![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Privatfly uten sikkerhetssjekk
Norsk Flygerforbund reagerer på at passasjerer på private fly og helsefly slipper unna sikkerhetssjekken som andre flypassasjerer må gjennom. - Dette er en økende trend, og vi ser med bekymring på denne todelingen i sikkerhetsregimet. Det at noen kan kjøpe seg ut av sikkerhetskøen gir ikke akkurat tryggere luftfart, sier sikkerhetsansvarlig Jo Bjørn Skatvold i Norsk Flygerforbund til Adresseavisen. Heller ikke passasjerene på de mange helseflyene, som frakter pasienter, pårørende og helsepersonell, trenger å gå gjennom noen sikkerhetssjekk. Det er først og fremst private flyselskap som har anbud på pasienttransporten i Norge. - Dette er en ordning som praktiseres ved flyplasser over hele Europa. Private selskaper unngår samme sikkerhetskontroll som andre passasjerer. Men transporten ut til flyet overvåkes, opplyser driftssjef Hans Hogstad ved Trondheim lufthavn, Værnes. Kilde: Dagbladet.no/NTB
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Posts: 51
|
![]()
Missunnelse. Janteloven, ingen ska ha det bedre enn den som har det dårligast. Så typisk i Norden, istedet for o jobbe for at det skal bli bedre og mer sunde sikkerhetskontroller i den kommersielle sektorn så gir man seg på den private.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
de mange helseflyene? er vel ikke så mange, en T-R Kristiansund- Værnes om dagen?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det er vel en prinsippsak, og "Hvorfor det? Redd for at noen skal bruke småfly til terrorangrep" skyter langt over mål. Det er ikke snakk om bare "småfly", under dette regimet er også eb BBJ untatt, eller? Jeg vet ikke hav som er farligst - en BBJ med fulle ekstra fueltanker eller en Dash 8-100 mellom Kirkenes og Vadsø....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Du ser sikkert at det står "passasjerene", ikke crew. Saken er den at ansatte flygende i disse sektorene også har krav på trygghet ombord, og når "helseflyene" (det er nok ambulansefly som menes) som er for risikable til å ha på rutefly, ikke screenes, så må det sies fra. "Missynelse", som det kalles her, er noe som man får tillegge andre.
CK har forøvrig også et godt poeng; hva er potensiellt mest security-risikabelt - pax på en "tilfeldig" innleid BBJ, eller kaffekoppene og skoene til to Widerøe-flygere som flyr på Finnmarken ti turer om dagen? Last edited by Jumper G5; 09-02-2008 at 12:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Men kommer Kjell Inge Røkke og Stein Erik Hagen til å kapre sine egne fly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Når man snakker om privatfly, så snakker man om alle business jets som kan leies av hvem som helst.
Røkke og Hagen er vel bare en fare for seg selv ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Om verden hadde sluttet å løpe rundt og skrike "tenk på barna" og "jammen, terror!" i en hver sammenheng og tenkt med hodet så hadde jeg likt det bedre... dette er jo bare tull.
Kansje vi kan snu det på hodet og si: men det er jo så mange biz-jets som flyr, uten sikkerhetssjekker, og det er jo ingen problem, kansje vi skal se å få lempet litt på tullet vi triver med for vanlige pax? -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Tull og fjas. Skal det være en viss bestemt sikkerhetsstandard i norsk luftfart, så må alle aktører følge de samme reglene. Hjelper ikke at sikkerhetsvaktene i slusa beslaglegger tannkrem, mens 100m lenger bort spaserer man bare rett fra bilen og om bord i flyet. Forskjellsbehandling går an andre steder, men hører ikke sammen med sikkerhet. Og til din info så arbeider Norsk Flygerforbund daglig med å presse på for mer fornuft i kommersiel sektor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Posts: 51
|
![]()
Det er akkurat det som er tingen F35ldg... Det er der NF bör legge kruttet sitt - o bringe mer fornuft INN i sektoren, ikke legge mer krokbein gm o gjöre det dårlige til standard... syns nå jeg da. Det er litt som hönen eller egget - hva kom först...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Selvsagt har du rett i det. Men jeg ser det nå mer som at de bruker dette unntaket til å belyse hvor idiotisk strengt det er for vanlig reisende/crew. Jeg tror ikke meningen er å syte. Pluss at det blir litt vel "leke butikk" over det når det eksisterer såpass tydelige unntak for de få utvalgte, for å bruke det uttrykket.
