Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2007, 00:16   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Interessant vinkling angående miljødebatten!

Et meget interessant og tankevekkende innspill som absolutt er med på å balansere debatten ganske så mye!

Sakset fra adressa.no

Kutt i flyreiser gir sult og død
– Hvis folk følger miljøbevegelsens krav om kutt i flyreiser, vil det føre til armod, sult og død i de fattige landene, advarer økoturisme-ekspert og tidligere FN-topp, Lelei LeLaulu.

Fakta Lelei LeLaulu

Leder den frivillige organisasjonen Counterpart International i Washington DC. Han har bred FN-bakgrunn og har et utall direktør- og styreverv i internasjonale fora og organisasjoner - blant annet World Tourism Forum for Peace and Sustainable Development og Global Sustainable Tourism Alliance



Hele debatten
Han spår økonomisk stagnasjon, med forsterket nød og elendighet i en rekke land i den tredje verden, hvis turister fra de rike nasjonene bestemmer seg for å bli hjemme fordi det nå er blitt politisk ukorrekt å reise med fly.

– Turisme er tidenes største frivillige overføring av kapital og velstand fra rike til fattige. Klarer «ikke reis»-bevegelsen å kutte pengestrømmen, vil det være et enormt tilbakesteg. Ja, det vil innebære en verre form for kolonialisme enn den som foregikk da europeerne dro til nye kontinenter for å hente ressurser bare fordi engelske damer skulle ha sin ettermiddags-te, sier LeLaulu, som har sin base i Washington.

Oppsikt og avsky

Han er klar over at kraftsalven vil vekke oppsikt og avsky i store deler av miljøbevegelsen, men mener det er på tide å ta til motmæle mot det han hevder er klimaagitasjon av urimelige proporsjoner.

– Vi må ta klimatrusselen alvorlig, og jeg er glad for at flyindustrien nå presses til å lage mer miljøvennlige fly. Det er likevel ikke turisters flyreiser til eksotiske og fattige land som avgjør hvorvidt jorden vil gå under eller ikke. Selv en liten vekst i antallet ansvarlige og reisebevisste turister til land i Afrika, Asia og Latin-Amerika, vil kunne løse store regionale fattigdomsproblemer.

Ingen hvem som helst

Og det er jo i dag mange ulike løsninger for å kompensere for utslippene du har på flyreiser. Du kan enten kjøpe klimapass eller plante trær på stedet du besøker, sier han.

Lelei LeLaulu er ingen hvem som helst i det internasjonale samfunn. Han gjorde karrière i FN på 80- og 90-tallet og ble headhuntet av FNs generalsekretær Kofi Annan til en elitegruppe som var med på å reformere hele FN-systemet. I flere tiår har samoaneren arbeidet med blant annet fattigdomsproblematikk, miljø og etter hvert utvikling av økoturisme. I dag leder han den frivillige organisasjonen Counterpart International i Washington, som nå har prosjekter i over seksti land. Årlig overfører organisasjonen 100 millioner dollar (600 millioner kroner) i humanitær bistand til trengende lokalsamfunn.

– Noe av det vi satser på akkurat nå er utvikling av økoturisme. Drevet på en bærekraftig måte, i lavskala og med bevisste turister som legger igjen penger lokalt, er dette en langt mer effektiv hjelp enn stat-til-stat-nødhjelp. I dag bringer turister med seg langt mer penger til u-landene, enn det i-landene samlet gir i form av bistand, påpeker han.

I dag står den internasjonale flytrafikken for snaut to-tre prosent av klodens samlede CO2-utslipp. Likevel er det bilder av fly som slipper ut klimagasser i høyere luftlag, som gang på gang trekkes frem som verstinger når politikere og media fokuserer på jordens miljøtilstand.

«Spennende tanker»

Frederic Hauge i Bellona karakteriserer LeLaulus utspill som «spennende og interessante tanker».

– Han har på mange måter rett. Flytrafikken, som jo står for en liten andel av klimaproblemet, er blitt en kjærkommen og visuell syndebukk for politikere, som ikke tør å sette press mot de virkelig store produsentene av klimagasser. Det er kutt hos industri og kraftprodusenter som virkelig vil monne. Vi har også mye å vinne på energiøkonomisering, sier Hauge.

Han mener reise og handel er svært viktig, ikke minst fordi kontakt og engasjement på tvers av land og regioner reduserer faren for konflikt og krig.

Mer rettferdig avgiftssystem

– Når det er sagt kunne jeg likevel ønske at norske myndigheter lagde et mer differensiert og rettferdig avgiftssystem for fly, basert på hva flyene virkelig slipper ut av klimagasser. Det er heller ikke nødvendig for folk å dra på shoppingtur til byer i Europa annenhver helg. Reis smartere og mer bevisst, til steder der du kan besøke andre kulturer, lære masse nytt og bidra til lokalsamfunnene, lyder rådet fra Hauge.

– Useriøst

Pressetalsmann Steinar Lem i Framtiden i våre hender er på sin side rystet og sjokkert over uttalelsene fra LeLaulu.

– Den globale oppvarmingen og et klima i ubalanse er akkurat nå den største trussel mot de fattige landene. Samtidig vet vi at utslippene fra fly er de som vokser sterkest i verden. Nei, dette blir virkelig useriøst og uansvarlig, sier han.

Lem er likevel for å øke det han kaller ansvarlig reising til land i den tredje verden.

– Det må ikke skje med flytrafikk, men gjennom en kombinasjon med tog og for eksempel cruise. Det må også bli slutt på at folk drar på 14-dagersopphold til Afrika to ganger i året.

– Hvis utviklingen fortsetter slik den gjør nå, vil vi innen 2019 ha en 50-dobling av klimagassutslippene fra den internasjonale flytrafikken.

Lem omtaler i ironiske vendinger kollega Hauge i Bellona som en «useriøs teknologioptimist».

– Det er altfor lettvint å frikjenne flysektoren på denne måten, sier Lem.

__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 12:25   #2
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Interessant vinkling angående miljødebatten!

Dette er interessante tanker som balanserer ut ganske mye. Det som er utfordringen i Norge (og de fleste andre steder?) er at balanserte synspunkter der man har mer enn én tanke i hodet samtidig selger heller dårlig i media.
Jeg håper bare toppolitikerne og mannen i gata greier å gjennomskue alle de ideelle organisasjonene og se at de fleste saker har flere sider...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 12:28   #3
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Interessant vinkling angående miljødebatten!

Det var dette med saksing av hele artikler da...
CK, dårlig moderatortrening for tiden?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Interessant callsign SKY-LIMITED Register- og ATC-Forum 3 25-06-2010 13:35
Interessant jobb i LH OSL CK Flyforum 3 06-10-2006 11:27
Interessant artikel om FL Group +NB/DM Jan Flyforum 0 01-12-2005 14:09
Interessant ny artikkelserie LCH Flyforum 9 17-03-2005 10:56
Interessant artikkel i FT.com CK Flyforum 0 06-01-2005 08:24


All times are GMT +2. The time now is 18:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.