![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Siden KL debatten dabber av , vil jeg starte noe nytt, ut i fra erfaringer, longhaul-temp-ombord.....
![]() ![]() Kan-vet absolutt ingenting om dette bortsett fra personlige erfaringer. Noe av det kaldeste jeg vet er : A343 . Vil ikke nevne selskap i erfaringen, da sklir debatten av. Men ombord to selskap i Europa har jeg frosset mye. Og jeg er ikke noen frysepinne ?? 744: Flere tilfelle av iskalde turer. Brukbar varme: 333/332/ Div. selskap. 757 CO/FI Men siden jeg kun har fløyet long-haul ned CO/FI , ved nødutgang, finner jeg dette OK. Min beste form for termometer. Min asiatiske kone som konstant fryser. Gradestokken er antall gensere og tepper hun putter på ( selvfølgelig inkl. mitt teppe ) Reidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Det var i lang tid et issue med kabin temp i A340/330 kabinen til et seskap i Scandinavia, har dog ikke hørt så mye om det de siste 2+/- årene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Vel et selskap var SK i Economy Extra aug 2006, sist var AF sist januar PPT-LAX bakerst i bussen. Hadde en fireseter for å sove med genser, men ga opp. Noe bedre foran der vi satt midt i bussen.
Sistnevnte var generelt for kald ...... Aner ikke om dette kan styres fra cockpit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Min egen erfaring, ogsaa etter mange long haul er at temperatur ombord henger mere sammen med Flyselskap enn Flytype, og min erfaring er at selskaper som holder til i varmere stroek normalt holder en hoeyere temperatur ombord. Husker jeg froes noe aldeles forfedelig om i en DC-10 fra Tokyo til CPH etter at jeg hadde tilbrakt 3 uker i Micronesia...blodet mitt var da mye tynnere og jeg froes lettere.....naa sist etter nesten 3 uker i Argentina/Peru froes vi veldig ombord i Untied 767....noe vi ikke gjorde nar vi floey LAN 767...samme flytype...HQ paa en annen breddegrad....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
|
![]()
På A330/340, kan temperaturen styres både på kontrollpanelet til kabinsjefen, og i cockpit. På A32x styres det fra cockpit.
Å ha korrekt temperatur i kabinen er litt av en kunst, uansett hvor varmt det er, så er det alltid noen som fryser, og motsatt..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
To regler for temp på turer i store fly:
1. Dagturer 22-24 grader. 2. Overnatting 18-20 grader. Dette er ikke noe å diskutere. Sånn er bare fakta. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Enig med DC8ern. Er jo opp til hver enkelt kabinsjef/kaptein og flyselskap. Flyene i seg selv har voldsomme klimaanlegg som kan diktere temperaturen. Noen fly kan bli kalde ver nødutgangen. Det gjelder jo særlig gamle fly. UA sine 75 og 76 er typiske eksempel
Med SAS, Swiss, BA og LH har jeg aldri klaget på temperaturen. UA har mange kabinsjefer som liker å ha sinnsykt høye temperaturer ombord. Sutrer ofte om det og de skrur vanligvis ned varmen. Da vi reiste fra Australia var det drit varmt ombord og alle passasjerene i F hadde sparket teppet av seg. Jeg sutra da til en av FAene og hun påsto at dette var en perfekt temperatur ombord.... Jeg ba henne ta en titt rundt i F kabinen. Nyttet ikke. Temperaturen ble beholdt høy, ble passe forbanna... Eller på en del trans cont flygninger har de ofte varmen høyt opp på 75ene sine, særlig fra Chicago hvor det er kaldt på bakken. Da spør man bare og varmen blir skrudd ned. Ikke verre enn det. Men Reidar, de hører på request fra premium kabinen før minkey class.... ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
På rad 16 hos CO trenger man et teppe over bena pga trekk fra nødutgangen, uavhengig av temperaturen ellers i flyet. Et teppe er uansett et godt kompromiss, plassen tatt i betraktning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Temperaturen varierer også veldig fra seksjon til seksjon i kabinen uansett flytype. På B737 er det kaldest i midtseksjonen grunnet nødutgangene.
Når jeg fløy TK A321 hjem fra DXB satt vi langt fremme i economyseksjonen og det var meget varmt, sa fra to ganger, ble noe bedre men ikke topp. Gikk meg en tur lenger bak og der var det svalt og behagelig. Det stemmer overens med turen ned, for da satt vi i bakerste seksjon. Angående SK så har jeg også opplevd iskald kabin på A340.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Viss jeg ikke tar helt feil stilles tempen på 737NG inn 3 plasser. Fremme, bak og i midten. Eller gjelder det kun -800/900 siden den er så lang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
A340 for varm og mangel på ventilasjonsdyser. B777 ok
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
|
![]()
Men når vi snakker om varme...å sitte ved vinduet på Flytoget er varmt det. Der fyres det godt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Enig med EB. Det kan bli fryktelig varmt i vinduskarmen på flytoget, og det er der det er naturlig å legge armen, ikke på armlenet nedenfor. Det blir for trangt.
På våre A330/340, så kan vi i cockpit stille inn en bryter for cockpit og en for kabinen. Med dette utgangspunktet kan Purser stille inn temperaturen i de tre seksjonene som han/hun har kontroll over. På en helt vanlig flygning har vi typisk 23 grader i cockpit, 24 i fremre del av kabin, 25 i midtre del og 24 i bakre del. Når vi flyr på NRT og PEK stilles temperaturen ca. 1 grad høyere i kabinene, og det skyldes at asiater har noe lavere kroppstemperatur en andre og fryser lettere. Iallefall iflg. SAS.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,134
|
![]()
Pleier å være alt for varmt på SK 330/340 i C-kabinen på nattflygninger ihvertfall, men nå er vi nordmenn vant med å ha det kaldt på soverommet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Men er det rett og rimelig at kapinpersonalet uten videre skal etterkomme ønske fra en enkeltperson som ønsker det enten varmere eller kaldere?
Skulle tro at erfarent kabinpersonale kunne passe på å justere dette, bl.a. ved å se på om "alle" sitter med pledd eller motsatt, hvis man da ikke har termometer som forteller dette eksakt. Synes 24 grader høres varmt ut, og 25 grader til PEK om natta høres nesten voldsomt ut. Nuvel, det er vel ikke uten grunn at jeg aldri har bedt om pledd på noen av mine flyturer.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Det er tallverdiene på innstillingene. Den virkelige temperaturen er noe lavere.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
ATA
B752: Kalt som fy ved vinduet B753: Helt fint!
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mørkt og kaldt | ENGM 911 | Bilder & foto | 16 | 20-01-2013 15:42 |
Kaldt på Hell, ja! | atck | Bilder & foto | 10 | 08-01-2010 17:01 |
Kaldt | LN-KEH | Bilder & foto | 0 | 11-02-2009 02:53 |
Kaldt! | M609 | Flyforum | 11 | 04-03-2006 02:32 |
Kaldt! | M609 | Flyforum | 16 | 24-11-2004 08:33 |