![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]()
http://news.eircom.net/breakingnews/...?view=Standard
Quote:
...må innrømme jeg sitter med et lite hint av skadefryd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Ikke så rart at tidene vi er inne i også går ut over Ryanair, men totalt sett vil jeg tro at de kommer til å tjene på dette: jobbreisende vil i større grad velge rimeligere alternativer, og folk som i utgangspunktet har god økonomi vil nå heller legge ferien til Italia enn til USA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Men så er det det at Ryanair har satset så mye på UK, og UK blir kanskje det neste Island. Ble riktig overrasket av å se puber som hadde plakater utenfor som fortalte 30, 40 og 50% rabatt på normalprisene for noen uker siden. Når selv pubinstitusjonen går dårlig så må det stå dårlig til med britene!
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
|
![]() Quote:
Ryanair har jo mange hub'er rundt i Europa også, så kanskje de burde tone opp ruter som ikke går innom UK og motsatt? BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]() Quote:
![]() Vel, jeg skal ihvertfall gjøre en innsats til helgen for hjelpe den ![]() Men UK er definitivt blant de europeiske landene som er hardest rammet av finanskrisen og samtidig så ligger de foran de fleste andre i løypa da de begynte å merke nedgangen tidligere enn de fleste. Jeg tror at flere flyselskaper i både UK og Irland kommer til å få det svært tøft i 2009 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Når det gjelder puber, så har Someone helt rett - disse har forsvunnet i proporsjonalt likt tempo som norske gårder de siste 20-30 årene... Veldig mange puber og utesteder i UK kjører halv pris og liknende rabattordniner i januar generelt, så jeg vet ikke hvor spesielt dette egentlig er, KGL. Men etter å ha bodd det siste halvåret i Leeds, er det liten tvil om at Storbritannia rammes svært hardt. Det gikk vel ikke en dag uten at jeg hørte om selskaper som permitterte, husker spesielt da Honda permitterte alle ansatte for fire måneder og da byggingen av et gigantisk kjøpe- og opplevelsessenter ble stoppet på ubestemt tid. Lange køer utenfor arbeidskontoret og debatter om "dependency" var en del av hverdagen. Storbritannia har mye ufaglært arbeidskraft og industri som er svært konjunkturutsatt.
Men for å snevre bildet litt inn, så rapporterer vel easyJet om positive resultater og økt etterspørsel? Leste i alle fall om det i FT for ikke så lenge siden. Last edited by FlightDeck; 02-02-2009 at 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Det er tøffe tider, og det skulle bare mangle at ikke Ryanair også merket det. Selv om mer eller mindre hele verden er rammet av Krisen, er det noen markeder i Europa som har det værre enn andre, og to av disse er nettopp Ryanairs hjemmemarkeder UK og Irland. I tillegg er Ryanair tungt inne i Spania, som også sliter tungt! Mye av veksten Ryanair har hatt de siste årene mellom UK og Øst-Europa vil også forsvinne, ettersom gjestearbeiderne forsvinner fra flyene.
Det er svært vanskelig å spå om hva som skjer, men jeg ikke helt sikker på KOGs argument om at jobbreisende bytter til billigere flyselskaper og ferie-reisene flytter fra USA til Italia. Jeg tror vi vil se en migrering fra Business Class til Economy, også på long-haul. Det som også synes å bli ganske tydelig, og der bl.a. Ryanair vil kjenne det, er at folks ferievaner vil endres. Mens det de siste årene har vært en enorm vekst i kort-ferier, der folk gjerne har hatt 5 eller flere storbyweekends i året, ser det nå ut til at kortferiene blir kuttet, mens langferien blir beholdt. Bl.a. ser de store turoperatørene nettopp dette mønsteret, de mister passasjerer på de nye storbypakkene de har satset på den siste tiden, men beholder kundene på 14-dagers turene til Syden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg tror det er ikke utenkelig at noen av de lo-co's vil presse enda sterkere inn i Business ruter som er bread-&-butter til noen av de legacy. Denne trenden ser man hos AirBerlin, dette vil skje hos EasyJet hvor deler av deres sommerprogrammet er ikke slupped. Om Ryanair kan ta samme veien er en annen spörsmal, det er ikke til deres fordel a bruke flyplasser som Girona og Charleroi.
Mens man skal ikke glemme at disse selskaper har lavere kostnader og denne krisen, sa hard som dette er for noen selskaper, er en sjansen for andre som har mulighet a tilpasse seg til forandred marked rask.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]() Quote:
De har planer om enda flere fly! ![]() Last edited by Speedbird; 02-02-2009 at 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Også Boarding har en egen artikkel om dette nå:
"Ble felt av drivstoffprisene, blodrødt" tredje kvartal for Ryanair": Quote:
Hele saken her: http://www.boarding.no/art.asp?id=35042
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Ja, det er selskapene som har vært flinke til å hedge som får svi nå .. trøsten får være at de i det store og hele har tjent på det og at dette 'går over'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
I morgen har Ryanair invitert til pressekonferanse på Torp, om "situasjonen på det norske markedet".
Nye ruter? Reduksjoner? ... ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Ja, hva skal Ryanair medele i morgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Og de som ikke har vaert flinke til aa hedge tidligere faar svi enda mer. UA bl.a. som hedga noe borti gamperaevva og tapte mer enn en halv milliard --- dollar
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
Egentlig bare nok en trist melding om hvordan krisen påvirker oss alle...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Sorry, Kjell Oskar!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]() Quote:
Selv om Ryanair fortsatt har store ekspansjonsplaner, er det jo en kjent sak at selskapets fabrikknye fly ikke rekker å få så altfor mange år på baken før de videreselges - med bedre marginer som følge av de betydelige rabatter man oppnår på innkjøpspris når man bestiller noen-og-hundre fly i slengen... Eksempelvis finnes en hel del av de tidligste Ryanair-738'erne allerede i Brasil (VARIG/GOL) og flere skal dit, samt noen i Øst-Europa. Blir jo forøvrig spennende å se hvilken kurs Ryanair tar etter O'Leary har spasert ut døren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Er det noen umiddelbar plan om dette?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air France-KLM taper fortsatt penger | Someone | Flyforum | 3 | 31-07-2012 04:09 |
Lufthansa taper penger i Europa | Spacetime | Flyforum | 9 | 15-06-2011 21:11 |
Ikke alle taper penger i Q1.....overskudd for Swiss | Someone | Flyforum | 3 | 05-05-2011 13:51 |
Southwest taper penger 2 kvartal på rad - nå ER det krise | CK | Flyforum | 9 | 26-01-2009 18:14 |
United taper penger | LN-MOW | Flyforum | 1 | 28-01-2005 10:01 |