![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
Reiste over OSL i går. La merke til følgende:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jeg syntes alt virket normalt igår etter hva jeg kunne se. Riktiknok ble jeg tatt ut til ekstra beføling i sikkerhetskontrollen da jeg var en av de "heldige", men det skjer med stadig
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ikke for å kapre tråden, men sist jeg fløy ut av CPH til OSL må det også ha vært noe.
Vanligvis holder det jo å vise boardingkort like før sikkerhetskontrollen, men han insisterte på å se passet mitt. Siden jeg stod på mitt, spurte jeg "Er det noe nytt?" "Nei, bare i dag" "Jaha?" "Ja, må jeg få se passet ditt" (og siden jeg kanskje var litt ekstra vanskelig, gav jeg ham førerkortet) "Det er nordisk passfrihet" Så så han dumt på meg, og slapp meg gjennom. Det - og enorm kø i securityen på CPH var da det eneste ekstraordinære jeg la merke til (og de flotte markørene nede i check-inhallene med "fem minutters ventetid" viste seg å være totalt off - tok meg femten min å komme gjennom security ETTER pass og BP-kontroll. Også skeptisk til at sikkerhetsvekteren har hjemmel til å drive passkontroll, men antar de har sitt på det rene hvis de faktisk gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Developer
![]() Join Date: May 2006
|
![]()
Ehm?
* Har tyttebærpoliti hjemmel til å drive passkontroll? * "Sikkerhetskontroll" har jo ingenting med pass å gjera? -trur eg hadde blitt bra varm om ein av security krevde meg for pass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gunnar
|
![]()
Har de egentlig lov til å spørre om ID av noe slag? Trodde at de kun hadde lov til å be om å få se biletten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Når tollvesenet har ID-kontroll i jetway'en på OSL er det jo en sivil politimann med, såvidt jeg har forstått. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tollvesenet har nok politimyndighet til å se ID. Det er iallefall helt sikkert!
Det sikkerhetshysetriet som er på flyplassene nå om dagen kommer ikke til å gi seg før alle flyr nakne og uten håndbagasje! Er det rart vi drikker??? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Alt sammen høres egentlig ganske normalt ut for min del. Kø i sikkerhetskontrollen er tidsivs et problem på OSL nå og det skyldes manskapmangel. Om de har lov til å sjekke legitimasjon vet jeg ikke men det syns hadde vært rart om de ikke hadde. De skal tros alt ivareta sikkerheten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Hva legitimasjon har med sikkerhet å gjøre, er litt uklart for meg, men det er uansett forskjell på å kreve legitimasjon og å kreve pass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
Skjønner vel egentlig ikke helt problemet med å vise pass eller legitimasjon...
Saken er jo enkel, vil du med flyet... eller vinke til det når det letter fra rwy ?? Nå jobber ikke jeg i sikkerhetskontrollen bare til info, samtidig har jeg heller ikke problemer å gjøre som de sier uten å kverulere så det ikke går unødvendig lang tid i security. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Når en rutine (å vise BP) endres til å vise BP og pass - "men bare i dag" - må det være lov til å reagere, spesielt fordi jeg er litt i tvil om aktuelle hjemmeler. Du viser ID/pass og reisedokumenter ved check-in, som også er regulert i befordringsavtalen, og du viser ID/Pass og reisedokumenter igjen ved ombordstigning, og så ved eventuell passkontroll på ankomst eller ved utreise. I de fleste land står politi eller egen border-myndighet for passkontroll.
At en sikkerhetsvakt skal kontrollere pass stiller jeg meg dermed litt skeptisk til. (I USA har vi jo en TSA-guy som sjekker ID før sikkerhetskontrollen, men han har hjemmel til dette og det er en del av kontrollen. Det er greit nok for meg, når det er slik det er, selvom hovedsaken der vel er å lese mennesker såvel som selve ID-dokumentet... Om man velger å innføre et slikt system i DK/Norge eller wherever - gjerne, men å ha noe på plass "bare i dag" synes jeg er interessant, spesielt fordi jeg vanskelig kan se at sikkerhetsvaktene har noen opplæring i pass for "pass-sjekk en gang i blandt", noe som gjør sjekken til en enda større vits. EDIT: Og Blazius, jeg beklager så meget, og henstiller om at vi retter oss mot OSL-situasjonen i går, og ikke mine CPH-opplevelser... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]()
Det er forskjell på å 'sjekke pass' og 'sjekke id' - og det sistnevnte er transportselskapene pålagt å gjøre. Sikkerhetsselskapet forholder seg til det sikkerhetsnivå man til enhver tid er på, og når dette skjerpes skal id matches mot boardingkort før man får entre steril sone.
