Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-08-2007, 11:31   #1
Boeing
ScanFlyer Blue
 
Boeing's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
Default For mye fuel..ingen bag..

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199973
__________________
upcoming flights..

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 12:33   #2
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Agurktid eller ei... Den der er drøy uansett....:huh:
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 13:30   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Det ble nok en dyr avgjørelse det der. Tommelfingerregelen er at det koster flyselskapet godt over 1000 kr per savnet kolli..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 13:36   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

For de som har flydd BU i gamle dager på AMS-BGO så var det jo sånn det funket. Ikke fordi man hadde problemer med drivstoff/range men fordi KLM hadde en tendens til å aldri laste baggasjen, om man skal tro det man fikk høre...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 13:49   #5
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Det problemet tror jeg de fortsatt har på AMS-TRD, forldrene mine har ihvertfall kommet hjem uten bagasje, og mange andre de kjenner har opplevd det samme.
Apropos foreldre med savnet bagasje; opphavet befinner seg nå i Riga uten min fars koffert, de kom på tirsdag, men DY har fortsatt ikke klart å få den dit...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 14:26   #6
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Ser ut til at endel flyselskap ikke ser på folks baggasje som særlig viktig.
Dette er jo helt utrolig. Tror de folk reiser for å være snille med flyselskapene? Man må kunne forvente at baggasjen kommer fram på lik linje med at man selv kommer fram dit man skal, og til den fastsatte tiden.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 14:32   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Hørte at et handlingselskap som skal forbli anonymt har en mengde (da mener jeg en mengde, altså tre siffer) forsinkede kolli på OSL som de ikke har tatt tak i grunnet underbemanning. Synes synd på dem som er på jobb som sikkert gjør hva dem kan, men ikke får mulighet til å gjøre jobben som den burde gjøres. Om ryktet rundt omkring stemmer, så skal de ha stått der et par dager uten at det er notert i Worldtracer en gang.

Men for å komme tilbake "on topic", skyldes dette at man ville spare penger å unngå å fylle i BGO eller? Så mye penger kan det jo ikke være å hente på dette om man lot 120 bags sto igjen. Rar sak.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 14:42   #8
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Quote:
Originally posted by The Ticketor
Men for å komme tilbake "on topic", skyldes dette at man ville spare penger å unngå å fylle i BGO eller? Så mye penger kan det jo ikke være å hente på dette om man lot 120 bags sto igjen. Rar sak.
Er vel et tilfelle av Den Store Leken som lekes i mange store selskap: pass the buck. I prinsippet er det vel kapteinen som ville fått en skrape om han var seint ute, mens han ikke ville fått så mye arbeide og kansje ikke noe kjeft for å spare de pengene og å være ontime, mens drittjobben for det er noe som er handlingsagenten sitt problem nå?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 17:49   #9
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Her kan det være to grunner til at det er så mye drivstov ombord.
1: Kapteinen har bestilt for mye, regnety feil, skrevet feil eller whatever.
2: Fuelmannen har lagt på for mye.

Jeg har vært bort i begge tilfeller flere ganger. Når kapteinen velger å ta ut absolut all bagasje så vil jeg tro at tankene er fyllt helt til randen.

Mann har 2 alternativer, ta ut fuel eller ta ut noe av lasten (cargo, post, bag eller pax). På OSL så tar det minimum en time hvis mann skal defuele. Det tar tid å ta fram den bilen og mann er nok ikke høyt prioritert heller. Hvordan det er i Riga vet jeg ikke men det kan godt hende det er likt der, uansett tar det tid å få ut fuelen. Å ta ut noe av lasten er ikke noe populær løsning men er ofte den raskeste. Jeg har som regel satt igjen frakt om vekten ble et problem. Har mann ikke det er det veldig fristende å ta av bag. Lost luggage er dyrt men det er forsinkelser også

