![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg har gjort den store tabben å bestille til feil flyplass for en afrikansk venn. Han skal med fly fra Heathrow, og jeg har booket en billett til London for han, men til London City. Han lander 9.20 og flyet hans går videre fra LHR 12.50
Er det tid nok for han å komme seg fra den ene til den andre flyplassen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Burde holde i massevis om flyet er i rute.
Her er info om bussforbindelser: http://www.milesfaster.co.uk/informa...ch-station.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan ikke du høre med SAS om de kan endre ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg har allerede ringt de, men de har ikke ledig i den samme billettklassen desverre.
Problemet er jo også at han som skal reise ikke akkurat er særlig reisevant, og synes dette høres veldig skummelt ut. Arghhh... skulle ønske han hadde bestilt på et reisebyrå. Det er jo helt og holdent min feil dette. Jeg burde ha sett det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Såvidt jeg vet er det ikke akkurat helt rett frem å komme seg mellom City Airport og LHR med kollektivtransport. Man kan nok enkelt komme seg i mellom med f.eks. taxi, men det kan vel fort koste nærmere 100 pund. Jeg betalte selv rundt 50 pund fra High Street Kensington til City Airport på torsdag. Fra High Street Kensington til LHR ville jeg trodd at det ville kostet noe slikt som 30-35 pund. Jeg vil tro at det kan ta lang tid i taxi - kanskje bortimot 1.5. Et alternativ er å ta DLR til Canning Town, bytte til Jubilee Line i retning Stanmore (jeg tror de kaller det eastbound) til Green Park (det tar ca 30 minutter dit). derette bytte til Piccadilly Line mot Heathrow (det tar nok drøye 50 minutter). Total reisetid blir da bortimot 1.5 timer (mye billigere enn taxi, men med 2 bytter).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
En periode var jeg på en del møter i London (i nærheten av Picadilly-line). De som jobbet der sa at de fleste utlendinger ofte gjorde den tabben å ta taxi fra LHR (dyrt og ofte mye kø/lang tid). Man vet aldri hvor lang tid taxituren tar, men den kunne ta minst dobbelt så lang tid som The Tube. Tuben tar som du sier ca. 50 minutter, og det gjør den uavhengig av rush-trafikken.
Men tilbake til fakta: Regn med at det tar 1.5-2 timer fra LCY til LHR (stasjon til stasjon) med kollektivtransport, så kommer gangtiden på flyplassen i tillegg. http://www.tfl.gov.uk/ Hvis han ikke er reisevant blir det fort famling og fomling, og tiden går fort når hvis man kommer på villspor under bakken. Fra ankomst LCY til avgang LHR 3.5 timer, to timer transfertid så har man 1.5 time igjen til å vente på baggasje, immigrasjon, forsinkelser inn/ut/underveis, innsjekk på LHR, security på LHR. Eksempel: Light Rail fra LCY kl. 0945 to bytter underveis, ank LHR T1-3 11.11 Det kan være langt å gå på LHR så regn med i beste fall han er i innsjekk kl. 1125. Det er viktig å sjekke cut-off-tiden på innsjekk på LHR som sikkert varierer mellom både terminaler og selskap. BA skriver at de har cut-off på 45 minutter på innsjekk, og på T5 må man være gjennom security minst 35 min før avgang. Kenya og South African sier på sine websider Passengers are required to check in at least two and a half hours before departure of flight (irrespective of Class of travel) Kjenner ikke status på security på T3 nå, men husker at det for noen år siden var et mareritt å komme gjennom. Du seier heller ikke noe om han har gjennomgående billett, dvs. får han ut boarding-kort i Oslo, eller om han kan sjekke inn på nett for flighten fra LHR. Uansett må han dra med seg baggasjen og lever den på LHR. Kan være en billig forsikring å se om man kan kjøpe seg opp en bookingklasse hos SAS eller kjøpe ny billett med et eller annet selskap. Uansett - sjekk om resieforsikringen dekker evt. det at han mister flyet i London. Min test: Ville jeg anbefalt en slik connection til broren min? Nei. Min konklusjon: Er man kjent, vet hvor man skal og hvordan man kan short-cute hvis det blir problemer så går det. Ville ikke satse på en slik connection selv dersom jeg skulle til Afrika. Lykke til!
