![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
SAS Group's September traffic figures
· SAS Group's traffic decreased by 6.7% during September and seat capacity was up 1,7% vs 2007. · SAS Group carried 3.3 million passengers in September, down 8.4% vs 2007. · Total load factor was down by 6.3 p.u. to 69.6%. Group market trends and yield development Yield for Scandinavian Airlines in August was up by 4,9%, higher than indicated last month. For September 2008, the change in yield is expected to improve further. The market is now characterized by lower demand due to weaker macroeconomic development in Scandinavia and Europe. The challnges within the credit market will most likely result in an even more difficult macroeconomic environment. The imposed fuel surcharges are gradually supporting the yield and are expected to continue to stabilize yield going forward. The SAS Group is currently implementing measures - Profit 2008 - to secure the result development in 2008. The measures comprises both revenue enhancing and cost measures totaling 1,5 SEK billion. Capacity reductions of 10% as announced earlier will gradually start to take effect later this autumn. The program is running according to set out plan. SAS Scandinavian Airlines · Traffic decreased by 1.9% in September · The load factor decreased by 6.6 p.u to 71.2%. Scandinavian Airlines International's total intercontinental traffic was down by 3.2% vs last year and capacity was in line with last year. Traffic grew by 3% on the US routes but was down 11% on Asian routes. The passenger load factor decreased by 2.9 p.u to 85.6%. http://wpy.waymaker.net/client/wayma...fn=wkr0003.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Her er det bare å la fuel surcharge vær i fred, så blir det ikke så ille for 2008.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Jeg gleder meg allerede til å se "Fader" Kurt bryte ned både SK & DY tallene og komme med sine nydelige grafer!
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,084
|
![]()
En ting er ihvertfall sikkert. Det varslede kapasitetskuttet på ca 10% er nødvendig
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Tallene for SAS Danmark er urovekkende, mens SAS Sverige og SAS Norge henter seg inn på fortsatt sterk vekst i utenlandstrafikken.
Både i Norge (-7,3%) og Sverige går innenrikstrafikken ned. For Norge sin del betyr vel dette at Norwegian stadig tar markedsandeler fra SAS. Widerø er også opp hele 8,4% noe som kan sies å være meget pene tall i disse tider. Legg merke til at Spanair har på et år mistet 1/4 av sin trafikk i forhold til september 2007. Blue 1 er ned hele 15%. Last edited by MartinL; 07-10-2008 at 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]() Quote:
Nästan skrämmande att se hur mycket passagerare SAS tappat på min sträcka SDL-ARN under en 10 års period. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 124
|
![]()
Jeg vet ikke veldig mye om akkurat passasjerstatistikk. Men er du sikker på at det er Norwegian som tar over markedsandeler? Kan jo også tenkes at det er en generell nedgang, og at dermed Norwegian også har mindre passasjere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Vet inte om jag tycker det är skrämmande. Det är väl mest ett tecken på att tåget blivit ett effektivare transportmedel i förhållande till flyget. Ökad miljömedvetenhet tror jag har haft en mindre betydelse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Det forudroligende er nedgangen i load factor for alle de tre nationale enheder, hvilket som Someone påpeger viser nødvendigheden af at der skæres 10% i kapaciteten.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
SAS NO betjener på CPH ruten? Det er liten om at SAS NO går tilbake, men jeg mener fortsatt at utenriks trafikken til en viss grad redder tallene fra å være enda værre. Gledelig er det dog at innenrikstrafikken taper mindre enn for juli og august måned. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
CPH-OSL har ca. 1,4 mio pax om året og lad os antage at SAS sidder på 65-70 % af disse. Hermed flyver SAS ca. 80.000 om måneden på denne rute. Dette betyder således at ca. 40.000 pax. i statikken er overført fra SAS DK til SAS NO. Hvis vi koorigerer for disse tal i statikken bliver antallet af pax for henholdsvis SAS DK og SAS NO følgende. SAS DK: 737,8 SAS NO: 857,8 For pax-væksten i de to selskaber betyder dette følgende: SAS DK: Væksttal ændres fra -4,4% til +1,1% SAS NO: Væksttal ændres fra -0.1% til -4,7% Så det ændrer trods alt billede en god del.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Man kan med andre ord si at det ikke bare er fritidsreisende-segmentet har mistet taket på, men også bedriftsmarkedet innenlands ser ut til å være på vandring. Før tallene til DY slippes i morgen kan jeg klart si at DY spiser markedsandeler så det svir for SAS NO. Når det gjelder de tre andre SAS-enhetene, så kan jeg ikke si noe om disse siden tallene dere ikke har tullet seg inn i mine regneark.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Veldig nedgang i kabinfaktoren for SAS Norge, ned 9,0 prosentpoeng til 63,0 prosent.
- Innenlands: ned 8,5 prosentpoeng til 61,4 prosent - Utenlands: ned 9,7 prosentpoeng til 64,7 prosent Merker meg at SAS gikk inn med en massiv satsning på nye ruter omtrent samtidig som markedsveksten totalt stoppet opp. Her har f.eks. Norwegian vært mye flinkere og utnyttet/påvirket etterspørselen i markedet til sin fordel. SAS har bare kommet luskende etter... Altfor sent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]()
Southwest har vært det selskapet med en av de laveste kabinfaktorer av de store amerikanske omtrent kontinuerlig .. og de har samtidig vist til de beste resultatene. Kanskje ikke noen opplagt sammenligning, men det viser at man ikke skal se seg blind på kabinfaktoren. Yield management er ingen enkel vitenskap, men man kan noen ganger få mer penger ut av flåten med fornuftig planlegging enn med å pøse ut billigbilletter ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Får slenge på en liten illustrasjon på 12 måneders rullerende tall for SAS NO. Den røde linjen er en trendlinje.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
The SAS Group Traffic figures August 2008 | sail4fun | Flyforum | 1 | 06-09-2008 09:27 |
The SAS Group Traffic figures May 2008 | sail4fun | Flyforum | 10 | 10-06-2008 23:52 |
The SAS Group Traffic figures February 08 | sail4fun | Flyforum | 7 | 08-03-2008 15:49 |
SAS Group's January traffic figures | sail4fun | Flyforum | 5 | 09-02-2008 17:54 |
The SAS Group Traffic figures May 2005 | sail4fun | Flyforum | 0 | 07-06-2005 12:24 |