Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-04-2008, 21:23   #1
kristian
ScanFlyer Blue

UK British Airways fra OSL

Stemmer det at BA har problemer med økonomien på ruten til OSL? Jeg trodde tvertimot at denne ruten gikk veldig så bra med mye Business pax.
kristian is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2008, 23:37   #2
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Default Re: British Airways fra OSL

Dette temaet har vært litt diskutert før også og jeg tror i hvertfall trygt vi kan fastslå at ruten ikke går godt. BA's andel av trafikken ut av OSL har falt dramatisk de siste årene, og jeg tror Oslo- ruten kan være i fare. Dessverre fordi BA har et meget godt tilbud til London og er et selskap jeg liker godt, i hvert fall når de ikke åpner nye terminaler.

En annen grunn til at ruten går dårlig er vel at punkt til punkt- trafikken til London er ekstremt konkurranseutsatt med nå både Ryanair, DY (ikke minst!!!) og NB inne på markedet. I tillegg har SK tross alt syv daglige avganger nå på hverdager inkludert de to til LCY. Og som transferflyplass har vel LHR med god grunn fått et dårlig rykte.

Men det er litt rart for både fra ARN og CPH går vel BA meget bra, det er vel ikke lenge siden de startet sin sjette daglige fra CPH i tøff konkurranse med mange konkurrenter. BA tilbyr jo også one-way- priser til London, i motsetning til KL til AMS og AF til CDG for å ta de som eksempel.

Jeg ankom som nevnt i min tripreport fra LHR i går og kunne da se boardingen starte på 17- avgangen med BA og det var lite folk ved gaten. Ikke akkurat noen god indikator på beleggsprosent, men dog...
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2008, 01:02   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

Det er jo ofte mulig å få C veldig billig med en inflexible billett. However, trodde de stort sett hadde mange pax, en del Y-pax - men de setter jo ofte inn 321 - jeg trodde det var pga belegget. Sist jeg fløy BA satt jeg vel i C - men på rad 10 eller 11 på en 321.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2008, 08:31   #4
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Belegget på BA fra OSL er nok påvirket av tøff konkurranse fra andre aktører, samt at LHR begynner å få et frynsete rykte, særlig nå med T5 og problemene der.

Allikevel tror jeg det skal mye til før ruten er "truet", forholdet er vel mer en del av BA´s kontinuerlig sviktende andel av transfer fra Norge. Her har KLM, Lufthansa og Finnair åpenbart vært flinkere.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2008, 14:45   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg tviler sterkt på at ruten blir lagt ned - problemet er at British Airways ikke har klart å opprettholde sin posisjon som et godt alternativ når man skal ut i verden. Heathrow har for mange blitt Deathrow - Schipol, Kastrup, Vantaa og Arlanda er enklere og bedre valg. Mange passasjerer som skal til USA velger heller direkteruten til Continental. Dessuten har selvsagt British Airways tapt mye på enkeltreisende mellom Norge og London, blant annet fordi de kun flyr fra Oslo, fordi de har for høye priser og ikke det samme varemerket som SAS og Norwegian har her hjemme.
Old 02-04-2008, 15:23   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Noen som vet hvorfor BA 768 er cancelled både idag, i morgen og fredag?? T5-problemer? Synes merkelig og bare ta det ut over den ruten?
Old 02-04-2008, 15:33   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Kanskje det, men jeg ser at på typiske weekendreiser ser Norwegian (til STN), SAS (til LHR/LCY) og British Airways (LGR) til å komme ut på det samme - i overkant av kr 2500 for en t/r-billett, mens Norwegians rute Gatwick ser ut til å være en liten sparebøsse (rett under kr 2000). Det må være godt belegg på en del av BAs avganger tre-fem uker fra nå ved typiske norske weekendturisttider siden prisen er over kr 3000 en vei.
Old 14-04-2008, 20:59   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Jeg tviler sterkt på at ruten blir lagt ned - problemet er at British Airways ikke har klart å opprettholde sin posisjon som et godt alternativ når man skal ut i verden. Heathrow har for mange blitt Deathrow - Schipol, Kastrup, Vantaa og Arlanda er enklere og bedre valg. Mange passasjerer som skal til USA velger heller direkteruten til Continental. Dessuten har selvsagt British Airways tapt mye på enkeltreisende mellom Norge og London, blant annet fordi de kun flyr fra Oslo, fordi de har for høye priser og ikke det samme varemerket som SAS og Norwegian har her hjemme.
Men det forklarer ikke hvorfor BA tilsynelatene gjør det mye bedre fra CPH enn OSL, snarere tvert imot da rutetilbudet fra CPH er langtt bedre enn utifra OSL, og konkuransen fra SAS er minst like hard fra CPH med totalt 9 daglige avganger (7 til LHR og 2 til LCY og de økte nylig fra 6 til 7 på LHR hvilket tilvarer ca 1200 daglige seter).

