Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-08-2008, 11:04   #1
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

LN-NPI (Heron) var det første ruteflyet som landet på Hamar (i rutetrafikk) da OSL-HMR-Lade (Trondheim/østre del av byen) ble åpnet. Ombord satt blant andre Skipsreder L. Braathen og Hamars Ordfører, Audensen.

SPØRSMÅL:
Når sluttet Braathens SAFE med sin rute via Hamar, og hvorfor?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2008, 03:17   #2
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

Jeg skal forsøke å svare på ditt spørsmål. Jeg regner med at du vet at Hamar var en nødflyplass under krigen. I 1950 åpnet flyplassen med en bane på 600 meter. Denne ble forlenget til 1000 meters lengde i 1953. Den 16/5-1956 ble Hamar anløpssted på ruten mellom Oslo og Trondheim (Lade). Så til det du spør om: Hamar ble kuttet ut fra vintersesongen 1958/59, og grunnen er at DH 114 Heron flyene ("Luftbussen") ble tatt ut av bruk og erstattet av Fokker F-27 Friendship(også disse ble kalt "Luftbussen"). Braathens SAFE fikk sin første (LN-SUN) levert 20/12-1958.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2008, 11:45   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

Takk for informasjonen! Er det boka om selskapet som er kilden?

-Nei jeg visste faktisk ikke dette med nødflyplass. Jeg har kun funnet historikk fra og med Luftforsvarets brev til Hamar Kommune i forkant av da "eventyret startet". Luftforsvaret kontaktet Hamar kommune den 7. Oktober 1948. Det var Luftkommando Østlandet (LKØ) som sendte et brev for å spørre om kommunen hadde planer om å bygge en flyplass i nærheten av byen. I etterkrigstiden, under Forsvarets oppbygging, var flere flyplasser en viktig del av Norges beredskap. Og for byen var en flyplass viktig for å henge med i utviklingen av transportnæringen på den tiden. Byen ønsket å fortsette å være kommunikajonsknutepunktet den hadde vært (jernbane/vei-knutepunkt østerdalen fra Elverum, nordfra og sørfra langs E6). Hamar hadde en sjøflyplass på den tiden og den levde en periode også etter at flyplassen ble åpnet både for første gang og andre gang. (1950/1953).
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2008, 12:32   #4
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

Rullebanen var egentlig 560m første åpningen 18 november 1950
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2008, 14:08   #5
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Takk for informasjonen! Er det boka om selskapet som er kilden?
Ja det stemmer, jeg tok og bladde litt i den og fant litt om Hamar. Hagby-boka ga meg dato for F-27 flyet.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2008, 20:40   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

Men det var lengden på flyplassen som gjorde at Braathens ikke lenger kunne operere fra Hamar?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2008, 21:00   #7
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

Ja, 1000 m er for kort til en F-27, 1600 m passer bedre. Det var det før i gamle dager oppe i Alta og da husker jeg godt Friendshipene til Air Executive og senere Busy Bee. Passasjergrunnlaget kan jo også ha spilt inn. Det stod også i BU boka om at samtidig som Hamar ble lagt inn på ruten Oslo-Trondheim, så ble Notodden lagt inn på ruten mellom Oslo og Stavanger. Her var det 1000 m grusbane men pga få passasjerer ble denne ruten lagt ned etter tre sesonger.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 01:51   #8
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

MEH: står det noe om at årsaken til at de byttet ut Heron med Friendship akkurat DA hadde noe med krasjen på Hummelfjell å gjøre? (Dh 113 Heron - hvor bl.andre Kirkvåg var med).
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DH114 Heron Braathens SAFE Fredriksen Flyhistorisk forum 8 30-06-2012 20:14
Hjelp: Hamarfly AS (Beeck B90) Hamar-Bergen seilfly Flyhistorisk forum 4 28-10-2011 16:32
Hjelp, trenger farger til Braathens SAFE VW Bil rhusberg Flyhistorisk forum 1 23-09-2010 22:08
Hjelp: Helidrift på Hamar seilfly Flyhistorisk forum 1 16-09-2008 22:22
Hjelp: Fjellfly på Hamar (Skien-Torp-Fornebu-Hamar) seilfly Flyhistorisk forum 0 02-08-2008 11:06


All times are GMT +2. The time now is 08:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.