Enten har de hatt en øvelse, eller så har de fått et tips om trusler. Eller så er Salman Rushdie ute og flyr. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Så ID-match for adgang rød sone er standard ved forhøynet sikkerhet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Slik jeg "leser"pass reglene så er det kun politi som kan be om å få se det. Alle andre får greie seg emd en annen form for legimitasjon, ihvertfall hvis vi er innenfor norges grenser( og er norsk statborger).
I utlandet derimot, så er Norsk Pass det eneste godkjente legimitasjon for en norsk statborger, ihvertfall frem til norske myndigheter ( les Justisdepartementet) blir ferdig med å utrede en offisiell legimitasjon som skal være på størrelse og format som en bankkort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tertit54: Med et hederlig unntak av Norden, hvor vi gjennom Nordiske Råd har en passfrihet på plass. Dog er det litt interessant hva slags annen ID man skal godta in place of pass - jeg velger å tro det er førerkort som da blir det eneste, da dette ihvertfall er myndighetsutstedt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg er ikke kjent med de norske reglene, men så lenge sikkerhetsselskapet er ansvarlig for fysisk kontroll av paxen, kan jeg ikke skjønne at de ikke har myndighet til å be om legitimasjon hvis det er ønskelig. De gjør jo det allerede ved utenlandspiren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva er poenget med å sjekke legitimasjon i sikkerhetskontrollen da? Hva med et barn uten ID-kort, eller en 16 åring som ser ut som han er 18, og som verken har bankkort eller førerkort? Eller for å se at tante Magda på 85 år ikke har tatt feil i dag, og at hun egentlig er tante Alma?
Skal man sjekke ID må det jo ha en hensikt, og gjøres av noen som kan mer enn å se på et bilde og et ansikt og konkludere at jo, det kan ha vært samme person for 20 år siden. Å se at du har noe med et bilde som likner på deg selv betyr jo ikke mer enn at du har et navn. Hurra! Sjekker man ID-kortet opp mot et register med "no fly" eller "nektet adgang innenfor sikkerhetssonen på norske flyplasser fordi han trolig sprenger dem i luften eller drikker seg alltid full, eller noe slikt", så har det en mening. Ihvertfall helt til man kommer på at de som sjekker ID'en da må ha tilstrekkelig kompetanse til å kunne se om ID'en er ekte og ikke forfalsket (Ja, for hvem vil vel tro at noen som kan kapre fly og få skyskrapere til å rase sammen, er kompetente nok til å forsegle en plastikkpose eller lage en "fake ID" i garasjen sin?). Hvis det er riktig at "vektere" står og kontrollerer ID-kort av alle i sikkerhetskontrollen for passasjerene, blir jeg umiddelbart skeptisk. Det tar ekstra tid, og tjener tilsynelatende ingen reell hensikt med mindre det er et system som validerer om dette er et ekte eller falskt id-kort, og om personen er på en eller annen shit-list. En slik validering kan det være behov for fra tid til annen, men da er det så alvorlig at det i mine blågrå øyne bør være en myndighetssak, og da er det politiet som skal stå der. My two cents... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Godt sagt Jumper G5, men tyttebær finnes over alt - spesielt på Bææærgen Lufthavn i følge en felles bekjent.
![]() |
#20 |
Browncoat
|
![]()
Godt sagt Jumper G5, men det er vel godkjent med et selvlaget id-kort så lenge det står et navn og fødselsdag og et bilde av den personen som faktisk står der.
Eller blander jeg med noe annet nå?
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Folkeskikk i security på OSL | Hpkris | Småprat | 36 | 22-03-2015 20:21 |
Skjerpet sikkerhetskontroll på flighter til USA (Juli 2014) | Hpkris | Reiseforum | 12 | 17-07-2014 15:39 |
Antatt tid, security OSL | kekker | Småprat | 8 | 12-06-2014 20:02 |
Ekstra security OSL? Andre steder? | SQ 777 | Reiseforum | 13 | 07-09-2013 22:26 |
Nye rutiner for security på OSL? | tosfreight | Flyforum | 9 | 29-03-2005 01:01 |