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 14-06-2008 at 14:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Burde jo være nok med SAS folk på forumet som kan endre denne reservasjonen til korrekt flyplass!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Jeg la frem problemet for den SAS ansatte jeg snakket med, men hun sa at det desverre ikke gikk ann. Hadde det vært meg selv som skulle reise, hadde jeg reist til LCY og tatt taxi til Paddington og Heathrow express derfra. Men jeg tror ærlig talt ikke jeg tør sende min afrikanske venn på den turen. Han har ikke gjennomgående billett, og det blir fryktelig dyrt å misse flyet til Sierra Leone i London. Og alt er jo min feil også, så det må jo være meg som får ta de ekstra kostnadene han får. Denne feilen kan komme til å koste meg dyrt... IMM |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Du får ha en kronerulling på forumet dersom det skulle skje. Din innsats fortjener all støtte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
http://www.centralchauffeur.com/AirportTransfers.htm
Dette er muligens et litt dyrere alternativ, men for £105 kan man få en sjåfør til å hente vedkommende på LCY og kjøre han til LHR. Som sagt så er dette dyrere enn de andre alternative (unntatt muligens taxi som fort blir like dyrt), men det er vel også det tryggeste. Så får man heller avgjøre om det er verdt en tusenlapp eller ikke, men det er ihvertfall et alternativ Last edited by Someone; 14-06-2008 at 15:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]() Quote:
Din venn kan jo glede seg over å kunne ligge lenge, få med seg bagasje samt ett sete (han flyr jo SAS).
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hehehe, jo du sier noe. Men det viser bare at såkalte fullservice selskaper også er ganske stivbeinte enkelte ganger. Men sånn er det bare. Jeg ser for meg å kjøpe en helt ny billett med første fly til London nå på fredag, eventuelt at han drar dagen før og overnatter i London en natt. Jeg får høre litt med han hva han selv ønsker, og se litt på hva de forskjellige alternative koster. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Bare en liten ting, Har han norskt eller EU pass? Hvis ikke kan han vel få problemer i passkontrollen i London hvis han må ut av transitt sonen? (Hvis han ikke har visum til England da.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Han har pass fra Sierra Leone, men har nok visum til England. Han var nemlig der noen dager før han kom hit til Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eurobonus Diamond
|
![]()
Ser at det er enkelte som skriver at dette må SAS ordne.
Dessverre er det ikke så enkelt, selv om de gjenninførte service for en tid tilbake, og nå sier det er din tur. SAS har tre hovedkategorier billetter; Business, Extra og Happy Dersom denne reisen er en Happy-billett så er det i noen tilfeller bare mulig å endre mot et gebyr, dersom det er ledig i samme bookingklasse som reisen opprinnelig er booket i. Dersom det viser seg st det ikke er ledige seter i samme bookingklasse, noe det viser seg i denne saken, så er det dessverre ikke mulig å endre billetten. Eneste mulighet da er å kjøpe en helt ny billett. Dette har ingenting med "Gjenninnføring av service" eller "Din Tur" å gjøre. Denne regelen for booking har eksistert en god stund, og SAS er ikke det eneste selskapet som er så stivbeinte som noen også beskrev de. Sakset fra sas.no: En billett med SAS innen Europa kan endres mot en avgift på NOK 500,-. Ved endring til en høyere billettpris innenfor økonomiklasse kommer prisdifferansen også i tillegg. For endring ring vårt Reisesenter på telefon 05400. Reglene rundt forandringer på reiser til land utenfor Europa varierer. Ta derfor kontakt SAS Reisesenter på telefonnummer 05400. Men for all del, håper dette løser seg! Last edited by LN-RRA; 14-06-2008 at 21:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk for info. Ja, jeg regner med at det ikke var for å være vanskelig at damen sa det ikke lot seg gjøre. Jeg vet ikke hva slags type billett det er, eller hvilken bookingklasse. Jeg booket den bare på internett (wideroe.no) og at prisen er ca 3.000 kroner tur/retur. Damen på 05400 sa det gikk å endre billetten mot et tillegg (hun sa ikke hvor mye), men at det ikke gikk å endre det til den avgangen min venn måtte med, da det ikke var ledig i den billettklassen.
Last edited by imm; 14-06-2008 at 22:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er mulig at jeg misforstår noe, men lar det seg ikke gjøre å booke om til høyere bookingklasse? Det kan nok fort tenkes at det blir billigere å betale f.eks. for dyrere økonomiklassebillett eller økon ekstra enn å suse rundt i London med taxi eller bil med privatsjåfør... Last edited by TOS; 14-06-2008 at 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eurobonus Diamond
|
![]() Quote:
Forutsetningen for å booke seg opp er at det er ledige billetter/plasser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg er klar over det, men om f.eks. alternativet for en lite reisevant person som ikke vil miste flyet sitt videre til Sierra Leone er taxi, så kan det vel hende at det går ut på ett rent økonomisk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flere fly og ruter til BA på London City | Someone | Flyforum | 12 | 07-03-2022 19:59 |
SAS flytter til Terminal 2 på London-Heathrow | FlightDeck | Flyforum | 94 | 20-07-2015 11:42 |
Til London City | EB | TripReports | 37 | 22-04-2008 16:00 |
Rykte: A318 fra London City til New York | morr | Flyforum | 1 | 04-02-2008 19:48 |
SAS til London City Airport | TG923 | Flyforum | 35 | 30-07-2005 20:20 |