![]() |
|
![]() |
#1 | |
Eurobonus Diamond
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
|
![]() Quote:
Last edited by LN-RRA; 08-05-2008 at 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
|
![]()
Jaja, endelig en "hederlig" journalist som skriver hele saken og ikke bare den parfymerte
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
En bra artikkel - Norwegian har fått utrolig mye "gratis" PR gjennom mediene, mye har vært velfortjent - men det er bra at media også skriver om dette.
Synes for øvrig det er merkelig at Norwegian kjører en stor kampanje (Mr. Bissniss) der de reklamerer for muligheten til å ha 15 kg. håndbagasje når de samtidig reduserer den til 10 kg. Uansett, Norwegian kontrollerer jo aldri dette - så jeg tror nok det går fint å ha med seg 15 kg. også i fremtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Ellers var artikkelen godt skrevet Last edited by Tommy777; 09-05-2008 at 03:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,310
|
![]()
Tja... Rema1000 setter vel ikke inn store helsiders annonser når de hever prisene heller... Dette er en storm i et vannglass - eller kanskje journalisten har blitt rammet selv av prisøkningen (som jo i bunn og grunn er fornuftig!!!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Det er ikke greit å være journalist i dag. Man må til og med grave i børsmeldinger for å finne ut ting... Ikke lett når ikke ting kommer ferdigtygd i en pressemelding. Så man blir ikke forundret over at han måtte få ut litt frustrasjoner over at dette ikke kunne skrives rett av !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
prisøkningene er helt rett - med dagens oljepris må pax belage seg på å betale mer for flyreiser, men personlig synes jeg DY er uredelig i sin kommunikasjon. Mens SAS forteller markedet at prisene vil øke fra lørdag, er Kjos' vanlige svare "at vi vurderer ikke å øke prisene", men i det stille følger DY vanligvis SK, enten om det er prisene som økes litt her og litt der (gjerne i flere omganger) eller om det er gebyrene som forsiktig økes i den tro at det vil ingen merke. Det passer jo ikke med Norwegians dyktig oppbygde bilde i forbrukernes øyne som den aktøren som alltid har de laveste prisene, garantisten for lave priser om du vil. Sånn sett er det jo smart - men uredelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Sist jeg sjekket inn baggasje hos DY så avkrevde de ikke betaling. Gangen før det så var noen av kolliene over 20 kg. Ingen betaling avkrevd da heller. Det varierer muligens der som hos andre selskaper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]() Quote:
![]() Forkerte priser, vildledende tilbud og falske reklamer er ofte det, mange forbrugere møder, når de vil købe flybilletter på internettet. Derfor retter EU-Kommissionen nu en skarp kritik mod de europæiske flyselskaber, skriver Børsen i dag. http://standby.dk/news/16028
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Jeg skev om håndbagasje og ikke innsjekket bagasje. De sjekker sjelden vekten på håndbagasje, så derfor tror jeg ikke at den nye regelen betyr så mye fra eller til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Herregud, hvorfor er dette uredelig??? SAS har heved alle sine priser med en fix belöp som kalles fuel surcharge. Det har DY ikke gjört. Du finner forsatt billetter til 299 / 399 / 499 Minimal-prisen om du söker litt. Norwegian begynner med startspriser og har full-flex max priser. Fordelingen innimellom varierer. Om Kjos sier at han vil ikke heve priser, sa mener han vel sikkert primaert startspriser. Mens jeg tror at heile filosofien i DY er litt annenleders. De startspriser i SK har ökt, de i DY har ikke ökt. Sa veldig enkelt er dette. Og dette er dette hva Per & Ola Nordmann legger vekt pa. "Hva koster det billigste billett". Om de finner slik en billett, er en helt annen sak. Begge aktörer har fallende kabinfaktörer. Den ene satser a fa opp belegged, den andre öker priser. SAS sin belegg antall vil falle litt mere i fremtida da de setter inn flere seter inni i flyene, som gi enda lavere belegg siden pa mange tynne ruter vil de ikke klare a fylle de ekstra seter. Mens a ga ut og si at det er uredelig er litt for mye. SAS gjör forövrig det samme. De sier de ikke tar gebyrer - helt apen i media - og belaster kundene med bestillingsgebyrer hver gang man booker. Nok en ting er worth noticing: For förste gang er SAS förstemannen som öker priser. Tidligere - i 90 tallene, har man kriged ned sine konkurrenter over pris og alltid sagt " vi fölger etter". Na er den ökonomiske situasjonen sa dramatisk, og dette den er, at SAS begynner med prisökninger / flatejusteringer uten at de venter pa noen reaksjon fra konkurrentene. Det viser en stor forskjell i spillet.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,310
|
![]()
Tja situasjonen er vel enda mer dramatisk hos andre selskaper...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det ma vel stemme at UA gar enda mere pa krykker.
