![]() |
Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Jaja, endelig en "hederlig" journalist som skriver hele saken og ikke bare den parfymerte
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
En bra artikkel - Norwegian har fått utrolig mye "gratis" PR gjennom mediene, mye har vært velfortjent - men det er bra at media også skriver om dette.
Synes for øvrig det er merkelig at Norwegian kjører en stor kampanje (Mr. Bissniss) der de reklamerer for muligheten til å ha 15 kg. håndbagasje når de samtidig reduserer den til 10 kg. Uansett, Norwegian kontrollerer jo aldri dette - så jeg tror nok det går fint å ha med seg 15 kg. også i fremtiden. |
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
Ellers var artikkelen godt skrevet |
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Tja... Rema1000 setter vel ikke inn store helsiders annonser når de hever prisene heller... Dette er en storm i et vannglass - eller kanskje journalisten har blitt rammet selv av prisøkningen (som jo i bunn og grunn er fornuftig!!!)
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Det er ikke greit å være journalist i dag. Man må til og med grave i børsmeldinger for å finne ut ting... Ikke lett når ikke ting kommer ferdigtygd i en pressemelding. Så man blir ikke forundret over at han måtte få ut litt frustrasjoner over at dette ikke kunne skrives rett av ! ^_^
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
prisøkningene er helt rett - med dagens oljepris må pax belage seg på å betale mer for flyreiser, men personlig synes jeg DY er uredelig i sin kommunikasjon. Mens SAS forteller markedet at prisene vil øke fra lørdag, er Kjos' vanlige svare "at vi vurderer ikke å øke prisene", men i det stille følger DY vanligvis SK, enten om det er prisene som økes litt her og litt der (gjerne i flere omganger) eller om det er gebyrene som forsiktig økes i den tro at det vil ingen merke. Det passer jo ikke med Norwegians dyktig oppbygde bilde i forbrukernes øyne som den aktøren som alltid har de laveste prisene, garantisten for lave priser om du vil. Sånn sett er det jo smart - men uredelig.
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
Forkerte priser, vildledende tilbud og falske reklamer er ofte det, mange forbrugere møder, når de vil købe flybilletter på internettet. Derfor retter EU-Kommissionen nu en skarp kritik mod de europæiske flyselskaber, skriver Børsen i dag. http://standby.dk/news/16028 |
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
Herregud, hvorfor er dette uredelig??? SAS har heved alle sine priser med en fix belöp som kalles fuel surcharge. Det har DY ikke gjört. Du finner forsatt billetter til 299 / 399 / 499 Minimal-prisen om du söker litt. Norwegian begynner med startspriser og har full-flex max priser. Fordelingen innimellom varierer. Om Kjos sier at han vil ikke heve priser, sa mener han vel sikkert primaert startspriser. Mens jeg tror at heile filosofien i DY er litt annenleders. De startspriser i SK har ökt, de i DY har ikke ökt. Sa veldig enkelt er dette. Og dette er dette hva Per & Ola Nordmann legger vekt pa. "Hva koster det billigste billett". Om de finner slik en billett, er en helt annen sak. Begge aktörer har fallende kabinfaktörer. Den ene satser a fa opp belegged, den andre öker priser. SAS sin belegg antall vil falle litt mere i fremtida da de setter inn flere seter inni i flyene, som gi enda lavere belegg siden pa mange tynne ruter vil de ikke klare a fylle de ekstra seter. Mens a ga ut og si at det er uredelig er litt for mye. SAS gjör forövrig det samme. De sier de ikke tar gebyrer - helt apen i media - og belaster kundene med bestillingsgebyrer hver gang man booker. Nok en ting er worth noticing: For förste gang er SAS förstemannen som öker priser. Tidligere - i 90 tallene, har man kriged ned sine konkurrenter over pris og alltid sagt " vi fölger etter". Na er den ökonomiske situasjonen sa dramatisk, og dette den er, at SAS begynner med prisökninger / flatejusteringer uten at de venter pa noen reaksjon fra konkurrentene. Det viser en stor forskjell i spillet. |
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Tja situasjonen er vel enda mer dramatisk hos andre selskaper...
