![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Hei mine venner.
Et spm jeg ofte får når jeg er ute og flyr folk rundtomkring er hvor mange hestekrefter det er i hver motor på flyene våre. Og det sliter jeg litt med å gi ett svar på. Er det derfor noen av dere som aner ca hvor mye en CFM56-3 motor med 22k power rating yter målt i Hk ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann LN-TAL!
Det er ingen sammenheng mellom Hk og thrust da HK er definert som arbeid over tid, med andre ord loeft en vekt en bestemt distanse over tid og thrust er en kraft. Selv om du dytter med 22.000 lbs paa et objekt, og det ikke flytter seg, utgjoer du ikke noe arbeid. Du kan regne om fra hvor mange hestekrefter det vil ta aa bevege en B737 i cruise paa en bestemt hastighet, men det blir noe annet. Naa finnes det en del "tommelfinger" regler ute og skulle du ta kraften fra en aksel og skal jeg gjette fra min erfaring med CF6-80C2 og LM6000, som er en industri derivasjon av denne, er en CF6-80C2 rated fra sirka 52.000 lbs til 64.000 lbs og en LM6000 kan gi 54.000 (shaft) Hk. Skulle jeg gjette ville en CFM56 motor som yter 22.000 lbs kunne gi deg noe under 20.000 (shaft) Hk. Soek paa google saa skal du se hvor mange ganger dette spoersmaalet er spurt... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Hei og takk for svar.
Joda, jeg er klar over at Hk og thrust ikke har noen sammenheng, men du forklarte det uansett på en glimrende måte, og da har jeg litt mere å gå ut ifra når jeg får spm'et neste gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Dag har som vanlig en god forklaring, og kanskje dette fyller ut litt mer. Gugl er en fin ting, som vanlig.
The conversion from Thrust to Horsepower is not a straight conversion of units, such as Kilometres per Hour to Miles per Hour, it depends upon the Thrust and the speed of the aircraft, as derived from the basic relationship where - Power = Force X Velocity. As a straight conversion to eliminate the constants of the various units used, the following formula applies - Pa = Ta V / 325, where - Pa = Propulsive Power available in Horse Power, Ta = Thrust available in Pounds, and V = Velocity in Knots. In the example that you quoted, 737, whilst producing 44,000lbs of thrust, is producing absolutely ZERO Power whilst holding on the brakes, but 60 923 HP when moving at 450 Knots (TAS). Meeen, så produserer vel ikke CFM'n 22k under cruise heller... Last edited by Dag Viking; 27-10-2008 at 20:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og utfasingen av 737-400/-500 | vstenhjem | Flyforum | 449 | 19-08-2024 10:44 |
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? | ArneAustenaa | Småprat | 10 | 27-09-2011 23:47 |
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? | ENZV | Småprat | 6 | 22-06-2011 08:49 |
PacMin 1/100 SAS 737-700w og 737-800 | jewer | Samlerhjørnet | 1 | 31-10-2010 13:48 |