![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da skal airBaltic prøves for første gang på min ferd fra København. BT0140 CPH-RIX og BT0181 RIX-TOS vil forhåpentligvis få meg trygt ned i Tromsø en gang inn i de små timer i natt.
Allerede har jeg dog rukket å bli lett irritert, i og med at online check-in nektet meg å velge sete RIX-TOS. Den assignerte meg sete 11D og hadde på ingen måte til hensikt å la meg bytte. Forhåpentligvis noe jeg kan fikse på Kastrup. Denne teksten forfattes på et dansk tastatur. Dette er en digresjon, men er det noen som har den fjerneste anelse om hvorfor æ og ø har byttet plass på danske tastatur ift norske? Skulle tro at det ville være besparende å la de to land med samme alfabet ha samme setup.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Spennende å høre!
er forresten YL-BBP du skal fly RIX-TOS og YL-BBH, CPH-RIX. God Tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for infoen, jeg skulle akkurat til å spørre!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Kom du deg hjem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Et betimelig spørsmål! Joda, kom trygt hjem.
Planen var å ta et par bilder på min ferd, men siden mobilen gikk tom for strøm etter at det første bildet var tatt, blir bildedokumentasjon dessverre fraværende. Likevel, det bilde jeg fikk tatt oppsummerer godt hvordan jeg foretrekker å tilbringe tiden på en flyplass når jeg reiser alene, med en øl i hånden og en avis foran meg. Jeg var på plass på Kastrup litt over en og en halv time før avgang. Siden jeg både hadde bagasje fra denne turen i tillegg til å frakte en koffert jeg hadde stående i København fra da jeg bodde der, hadde jeg en kroppstemperatur på cirka 44 grader når jeg endelig kom frem til airBaltic/CSA-skrankene. Og her gikk det i sirup. Ikke ett menneske i køen foran meg hadde styr på tingene sine. Noen hadde spesialbagasje som måtte pakkes om, andre hadde glemt pass, noen hadde ugyldige pass og en stod i køen bare for å spørre om hvor han skulle søke asyl hen(!). Da jeg endelig kom fremst i køen med koffertene mine, viste det seg at de veide 22+22 kg. Jeg smilte mitt peneste smil (sjarm er trikset) og sa ”jeg flytter, skjønner du”. Det funket som bare juling, betalte ingenting for de ekstra kiloene og fikk byttet sete på RIX-TOS som online check-in hadde tullet til for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
CPH-RIX:
Sete: 8A Preboarding startet ca 35 min før avgang. Belegget var ikke veldig høyt, jeg vil anta cirka 40-50% fullt fly, hvorav to pax satt foran gardinen. Passasjerene ombord var i all hovedsak danske, mange unge damer på vei til shopping&champagne gjorde at preboarding-område var et hyggelig sted å være for en ung mann. Airborne var vi 1 minutt etter oppsatt tid, bra! Strekningen ble fløyet av YL-BBH, en 737-500. Kabinen var om ikke akkurat fresh, så helt grei. Besetningen ombord gjorde en OK jobb og det de hadde å tilby for salg var forholdsvis billig. Det eneste jeg savner, og det gjelder begge flyvningene og forsåvidt Riga flyplass, er et lite smilekurs. Alltid mer hyggelig å bli betjent av noen som smiler til deg. Selv bestilte jeg en latvisk lager jeg allerede har glemt navnet på og en croissant med ost og skinke. Det var skyet hele veien, så jeg brukte tiden til å bla i airBaltics inflight magasin. Her gjør de et stort nummer av North Hub Riga, Riga flyplass og airBaltics forsøk på å bygge opp et nav. AirBaltics mange ruter til norske flyplasser er således et forsøk på å skaffe transfer-passasjerer til sitt øvrige rutenett og jeg vil tro at f.eks ruten til Tromsø er avhengig av at passasjerer benytter Riga som stoppested på vei ut i Europa og tildels Asia (og at turister drar motsatt vei). På plass i Riga forsøkte jeg å finne noe spiselig. Det var bare nesten enkelt, det meste var stengt (klokken var rundt halv elleve på kvelden). Endte til slutt opp på en cafè, hvor betjeningen mutt serverte meg lasagne. Lasagnen var tydelig oppvarmet i mikroen, seig og fullstendig smakløs. Nå ventet jeg meg ikke akkurat noen kulinarisk nytelse, men dette måltid var bemerkelsesverdig fælt. Jeg skyldte ned matskuffelsen med en Lodina eller hva det nå var ølet het. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
RIX-TOS
Sete: 8A Vi ble busset avgårde på vei til flyet vårt, langt fra terminalen. På veien passerte vi omtrent hele flyparken til airBaltic, både F50ere, de to 757-ene og en drøss 737-griser. Også på denne strekningen gikk alt helt etter tidsskjema og vi tok av nøyaktig på rutetid. Flyet på denne strekningen var YL-BBP. Kabinen ga inntrykk av å være noe mer velholdt en den i –BBH. Belegget på denne turen var forholdsvis beskjedent, jeg vil tro cirka 40 % fullt. Forhåpentligvis tar dette seg opp, ellers vil nok ruten bli kortlivet. Flyværet var nydelig, nesten skyfritt, og det var måneskinn under hele turen, så jeg benyttet tiden til å titte på landskapet som åpenbarte seg under oss. Bortsett fra det var det en ganske begivenhetsløs flytur, som forøvrig tok cirka 2 timer og 15 minutter. Mitt første møte med airBaltic var positivt. Service- og prisnivå ligger på et absolutt akseptabelt nivå, men som sagt, om jeg var sjefen hadde jeg drillet litt ekstra på colgate-smilet. Stort pluss for at alt gikk ”on time”, det har jeg ikke vært bortskjemt med på mine siste flyvninger med SK og DY. Vel fremme ble jeg valgt ut til toll-sjekk, noe som tok en halv evighet siden jeg hadde så mye bagasje. Heldigvis hadde en venn av meg tid til å komme å hente meg på flyplassen, så i halv to-tiden var jeg endelig klar for sengen hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og selv om du har betalt for to bager med BT, gjelder fortsatt 20 kilo som max total vekt... Så der var du heldig, og Novia velger jeg å ikke si noe om...
Ellers takk for fin rapport! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Selv takk!
Ja jøss, jeg var helt klar over at jeg egentlig skulle betalt for 4 kilo overvekt. Men man kommer langt her i verden med hyggelig oppførsel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Strengt tatt 24 kilo overvekt, om handlingagenten hadde satt seg inn i regelverket... Står også på airbaltic.com
[...]there is a fee of EUR 9 (if paying for baggage at the airBaltic website) or EUR 15 (if paying for baggage in airBaltic ticket offices) on each flight segment for each piece of checked-in baggage with total weight for all baggage pieces up to 20 kg Forutsatt at du ikke har noe fancy EB-kort og kjøpte billett med to bags på airbaltic.com... Trenger ikke dvele ved det, men strengt tatt tror jeg nok du bare hadde tyve kilo allowance, og det kan være kjekt å være klar over.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg leste reglementet og stusset på den setningen der. Deretter leste jeg et annet sted på airBaltics nettside at det var 20 kg for hvert kolli, skjønt jeg klarer ikke å finne ut akkurat hvor det var det stod.
Logikken i at hvert kolli koster like mye ekstra, men at vektgrensen er den samme helt opptil 8 kolli finner jeg mer enn rar. Noen som er sikker på hvordan regelen er? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Da jeg jobbet med BT fikk vi en mail som forklarte at det er tyve kilo som er grensen uansett, ved kjøp på airbaltic.com uten EB-kort - og at dman så må betale per kolli.
Om det er logisk med 8 kolli og 20K totalt, er selvsagt en annen ting, men sånn forklarte BTs sales support det... Men for all del, dette er en trip report, men jeg vil mene "smilet ditt kjøpte deg" 24 kilo overvekt, som jo må sies å være en kjempedeal... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin rapport. Synd at kabinfaktoren var så slapp på Tromsø-ruten, men jeg er sikker på at det går oppover når sommeren nærmer seg. airBaltic er helt klart avhengig av mer enn helgeturister om Tromsø-ruten skal holde seg.
Reiste selv med YL-BBH mellom Riga og Berlin i sommer, og dette er vel den minst freshe av 737-500-maskinene til airBaltic. Her er rapport: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=34555 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Okei, takk for den infoen JoeW, det er absolutt noe man må ha i bakhode, skjønt heldigvis har jeg ikke for vane å trekke rundt på slike bagasjemengder. 44 kilo til prisen av 20 er hva man kan kalle et kupp, ja!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg tror nok at belegget TOS-RIX vil ta seg opp, noe også det faktum at airBaltic kjapt øket ukentlige avganger fra 3 til 4 fra slutten av april tyder på. Ruten har vært forholdsvis lite markedsført, så jeg tror at idet kunnskapen om tilbudet sprer seg, vil også populariteten øke. Jeg tror at dersom airBaltic klarer å sikre seg (og øke?) endel av turiststrafikken fra f.eks Tyskland og Russland til Tromsø/Nord-Norge, så har man gjort mye av jobben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Flott rapport, håper at belegget tar seg opp til TOS for BT.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg må si meg helt enig i at et smilekurs ville være på sin plass hos BT. Jeg fløy dem OSL-RIX-OSL i fjor høst. Det var helt OK og serveringen var grei, men makan til sur gjeng skal du lete lenge etter. Den ene flyvertinnen var verdens søteste unge dame, men med den innstillingen hun viste, skulle det mye til å sjarmere noen. Det samme gjalt personalet i taxfreesjappa og andre utsalgsplasser på RIX!
VC-10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan vel forsåvidt føye meg i rekken av de som anbefaler smilekurs for folket i BT-kabinen. Forøvrig var det et to-tre knyttnever stort hull i selve vegg-dekselet ved en av mine seterader sist jeg fløy med selskapet, husker ikke reg. i farten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO-RIX-ATH og PAS-ATH-RIX-BGO med Air Baltic og Olympic Air | Hawa | TripReports | 0 | 10-07-2013 12:00 |
OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012) | SeatBelt | TripReports | 18 | 04-08-2012 08:38 |
TOS-TRF-CPH-RIX-TOS Del 1 av 2 | LN-KRF | TripReports | 6 | 13-07-2011 00:42 |
BT140 CPH-RIX idag 27JUN11 | LN-KRF | Register- og ATC-Forum | 0 | 27-06-2011 07:46 |
Tripreport OSL-RIX-IST , IST-RIX-OSL (NB en del bilder) | Hypern | TripReports | 12 | 15-09-2010 10:33 |