Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-03-2008, 11:46   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
SAS Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

På gårsdagens kveldsflight fra LHR til OSL var flyet 15 minutter seint inn grunnet kraftig vind. Dermed lå det an til en tisvarende forsinkelse ut igjen. Det var helt til en hel rekke artige saker startet. Først fikk ikke SAS kontakt med Bangkok, noe som gjorde at de ikke fikk loadsheet'en. Etten en halvtimes tid dukket endelig denne opp, men da hadde vi mistet sloten vår. Dermed ble det venting i 50 minutter på ny. Når vi så endelig fikk startet taxingen begynte neste sak. Da hadde et annet SAS fly foran oss i køen kjørt på en rev på rullebanen, noe som gjorde at denne ble stengt for inspeksjon, og nye 20-25 minutters venting. Fint med litt vind...

Det hele avsluttet da litt morsomt i det minste da vår kaptein fortalte litt om hva som var årsaken til at vi satt og ventet, og at dette ikke var så unormalt med venting i London. Da han skulle oversette dette il engelsk kom dagens gullkorn: "... and as usual we have trouble getting off here in London.".
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 11:54   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Kan ikke de skrive en manuell loadsheet slik som det gjøres i Norwegian?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 12:09   #3
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Det at ikke cockpit kunne skrevet loadsheet iløpet av den halvannen timen finner jeg merkelig, tar ikke mer en 15-20 min å skrive dette fra scratch.
Men det kan vel ha vært litt sånn "vi får det meget snart" tendenser

Men at kapteinen har problemer med å "getting off" i London får han stå for sjøl, det gjelder ikke alle som har vært der hahahah
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 12:13   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Hos DY bruker pilotene ca 5 min på å skrive loadsheet. Det gjør jo det mange ganger for dagen så er nok litt mer rutinert på det!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 12:19   #5
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Hehe, men der sitter de klare for å skrive det så de er nok litt "klargjort" jeg bruker 15-20 min inkl å bla opp i manualene for vekter etc. (og ikke minst, en capt tar vel litt snarveier når de skriver disse, er ikke så nøye med å fylle ut ALLE punkter)
Nå vet jeg heller ikke hvordan DY loadsheet ser ut kontra SK, men vet at Ryanair crew ikke klarer å skrive på SK sine. De MÅ ha sine egne som ikke skal fylles ut med så mange ting.
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 12:19   #6
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Og hvorfor må man ha kontakt med Bangkok??? Outsourcet?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 12:20   #7
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Sikkert fordi CLC avdelingen til SAS/agenten sitter der?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 12:21   #8
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Bangkok har Central Load Controll for mange av SK sine dest.
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 12:24   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

For aa skrive loadsheet trengs det lasteordre og pax-tall. Ikke sikkert at det var umiddelbart tilgjengelig ... SAS-piloter er heller ikke spesielt drillet paa aa skrive loadsheet, saa hvis man ikke har en gateagent som er sjekket ut, sitter man der ..

Men gjoeres pax-, load- og fuelrelease faar man final loadsheet uten intervensjon fra BKK, saa her maa det ha vaert noe mer som har skjedd. Eller saa har systemet ligget helt nede, og da spiller det ingen rolle om loadsheet sendes fra BKK eller gate ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 13:51   #10
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Med BA er det meget enkelt...
Skulle man ikke få LS på acars, evt via gate, taes den over radio.
Gjelder ikke i italia, der er det visst kun papir loadsheet som er gyldig.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 14:02   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Italia har en del rare bestemmelser. Og noen av dem gjelder tydeligvis kun enkelte selskaper. Enten det, eller saa informerer de kun enkelte selskaper. It's driving me nuts!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 14:06   #12
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

Kva kostar det eigentleg å skrive ut eit slikt loadsheet? Synest det er merkeleg at WF enno ikkje har fått CLC på alle sine fly...
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 16:21   #13
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Når et kvarters forsinkelse blir 2 timer.

WF145, jeg mener å huske og ha hørt ett sted for lenge siden, at det kostet WF kr. 50,- ++ pr maskinskrevne loadsheet gjennom PAH/Palco (dette var før de ble med i SAS-gruppen), og med 300++ daglige avganger, så blir det fort endel tusenlapper pr. dag, som kan fort spares ved å la ansatte selv gjøre det
Morten is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Når IFE blir for heftig, sensurer krølle Småprat 5 05-10-2017 17:46
Når snille jets blir slemme ... LN-MOW Flyforum 6 31-01-2015 11:36
Når blir bmi malt i LH farger ?? SQ 777 Flyforum 12 03-11-2010 21:02
Ting å gjøre når en har 6 timer i FRA..? N2630B Flyforum 6 28-12-2007 23:56
Og når blir vi størst ? Tertit54 Flyforum 1 26-04-2006 17:52


All times are GMT +2. The time now is 04:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.