![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Dag og dato Søndag 17. mai 2009
Flight SK 2872 Flyselskap SAS Ordinær rute 16:05 – 17:25 Fly MD82 SE-DIN ”Eskil Viking”, bygget 1990 Sete 10C Pris 664,- Bestilt hos SAS 27.02.2009 Midt under middagen i 18-tiden den 16. mai kom det tekstmelding fra SAS med tilbud om å sjekke inn via mobilen. Det kunne jeg gjøre ved å svare ”JA” på sms’en. Jeg gjorde så, og et sekund senere kom det melding om at jeg var sjekket inn på sete 10C, reisefølge på 10D og at boardingkort og bagasjetag var å hente på automaten på flyplassen. Heh – alt greit, men hvorfor vi ble belønnet med seter på hver side av midtgangen er ikke godt å si. Dagen etter i to-tiden var det ikke annet for enn å ta sikte på CPH. Vi forlot et Kbh lettere preget av voldsom synging og drikking blant fotballfans (kamp mellom Brøndby og FCK), enkelte nordmenn som diskre med flagg og sløyfe markerte 17. mai og horder av italienske turister som kan sees på som sjarmerende anmassende eller bare anmassende; kanskje helst det siste. Fra Hovedbanegården er det tog til CPH hvert 10. minutt. Du løser billett for to soner på en automat til den nette sum av 21 danske pro pers (24,50 NOK). Togturen tar 13 minutter med to stopp underveis. Togmateriellet er behagelig og moderne, og på det vi tok var det god plass. Vel ute på CPH var det lett tilgang til innsjekkautmater, og boardingkort og bagasjetag kom helt problemfritt. I bagasjedrop’en var det minimal kø. Så var det å følge strømmen opp i andre etasje. Displayer fortalte at det var 3 minutter ventetid i sikkerhetskontrollen. Det stemte, og selve kontrollen gikk raskt og korrekt. Både på boardingkort og skjermer var SK 2672 satt opp fra gate C7. Det er en bussgate, og jeg undret meg litt over det, for flighten var satt opp med MD80 all series. Ombordstigning var satt til klokken 15:40. I ventetiden var det tid for litt mat. Vi hadde 150 danske og hadde litt moro av å finne ut hvor mye mat og drikke vi kunne få for de pengene, samtidig som det ikke er annet enn å forbanne bakstreverske land som Danmark og Norge som opprettholder nasjonale valutaer og ikke den enkle og greie euroen. ![]() ![]() Sterling-navnet lever ennå - tydelig Så spaserte vi tur i terminalen og jeg tok noen bilder. Vi var tilbake til gate C7 til avtalt tid, men der gikk det ikke noe fly til Bergen. Ny sjekk av skjermene sa at vi nå skulle møte på A12. Ja, ja, det er ikke alt man skal forstå i denne verden, og i hvert fall ikke hvorfor gater endres på denne måten. Det var ikke annet for enn å skynde seg til A-piren. Det verste var at vi nettopp hadde kommet derfra. ![]() Gammel og ny tid ![]() Ombordstigningen kom raskt i gang, og personalet var strenge på at de på seteradene 20-33 skulle på først. Det er alltid noen som stresser i vei og skal først om bord uansett, men de har ikke forstått at flyet ikke går før den siste av de fremmøtte faktisk er om bord og har satt seg. Da boarding var completed oppdaget jeg at det var en del ledige plasser på økonomi. Pussig, for da jeg sjekket flight’en for en uke siden, var økonomi helt utsolgt. På biz og flex satt det vel 12-13 reisende – på seterad 8 og fremover. Rett bak oss satt et ektepar som også var plassert på hver sin side av midtgangen. De bråkte litt om det og fikk nye seter sammen litt lenger bak i kabinen. ![]() Utsikt fra flyet Av en eller annen grunn ble vi stående og vente litt frem til push back. Kabinpersonalet nyttet den tiden til å kontrollere folks mobilbruk. Damen på setet foran meg satt og lyttet på musikk på sin. Hun fikk beskjed om at man ikke skulle ha noe i ørene nå, og at mobilen måtte skrues av. Men det ville hun ikke, for den