Åpner forresten dette unntaket for at en syk Bin Laden kan reise fritt uten sikkerhetskontroll? ![]() Last edited by F35Landing; 09-02-2008 at 15:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Vi har jevnlig den debatten her borte ogsaa. Problemet er relevant - men forslagene til loesning er ikke alltid like realistiske.
Jeg mistenker at debatten vil fortsette inntill en eller annen tulling smeller en BBJ eller Lear inn i et terrormaal. Saa vil vi faa full panikk og TSA- og Adecco-ansatte paa hver eneste lille flystripe som kan ta et fly med over fire seter. Og selskapene som leverer portaler og roengtenmaskiner vil tjene ennaa mer penger ... Vi er flinke til aa stenge lovedoera etter at reven har vaert paa besoek ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Eller hva om de ikke har noe fly i det hele tatt? Da må jo alle være hjemme, og følges av en Securi-tass til Rimi. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Og hvorfor stoppe der...for hvem skal passe på Securitas-vekteren som følger deg til Rimi?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Og hvis mann er opptat av likebehandling så burde mann heller stille krav til at det er fysisk og skuddsiker skille mellom cockpit og kabin på ALLE fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Hva med å bare gjøre den biten som ingen vil, spesielt ikke alle disse som skor seg på sikkerhets-hysteriet: stikke fingeren i jorden og innse at man kan ikke beskytte seg for alt, og sånn er det?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Ja det meste av dette er jo skuespill. De finner jo ikke en skjit på testene som myndighetene kjører på flyplassene hverken her eller i USA, så skjønner ikke helt vitsen. Får håpe dette med væskeforbud blir borte snart i hvertfall. Men jeg synes nå det er en viss forskjell på sikkerthetskontroll og ingen sikkerhetskontroll, kontra væske eller ikke så mye væske. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Mener de seriøst at en kritisk skadet/syk person skal screenes før han fraktes ombord ett Lufttransport-fly? Oi, securitas er forsinket, dere må vente litt med å gå ombord... blir for dumt.
Hvordan skal dette ordnes fra ubemannede flyplasser som feks Oppdal? må man leie inn godkjente kontrollører før man tar av?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Det er ikke rart at mann ikke finner de våpen som blir smuglet gjennom i testene. De kan ikke begynne å ta damene i skritet og på puppene. Det kan du bare ikke. Men det er der mann i diverse tester har gjemt unna kniv. Og så kommer overskriftene om hvor dårlig sikkerhetskontrollen på OSL er.
Mann gjerne si at dette er en prinsippsak og kreve likebehandling over hele linja. Men mann må som JohnnyEagle er inne tenke på hvorvidt dette er gjennomførbart. Og mann må se på om mann i det hele tatt oppnår noe med det. Jeg tror det er mange flyklubber som vil legge ned om noe slikt skulle bli virkelighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mahan Air har mottatt A321, A343/346, noe USA reagerer sterkt på | Trdfly | Flyforum | 20 | 04-11-2019 22:25 |
Brannalarm på hotell / hvordan reagerer dere? | Fjordheim | Reiseforum | 21 | 28-11-2013 00:54 |
Svensk Flygerforbund sprer løgner om Norwegian | BraathensSafe1985 | Flyforum | 18 | 26-08-2012 13:39 |
Statsselskapene reagerer overfor AZ | BEF | Flyforum | 8 | 19-10-2004 00:47 |