![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]()
__________________
upcoming flights.. mange |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Agurktid eller ei... Den der er drøy uansett....:huh:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det ble nok en dyr avgjørelse det der. Tommelfingerregelen er at det koster flyselskapet godt over 1000 kr per savnet kolli..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
For de som har flydd BU i gamle dager på AMS-BGO så var det jo sånn det funket. Ikke fordi man hadde problemer med drivstoff/range men fordi KLM hadde en tendens til å aldri laste baggasjen, om man skal tro det man fikk høre...
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
Det problemet tror jeg de fortsatt har på AMS-TRD, forldrene mine har ihvertfall kommet hjem uten bagasje, og mange andre de kjenner har opplevd det samme.
Apropos foreldre med savnet bagasje; opphavet befinner seg nå i Riga uten min fars koffert, de kom på tirsdag, men DY har fortsatt ikke klart å få den dit...
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Ser ut til at endel flyselskap ikke ser på folks baggasje som særlig viktig.
Dette er jo helt utrolig. Tror de folk reiser for å være snille med flyselskapene? Man må kunne forvente at baggasjen kommer fram på lik linje med at man selv kommer fram dit man skal, og til den fastsatte tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Hørte at et handlingselskap som skal forbli anonymt har en mengde (da mener jeg en mengde, altså tre siffer) forsinkede kolli på OSL som de ikke har tatt tak i grunnet underbemanning. Synes synd på dem som er på jobb som sikkert gjør hva dem kan, men ikke får mulighet til å gjøre jobben som den burde gjøres. Om ryktet rundt omkring stemmer, så skal de ha stått der et par dager uten at det er notert i Worldtracer en gang.
Men for å komme tilbake "on topic", skyldes dette at man ville spare penger å unngå å fylle i BGO eller? Så mye penger kan det jo ikke være å hente på dette om man lot 120 bags sto igjen. Rar sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Her kan det være to grunner til at det er så mye drivstov ombord.
1: Kapteinen har bestilt for mye, regnety feil, skrevet feil eller whatever. 2: Fuelmannen har lagt på for mye. Jeg har vært bort i begge tilfeller flere ganger. Når kapteinen velger å ta ut absolut all bagasje så vil jeg tro at tankene er fyllt helt til randen. Mann har 2 alternativer, ta ut fuel eller ta ut noe av lasten (cargo, post, bag eller pax). På OSL så tar det minimum en time hvis mann skal defuele. Det tar tid å ta fram den bilen og mann er nok ikke høyt prioritert heller. Hvordan det er i Riga vet jeg ikke men det kan godt hende det er likt der, uansett tar det tid å få ut fuelen. Å ta ut noe av lasten er ikke noe populær løsning men er ofte den raskeste. Jeg har som regel satt igjen frakt om vekten ble et problem. Har mann ikke det er det veldig fristende å ta av bag. Lost luggage er dyrt men det er forsinkelser også ![]() Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Kanskje det burde innføres noen strengere EU-regler når det gjelder baggasje, dersom det er slik at flyselskapene lemper ut baggasje for å spare penger.
Er jo ganske håløst å ikke få med seg baggasjen dit man skal. Kanskje noen skikkelige bøter for forsinket/bortkommen baggasje hadde fått en slutt på det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Ang. for mye fuel: var engang med en MD80 som skulle avgårde fra Alta. Vi måtte stå og brenne fuel i noen minutter for å komme ned i lovlig vekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Spare penger, på hvilken måte da? Fuel koster mye, å sette igjen bagasje koster enda mer. Om bagasje eller noe annet taes ut er det for i det hele tatt å få flyet i lufta. Alternativet vil jo være og ta ut både bagasje og passasjeren. Hilsen, Laurenz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
Edit: om det var slik at det virkelig var fylt for mye da |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2004
Location: Sandnes
Posts: 61
|
![]()
Vet ikke om hele historien kommer fram gjennom slike avisartikler,men ut fra det som står her mener jeg det er tabbe etter tabbe... Mye frakt mellom Riga og Bergen ?....Eller post ?.....som man prioriterte framfor bagasjen...? Har selv drevet med load control siden 1986 (her i Norge pluss Belgia og Sverige) - og har vært borti utallige episoder med vekt/balanseproblemer. Har aldri opplevd å sende avgårde fly med null bagasje ombord pga vekt/balanseproblemer.... Men har selvfølgelig ofte hatt 0 i underload...... Dette ser ut til å være en gedigen tabbe av flyselskapet (les kapteinen). Har man for mye fuel kan man brenne av før avgang,defuele,fly lenger vei(øke tripfuelen) hvis avgangsvekten tillater avgang... Men å sette alle kolliene igjen på bakken er en utrolig dårlig løsning ! Stakkars passasjerer.
Har også mer enn 20 års erfaring med såkalt "LL-arbeid (bagasje service). Kan absolutt se for meg stemningen i BGO ved ankomst ! Tror neppe kaptein eller crew stod ved bagasjebåndet for å beklage heller....? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Jeg synes det høres rart ut, men . Hvis det var 120 pax så var det sikkert ca 120 bagg, vet ikke hva slags vekt BT bruker, men hvis vi sier 15 kg per kolli for enkelhetens skyld så betyr det 1800 kg som ikke er så mye. Defuelling tar veldig lang tid, men det gjør også det å ta av baggen også. Men det kan være andre årsaker også som ikke kommer fram i artikkelen. Ihvertfall så får selskapet svi for avgjørelsen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Hilsen, Laurenz |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Joda, godt mulig det kan ta lang tid (jeg har aldri vært ute for dette på B737). Men du skrev jo at "Alternativet vil jo være og ta ut både bagasje og passasjeren". Og det stemmer jo ikke. Det er fullt mulig å defuele en 737
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]()
Dette var jo direkte latterlig. I Tromsø er det relativt ofte at vi har fly som blir for tunge, og det siste vi skal ta av er bagasjen. Da skal vi heller ta det som ei overbooking og først få av frivillge pax som kan reise med andre fly, deretter ufrivillige. For hvis det er snakk om f eks 1800 kilo, da blir det ca 20 personer som må omrutes. Det er selvfølgelig ikke enkelt, men av to onder er det jo minst ille og billigst at 20 stk blir rammet (hvis noen er frivillige kan det jo tenkes de er like glade) enn at samtlige 120 skal bli stående uten bagasje ved ankomst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Hilsen, Laurenz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Big in Japan og Ingen Kim ingen kos | Someone | TripReports | 52 | 25-03-2012 14:07 |
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ | LN-KOG | Flyforum | 10 | 01-01-2012 23:10 |
Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss? | NorwayDY | Flyforum | 23 | 16-08-2011 11:11 |
Fuel reserve - hvor mye er normalt? | VC-10 | Flyteknisk forum | 5 | 07-09-2010 11:37 |
Hvor mye fuel... | catocontrol | Flyteknisk forum | 8 | 06-01-2007 09:15 |