Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-03-2009, 18:43   #1
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

OBB 4 Første reise med Emirates A380 på business

I begynnelsen av 2009 kom jeg over et godt Emirates tilbud til Asia og ettersom en kolleha og jeg skulle til området bestemte vi oss for å gå for dette. Prisen var ca £1350 og i tillegg kjøpte i billetter fra SVG til LHR og fra BKK til KUL men fremdeles ble det en ganske bra businessklasse pris.

Så den 26/3-09 etter jobben tok vi bussen til Sola flyplass for å ta flighten over til LHR. Vår flight var SK4627 og skulle egentlig gå kl 17.50 men rett etter at vi gikk gjennom security check gikk strømmen på hele termninalen og dermed ble det vanskelig p fortsette med flytrafikken. Men heldigvis var bare strømbrudde ca 30 minutter. Vi benyttet iallefall anledningen til å ta oss en kald øl og ta oss noe mat mens vi ventet på flyet.

Ved ombordstigning ble vi sjekket inn ganske tidlig og vi fikk gå gjennom billettskranken ved gaten, Problemet var bare at da vi kom mot flyet var det fremdeles blokkert ogvi måtte stå der i 5 til 10 minutter og vente...og det er ikke behagelig når man kun har på seg en tynn skjorte. Sa da vi endelig kom ombprd i flyet var jeg stivfrossen men jeg dro med meg et teppe men en gang for å få litt varme i meg igjen. På grunn av vår slott tid ble forøvrig folk rushet ombord så fort som mulig å bedt om å ta plass så fort dom mulig for å gi plass til de som kom inn etterpå. Heldigvis kom vi avgåde på tide slik at vi kunne lande på London Heatrow etter planen men jeg har aldri sett en 737 ble fylt opp så raskt.

Vi hadde økonomiklasse biletter (sete 12A) og dermed ble det til at vi måtte kjøpe egen mat og drikke. Men vi fikk nå kost oss med rødvin samt kaffe/Baileys og varme oss på. I London måtte vi fryse på nytt forresten. Vi hentet bagasjen og gikk til Hoppa bus service men ettersom vår H3 buss ikke var der gikk vi til taxi standen. Men de var åpenbart ikke interesseer i å kjøre oss den korte turen og henviste til Hoppa bus service.

Vi tok H3 bussen til Sheraton Skyline for 4£ hver og innsjekk gikk raskt. Etter å ha lempet fra oss koffert gikk vi ned til Al Dente - the Italian restaurant der vi hadde mat og drikke. Det jeg husker best med hotellet fra sist gang var den behagelige sengen og den skuffet heller ikke denne gang. Tilgang til loungen var veldig bra og frokosten som ble servert der var enkel men veldig bra. Samtidig fikk vi en flott utsikt til en av rullebanene til Heatrow der fly lettet og landet hele tiden...det var rene flyspotter heaven med andre ord

Den 27. mars var det dermed duket for flight med Emirates. Vi tok taxi til flyplassen etter frokost (det koster £10 til terminal 1 og £12 til terminal 3) og vi var tidlig ute ettersom vi ikke hadde så mye annet å gjøre. På veien inn til Heathrow passerer man forresten en stor modell av Emirates A380

Men allerede ved innsjekk fikk vi en kalddusj ettersom flyet vårt var forsinket og dette ble opplyst både ved innsjekk og at de ringte til meg.

Men vi gikk nå til loungen unasett og ble litt overrasket over den litt anonyme lounge inngangen. Det viste seg at det var kun lobbyen som viste og resten av loungen befant seg opp et par etasjer. Vi gikk opp og fant noen gode seter og ventet i spenning. Kl 11 ble lunchen servert og det ble rullet ut kalde retter rett etter rett og de hadde også en god del varme retter på programmet. På morgenkvisten fikk vi også se Singapore Airlines A380 ble skyøvet ut fre sin gate og klargjort for take off.

Vi koste oss med champagne, hvirvin, rødvin, portvin etc alt etter hvilken mat vi smakte på.

Selve loungen til Emirates var fin den men jeg tror nok at Malysia Airlines loungen i Kuala Lumpur var hakket bedre når det gjelder fasiliteter. Men matuvalgeti Emirates loungen var bare helt fantastisk. Her var det flere kalde forretter men laks, ørret, reke, hummus etc etc. Og det var også flere varme hovedretter som schnitzel, shaepards pie, stekt laks, chicken tangine, ragatoni etc...og det var også et flott utvalg av ost og desserter.

