Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2008, 19:58   #1
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Norwegian Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.

Quote:
Er det snakk om en ny rute, slår Norwegian på stortromma og sender ut pressemeldinger.
Men når det gjelder prisøkninger, reduksjon av vektgrenser eller nye bagasjeavgifter og drivstofftillegg er det heller stille fra Bjørn Kjos & Co.
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/05/08/534780.html

Last edited by LN-RRA; 08-05-2008 at 20:03.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2008, 20:19   #2
krølle
ScanFlyer Crusty

Default Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.

Jaja, endelig en "hederlig" journalist som skriver hele saken og ikke bare den parfymerte
krølle is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 00:06   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

En bra artikkel - Norwegian har fått utrolig mye "gratis" PR gjennom mediene, mye har vært velfortjent - men det er bra at media også skriver om dette.

Synes for øvrig det er merkelig at Norwegian kjører en stor kampanje (Mr. Bissniss) der de reklamerer for muligheten til å ha 15 kg. håndbagasje når de samtidig reduserer den til 10 kg. Uansett, Norwegian kontrollerer jo aldri dette - så jeg tror nok det går fint å ha med seg 15 kg. også i fremtiden.
Old 09-05-2008, 03:03   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
uligheten til å ha 15 kg. håndbagasje når de samtidig reduserer den til 10 kg. Uansett, Norwegian kontrollerer jo aldri dette - så jeg tror nok det går fint å ha med seg 15 kg. også i fremtiden.
Hvordan vet du det? De få gangene jeg sjekket inn bagasje med DY belastet de meg dersom jeg var ETT kilo over. Kan jo hende at de nå vil begynne å følge mer med på dette?

Ellers var artikkelen godt skrevet

Last edited by Tommy777; 09-05-2008 at 03:05.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 06:40   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tja... Rema1000 setter vel ikke inn store helsiders annonser når de hever prisene heller... Dette er en storm i et vannglass - eller kanskje journalisten har blitt rammet selv av prisøkningen (som jo i bunn og grunn er fornuftig!!!)
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 07:00   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Det er ikke greit å være journalist i dag. Man må til og med grave i børsmeldinger for å finne ut ting... Ikke lett når ikke ting kommer ferdigtygd i en pressemelding. Så man blir ikke forundret over at han måtte få ut litt frustrasjoner over at dette ikke kunne skrives rett av !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 07:29   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

prisøkningene er helt rett - med dagens oljepris må pax belage seg på å betale mer for flyreiser, men personlig synes jeg DY er uredelig i sin kommunikasjon. Mens SAS forteller markedet at prisene vil øke fra lørdag, er Kjos' vanlige svare "at vi vurderer ikke å øke prisene", men i det stille følger DY vanligvis SK, enten om det er prisene som økes litt her og litt der (gjerne i flere omganger) eller om det er gebyrene som forsiktig økes i den tro at det vil ingen merke. Det passer jo ikke med Norwegians dyktig oppbygde bilde i forbrukernes øyne som den aktøren som alltid har de laveste prisene, garantisten for lave priser om du vil. Sånn sett er det jo smart - men uredelig.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 07:49   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Hvordan vet du det? De få gangene jeg sjekket inn bagasje med DY belastet de meg dersom jeg var ETT kilo over. Kan jo hende at de nå vil begynne å følge mer med på dette?

Sist jeg sjekket inn baggasje hos DY så avkrevde de ikke betaling. Gangen før det så var noen av kolliene over 20 kg. Ingen betaling avkrevd da heller. Det varierer muligens der som hos andre selskaper.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 08:09   #9
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Det passer jo ikke med Norwegians dyktig oppbygde bilde i forbrukernes øyne som den aktøren som alltid har de laveste prisene, garantisten for lave priser om du vil. Sånn sett er det jo smart - men uredelig.
Lader til flere i branchen bruger alternative metoder

Forkerte priser, vildledende tilbud og falske reklamer er ofte det, mange forbrugere møder, når de vil købe flybilletter på internettet. Derfor retter EU-Kommissionen nu en skarp kritik mod de europæiske flyselskaber, skriver Børsen i dag.

http://standby.dk/news/16028
Old 09-05-2008, 12:51   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:

Jeg skev om håndbagasje og ikke innsjekket bagasje. De sjekker sjelden vekten på håndbagasje, så derfor tror jeg ikke at den nye regelen betyr så mye fra eller til.
Old 09-05-2008, 13:14   #11
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
prisøkningene er helt rett - med dagens oljepris må pax belage seg på å betale mer for flyreiser, men personlig synes jeg DY er uredelig i sin kommunikasjon. Mens SAS forteller markedet at prisene vil øke fra lørdag, er Kjos' vanlige svare "at vi vurderer ikke å øke prisene", men i det stille følger DY vanligvis SK, enten om det er prisene som økes litt her og litt der (gjerne i flere omganger) eller om det er gebyrene som forsiktig økes i den tro at det vil ingen merke. Det passer jo ikke med Norwegians dyktig oppbygde bilde i forbrukernes øyne som den aktøren som alltid har de laveste prisene, garantisten for lave priser om du vil. Sånn sett er det jo smart - men uredelig.

