Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2010, 23:37   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Boeing Verre og verre for Dreamlineren

Quote:
Meanwhile, on the production side, one veteran employee on the 787 said he's witnessing "the perfect storm of manufacturing hell."

The global supply chain is at a standstill, and outside the Everett factory the rows of partly finished jets will take many months to complete.

To deliver the 20 Dreamliners built since the six flight-test planes, mechanics will have to complete more than 100,000 tasks.
http://seattletimes.nwsource.com/htm...amliner19.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 01:06   #2
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Dette er virkelig trist, Murpys lov har virkelig slått til her.
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 03:03   #3
Magnus
ScanFlyer Blue
 
Magnus's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bergen/Bærum
Posts: 129
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Ja, virkelig trist informasjon dette
Magnus is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 04:15   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Når jeg tok Supply Chain Management var det vel en vedtatt sannhet at Dreamliner-produksjonen er den største Supply Chain disaster noensinne. Dette gjør du jo ihvertfall ikke noe bedre...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 09:07   #5
espenam
Newcomer
 
Join Date: Nov 2010
Location: Kongsberg
Posts: 22
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Åjada. Vi hadde besøk av GE og Boeing i sommer. Og det er første gang i vår historie at representanter fra sjølve flyprodusenten er med for å pushe. Tror de var på en rundreise. Virker som om framdriften går trådt mange steder. For oss har den største bøygen til tider vært å få råvarer over "dammen", inn i tide. Vi produserer TRF (Turbine Rear Frame) GEnx 1B (787) og 2B (747)

Espen.

Volvo Aero Norge

Kongsberg.
espenam is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 09:12   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

En ting er at første levering stadig blir forsinken, og blir ikke overasket om den blir ytteligere forskjøvet og havner på andre siden av sommeren, men spørsmålet er også hvor mye fremtide leveringer blir forsinket. Ser CO/UA allerede har begynt å utsette planlagte ruter (IAH-AKL) og det spørs vel om Norwegian får sine fly i 2012
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 20:53   #7
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Plukket opp av E24 også, og Norwegian sier de ikke har blitt fortalt noe fra Boeing enda, og forventer levering i andre halvdel av 2012. Tvilsomt vil nå jeg tro.

http://e24.no/boers-og-finans/article3957147.ece
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 00:07   #8
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Trist dette, men vil komme med følgende sitat fra artikkelen:
Quote:
"The purpose of flight tests is to find out what you did wrong," said a senior engineer who expects the 787 will ultimately prove successful.
Det er det vel ingen som tviler på.

Men det er et par ting jeg reagerte på. Bl.a. denne:
Quote:
Alenia of Italy built the horizontal tails badly, and each one is different. Mechanics are slowly working through the 20 Dreamliners already built.
Det der hørtes rart ut, en ting hvis det hadde vært samme feilen på alle. Men forskjellige feil på hver enkel stab. hørtes ikke bra ut.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 21:48   #9
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Trikset nå må jo være å kjøpe seg en dreamliner, og bare sitte å cashe inn erstatninger for sein leveranse. Noe som blir med på et spleiselag?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2010, 03:12   #10
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Ifølge Flightblogger så er det enda verre! Denne gang for økonomene. Boeing skal ha solgt de første 300+ 787 så billig for å bygge opp ordrereserven, at det forventes at selskapet vil tape store summer for hvert fly som blir solgt.

Prisen eks. motorer og innredning (IFE, seter etc.) skal gjennomsnittlig ligge på $76 mill. og enkelte ganger ryktes det at prisen er så langt nede som i $65 mill. Listeprisen ny er på gjennomsnittlig $185.2 mill. som er opp fra $125 til 135 mill da flyet debuterte på prislistene i 2005. Mer enn 40% opp fra prisen Boeing forventet. Da tar man ikke med det Boeing må betale sine kunder for at de har overskredet leveringsfrister.

I tillegg var budsjettet for hele 787 programmet $5 mrd. og man har nå passert $12 mrd.

Hele idéen om at Boeing har satset firmaet på ett prosjekt, blir med ett meget virkelig her.

Les mer her:
http://www.flightglobal.com/blogs/fl...787-sales.html
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2010, 13:20   #11
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
I tillegg var budsjettet for hele 787 programmet $5 mrd. og man har nå passert $12 mrd.
Husker ikke helt hvor, men leste her om dagen at man nå snakker om at de kommer til å komme opp mot $18 mrd. Ikke pent.

Men samtidig må jeg si at kommentaren i Seattle Times som var utgangspunktet for denne tråden, kanskje i litt for stor (tabloid) grad trekker frem alt mulig av negative aspekter og fremstiller det som en stor smørje de ikke har kontroll på og som om det er en umulig oppgave for Boeing. Slik er det nok ikke, selv om situasjonen er kritisk nok og langt fra er slik den burde være.

Hele 787-programmet blir litt ekstra interessant når man tenker tilbake på hva den opprinnelige planen til produksjon og test av 787 var: Fra first flight til første leveranse til kunde skulle det gå 6 måneder
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2010, 14:32   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Det må jo etter hvert være lov å stille spørsmål om de egentlig har kontroll på dette prosjektet. Ja, det blir nok teknisk sett veldig bra til slutt, men en overskridelse fra $5 til $18 milliarder er jo alvorlig da. Nå er det jo ikke første gangen Boeing satser hele selskapets eksistens på et kort, men dette begynner å bli kritisk. Vi får håpe at de fleste problemene er på bordet nå, og at produksjonen, og leveransene, etter hvert kan komme i gang for fullt.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2010, 14:49   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Bedre blir det ikke ved at Airbus ser ut til å stikke av med tankerkontrakten, hvis den da noengang blir utdelt ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 21:34   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Verre og verre for Dreamlineren

Men da var de ihvertfall i gang med testflighter igjen .....

Quote:
Boeing (NYSE: BA) will resume flight test activities on the 787 Dreamliner later today. The company has installed an interim version of updated power distribution system software and conducted a rigorous set of reviews to confirm the flight readiness of ZA004, the first of the six flight test airplanes that will return to flight.
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1571
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sas og Norwegian verre enn Ryanair LN-VLE Småprat 23 02-07-2013 20:32
Kuer verre for kliamet enn fly?? Isbamse Flyforum 7 17-01-2008 19:44
Tog forurenser verre enn fly sail4fun Flyforum 42 06-09-2007 04:23
- Ku-promp verre enn eksos LN-SEK Flyforum 17 04-12-2006 19:07
Verre enn Tjøntveit? ANX Flyhistorisk forum 9 06-10-2005 09:41


All times are GMT +2. The time now is 21:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.