BA har jo også fortsatt en egen BA-lounge på CPH slik de hadde på OSL før

Last edited by Someone; 14-04-2008 at 21:02.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2008, 00:12   #9
krølle
ScanFlyer Crusty

i tidligere tider, ikke stempelmotor, men før lavpris selskapene kom på banen, vet jeg at de snakket mye om 4 økonomi pax for 1 business, og har du da, dengang 80 av dem så utgjorde det ca 20 c-klasse tross alt noe slanter i kassen. Nå vet ikke jeg hvordan prisene er idag kontra -80 tallet. Er prisene og tilbudet deres av en slik art at de utpriser seg i markedet, eller er det bare endring i folks reisemønster, jfr. den store økningen av direkte ruter fra Norge de siste 5 årene
krølle is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2008, 03:37   #10
Øivind
ScanFlyer Silver

Hvor har man det fra at denne ruten går dårlig?
Jeg har vanskelig for å tro det. Jeg reiser meg BA 1-2 ganger i mnd. og synes belegget foran gardinet bestandig er bra. Ofte er gardinet flyttet til rad 8 eller 9. De bruker også A321 på mange av avgangene.
Før jeg hører det fra BA selv, tror jeg ikke på at BA sliter spesielt mye på OSL.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2008, 06:06   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Jeg har hørt det fra BA selv...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2008, 07:46   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Hvor har man det fra at denne ruten går dårlig?
Jeg har vanskelig for å tro det. Jeg reiser meg BA 1-2 ganger i mnd. og synes belegget foran gardinet bestandig er bra. Ofte er gardinet flyttet til rad 8 eller 9. De bruker også A321 på mange av avgangene.
Før jeg hører det fra BA selv, tror jeg ikke på at BA sliter spesielt mye på OSL.
Billigste C-fare er jo bare 1100-1200 oneway...
Old 15-04-2008, 09:30   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

BA har jo et vanvittig stort nettverk ut av London, og når man ser på hvor stor suksess KLM har med feeding fra norske flyplasser, så er det merkelig at ikke BA oppnår en større markedsandel. Det skal jo uansett ikke mye til å slå KLM sin ecoclass service ic.

Hva er grunnen til at BA ikke oppnår større andel? Er de mye dyrere enn KLM eller er folk redd for å fly via London?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2008, 09:34   #14
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Hva er grunnen til at BA ikke oppnår større andel? Er de mye dyrere enn KLM eller er folk redd for å fly via London?

BF
Jeg tror LHR oppfattes som et pes, og at fok derfor velger andre flyplasser som oppfattes mer effektive, eks Schiphool.

Min erfaring med BA er at de er like billige som SK og DY, tatt i betraktning at man f. eks slipper å ta turen til Stansted. Noe jeg oppfatter som et pes..........
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2008, 11:05   #15
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Da er det vel hevet over tvil at ruten går dårlig, spørsmålet er bare hvor dårlig? Den har vel også gått dårlig en stund nå. Selv om dette er en rute som er avhengig av et visst antall avganger per dag kan det vel tenkes at den blir redusert noe fra dagens fire eller er det alt eller ingenting?

Det jeg har sjekket på ba.com virker det som om ruten går brukbart i forbindelse med helgene (torsdag og fredag) men ikke ellers i uken. Det er jo et utmerket produkt de har- iallefall til London, IC vet jeg ikke. Det er nok mange grunner til at det går dårlig men Heathrows elendige rykte er nok en viktig faktor. Snakket akkurat med en dame på jobben som hadde fått klart billigst billett med BA men hadde valgt et annet selskap pga flyplassen (dette var i helgen med alt kaoset på T5).

Innbiller meg også at BA hadde en stor andel av sine passasjerer i det britiske markedet og at disse har forsvunnet særlig til DY's tre daglige avganger til Oslo fra Gatwick og Stansted (2).
Old 15-04-2008, 16:36   #16
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Jeg tror LHR oppfattes som et pes, og at fok derfor velger andre flyplasser som oppfattes mer effektive, eks Schiphool.

Min erfaring med BA er at de er like billige som SK og DY, tatt i betraktning at man f. eks slipper å ta turen til Stansted. Noe jeg oppfatter som et pes..........
BA har gode tilbud på gjennomgående IC OSL-LHR-XXX. Håpet at T 5 skulle gjøre det enklere. Med en time transfer på T 5 går det nesten like raskt til NY som direkte med CO (og flere tider å velge mellom). Servicen betyr jo også en del. På CO måtte vi betale for rødvin til maten. To på raden bak fikk ikke kjøpt fordi de hadde kort. Ellers har det jo noe å si hva slags selskaper en samler poeng på.

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2008, 17:17   #17
OEH
ScanFlyer Gold

Er jo ikke lenge siden det stod i Aftenposten (tror jeg det var) at BA var svært fornøyd med belegget på business-klasse ut fra Oslo.
Det var større interesse for deres nye Club World-produkt fra norske kunder enn fra svenske og danske, i følge den artikkelen.
Tviler på at BA tar det så tung at turister velger DY og NB, så lenge de har bra belegg av foretnings-reisende.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2008, 17:25   #18
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Det har vel ikke hjulpet på business-belegget til BA at SK begynte med to daglige til LCY vil jeg tro?? Men det skulle jo i så fall ramme ruten til CPH og ARN like mye, men her er det vel mer å gå på og kanskje også et større business-marked.
Old 15-04-2008, 17:31   #19
OEH
ScanFlyer Gold

Nå er det vel også endel briter og andre ombord i BA-flyene...
De er jo faktisk et britisk selskap, så jeg regner med at en stor prosent-andel av business-paxen deres faktisk er briter (og endel amerikanere).
Mitt intrykk er iallefall at det er flere av de enn norske pax ombord, iallefall foran i kabinen.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2008, 12:56   #20
kristian
ScanFlyer Blue

Skal fly til LHR denne uken med BA og forsøkte å oppgradere hele familien til Club slik vi har hjem. Jeg var villig til å betale en god del for dette, men flyet var fullt og da var det ikke mulig å oppgradere. Er ikke det litt pussig? De kunne bare flyttet Club en rad bakover og tjent masse ekstra penger......

Tenker på å booke BA Club World til Asia neste påske, men vil ikke risikere at de legger ned - hvor stor er egentlig sannsynligheten for det?

BA er jo ellers mye bedre enn både KL og LH på longhaul....
kristian is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules