Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 21-12-2007, 03:12   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Thumbs down Totalt kollaps i kundeservice til SAS i kveld

Ja, ja, så har en opplevd det også. I kveld forsøkte jeg å ta meg over fjellet med SAS Norge til HAU, og dere la sikkert merke til at jeg sa forsøkte. Men kom jeg frem, nei slettes ikke - nå sitter jeg hjemme igjen på Hurum og er skikkelig pissed på SAS for den måte de behandler sine kunder på - dette er rett og slett katastrofalt!

Nå har jeg fått ut bittelitegrann vrede, så her kommer historien fra ende til annen:

Med avgang kl. 20:00 så regnet jeg med det var køer på OSL, så jeg troppet opp i god tid og ankom med Flytoget 17:27. Etter å ha kommet seg opp på avgangsnivået var det å finne seg en automat for sjekke inn. Det var enkelt å finne en ledig, men denne galskapen med automatinnsjekk skulle jeg ikke ha funnet på. Hadde jeg hatt øynene med meg så skulle jeg først ha sjekket manuellkøen først, men det gjorde jeg først når jeg hadde fått bagasjetagen. Det var et tredvetalls sjeler i den manuelle køen, mens det var kø ut døra for bagdrop. Nok om det litt over en halv time senere hadde bagasjeanlegget på OSL slukt min koffert og jeg hadde avgitt fingeravtrykk for å lette ombordstigningen! Da var det å ta seg en tur på yttersiden å bedrive kveldssafari med Canonen. Litt tåke var det jo, og ikke minst fuktig klengende tåke som iset, men det var ingen problemer å se flyene helt ut på enden av pirene og de grønne lysene som markerte takselinjene kunne følges helt ut til de bøyde av mot nord. Det var derimot umulig å se flyene som tok av, men hei det er litt tåkete. Slik var det til rett før kl. 19 da det ble en markert stigning i temperaturen. Tåken ble da enda mer klebrig, og det kom klart til uttrykk at flyene som stod parkert ved gatene ble markert mer matte i lakken. Hele tiden var det fly som kom og gikk, men bevegelsene til SAS var det smått med. Inn i mellom slagene utenfor var jeg inne for å tine tærne litt og for å sjekke avgangstidene. Min flight var oppsatt på gate 26 og ingen markering av noen forsinkelse, så rett før 19:30 gikk jeg gjennom sikkerhetskontrollen for ikke å bli akterutseilt.

Når jeg ankom gate 26 så stod LN-KKJ parkert der og over høytaleren annonserte Norwegian at de hadde groundet flåten på grunn av "freezing fog" forhold. Ikke et kvidder var å høre fra SAS, og ikke var noen fra SGS å se. Selv kabinbesetningen som skulle være ombord på SK320 stod ved skranken og ventet så ut som spørsmålstegn. Det ble frenetisk fomlet med mobiltelefonen av crewets kvinnelige purser, og plutselig forsvant de som dugg for solen. Så stallet informasjonssystemet til OSL en fem ti minutter, og dette ble opplyst det opplyst om i høytaleranlegget. I dette momentet benyttet jeg anledningen å ta et kvikt besøk hos pølse-Frank, og med hunden i hånd så ble det bevegelse på tavlene igjen - vi ble kallt over til gate 21 og første forsinkelse ble annonsert med avgang 20:30.

Da var det bare å stå og henge rundt gate 21 et kvarters tid (stoler finnes det jo knapt ikke i den sonen, all plassen er jo opptatt av en eller annen butikk, bar eller kundesenter). Plutselig ble det annonsert at det skulle være en Norwegian-avgang fra gate 21, men det var da vitterlig LN-TUM som stod parkert der. Med den konstateringen fikk jeg de første bange anelser, under innsjekk var det bare 21 seterekker tilgjengelig og det innebærer en neste smågris eller en klassisk smågris. Og riktig nok, det gikk ikke mer enn fem minutter så tikket et nytt flightnummer opp på gate21skjermen. Samtidig med dette opplyste SAS for første gang at de hadde valgt å holde sine fly på bakken grunnet "freezing fog".

Siden gate 21 nå ikke var for SK320 så var det bare å sette i gang å traske igjen, først for å finne den nærmeste avgangsskjermsamling og der stod det gate 29 for SK320. Ny trasking forbi kapellet, opp minibakken og svinge inn til venstre til avlukket for gate 29. Der stod det helt riktig en SAS-maskin av småslaget, nettopp arrivert må jeg si og ny avgangstid var 20:45. Dette så jeg ikke kunne stemme siden klokken allerede var 20:35 og fremdeles strømmet det ut mennesker av maskinen. De gikk da ikke mange minuttene før "New info 2130" lyste opp på tavlen. På dette tidspunkt var jeg neste av i ryggen og etter vill kamp fikk jeg praiet meg et sete. Den neste halve time ble tilbragt sterkt fordypet i nyeste Aeroplane, og ble vekket opp av at absolutt alle skulle på høytaleranlegget på en gang. Det nesten liksom de skulle ta igjen for den tapte stillheten det hadde vært den foregånde halvtimen. Budskapet var klart og tydelig fra SAS - dra hjem, det blir ingen flygninger i kveld og bagasjen vil dere finne nede på beltene i ankomsthallen ... og så kom det i en bisetning at de som hadde connection på OSL skulle det finnes hotell for. Hvordan en skulle få tildelt disse rommene druknet i støyen fra hordene med barn, voksne, barnevogner i fullt firsprang mot utgangen, men hvor var den forresten? En vegg av mennesker overrasket sikkerhetskontrollantene bakfra, men mennene og kvinnene fra Addecco og Securitas fikk stagget dette med brusk mine. Etterhvert ble folket sluset ut riktig vei, så da var det å komme seg ned en etasje for å finne sin koffert og i det fjerne hørte jeg at vi skulle kontakte 05400 for rebooking av flighten.

Dum som jeg var så konsentrerte jeg meg først om å finne min koffert. Det var sannelig ikke lett, i ankomsthallen lå det røyser med kofferter og annen baggasje når jeg ankom der, og det gikk over et kvarter før jeg fant min koffert på bunn av en stabel (jeg tørr ikke tenke på hvordan det har gått med gavene som den inneholdt). Så var det å prøve seg på 05400 med mobilen med null resultat - der var det helt sammenbrudd. For se om det var den lokale kapasiteten til min mobiloperatør som var begrensningen, så ble flere andre telefonnummer prøvd og kontakt ble oppnådd øyeblikkelig.

21:56 satt jeg på Flytoget igjen og ingen kontakt fremdeles med SAS' eminente kundetelefon. Endelig fikk jeg kontakt ved ankomst Oslo S, men tror du ikke frekkheten over alle frekkheter så sa den fordømt vennlige stemmen at tjenesten stenger kl. 22 og åpner ikke igjen før kl. 07 i morgen tidlig.

Spørsmålet er så er, har ikke SAS en form for katastrofeplan for å betjene 05400 for slike tilfeller som skjedde tidligere i kveld? Jeg sitter her fremdeles som et spørsmålstegn, ikke vet jeg om det i det hele tatt er plass for meg over fjellet med SAS før jul og med mindre jeg får en plass midt på dagen i morgen, så vil jeg gå for min egen backup-plan: Da blir det buss yve Haukeli med plassgaranti og bare kr 450

Så får vi se hva morgendagen bringer, jeg vil rapportere telefonisk til andre forumdeltakere så de kan holde dere oppdatert.

Til slutt en liten digresjon:
Stortinget har vedtatt at det ikke forefinnes tåke på Gardermoen!
Her på Hurum 120 moh var det stjerneklart

Posting Rules