Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-10-2008, 01:44   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
SAS Utfasing av F50 hos SAS: Følger og konsekvenser

SAS skal som kjent i løpet av Q1 2010 pensjonere alle sine Fokker 50 maskiner. (totalt 6 fly) Det har tidligere her vært diskutert hvilke følger dette får for de flyplassene som trafikkeres av typen, og hvilket materiell som skal settes inn på disse distansene. Widerøe har blitt pekt ut som en mulig arvtaker her, men jeg stusser litt på om de har kapasitet nok til å ta over såppas mange ruter. Sividt jeg vet er det...

BGO - KSU (4 gg. daglig)
BGO - MOL - (TRD) (2 + 2 gg daglig)
BGO - KRS (4 gg daglig)
BGO - HAU (2 gg daglig)
KRS - SVG - (KSU) (2 + 1 gg daglig)

...som pr. dags dato trafikkeres av typen. (F50 anløpene mellom KSU og OSL blir operert av B737 fom. 01.01.09.)

Altså 17 rundturer daglig etter hva jeg har regnet ut. Etter 2010 ser jeg tre mulige utfall for disse rutene:
1. SAS kjøper nytt materiell til å trafikkere kystrutene, som for eksempel CRJ-100/200.
2. SAS setter inn B737 på alle eller noen av rutene.
3. En aktør i SAS-Konsernet (som Widerøe) tar over alle eller deler av rutene.

Hvilket materiell tror follk her inne vil bli benyttet i stedet for F50 i fremtiden på de forskjellige rutene, og hvilke selskap er potensielle nye aktører? Vil alle tilbudene opprettholdes
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 03:34   #2
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Utfasing av F50 hos SAS: Følger og konsekvenser

At SAS setter inn CRJ 200 på disse rutene tror jeg aldri vil skje. Ei heller at de setter inn 737. Skal de opprettholde noenlunde frekvens så vil dette være galematias rent økonomisk.

Vil tro, ettersom Widerøe allerde trafikkerer DHC8-3 og Q400 i Bergen, så er sannsynligheten stor for at du vil se en miks av disse to alt etter belegg.

Om dagens rutetilbud opprettholdes er det vanskelig å si noe om da jeg ikke har noen kjennskap til belegget her. Justeringer vil det uansett komme pga F50 har mye lavere hastighet en 300 og spesielt Q400.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 07:04   #3
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: Utfasing av F50 hos SAS: Følger og konsekvenser

WF har planene klare i skuffa si for vestlandet, en kombinasjon av DH1,DH3 og DH4. Selv om planene er fra 2004 så skulle de kunne brukes med noen justeringer.
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 09:07   #4
msil
ScanFlyer Blue
 
msil's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: NOR
Posts: 69
Default Re: Utfasing av F50 hos SAS: Følger og konsekvenser

Quote:
Originally Posted by fly1980 View Post
SAS skal som kjent i løpet av Q1 2010 pensjonere alle sine Fokker 50 maskiner.
Eller tidligere !!
msil is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 09:38   #5
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
Default Re: Utfasing av F50 hos SAS: Følger og konsekvenser

Quote:
Originally Posted by msil View Post
Eller tidligere !!
Tja , nå er jo F50 noen skikkelige "moneymakere" så man skal ikke være overrasket om de går en stund til utover Q1 2010. Noen endelig dato for utfasing er ikke satt enda.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 10:03   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Utfasing av F50 hos SAS: Følger og konsekvenser

Og så må det vel også sies at F.50 - den er like rask som Dash-8-300, men med slike korte hopp som F.50 i dag benyttes til vil en Q400 bare være noen få minutter raskere så behovet for å endre tidstabellen er ikke av denne grunn.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 10:50   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Utfasing av F50 hos SAS: Følger og konsekvenser

hehe... Det ender nok med at Denim leies inn med sine Fokker 50 inntil SAS kommer på noe bedre
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og utfasingen av MD80 ATC-flyradar Flyforum 599 22-04-2019 21:36
F50 siste dag hos SAS rampen Register- og ATC-Forum 4 31-10-2010 00:00
Nok en utfasing - F50-tribute Harald Oanes Bilder & foto 27 05-03-2010 15:30
F50 hos Widerøe! ENTO Flyforum 14 03-10-2008 23:40


All times are GMT +2. The time now is 21:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.