![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
De fleste har sikkert fått med seg Dagbladets reportasje i dag, som til og med var førstesideoppslaget deres. "krigen" mellom SAS, Norwegian og Ryanair kommer forbrukerne til gode. Ikke mye nytt i reportasjen, som ikke har vært diskurtert opp i mente her før. Annet enn at folk reiser helt fra Bergen for å reise billig fra Torp med Ryanair. Og ja - de hadde sjekket prisene på andre selskaper.
Quote:
__________________
Life is Brutale Last edited by Martin; 19-07-2009 at 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Det var da ikke så veldig billige billetter de hadde funnet, de som var intervjuet. Men regner med de har sjekket andre...
Ellers er jeg enig med Geelmuyden i at SAS bør la være å ta furte- og offerrollen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
2600 tur/retur for 4 personer tur/retur Birmingham er da heller ikke så kostbart, eller er det? 4200 for to personer tur/retur Alicante er jo dyrt nok da. Der er vi enige. IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Familien har åpenbart sjekket både SAS og Norwegian, og gjort en bedømmelse om hva som er best for de. Kanskje de tok turen over fjellet som en del av ferien? Hvem vet... Jeg dro til København en gang for å kjøpe brukte høyttalere, og tok med både kone og barn med meg. Ser man rent økonomisk på det, så er det kanskje litt rart å gjøre det sånn. Men vi hadde en hyggelig tur, samtidig som vi (eller jeg) sparte litt penger, og da var vi alle fornøyde, sant? (vi tok fly, og høyttalerne ble sjekket inn som bagasje 2x65 kilo - på den måten var det godt å ha med familien for å slippe så mye overvekt også, ![]()
__________________
Life is Brutale Last edited by imm; 19-07-2009 at 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
imm og ehall , ja mulig dere har rett, men da fremkom det ikke i sammenligningen og da blir det vel ikke reelt ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Denne priskrigen er sterkt overdrevet. Norwegian og SAS har høyere priser både på innenlands og utenlands i dag sammenliknet med for både et, to og tre år siden. Ryanair konkurrerer for øvrig ikke på noen av rutene til Norwegian og SAS, men de åpner opp nye markeder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Ja, det er skal bli interessant å se hva slags effekt Ryanair etter hvert vil få på SAS og Norwegian. Lenge fløy de jo bare fra Torp til Stansted, nå har de en lang rekke ruter fra Torp - mange er lagt ned, mange har kommet til. Foreløpig føler jeg at Ryanair mest av alt har vært et tilbud for folk i Vestfold/Telemark og for prissensitive kunder i Oslo. Nå som de skal begynne å fly fra Rygge, kan konkurransebildet bli mer interessant, kanskje særlig mellom Norwegian og Ryanair, ettersom SAS mer og mer trekker seg ut av deres markeder. Merker meg ellers at Ryanair er oppe i fire ruter fra Haugesund.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Synes egentlig det er litt rart at SAS ikke oppfatter Ryanair som en konkurrent. For eksempel flyr Ryanair 4 ganger daglig til London. Ville alle disse vært hjemme dersom Ryanair ikke fløy, eller ville noen kanskje ha reist med SAS?
I mine øyne konkurerer alle mot hverandre, og også mot selskaper som Color line m.fl. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,342
|
![]()
Dette blir helt klart spennende..genialt av Ryanair aa faa til en konkurranse mellom Torp og Rygge...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
For oss forbrukere er konkurranse genialt. Men for OSL-Torp-Rygge vil dette ende med en viss grad av kannibalisering, det er jeg overbevist om.
Og, før vi vet ordet av det har vi EasyJet på OSL............ |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Ryanair flyr mellom to flyplasser på Østlandet og ved London, som ikke er plassert eller tilrettelagt så godt hverken for forretnings- eller forbindelsesmarkedet i noen av endene, og slik sett er det nok ikke en direkte konkurranse mellom SAS og Ryanair mellom Oslo og London. Om en passasjer kun skal fra "Østlandet" til "London-regionen" og pris er mye viktigere enn tid, kan man kanskje hevde at det er direkte konkurranse om de samme produktene for akkurat denne reisende.
Det samme gjelder gjerne de som reiser fra Østlandet til Franfurt/Hahn istedetfor OSL-FRA, o.l. Torp har flere innenlands forbindelser i Norge, men også der er det langt færre enn på OSL, mens Rygge så og si har ingen, og således i hovedsak må kunne sies å betjene et relativt folkerikt marked i nærområdet, mens det ikke kan påstås å være en flyplass for resten av landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår STN sine (manglende) egenskaper for forretningsmarkedet, så er det vel bare delvis riktig. STN ligger et stykke ut på landet - det er riktig, men samtidig så ender du opp midt i City når du ankommer med toget. Tar du taxi fra LHR og skal inn til City så vil det på gode dager med lite trafikk ta deg nokså nærme 1 time. Litt mer behagelig reisemåte, men det tar omtrent like lang tid som å reise med STN Express til Liverpool Street. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Etter hva jeg har skjønt, så oppfattes STN som "langt på landet" av London-folk selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Stansted ruten fra Torp er nok den med høyest grad av forretningsreisende hos Ryanair. Jeg har to bekjente som begge er eks-pandion kunder, som nå reiser til London med Ryanair. Å si at SAS ikke taper noen kunder til Ryanair er nok litt feil.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
"Dette kommer forbrukerne til gode"
På kort sikt er jeg helt enig. Publikum får tilgang til billige billetter, men man har fremdeles mulighet for å fly med LH, BA, SAS osv hvis man vil ha litt mer service. Men hva kommer til å skje på lang sikt? Low cost drift av et flyselskap blir malen? Publikums- og ansattes rettigheter og goder forringes, fly som lander og tar av på tid blir ikke prioritert, servering på innenriks blir historie osv. De dagene alt går på skinner er det greit, men de dagene ting går i ball vill man merke stor forskjell. Per i dag virker det som om pris er det eneste som teller. Da vil hele bransjen bli deretter. You feed peanuts, you get monkeys! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Hva angår STN kontra LHR så har jeg litt blandede erfaringer. De siste gangene jeg har fløyet ut fra STN så har det vært en helt smertefri prosess, med lite stress og lite køer. LHR T3 synes jeg rett og slett er en lite kjekk terminal å reise fra. Det er veldig mye folk og relativt lite plass. Det fine med LHR er at man faktisk kan ta en taxi ut til flyplassen om man føler for det - og det er ikke mulig til STN og man ikke har veldig god tid og veldig mye penger... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Priskrig Oslo-London | Radiv | Reiseforum | 16 | 12-08-2016 12:26 |
Selskapene som forsvant | jb1 | Flyhistorisk forum | 11 | 07-12-2012 21:29 |
Priskrig igjen? | erlendi | Småprat | 1 | 15-06-2011 17:41 |
Priskrig på storbyferier | Lillingen | Flyforum | 2 | 14-04-2007 16:12 |
Ny priskrig i lufta | DY | Flyforum | 11 | 17-03-2005 22:49 |