![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mulig dette er "gammelt nytt" Har sett en tråd tidligere på dette?
http://e24.no/boers-og-finans/article2134916.ece Kommunenes pensjonskasse vurderer å trekke seg ut av Ryanair på grunn av fagforeningsfiendtlighet. Ifølge Dagsavisen vurderer Kommunal Landspensjonskasse (KLP) å trekke seg ut av Ryanair grunnet deres politikk ovenfor fagforeninger. KLP forvalter 200 milliarder for blant annet norske kommuner og helseforetak og en negativ avgjørelse for Ryanair vil kunne få ringvirkninger. Ryanairs kabinpersonale er ikke direkte ansatt av i flyselskapet og vil derfor kunne bli sparket øyeblikkelig ved streik. Den norske fagbevegelsen er godt fornøyd med KLPs avgjørels og LO Handel og Kontor sier til Dagsavisen at de håper KLP også går til det skritt at de trekker seg ut av selskapet. KLP sitter med aksjer for 5,5 millioner kroner i det irske flyselskapet og den aksjeposten er i seg selv ikke stor nok til å påvirke Ryanair nevneverdig. Det fagbevegelsen nå håper på er at KLP skal trekke seg ut og at dette skal vekke oppsikt i markedet.
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 04-12-2007 at 12:34. Reason: Manglet link |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jo, jeg mener det har vært nevnt her før. Og den avgjørelsen får nok MOL til å skjelve i knærne tenker jeg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Han vil nok bare påstå at de er i lomma på SAS, Lufthansa, British Airways, Alitalia, Paven, Prinsesse Ragnhild og hvem vet flere...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Men jeg må nå legge til at det blir begrenset med selskaper det kan investeres i hvis Ryanair også kommer på svartelista. Synes det hele virker latterlig,men...
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
NRK omtalte saken i går. Personlig mener jeg det er mer oppsiktsvekkende at det store franske konsernet Alstom er svartelistet, men det er natuligvis RyanAir, som ikke er svartelistet, som får medienes oppmerksomhet... Og litt av hensikten er vel er å få omtale av KLP, tenker jeg.
-- Vurderer svartelisting av RyanAir Flyselskapet RyanAir kan havne på svartelistene til KLP, som forvalter nordmenns pensjonspenger. Årsaken er påstander om brudd på rettighetene til arbeidstakere. De ansatte i RyanAir kan få sparken dersom de streiker. - Vi håper at RyanAir tar tak i kritikken som har kommet, og at de forsøker å gjøre sitt for å rette opp forholdene, og at vi slipper å utelukke selskapet, sier Jeanette Bergan, rådgiver i KLP Kapitalforvaltning. KLP plasserer 200 mrd kr i ulike selskaper verden over. En rekke arbeidstakerorganisasjoner har klaget på RyanAir. To selskaper ble i dag ekskludert pga brudd på menneskerettigheter, det franske energiselskapet Alstom og det australske selskapet West Farm. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Haugesund kan miste Ryanair | C130 | Flyforum | 2 | 07-01-2015 23:49 |
i Ryanair kan man bare være sykemeldt fire dager i året | sail4fun | Flyforum | 27 | 08-03-2006 16:49 |
Ryanair kan knuse Norwegian | EB | Flyforum | 23 | 23-08-2005 06:01 |