![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
SAS skal som kjent i løpet av Q1 2010 pensjonere alle sine Fokker 50 maskiner. (totalt 6 fly) Det har tidligere her vært diskutert hvilke følger dette får for de flyplassene som trafikkeres av typen, og hvilket materiell som skal settes inn på disse distansene. Widerøe har blitt pekt ut som en mulig arvtaker her, men jeg stusser litt på om de har kapasitet nok til å ta over såppas mange ruter. Sividt jeg vet er det...
BGO - KSU (4 gg. daglig) BGO - MOL - (TRD) (2 + 2 gg daglig) BGO - KRS (4 gg daglig) BGO - HAU (2 gg daglig) KRS - SVG - (KSU) (2 + 1 gg daglig) ...som pr. dags dato trafikkeres av typen. (F50 anløpene mellom KSU og OSL blir operert av B737 fom. 01.01.09.) Altså 17 rundturer daglig etter hva jeg har regnet ut. Etter 2010 ser jeg tre mulige utfall for disse rutene: 1. SAS kjøper nytt materiell til å trafikkere kystrutene, som for eksempel CRJ-100/200. 2. SAS setter inn B737 på alle eller noen av rutene. 3. En aktør i SAS-Konsernet (som Widerøe) tar over alle eller deler av rutene. Hvilket materiell tror follk her inne vil bli benyttet i stedet for F50 i fremtiden på de forskjellige rutene, og hvilke selskap er potensielle nye aktører? Vil alle tilbudene opprettholdes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
At SAS setter inn CRJ 200 på disse rutene tror jeg aldri vil skje. Ei heller at de setter inn 737. Skal de opprettholde noenlunde frekvens så vil dette være galematias rent økonomisk.
Vil tro, ettersom Widerøe allerde trafikkerer DHC8-3 og Q400 i Bergen, så er sannsynligheten stor for at du vil se en miks av disse to alt etter belegg. Om dagens rutetilbud opprettholdes er det vanskelig å si noe om da jeg ikke har noen kjennskap til belegget her. Justeringer vil det uansett komme pga F50 har mye lavere hastighet en 300 og spesielt Q400. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
WF har planene klare i skuffa si for vestlandet, en kombinasjon av DH1,DH3 og DH4. Selv om planene er fra 2004 så skulle de kunne brukes med noen justeringer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Location: NOR
Posts: 69
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og så må det vel også sies at F.50 - den er like rask som Dash-8-300, men med slike korte hopp som F.50 i dag benyttes til vil en Q400 bare være noen få minutter raskere så behovet for å endre tidstabellen er ikke av denne grunn.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
hehe... Det ender nok med at Denim leies inn med sine Fokker 50 inntil SAS kommer på noe bedre
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og utfasingen av MD80 | ATC-flyradar | Flyforum | 599 | 22-04-2019 21:36 |
F50 siste dag hos SAS | rampen | Register- og ATC-Forum | 4 | 31-10-2010 00:00 |
Nok en utfasing - F50-tribute | Harald Oanes | Bilder & foto | 27 | 05-03-2010 15:30 |
F50 hos Widerøe! | ENTO | Flyforum | 14 | 03-10-2008 23:40 |