som i seg selv er det stoerste problemet BA har.

Hadde jeg vaert BA hadde jeg kuttet det utrolige sloeseriet ekstra flight attendants koster dem foer jeg hadde latt det gaa ut over kundene.

For dette trekket kommer overhodet ikke til aa redde oekonomien til selskapet, men heller forverre den.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 08:26   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det overrasker meg ikke mer hvordan lojalister forsvarer deres elskverdige flyselskap to the bitter end...
Hvis du refererer til meg så forsvarer jeg ikke nedskjæringene på shorthaul, ei heller store endringer på longhaul. Derimot mener jeg det er helt feil at alt bråket skal dannes rundt det om passasjerene får et vannglass eller en mikroflaske på matbrettet, og om førsteklassepaxen får konfektsjokolade fra stor eller liten boks. Hadde de vært smarte i denne kampen hadde de tatt de endringene som var størt, ikke laget storm i vannglasset på økonomi.

Quote:
Her gjoer BA en fundamental endring som kommer til aa faa konsekvenser for dem i fremtiden. Se bare paa SAS, de har klart aa fintet seg selv ut av konkurransen fordi de ikke klarer aa differensiere seg selv fra konkurrentene. Og husk at det tok litt tid fra europarutene til SAS gikk fra service til absolutt ingen service.
Det er nettopp det jeg sier - håper ikke de følger etter SAS.

Posting Rules