Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2008, 19:48   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Canada SAS klar til forsoning

SAS-konsernet vil kjøpe nye regionalfly fra den kanadiske produsenten Bombardier dersom prisen per fly står i forhold til det erstatningskravet SAS vurderer.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1308708.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 19:59   #2
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: SAS klar til forsoning

Vil Widerøe måtte vente på at sas skal få sine 27 fly på plass før widerøe får sine? eller vil widerøe bli prioritert?
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.

Last edited by LN-Q; 06-02-2008 at 20:01.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 20:02   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS klar til forsoning

Tror man skal lese dette slik at WF = SAS , ikke at man må si SAS og WF hver gang man nevner Bombardier .
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 20:05   #4
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
SAS-konsernet vil kjøpe nye regionalfly fra den kanadiske produsenten Bombardier dersom prisen per fly står i forhold til det erstatningskravet SAS vurderer.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1308708.ece
"Jansson bekreftet at de Q400-flyene som SAS har stående på bakken, skal selges og at nye fly skal kjøpes. Her kan altså erstatningskravet falle bort dersom Bombardier i stedet gir en fordelaktig pris på nye fly. (©NTB)"

Hvordan skal de få solgt fly som er "farlige å fly" ?
Forøvrig mener jeg at WF må få starte flyvninger med Q 400 ASAP.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 20:05   #5
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Tror man skal lese dette slik at WF = SAS , ikke at man må si SAS og WF hver gang man nevner Bombardier .
Jeg tenkte fra konsernet sin side.... ikke fra bombardier....
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 21:00   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Vil Widerøe måtte vente på at sas skal få sine 27 fly på plass før widerøe får sine? eller vil widerøe bli prioritert?
Widerøe skal ha Q400, mens SAS skal ha CRJ, så det er separate leveranser med forskjellige produksjonslinjer slik at det ikke er nøedvendig med noen prioriteringer.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 21:02   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS klar til forsoning

Står det noe sted at SAS skal ha CRJ og WF Q'en? Bare lurer, intet negativt ment (-:
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 21:03   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
Hvordan skal de få solgt fly som er "farlige å fly" ?
Forøvrig mener jeg at WF må få starte flyvninger med Q 400 ASAP.
Flyene er ikke mer farlige enn alle andre Q400 som flyr rundt omkring i verden, og det vet alle andre Q400-operatører. Det skal være operatører som har henvendt seg til SAS for å kjøpe flyene, så det skal ikke være et stort problem.

WF sin første Q400 på vingene igjen, blir nok den som står hos fabrikken i Canada. Kanskje vi ser den i luften i løpet av mars. De som står på bakken her hjemme skal selges.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 21:11   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Står det noe sted at SAS skal ha CRJ og WF Q'en? Bare lurer, intet negativt ment (-:
Nei, står ikke noe sted Men, at det blir noe annet er vel svært usannsynlig. WF-ledelsen regner med at det blir Q400, og har også kommunisert det internt. Konsernet har jo også godkjent at WF kan fortsette med Q400, og at alt skal avgjøres av forhandlingene med Bombardier (som de sier skal være klare i løpet av "noen dager"). Skulle det plutselig vise seg at WF likevel skal få CRJ, så begynner jeg virkelig å lure på hvilken strategi konsernet har...
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 05:25   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,332
Default Re: SAS klar til forsoning

Hvordan kan man leve med en "illjoal" ledelse i WF som allerede snakker om at de skal fly Q400 mens ledelsen i SAS sier noe annet?
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 05:26   #11
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: SAS klar til forsoning

REDD Widerøe må forholde seg til SAS bestemmer seg for
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 09:47   #12
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
REDD Widerøe må forholde seg til SAS bestemmer seg for
Selvfølgelig. De er jo eid av SAS.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 09:55   #13
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: SAS klar til forsoning

Q400 i WF, RJ i SAS. Er ikke atomatikk i at WF må velge det samme som SAS.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 09:56   #14
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Hvordan kan man leve med en "illjoal" ledelse i WF som allerede snakker om at de skal fly Q400 mens ledelsen i SAS sier noe annet?
EB, dette har du blitt fortalt tidligere også, men SAS har godkjent at WF kan fly Q400! Den beslutningen ble tatt på styremøtet i desember....
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 10:01   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
EB, dette har du blitt fortalt tidligere også, men SAS har godkjent at WF kan fly Q400! Den beslutningen ble tatt på styremøtet i desember....
Men hva venter de på? Hvorfor flyr ikke Widerøe Q400 i dag?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 10:07   #16
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Men hva venter de på? Hvorfor flyr ikke Widerøe Q400 i dag?

Fordi dette har blitt litt komplisert Flyene WF har i dag kan ikke lenger brukes i SAS-konsernet, men nyere utgaver anses som en slags NG (selv om dette begrepet egentlig ikke finnes).
MEN det er ikke bare å hoste opp nye Q400. Køen av flyselskaper som venter på sine fly fra Kanada er lang, og et eller annet sted inni der er WF. En mulighet for å speede opp prosessen kan være å kjøpe seg lenger frem i køen ved å tilby salg av WFs Q400. Det kan bli litt win win ettersom to selskaper da får flyene sine tidligere.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 10:10   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS klar til forsoning

...og som allerede nevnt, så er ikke forhandlingene med Bombardier helt ferdige ennå. I løpet av noen dager (sies det), skal ting være på plass og da kommer det vel mer informasjon fra SAS/WF om hva som skjer, tidsplaner osv osv.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 12:59   #18
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: SAS klar til forsoning

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Selvfølgelig. De er jo eid av SAS.
WF tjener faktisk penger og med Q 400 raskest mulig i drift kan de tjene mere penger. Tror SAS konsernet trenger virksomheter som bidrar !
(Selv om enkelte på Forumet mener min økonomiske forståelse er mangel full).
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS: Klar til ny ekspansion jefi99 Flyforum 33 30-07-2011 10:00
Reinfeldt , klar til å selge SAS-andel sail4fun Flyforum 9 14-09-2010 18:53
SAS-medarbejdere klar til fusion tiemand Flyforum 0 04-07-2008 15:53
Ny SAS Braathens Sjef klar!!! LN-BIZ Flyforum 17 09-11-2006 17:02
Neste SAS A319 Er Klar. Airbus 330 Flyforum 9 18-09-2006 09:51


All times are GMT +2. The time now is 20:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.