Så endelig...ca kl 14.30 landet Emirates A380 på rullebanen rett utenfor vårt vindu og på rullebanen ser den ikke så stor ut når den er alene. Men når den kommer nærmerer ser en jo at dette er en maskin av utrolig størrelse. Den parkerte til slutt rett utenfor der vi satt så vi hadde flotte plasser til å få med oss alt som skjedde. Som vanlig er det utrolig å se all logistikken som skal til når det gjelder avlasting/pålasting av kofferter, cargo, mat etc. Litt før kl 16 var det på tide med boarding og loungen er lagt opp genialt for man går bare ut gjennom en dør fra loungen og så kommer man rett ned til gangbroene.

Fortsettelse følger...
Old 30-03-2009, 19:05   #2
Molinari
ScanFlyer Silver

Molinari's Avatar

Default Re: Første reise med Emirates A380 på business

Dette ser ut som min type tur!
:-)
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 20:10   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Loungen så jo fin ut, nå venter jeg i spenning på resten!!

Quote:
. Vi tok taxi til flyplassen etter frokost
Testet dere ikke limo-servicen?

Old 30-03-2009, 21:01   #4
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

Ser ut som om jeg kunne trives med det der jeg og Og sakseliften på den GG-bilen på upperdeck er drøy
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 21:44   #5
pgaa
ScanFlyer Molded

Nais! Her er det bare å vente på forsettelsen...
Old 30-03-2009, 23:14   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Dette var en god start! Kan knapt vente på fortsettelsen! Håper den kommer snart!

Keep up the good work!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 23:49   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Wow, dette blir spennende ... Gleder meg til å "komme inn i" flyet!
Old 31-03-2009, 00:30   #8
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Quote:
Originally Posted by gardkarlsen View Post
Om jeg er helt på jordet nå, eller stemmer det at damen bak skranken har SAS uniform på seg?

En flott rapport så langt, venter i spenning på resten.

Last edited by LN-RRA; 31-03-2009 at 00:36.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 01:08   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty

SGS er vel til stede på LHR, så kan vel stemme - enn så lenge...

Fra 2006:
Quote:
SAS Ground Services A/S, a wholly owned subsidiary of the Scandinavian airline SAS Group, said on Tuesday (13 November) that it has been chosen by the airline Emirates as its new provider of passenger services at London Heathrow.
(http://www.allbusiness.com/operation...3942078-1.html)
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 07:50   #10
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Testet dere ikke limo-servicen?
Jeg er ikke sikker på hvorfor jeg ikke tenkte på det Men jeg har bestilt limo service når vi skal stoppe i Dubai på vei hjem
Old 31-03-2009, 09:15   #11
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Det er korrekt at SGS har handling på LHR for EK
Hilsen
ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 18:43   #12
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Vi kom inn i flyet i andre etasje og vi satt ganske langt fremme. Jeg hadde fått tildelt sete 8G men på grunn av konfigurasjonen (1-2-1) så ble jeg sittende litt langt vekk fra min kollega. Men dette ordnet seg da det ikke var fullt ombord og vi kunne dermed flytte frem til 7E og 7F (se http://www.seatguru.com/airlines/Emi...irbus_A380.php). Jeg vet ikke om jeg kan si så mye annet enn at sete og business klassen er imponerende og jeg håper at bildene og videoen kan gi et inntrykk av hvordan det var.

Hvert sete har sin egen liten seksjon med vann (jeg kunne godt tatt noe annet enn Evian forresten) og det var også utdelt noise cancelling headset, eye shades, sokker (hadde gjerne sett at vi fikk tøfler heller) og vi fikk også en stor toalettveske med shaving kit, after shave lotion, deodorant, tannbørste etc. TV’en var en 17” skjerm med ICE systemet noe som betyr at en kan se filmer herfra til evigheten – utvalget er enormt for å si det mildt.

Så rundt klokken 4.15 var det endelig take off – ettersom jeg satt i midten på flyet i andre etasje var det vanskelig å få en skikkelig føling med hvordan vi lå ann – men heldigvis var det et hale kamera som vi kunne følge med på.

Selve take off var mye roligere enn andre fly som jeg har vært med på men da vi kom i luften virket det som vindstøyen var tilnærmet slik som den pleier å være på andre fly men vi var enige om at det var mer støysvakt enn andre fly. Etter take fikk vi bestilt mat og her kunne en velge blant en del som man kan se fra vedlagte bilde. Jeg bestile champagne til å begynne med, arabic mezze som forrett, kalve medaljonger til hovedrett og ostekake til dessert. Vi spurte litt om hvor lang tid det ville ta for vi hadde lyst å se oss litt rundt på flyet og vår vert at at vi gjerne kunne ta champagen i baren bak i flyet og så skulle han gi beskjed når maten var klar.