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2007, 22:33   #10
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Kanskje det burde innføres noen strengere EU-regler når det gjelder baggasje, dersom det er slik at flyselskapene lemper ut baggasje for å spare penger.
Er jo ganske håløst å ikke få med seg baggasjen dit man skal.
Kanskje noen skikkelige bøter for forsinket/bortkommen baggasje hadde fått en slutt på det?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2007, 01:32   #11
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Ang. for mye fuel: var engang med en MD80 som skulle avgårde fra Alta. Vi måtte stå og brenne fuel i noen minutter for å komme ned i lovlig vekt.
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2007, 17:11   #12
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Quote:
Originally posted by Stian

Kanskje det burde innføres noen strengere EU-regler når det gjelder baggasje, dersom det er slik at flyselskapene lemper ut baggasje for å spare penger.
Er jo ganske håløst å ikke få med seg baggasjen dit man skal.
Kanskje noen skikkelige bøter for forsinket/bortkommen baggasje hadde fått en slutt på det?
Æh???
Spare penger, på hvilken måte da? Fuel koster mye, å sette igjen bagasje koster enda mer. Om bagasje eller noe annet taes ut er det for i det hele tatt å få flyet i lufta. Alternativet vil jo være og ta ut både bagasje og passasjeren.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2007, 19:06   #13
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Quote:
Originally posted by laurenz



Æh???
Spare penger, på hvilken måte da? Fuel koster mye, å sette igjen bagasje koster enda mer. Om bagasje eller noe annet taes ut er det for i det hele tatt å få flyet i lufta. Alternativet vil jo være og ta ut både bagasje og passasjeren.

Hilsen,
Laurenz
Jaha, hvorfor er ikke defuel'ing ett alternativ da ?

Edit: om det var slik at det virkelig var fylt for mye da
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2007, 20:19   #14
EAGLE
ScanFlyer Silver
 
EAGLE's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Vet ikke om hele historien kommer fram gjennom slike avisartikler,men ut fra det som står her mener jeg det er tabbe etter tabbe... Mye frakt mellom Riga og Bergen ?....Eller post ?.....som man prioriterte framfor bagasjen...? Har selv drevet med load control siden 1986 (her i Norge pluss Belgia og Sverige) - og har vært borti utallige episoder med vekt/balanseproblemer. Har aldri opplevd å sende avgårde fly med null bagasje ombord pga vekt/balanseproblemer.... Men har selvfølgelig ofte hatt 0 i underload...... Dette ser ut til å være en gedigen tabbe av flyselskapet (les kapteinen). Har man for mye fuel kan man brenne av før avgang,defuele,fly lenger vei(øke tripfuelen) hvis avgangsvekten tillater avgang... Men å sette alle kolliene igjen på bakken er en utrolig dårlig løsning ! Stakkars passasjerer.
Har også mer enn 20 års erfaring med såkalt "LL-arbeid (bagasje service). Kan absolutt se for meg stemningen i BGO ved ankomst ! Tror neppe kaptein eller crew stod ved bagasjebåndet for å beklage heller....?


EAGLE is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2007, 22:06   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Jeg synes det høres rart ut, men . Hvis det var 120 pax så var det sikkert ca 120 bagg, vet ikke hva slags vekt BT bruker, men hvis vi sier 15 kg per kolli for enkelhetens skyld så betyr det 1800 kg som ikke er så mye. Defuelling tar veldig lang tid, men det gjør også det å ta av baggen også. Men det kan være andre årsaker også som ikke kommer fram i artikkelen. Ihvertfall så får selskapet svi for avgjørelsen.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2007, 22:06   #16
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Quote:
Originally posted by LN-TAL

Quote:
Originally posted by laurenz



Æh???
Spare penger, på hvilken måte da? Fuel koster mye, å sette igjen bagasje koster enda mer. Om bagasje eller noe annet taes ut er det for i det hele tatt å få flyet i lufta. Alternativet vil jo være og ta ut både bagasje og passasjeren.

Hilsen,
Laurenz
Jaha, hvorfor er ikke defuel'ing ett alternativ da ?

