![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Dette er virkelig trist, Murpys lov har virkelig slått til her.
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Bergen/Bærum
Posts: 129
|
![]()
Ja, virkelig trist informasjon dette
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Når jeg tok Supply Chain Management var det vel en vedtatt sannhet at Dreamliner-produksjonen er den største Supply Chain disaster noensinne. Dette gjør du jo ihvertfall ikke noe bedre...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Nov 2010
Location: Kongsberg
Posts: 22
|
![]()
Åjada. Vi hadde besøk av GE og Boeing i sommer. Og det er første gang i vår historie at representanter fra sjølve flyprodusenten er med for å pushe. Tror de var på en rundreise. Virker som om framdriften går trådt mange steder. For oss har den største bøygen til tider vært å få råvarer over "dammen", inn i tide. Vi produserer TRF (Turbine Rear Frame) GEnx 1B (787) og 2B (747)
Espen. Volvo Aero Norge Kongsberg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
|
![]()
En ting er at første levering stadig blir forsinken, og blir ikke overasket om den blir ytteligere forskjøvet og havner på andre siden av sommeren, men spørsmålet er også hvor mye fremtide leveringer blir forsinket. Ser CO/UA allerede har begynt å utsette planlagte ruter (IAH-AKL) og det spørs vel om Norwegian får sine fly i 2012
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Plukket opp av E24 også, og Norwegian sier de ikke har blitt fortalt noe fra Boeing enda, og forventer levering i andre halvdel av 2012. Tvilsomt vil nå jeg tro.
http://e24.no/boers-og-finans/article3957147.ece
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Trist dette, men vil komme med følgende sitat fra artikkelen:
Quote:
Men det er et par ting jeg reagerte på. Bl.a. denne: Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Trikset nå må jo være å kjøpe seg en dreamliner, og bare sitte å cashe inn erstatninger for sein leveranse. Noe som blir med på et spleiselag?
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Ifølge Flightblogger så er det enda verre! Denne gang for økonomene. Boeing skal ha solgt de første 300+ 787 så billig for å bygge opp ordrereserven, at det forventes at selskapet vil tape store summer for hvert fly som blir solgt.
Prisen eks. motorer og innredning (IFE, seter etc.) skal gjennomsnittlig ligge på $76 mill. og enkelte ganger ryktes det at prisen er så langt nede som i $65 mill. Listeprisen ny er på gjennomsnittlig $185.2 mill. som er opp fra $125 til 135 mill da flyet debuterte på prislistene i 2005. Mer enn 40% opp fra prisen Boeing forventet. Da tar man ikke med det Boeing må betale sine kunder for at de har overskredet leveringsfrister. I tillegg var budsjettet for hele 787 programmet $5 mrd. og man har nå passert $12 mrd. Hele idéen om at Boeing har satset firmaet på ett prosjekt, blir med ett meget virkelig her. Les mer her: http://www.flightglobal.com/blogs/fl...787-sales.html
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Men samtidig må jeg si at kommentaren i Seattle Times som var utgangspunktet for denne tråden, kanskje i litt for stor (tabloid) grad trekker frem alt mulig av negative aspekter og fremstiller det som en stor smørje de ikke har kontroll på og som om det er en umulig oppgave for Boeing. Slik er det nok ikke, selv om situasjonen er kritisk nok og langt fra er slik den burde være. Hele 787-programmet blir litt ekstra interessant når man tenker tilbake på hva den opprinnelige planen til produksjon og test av 787 var: Fra first flight til første leveranse til kunde skulle det gå 6 måneder ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Det må jo etter hvert være lov å stille spørsmål om de egentlig har kontroll på dette prosjektet. Ja, det blir nok teknisk sett veldig bra til slutt, men en overskridelse fra $5 til $18 milliarder er jo alvorlig da. Nå er det jo ikke første gangen Boeing satser hele selskapets eksistens på et kort, men dette begynner å bli kritisk. Vi får håpe at de fleste problemene er på bordet nå, og at produksjonen, og leveransene, etter hvert kan komme i gang for fullt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Bedre blir det ikke ved at Airbus ser ut til å stikke av med tankerkontrakten, hvis den da noengang blir utdelt ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Men da var de ihvertfall i gang med testflighter igjen .....
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sas og Norwegian verre enn Ryanair | LN-VLE | Småprat | 23 | 02-07-2013 20:32 |
Kuer verre for kliamet enn fly?? | Isbamse | Flyforum | 7 | 17-01-2008 19:44 |
Tog forurenser verre enn fly | sail4fun | Flyforum | 42 | 06-09-2007 04:23 |
- Ku-promp verre enn eksos | LN-SEK | Flyforum | 17 | 04-12-2006 19:07 |
Verre enn Tjøntveit? | ANX | Flyhistorisk forum | 9 | 06-10-2005 09:41 |