![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
På gårsdagens kveldsflight fra LHR til OSL var flyet 15 minutter seint inn grunnet kraftig vind. Dermed lå det an til en tisvarende forsinkelse ut igjen. Det var helt til en hel rekke artige saker startet. Først fikk ikke SAS kontakt med Bangkok, noe som gjorde at de ikke fikk loadsheet'en. Etten en halvtimes tid dukket endelig denne opp, men da hadde vi mistet sloten vår. Dermed ble det venting i 50 minutter på ny. Når vi så endelig fikk startet taxingen begynte neste sak. Da hadde et annet SAS fly foran oss i køen kjørt på en rev på rullebanen, noe som gjorde at denne ble stengt for inspeksjon, og nye 20-25 minutters venting. Fint med litt vind...
Det hele avsluttet da litt morsomt i det minste da vår kaptein fortalte litt om hva som var årsaken til at vi satt og ventet, og at dette ikke var så unormalt med venting i London. Da han skulle oversette dette il engelsk kom dagens gullkorn: "... and as usual we have trouble getting off here in London.". ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
|
![]()
Kan ikke de skrive en manuell loadsheet slik som det gjøres i Norwegian?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Det at ikke cockpit kunne skrevet loadsheet iløpet av den halvannen timen finner jeg merkelig, tar ikke mer en 15-20 min å skrive dette fra scratch.
Men det kan vel ha vært litt sånn "vi får det meget snart" tendenser Men at kapteinen har problemer med å "getting off" i London får han stå for sjøl, det gjelder ikke alle som har vært der ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
|
![]()
Hos DY bruker pilotene ca 5 min på å skrive loadsheet. Det gjør jo det mange ganger for dagen så er nok litt mer rutinert på det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Hehe, men der sitter de klare for å skrive det så de er nok litt "klargjort" jeg bruker 15-20 min inkl å bla opp i manualene for vekter etc. (og ikke minst, en capt tar vel litt snarveier når de skriver disse, er ikke så nøye med å fylle ut ALLE punkter)
Nå vet jeg heller ikke hvordan DY loadsheet ser ut kontra SK, men vet at Ryanair crew ikke klarer å skrive på SK sine. De MÅ ha sine egne som ikke skal fylles ut med så mange ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
Og hvorfor må man ha kontakt med Bangkok??? Outsourcet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Sikkert fordi CLC avdelingen til SAS/agenten sitter der?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Bangkok har Central Load Controll for mange av SK sine dest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
|
![]()
For aa skrive loadsheet trengs det lasteordre og pax-tall. Ikke sikkert at det var umiddelbart tilgjengelig ... SAS-piloter er heller ikke spesielt drillet paa aa skrive loadsheet, saa hvis man ikke har en gateagent som er sjekket ut, sitter man der ..
Men gjoeres pax-, load- og fuelrelease faar man final loadsheet uten intervensjon fra BKK, saa her maa det ha vaert noe mer som har skjedd. Eller saa har systemet ligget helt nede, og da spiller det ingen rolle om loadsheet sendes fra BKK eller gate ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Med BA er det meget enkelt...
Skulle man ikke få LS på acars, evt via gate, taes den over radio. Gjelder ikke i italia, der er det visst kun papir loadsheet som er gyldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
|
![]()
Italia har en del rare bestemmelser. Og noen av dem gjelder tydeligvis kun enkelte selskaper. Enten det, eller saa informerer de kun enkelte selskaper. It's driving me nuts!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
|
![]()
Kva kostar det eigentleg å skrive ut eit slikt loadsheet? Synest det er merkeleg at WF enno ikkje har fått CLC på alle sine fly...
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
|
![]()
WF145, jeg mener å huske og ha hørt ett sted for lenge siden, at det kostet WF kr. 50,- ++ pr maskinskrevne loadsheet gjennom PAH/Palco (dette var før de ble med i SAS-gruppen), og med 300++ daglige avganger, så blir det fort endel tusenlapper pr. dag, som kan fort spares ved å la ansatte selv gjøre det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Når IFE blir for heftig, sensurer | krølle | Småprat | 5 | 05-10-2017 17:46 |
Når snille jets blir slemme ... | LN-MOW | Flyforum | 6 | 31-01-2015 11:36 |
Når blir bmi malt i LH farger ?? | SQ 777 | Flyforum | 12 | 03-11-2010 21:02 |
Ting å gjøre når en har 6 timer i FRA..? | N2630B | Flyforum | 6 | 28-12-2007 23:56 |
Og når blir vi størst ? | Tertit54 | Flyforum | 1 | 26-04-2006 17:52 |