Herregud, hvorfor er dette uredelig???
SAS har heved alle sine priser med en fix belöp som kalles fuel surcharge. Det har DY ikke gjört. Du finner forsatt billetter til 299 / 399 / 499 Minimal-prisen om du söker litt.

Norwegian begynner med startspriser og har full-flex max priser. Fordelingen innimellom varierer. Om Kjos sier at han vil ikke heve priser, sa mener han vel sikkert primaert startspriser. Mens jeg tror at heile filosofien i DY er litt annenleders.
De startspriser i SK har ökt, de i DY har ikke ökt. Sa veldig enkelt er dette. Og dette er dette hva Per & Ola Nordmann legger vekt pa. "Hva koster det billigste billett". Om de finner slik en billett, er en helt annen sak.

Begge aktörer har fallende kabinfaktörer. Den ene satser a fa opp belegged, den andre öker priser. SAS sin belegg antall vil falle litt mere i fremtida da de setter inn flere seter inni i flyene, som gi enda lavere belegg siden pa mange tynne ruter vil de ikke klare a fylle de ekstra seter.

Mens a ga ut og si at det er uredelig er litt for mye.
SAS gjör forövrig det samme. De sier de ikke tar gebyrer - helt apen i media - og belaster kundene med bestillingsgebyrer hver gang man booker.

Nok en ting er worth noticing:
For förste gang er SAS förstemannen som öker priser. Tidligere - i 90 tallene, har man kriged ned sine konkurrenter over pris og alltid sagt " vi fölger etter". Na er den ökonomiske situasjonen sa dramatisk, og dette den er, at SAS begynner med prisökninger / flatejusteringer uten at de venter pa noen reaksjon fra konkurrentene. Det viser en stor forskjell i spillet.
Old 09-05-2008, 13:21   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tja situasjonen er vel enda mer dramatisk hos andre selskaper...
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 13:29   #13
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Det ma vel stemme at UA gar enda mere pa krykker.

Mens SAS har en stor problem. Pengene renner ut i operativ drift, dvs i daglig flygning. De er Operating Cash Flow negativ! Og dette er ikke sa veldig mange selskaper. Dette har store implikasjoner. Kredit-linjer, likviditet etc. Du som bankfagman vet dette best.

A vise en tap ved end av kvartal er en sak, a ha sine operasjoner ikke i order og taper penger pa den kjerneomrade er en annen sak. En dyp kikk i 1Q reports av SK og DY viser noen forskjeller.

Mens - EB - med denne logikken som du foreslar kan SAS egentlig vente uendelig med tilpassing. Det er noen som er verre. Bare synd om det er ikke dine direkte konkurrenter. Da gar du konk og bör ikke tenke deg noe om change og change-management. BA, AF og LH kjemper ogsa om SAS sine pax, ikke bare DY. Og BA, AF og LH har vist frem gode tall. Dette stemmer til bekymring...
Old 09-05-2008, 16:56   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

At du skal forsvare DY i alle saker begynner aa bli ganske saa aapenbart. Du boer umiddelbart faa vekk din Critical Mind tittel ihvertfall

Face it, journalisten har et meget godt poeng og artikkelen er riktig. Fatter ikke at du ikke ser poenget. Artikkelen er om at DY er flinke til aa slaa paa stortromma om nye ruter og positive ting, men aa informere om viktige endringer i sin policy gjoer de aldri. Det er i de tilfellene stille som graven fra DY. Det maa et Critical Mind vaere enig i. Dette forumet er ikke en konkurranse mellom SAS og DY. Dette er et debattforum og selv om man har sine favoritter, er det vanskelig aa bli tatt serioest dersom man til enhver pris skal forsvare sin favoritt..

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Herregud, hvorfor er dette uredelig???
SAS har heved alle sine priser med en fix belöp som kalles fuel surcharge. Det har DY ikke gjört. Du finner forsatt billetter til 299 / 399 / 499 Minimal-prisen om du söker litt.
Minimumsprisene finner ihvertfall ikke jeg naar jeg soeker paa sydendestinasjoner i sommer.. Men det er jo ikke det debatten dreier seg om. SAS har sendt ut pressemelding om at de oeker sine priser grunnet hoeyere fuelpriser. DY holder ikke sine kunder orientert om stadig nye gebyrer og endringer. DET er det artikkelen fokuserer paa.