Mens SAS har en stor problem. Pengene renner ut i operativ drift, dvs i daglig flygning. De er Operating Cash Flow negativ! Og dette er ikke sa veldig mange selskaper. Dette har store implikasjoner. Kredit-linjer, likviditet etc. Du som bankfagman vet dette best. A vise en tap ved end av kvartal er en sak, a ha sine operasjoner ikke i order og taper penger pa den kjerneomrade er en annen sak. En dyp kikk i 1Q reports av SK og DY viser noen forskjeller. Mens - EB - med denne logikken som du foreslar kan SAS egentlig vente uendelig med tilpassing. Det er noen som er verre. Bare synd om det er ikke dine direkte konkurrenter. Da gar du konk og bör ikke tenke deg noe om change og change-management. BA, AF og LH kjemper ogsa om SAS sine pax, ikke bare DY. Og BA, AF og LH har vist frem gode tall. Dette stemmer til bekymring...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
At du skal forsvare DY i alle saker begynner aa bli ganske saa aapenbart. Du boer umiddelbart faa vekk din Critical Mind tittel ihvertfall
![]() Face it, journalisten har et meget godt poeng og artikkelen er riktig. Fatter ikke at du ikke ser poenget. Artikkelen er om at DY er flinke til aa slaa paa stortromma om nye ruter og positive ting, men aa informere om viktige endringer i sin policy gjoer de aldri. Det er i de tilfellene stille som graven fra DY. Det maa et Critical Mind vaere enig i. Dette forumet er ikke en konkurranse mellom SAS og DY. Dette er et debattforum og selv om man har sine favoritter, er det vanskelig aa bli tatt serioest dersom man til enhver pris skal forsvare sin favoritt.. ![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
En høy andel av forretningsreisene selges gjennom byråer som Bennet og Berg-Hansen osv....Derfor ønsker ikke SK konflikt med de. De har heller ingen organisasjon som kan ta over dette salget. SK vil ha fritidsreisende over på nettet, det merket vi godt da jeg jobba noen år i byrå, de brydde seg katta om feriebyråene.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2007
Posts: 8
|
![]() Quote:
Det var ved innføring av nettopriser (da reisebyråene mistet sin provisjon på 8 og 9%) at serviceavgift ble innført. Etter direkte krav fra reisebyrå. Reisebyråene ville ellers ikke være konkurransedyktigen i det hele tatt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Det var etter at SAS fjernet provisjonen ( mot høylytte protester ) at nettopriser ble innført. Byråenes eneste fortjenste på flybilletter i dag er servicehonorar ut til kunde, intet annet.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Jg trodde at denne tråden handlet om Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Tommy, du har i lange tid ikke booked via Norwegian.no
Norwegian har endred sitt Internet Booking og för du kan avsende bestillingen ma du avklikke en checkbox hvor du eksplisit confirmer at du har lest og forstatt at den normale prisen gjelder bare for transport av din person, mens ikke din bagasje. De gjör deg eksplisit oppmerksom pa faktum at det koster a ha bagasje med seg. De gjör det samme med setevalg. Dette feature er ny. De selvsagt ikke skriver i bookingsprossessen "Heh, da vi started i 2002 ble bagasje gratis, na koster det gebyrer". Dette er det du og CK leter etter. Heh, SAS hadde noen ar tilbake gratis mat i ECO. Skriver de i sine annonser "Flyr med oss til Lavpris uten mat" ??? Merker du ikke at du krever en svaert forskjellig handtering av samme fakt fra SK og DY. Sa lenge det er SK, er alt i orden, sa snart som det er DY, er det uaerlig, uredelig, ufattelig. Grow up! Nok en ord. SAS sine bestillingsgebyrer kan vaere normalt i Norge for lang siden. De jeg flöy med SAS etter 2000 ble det faktsik ganger, hvor jeg har bestillt billetter gjennom den tyske delen av Scandinavian.net og ikke har betalt gebyrer. Disse gebyrer kom den samme dag som LH sitt TSC!
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO uten Norwegian og nesten uten SAS. | N-3PB | Bilder & foto | 14 | 14-07-2012 12:15 |
Norwegian tar ikke kundene på alvor | sail4fun | Flyforum | 88 | 10-03-2012 09:05 |
Norwegian øker gebyrene | FlightDeck | Flyforum | 13 | 02-06-2010 22:06 |
Norwegian - der gebyrene hagler | OY-KIH | Flyforum | 20 | 06-05-2008 16:40 |
Det går da så det suser uten Norwegian! | enml | Flyforum | 14 | 06-02-2005 21:35 |