Vi gikk bak i loungen og bestilte oss hver vår champagne og satte oss ned i sofaene der ettersom ”fest setebelte” skiltet ble tent pga turbulens. Her kunne man også nyte litt små snacks og strekke litt på bena.

Vi trakk oss tilbake til setene våre etterhvert og maten begynte å bli servert. Maten var veldig god og ble servert på skikkelige tallerkner og med skikkelig bestikk – en ting som var rart var at min kollega og jeg ble servert av to verter og dermed kom mat og drikke på litt forskjellige tider. En kan si hva en vil om synkronservering men når man reiser med noen kan det være kjekt å få ting servert samtidig.

Jeg måtte også vente en god stund på å få servert kaffe og baileys blant annet og det endte opp at jeg fikk to baileys ettersom jeg bestilte dette fra min kollegas flyvert ettersom min så ut til å ha glemt meg...men det endte opp med at jeg fikk en av han også (ikke at det gjør så mye). Etter maten var jeg en tur bak i loungen igjen og kikket – trappen ned til økonomiklasse var stengt av men jeg spurte om grunnen til dette. Eneste grunnen var å hindre folk å å reke nedenfra og opp men han sa at jeg gjerne måtte stikke ned å kikke. Jeg tok dermed en liten spasertur rundt i økonomiklassen og det så ikke verst ut det heller. Jeg fikk dessverre aldri sett første klassen og dusjene der. I baren sto det også en flyvert og tok bilder av folk med et polaroid kamera for å gi et folk et minne fra turen.

Etterhvert ble jeg litt småtrøtt og jeg gikk frem for å teste ut hvordan sete fungerte som en seng. Men da ble jeg fort skuffet....da jeg skulle kjøre ned sete kom jeg bare et stykke og så var det fullt stopp. Jeg spurte min flyvert om hva som kunne være problemet og han begynte med å resette mitt sete men det hjalp ikke. Dermed kunne han ikke gjøre så mye mer enn å dra sete manuelt til liggende posisjon dersom jeg ønsket det. Ettersom det var en relativt kort flytur sa jeg at det ikke var noe problem men jeg hadde nok blitt ganske skuffet dersom dette skjedde på en lengre flight.

Etter 7 timer landet vi i Dubai. På veien inn fikk vi til og med utsikt til det spektakulære Burj Dubai selv om sikten ikke var den beste på grunn av regn. Landingen var på ingen måte perfekt ettersom det virket som vi landet litt skeivt men vi kom oss ned iallefall. Lokalt var klokken 3.30 og dermed mistet vi flyet vårt videre til Bangkok. Men det kommer mer om dette i neste del

Her er en video med en liten oppsummering av the Emirates experience:
http://www.youtube.com/watch?v=t8MqK7LWqs8
Old 31-03-2009, 19:21   #13
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Fin rapport! Tycker dock inte att uppläggningen av maten ser allt för lockande ut jämfört med många andra bolag jag har sett.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 20:34   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Må si jeg gleder meg til høstens tur med 4 x EK-flights

Takk for oppsummeringen, Gard, vi gleder oss til du skal hjem og håper det er snart (selv om du sikkert vil være lenge borte)

Old 31-03-2009, 20:42   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Jeg vil også fly sånn

Flott rapport, Gard
Gleder meg til resten!

Likte oppsette av seter; det ser ut som annenhver midt-toseter har henholdsvis setene og "barskapene" i midten. Stemmer det?

Edit: Så på seatguru at det stemte.. La otgså merke til at de hadde gjort det samme på en-seterne langsvindusrekka.. Det virket ikke fullt så intelligent, spør du meg..

Last edited by Martin; 31-03-2009 at 22:05.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 21:57   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Super rapport!

Så artig ut den baren der! Kunne vel fort være at man kunne bli sittende der hele flighten? Iallefall om man reiste flere sammen!
På bildet ser det ut som at setene er noe smale. Hva synes du om det?

Maten så jo meget bra ut, og vinutvalget utsøkt! Chateau Cantenac Brown har jeg bare sett på First Class menyer tidligere!

Nå gleder jeg meg enda mer til å høre om oppgraderingen på neste legg!!

Keep it comming! Og ikke la oss vente for lenge da?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 22:25   #17
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Gleder meg ikke lite til å prøve dette om en måned. Bra rapport!
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2009, 23:42   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Glitrende. Jeg ser med en gang at Emirates har oppdatert både meny og porselen.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2009, 21:50   #19
view
ScanFlyer Gold

Dette så bra ut, fin rapport!
view is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2009, 22:04   #20
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver

Aleksander Maaland's Avatar