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Det ma vel stemme at UA gar enda mere pa krykker.
Mens SAS har en stor problem. Pengene renner ut i operativ drift, dvs i daglig flygning. De er Operating Cash Flow negativ! Og dette er ikke sa veldig mange selskaper. Dette har store implikasjoner. Kredit-linjer, likviditet etc. Du som bankfagman vet dette best. A vise en tap ved end av kvartal er en sak, a ha sine operasjoner ikke i order og taper penger pa den kjerneomrade er en annen sak. En dyp kikk i 1Q reports av SK og DY viser noen forskjeller. Mens - EB - med denne logikken som du foreslar kan SAS egentlig vente uendelig med tilpassing. Det er noen som er verre. Bare synd om det er ikke dine direkte konkurrenter. Da gar du konk og bör ikke tenke deg noe om change og change-management. BA, AF og LH kjemper ogsa om SAS sine pax, ikke bare DY. Og BA, AF og LH har vist frem gode tall. Dette stemmer til bekymring... |
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
At du skal forsvare DY i alle saker begynner aa bli ganske saa aapenbart. Du boer umiddelbart faa vekk din Critical Mind tittel ihvertfall ;)
Face it, journalisten har et meget godt poeng og artikkelen er riktig. Fatter ikke at du ikke ser poenget. Artikkelen er om at DY er flinke til aa slaa paa stortromma om nye ruter og positive ting, men aa informere om viktige endringer i sin policy gjoer de aldri. Det er i de tilfellene stille som graven fra DY. Det maa et Critical Mind vaere enig i. Dette forumet er ikke en konkurranse mellom SAS og DY. Dette er et debattforum og selv om man har sine favoritter, er det vanskelig aa bli tatt serioest dersom man til enhver pris skal forsvare sin favoritt..:rolleyes: Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
En høy andel av forretningsreisene selges gjennom byråer som Bennet og Berg-Hansen osv....Derfor ønsker ikke SK konflikt med de. De har heller ingen organisasjon som kan ta over dette salget. SK vil ha fritidsreisende over på nettet, det merket vi godt da jeg jobba noen år i byrå, de brydde seg katta om feriebyråene.
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
Det var ved innføring av nettopriser (da reisebyråene mistet sin provisjon på 8 og 9%) at serviceavgift ble innført. Etter direkte krav fra reisebyrå. Reisebyråene ville ellers ikke være konkurransedyktigen i det hele tatt |
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Det var etter at SAS fjernet provisjonen ( mot høylytte protester ) at nettopriser ble innført. Byråenes eneste fortjenste på flybilletter i dag er servicehonorar ut til kunde, intet annet.
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Jg trodde at denne tråden handlet om Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene
|
Re: Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene.
Quote:
Norwegian har endred sitt Internet Booking og för du kan avsende bestillingen ma du avklikke en checkbox hvor du eksplisit confirmer at du har lest og forstatt at den normale prisen gjelder bare for transport av din person, mens ikke din bagasje. De gjör deg eksplisit oppmerksom pa faktum at det koster a ha bagasje med seg. De gjör det samme med setevalg. Dette feature er ny. De selvsagt ikke skriver i bookingsprossessen "Heh, da vi started i 2002 ble bagasje gratis, na koster det gebyrer". Dette er det du og CK leter etter. Heh, SAS hadde noen ar tilbake gratis mat i ECO. Skriver de i sine annonser "Flyr med oss til Lavpris uten mat" ??? Merker du ikke at du krever en svaert forskjellig handtering av samme fakt fra SK og DY. Sa lenge det er SK, er alt i orden, sa snart som det er DY, er det uaerlig, uredelig, ufattelig. Grow up! Nok en ord. SAS sine bestillingsgebyrer kan vaere normalt i Norge for lang siden. De jeg flöy med SAS etter 2000 ble det faktsik ganger, hvor jeg har bestillt billetter gjennom den tyske delen av Scandinavian.net og ikke har betalt gebyrer. Disse gebyrer kom den samme dag som LH sitt TSC! |
All times are GMT +2. The time now is 10:37. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.