Edit: om det var slik at det virkelig var fylt for mye da
Hvis du leser litt lenger opp så skrev jeg noe om det. Det kan ta lang tid og forsinkelse er i hvert fall ikke billig. Jeg har selv vært tvunget til å sette igjen flere containere fullt av bagasje på Swissair en gang. Fullt fly til Zurich hvor det var jævlig dårlig vær. Vi fikk da en stor begrensning på landingsvektet. Flyet trengte max fuel for å ha mulighet til å ligge i holding og eventuelt diverte. Det var ikke mange bag som dro med det flyet!

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2007, 09:08   #17
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Joda, godt mulig det kan ta lang tid (jeg har aldri vært ute for dette på B737). Men du skrev jo at "Alternativet vil jo være og ta ut både bagasje og passasjeren". Og det stemmer jo ikke. Det er fullt mulig å defuele en 737

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2007, 18:14   #18
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Dette var jo direkte latterlig. I Tromsø er det relativt ofte at vi har fly som blir for tunge, og det siste vi skal ta av er bagasjen. Da skal vi heller ta det som ei overbooking og først få av frivillge pax som kan reise med andre fly, deretter ufrivillige. For hvis det er snakk om f eks 1800 kilo, da blir det ca 20 personer som må omrutes. Det er selvfølgelig ikke enkelt, men av to onder er det jo minst ille og billigst at 20 stk blir rammet (hvis noen er frivillige kan det jo tenkes de er like glade) enn at samtlige 120 skal bli stående uten bagasje ved ankomst.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2007, 21:25   #19
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Quote:
Originally posted by PSC TOS

Dette var jo direkte latterlig. I Tromsø er det relativt ofte at vi har fly som blir for tunge, og det siste vi skal ta av er bagasjen. Da skal vi heller ta det som ei overbooking og først få av frivillge pax som kan reise med andre fly, deretter ufrivillige. For hvis det er snakk om f eks 1800 kilo, da blir det ca 20 personer som må omrutes. Det er selvfølgelig ikke enkelt, men av to onder er det jo minst ille og billigst at 20 stk blir rammet (hvis noen er frivillige kan det jo tenkes de er like glade) enn at samtlige 120 skal bli stående uten bagasje ved ankomst.
Helt greit og slikt har jeg gjort flere ganger på Contintal. Men hva om han som fueler ikke følger med å fyler alle tanker? Da står mann der 5 minuter før avgang med et alt for tungt fly. Å begynne å spørre etter frivillige går ikke da. Bare å finne baggen til 20 pax vil ta jævlig lang tid. Defueling er ikke noe problem men som sagt på OSL så står du bakerst i køen og det vil ta en time før du får en bil som kan pumpe. Så da har mann 2 alternativer, vente på defuelling som kan ta en times tid eller ta ut noe last. Bag til 150 pax veier vel omtrent 2,5 tonn. Det er antagelig nok til å komme ned på akseptabel vekt. Kjipt, men det kan være den raskeste og billigste løsningen. Og trolig også den greieste for paxen som ikke mister sine videreforbindelser og faktisk kommer hjem samme dag.

Hilsen,
Laurenz

laurenz is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 00:19   #20
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: For mye fuel..ingen bag..

Quote:
Originally posted by laurenz

Det er antagelig nok til å komme ned på akseptabel vekt. Kjipt, men det kan være den raskeste og billigste løsningen. Og trolig også den greieste for paxen som ikke mister sine videreforbindelser og faktisk kommer hjem samme dag.

Hilsen,
Laurenz
Hva med de passasjerene som IKKE er på vei hjem? Er det greiest for dem å dra på ferie uten bagasjen?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Big in Japan og Ingen Kim ingen kos Someone TripReports 52 25-03-2012 14:07
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ LN-KOG Flyforum 10 01-01-2012 23:10
Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss? NorwayDY Flyforum 23 16-08-2011 11:11
Fuel reserve - hvor mye er normalt? VC-10 Flyteknisk forum 5 07-09-2010 11:37
Hvor mye fuel... catocontrol Flyteknisk forum 8 06-01-2007 09:15


All times are GMT +2. The time now is 01:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.