![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
To daglige avganger
Quote:
(Jeg ser at dette er kommentert i en annen tråd også, men synes nyheten fortjener en egen tråd) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Slik blir rutetidene på MOL: http://www.molde-airport.com/index.p...62009&newsid=3
DY og SK flyr ikke akkurat vinge mot vinge slik noen hevdet ville bli realiteten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Med tanke på kundegrunnlaget Vigra vs Årø så er det vel kanskje en liten overkill på Årø hvis det er like mange daglige avganger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Vil anta at SAS raskt kutter en avgang eller to. Så er man tilbake med samme tilbud, men med konkurranse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
AES har 9-10 daglige tur/retur på hverdager. MOL får nå 7 (har 5 pr dags dato). SAS kommer garantert til å kutte fra vinterprogrammet. 1 eller 2 rundturer forsvinner. Slik sett samme antall eller litt flere frekvenser, men med større totalkapasitet (300 og 800 mot stort sett 600 og 700 i dag) og lavere billettpriser. Kundegrunnlaget er større på AES enn MOL, men man har sett at DY på AES har tiltrekt seg en god del reisende fra MOL. Disse vil i all hovedsak returnere til MOL. I tillegg frakter bussen imponerende 100.000 pax mellom Molde og Oslo hvert år. Her vil det hentes inn en god del. Også toget (togstasjon på Åndalsnes 53 km fra Molde sentrum) har man forventninger om å hente inn litt fra. Den som lever får se. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ser at DY satser morgen og kveld og at de igjen prøver seg med en tidlig avgang fra Oslo som er flott for forretningsreisende. Det blir dog spennende å se om DY klarer å fylle opp en 737-800 kl. 0700 om morran da disse morgenflyene sjelden går fulle med mye mindre materiell. (de skal jo over til en 100% 738 operasjon etterhvert)
KRS, HAU, AES og MOL kan bli knallhardt med såpass stort materiell |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Får jo bare gratulere forkjemperne for dette tilbudet med seieren. Hvorvidt resultatet blir en økning i antall passasjerer mellom MOL og OSL på drøyt 100 % slik som enkelte prognosierer gjenstår å se. Det har jo blitt diskutert høyt og lavt på forskjellige fora rundt omkring hvorvidt en slik etablering er ønskelig, og vil gagne MOL i fremtiden. Jeg tror ikke denne etableringen bringer med seg like mye godt som mange er overbeviste om. Jeg ser ikke for meg at det ville vært heldig for KSU for eksempel å satse på blodkonkurranse mellom SAS og Norwegian på en rute med et såpas tynt passasjergrunnlag, noe som for øvrig også gjelder Moldes rute til OSL. Slik jeg ser det er det bedre med et stabilt og godt tilbud tilrettelagt for alle typer reisende fra én aktør, enn overkapasitet på morgen og ettermidag, og et duopol som er ment stort sett for businessreisende. MOL vil garantert ikke drifte lenge med 7 daglige rundturer til Oslo. Reduksjoner vil komme, og det vil gå utover tilbudet når det gjelder forskjellige avgangstider på døgnet. Men dette er jo min overbevisning, så meg om det
![]() Last edited by wf145; 18-06-2009 at 20:30. Reason: off-topic sitat |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Jeg skal ikke legge meg opp i territorialkampene deres der ute i havgapet, men en effekt av konkurransen på MOL kan faktisk bli lekkasje av pax til KSU. Det kan hende at KSU får afganger spredt bedre utover dagen enn på MOL, og at næringslivet i Molde derfor kommer til å bruke begge flyplassene i større grad enn i dag. Mange som reiser fra MOL har connections videre fra OSL, og de gidder ikke sitte og dingle der i 4 timer hvis det er mer effektiv å kjøre til KSU. Så du får nok mer en heliport å se på flyKSU ![]() Last edited by Flyer; 18-06-2009 at 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg synes det er flott at Norwegian satser på å dekke større deler av Norge, og innenriksnettet begynner å bli imponerende stort. Det er også fint at selskapet igjen tar tak i det som i utgangspunktet var satsningsområde nr. 1 - norsk innenriks. Jeg er imidlertid i tvil om Boeing 737-800 med 189 seter er egnet materiell, slik Tommy777 påpeker. Det vil være vanskelig å ha mange frekvenser på ruter som i utgangspunktet er tynne med så store fly. Kanskje Norwegian på sikt skaffer seg noen mindre maskiner og samtidig får opp frekvensen på innenriks og intraskandinaviske ruter? Det har for øvrig ikke vært noen økning på de "nye" rutene til Ålesund og Kristiansand etter åpningen, og på Bergen-Stavanger og Bergen-Trondheim har selskapet kuttet avganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Som FlightDeck skriver; ingen ideell maskin for MOL vil jeg tro. Men nå er det jo mange år til DY har en ren 738 flåte, da. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det kommer an på hvorvidt og i eventuelt i hvor stor grad Norwegian greier å trekke ny trafikk til Årø. Lykkes de med det, går dette naturligvis helt fint.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hørte rykter om at Røros Flyservice skal etablere seg i MOL i forbindelse med DY oppstart.
Noen som kan bekrefte eller har en kilde? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Angående det med vekt litt lenger opp i diskusjon så er det lenge siden DYs ene 737-500 gikk ut av flåten. Mulig det var en tasteleif. Men det blir vel også litt feil å samligne max take off weight på -300 og -800. Det er sjeldent mann flyr så tungt. Men det sies at kostnaden ikke er så forskjellig. For det første så har -800 selvfølgelig nye og bedre motorer og mye annet er også nytt og bedre. Men vedlikeholdet er også noe mann må ta med i betraktning. Der tror jeg nok de kan ha tjent inn mye. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian åpner 2 ukentlige Oslo - Verona | Cockpitview | Flyforum | 4 | 19-03-2016 14:44 |
Ruten Oslo-Molde (Splittet fra LGW-AES) | geha | Flyforum | 7 | 15-02-2016 23:29 |
SAS styrker Molde-Oslo | Wiggo Hovde | Flyforum | 2 | 22-10-2013 12:06 |
Direktflyg åpner Oslo-Karlstad | Toffen | Flyforum | 19 | 01-12-2012 18:23 |