Quote:
Norwegian begynner med startspriser og har full-flex max priser. Fordelingen innimellom varierer. Om Kjos sier at han vil ikke heve priser, sa mener han vel sikkert primaert startspriser. Mens jeg tror at heile filosofien i DY er litt annenleders.
De startspriser i SK har ökt, de i DY har ikke ökt. Sa veldig enkelt er dette. Og dette er dette hva Per & Ola Nordmann legger vekt pa. "Hva koster det billigste billett". Om de finner slik en billett, er en helt annen sak.
Det gjoer SAS ogsaa, men de har ALT inkludert i sine priser. Det er ikke et lappeteppe av tillegg slik som DY gjoer. Ola dunk vil ha en totalpris, ikke uten koffert, sete, "connection forsikring"

Quote:
Mens a ga ut og si at det er uredelig er litt for mye.
SAS gjör forövrig det samme. De sier de ikke tar gebyrer - helt apen i media - og belaster kundene med bestillingsgebyrer hver gang man booker.
Kjaere deg, Richard... Dette er userioest... SAS innfoerte dette gebyret for 7 aar siden!!! De informerte kundene om dette da gebyret ble innfoert. SAS tar ikke gebyrer for reisen overhodet, de tar et bookinggebyr som har vaert der siden internet begynte aa bli hovedsalgskanal. Gebyret som SAS her tar er i mine oeyne tull og er ufornuftig. Hadde man ikke hatt bookinggebyr, kunne man lokket kunder fra reisebyraaenes sider og faat mere revenue selv.

Quote:
Nok en ting er worth noticing:
For förste gang er SAS förstemannen som öker priser. Tidligere - i 90 tallene, har man kriged ned sine konkurrenter over pris og alltid sagt " vi fölger etter". Na er den ökonomiske situasjonen sa dramatisk, og dette den er, at SAS begynner med prisökninger / flatejusteringer uten at de venter pa noen reaksjon fra konkurrentene. Det viser en stor forskjell i spillet.
So what?? Spillet har endret seg. Man har en gebyrkaat konkurrent som endrer sine egne spilleregler uten aa gi beskjed til kundene?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 17:02   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Gebyret som SAS her tar er i mine oeyne tull og er ufornuftig. Hadde man ikke hatt bookinggebyr, kunne man lokket kunder fra reisebyraaenes sider og faat mere revenue selv.
Det er forøvrig årsaken til at gebyret eksisterer - altså reisebyråene. SAS ønsker ikke å ha konflikt med reisebyråene som faktisk selger ganske mye for SAS. Bare så det er nevnt.
Old 09-05-2008, 17:11   #16
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

En høy andel av forretningsreisene selges gjennom byråer som Bennet og Berg-Hansen osv....Derfor ønsker ikke SK konflikt med de. De har heller ingen organisasjon som kan ta over dette salget. SK vil ha fritidsreisende over på nettet, det merket vi godt da jeg jobba noen år i byrå, de brydde seg katta om feriebyråene.
Old 09-05-2008, 17:31   #17
kokko55
Newcomer

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
En høy andel av forretningsreisene selges gjennom byråer som Bennet og Berg-Hansen osv....Derfor ønsker ikke SK konflikt med de. De har heller ingen organisasjon som kan ta over dette salget. SK vil ha fritidsreisende over på nettet, det merket vi godt da jeg jobba noen år i byrå, de brydde seg katta om feriebyråene.

Det var ved innføring av nettopriser (da reisebyråene mistet sin provisjon på 8 og 9%) at serviceavgift ble innført. Etter direkte krav fra reisebyrå. Reisebyråene ville ellers ikke være konkurransedyktigen i det hele tatt
kokko55 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 17:48   #18
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Det var etter at SAS fjernet provisjonen ( mot høylytte protester ) at nettopriser ble innført. Byråenes eneste fortjenste på flybilletter i dag er servicehonorar ut til kunde, intet annet.
Old 09-05-2008, 18:04   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Jg trodde at denne tråden handlet om Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 19:08   #20
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
...
Tommy, du har i lange tid ikke booked via Norwegian.no

Norwegian har endred sitt Internet Booking og för du kan avsende bestillingen ma du avklikke en checkbox hvor du eksplisit confirmer at du har lest og forstatt at den normale prisen gjelder bare for transport av din person, mens ikke din bagasje.

De gjör deg eksplisit oppmerksom pa faktum at det koster a ha bagasje med seg. De gjör det samme med setevalg. Dette feature er ny.

De selvsagt ikke skriver i bookingsprossessen "Heh, da vi started i 2002 ble bagasje gratis, na koster det gebyrer". Dette er det du og CK leter etter. Heh, SAS hadde noen ar tilbake gratis mat i ECO. Skriver de i sine annonser "Flyr med oss til Lavpris uten mat" ??? Merker du ikke at du krever en svaert forskjellig handtering av samme fakt fra SK og DY. Sa lenge det er SK, er alt i orden, sa snart som det er DY, er det uaerlig, uredelig, ufattelig. Grow up!

Nok en ord.
SAS sine bestillingsgebyrer kan vaere normalt i Norge for lang siden. De jeg flöy med SAS etter 2000 ble det faktsik ganger, hvor jeg har bestillt billetter gjennom den tyske delen av Scandinavian.net og ikke har betalt gebyrer. Disse gebyrer kom den samme dag som LH sitt TSC!

Posting Rules