hadde hun satt i sånn flymodus. Ingen bønn – mobilen måtte av. Vi la fra gate 16:05 og tok av mot syd 10 minutter senere. Etter litt var vi oppe over et høyt skydekke. Som vanlig var flytiden beregnet til en time. Serveringen ble annonsert, men her gjorde de ikke så mye vesen ut av alt det gode de på biz og flex skulle få helt gratis. Hos oss på eco var det ikke det helt store salget. Strengt tatt er det jo ikke noe særlig behov for det heller. En flyreise på en time, og de fleste hadde jo all verdens tid til om ikke annet ta seg en pølse på CPH dersom sulten var der. SAS på strekningen CPH – BGO er en sann oppvisning i ulike flytyper med undervarianter for tiden. Selv var jeg ytterst fornøyd med å fly MD82. SE-DIN var fin å se til innvendig, og knyttenevetesten ble bestått med glans. I kabinen var det stille og rolig. Sidemannen på A-setet hadde funnet frem den bærbare straks vi var i luften og satt kanskje i fem minutter og styrte med grafer og tabeller innen han sovnet tungt. Da vi kom inn over vestlandskysten og under skydekket, fotograferte han kontinuerlig med mobilkamerat, som gjaldt det å dokumentere dette landskapet til en sort anlagt presentasjon i kart- og geografiforeningen. Vi fløy stadig lavere og nordover Fyllingsdalen, rundet ved Askøybroen og tok Flesland fra nord etter nøyaktig en time i luften. Vi kom raskt til gate 23, og bagasjen drøyet ikke lenge. Ute i hallen møtte vi 17. mai, for der stod bunadskledde menn og kvinner og ventet på sine. ![]() ![]() MD82 vet gate 23 – klar for retur til CPH Utenfor terminalen var en flybuss i ferd med å fylles opp. Det var 17:40-avgangen, og flere lot til å ville vente på neste med avgang klokken 18:00. Jeg fikk presset kofferten min inn i bagasjerommet under og kom med som de siste. 85 kroner koster enkeltbilletten og det var ståplass i 20 minutter frem til Minde. Kontrasten til pris, reisetid og komfort på Øresundståget mellom Kbh og CPH var slående. En kort hverdagsreise med SAS var over, og SAS leverte slik at jeg var fornøyd. (Til sammenligning hadde vi fra Bergen til København reist med båt til Hirtshals og tog derfra. En slik reise tar 26 timer og koster omtrent det samme som en biz-billett med flyet – men, det er nå artig å reise J) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott rapport!
Men det er vel tre soner fra Hovedbanegården til Kastrup, om jeg ikke husker fryktelig feil. Så pass på at neste gang slik at du ikke får et straffegebyr på nakken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott rapport !
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fin rapport og flotte bilder!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flying Norwegian(s)
|
![]()
Tidig lesning må jeg si. Latteren lkom frem denne gangen også. Skal selv en tur til København senere i sommer. Håper jeg får oppleve å fly med CRJ-900 ihvertfall en vei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Dette var hyggelig lesning! Takk for detaljerte beskrivelser og fine bilder. Det er alltid fint med innflygning fra nord, særlig om man sitter på høyre side.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian dobler på Bergen-København og starter Bergen-Riga | OttoL | Flyforum | 4 | 13-05-2015 13:12 |
Bergen - København - Bergen/ Bergen - København - Madrid - København - Bergen | 737-405 | TripReports | 13 | 27-05-2014 20:39 |
Bergen - København - San Francisco - København - Bergen | 737-405 | TripReports | 19 | 18-12-2013 18:33 |
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro | FlightDeck | TripReports | 37 | 16-09-2011 09:30 |
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen | FlightDeck | TripReports | 15 | 18-04-2009 12:51 |